Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ove Bojarp skrivet 24 september 2007, 17:27:09 PM

Titel: PD 7699 (GYF 832)
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 24 september 2007, 17:27:09 PM
(http://i231.photobucket.com/albums/ee13/ovebojarp/img358.jpg)
  Denna bussen blev exporterad till Norge 2002, vad fick den för norskt nr? F.B. Birka i Oslo köpte 
  den. Volvo B10M65B chnr: 3867 (Kaross: Wiima M401 #5669)  1982 års modell.
Titel: SV: PD 7699 (GYF 832)
Skrivet av: Ersa skrivet 25 september 2007, 10:54:21 AM
Men vem var ägaren mellan Swebus och F.B. Birka i Oslo?
Inte kördes det runt med gamla Wiimor i Swebus linjetrafik så sent som 2001 vad jag vet.
Titel: SV: PD 7699 (GYF 832)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 25 september 2007, 22:43:31 PM
Mja, var det inte 7689 som var Natti-Nitti reserv? Eller fanns både 7689 och 7699 med den uppgiften? 89:an fanns kvar till i mars -99, på slutet med Umeå som utgångspunkt och då användes den även som (gods-)förstärkning på linje 100.
7699 såldes 1996-09-26 till Grenadieren Trade AB, vidare 1999-02-15 till Auktionskonsult på Södermalm AB och 2001-11-01 till Caza Rino AB och 2002 som sagt till FB Birka. Dessa verkar ha kört med bussen svenskreggad, åtminstone till 2005 då den ställdes av.
En lustighet i sammanhanget är att jag fotat 7699 hos Swebus i Luleå den 1/4(!) 2000, då var den i original Diligensutförande, dock med all märkning avstripad.

/GL
Titel: SV: PD 7699 (GYF 832)
Skrivet av: Walter skrivet 26 september 2007, 07:06:25 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2007, 00:01:38 AM
Var tvungen att rådfråga foton... ;)

De övriga tre förekommer betydligt fler gånger i noteringar och foton, den hårda körningen gick ju hårt åt 7795 och 7805 vilka var ordinarie bussar ända till de tre Delta:n byggdes om för trafiken.

//Lars

Utveckla gärna detta om natti-natti