Följde med Jan Sjöberg (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?action=profile;u=84) ner till Nettbuss depå i Ulricehamn idag. Orsaken var två nyleveranser; 70754 och 70755. 70753 har ju anlänt tidigare, men nu har alltså ytterligare två bussar kommit. Här följer lite bilder som vi tog:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/NB754.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/NB7542.jpg)
Gammalt och nytt möts:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/NB404-754.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/NB404-7542.jpg)
Och så lite interiörbilder:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/In754-1.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/In754-2.jpg)
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/In754-3.jpg)
Och så bussen som skulle tjänstgöra för kvällen:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/NB403.jpg)
Kommer verkligen sakna att se de här skönheterna glida runt mellan Borås och Ulricehamn sedan. 405 och 406 har, enligt rykten, redan förflyttats till Göteborg för att tjänstgöra på Grön Express.
Trevligt. Samtidigt är det skönt att få se lite annat på linjerna. Själv var man lite trött på se dessa 400-vagnar
Nettbuss depå i Ulricehamn, är det liktydigt med Swebus gamla depå ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 april 2011, 11:23:57 AM
Nettbuss depå i Ulricehamn, är det liktydigt med Swebus gamla depå ?
Nej. Nettbuss i Ulricehamn håller till vid Nyboholm hos Volvo-handlaren Bogesunds Bil. Alltså strax efter det Falköpingsvägen går under väg 40 från centrum räknat.
Swebus och tidigare SJ Buss depå låg i närheten av järnvägsstationen men kommunen ville åt denna mark för att bygga bostäder. Så även om Orusttrafiken inte tagit över från Swebus 2002 så hade de fått flytta.
Ok, tack. :)
Härligt med bilder på knapparna!
Jag skulle vilja ha en bild på varenda knapp med tillhörande bruksanvisning :P
Citat från: Patrik skrivet 18 april 2011, 14:10:17 PM
Härligt med bilder på knapparna!
Jag skulle vilja ha en bild på varenda knapp med tillhörande bruksanvisning :P
Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/In754-2.jpg)
Expeditionsbelysning, Yttre högtalare, Värmeslingorna i en ruta(?), Solgardinen.
Huvudströmbrytare, Urkoppling av antispinn, Broms för start i uppförslut.
Retarder aut-av, Höjning/sänkning, Strålkastarspolare.
Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Ulricehamn%2020110417/In754-3.jpg)
Automatväxellådans reglage.
Trafikljussignalprioritering, Lysrör, Nattbelysning, Förarplatsbelysning, Läslampor.
Nigning, Släckning av stoppsignal.
Framdörr, Mittdörr, Stoppssignal.
Tack :)
Ska de inte ha I-tid i dessa?? Nettbuss special på knapplacering?? För våra 8500/8700 har inte knappar på samma ställe som dessa..
Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM
Kommer verkligen sakna att se de här skönheterna glida runt mellan Borås och Ulricehamn sedan. 405 och 406 har, enligt rykten, redan förflyttats till Göteborg för att tjänstgöra på Grön Express.
70405 gick på Grön Express idag.
Även Göteborg har fått ny buss, 70762 RNK994:
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Nettbuss_70762_RNK994b.jpg)
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Nettbuss_70762_RNK994a.jpg)
Tio stycken av dessa rullar i trafiken som Nettbuss tog över från Veolia i förtid från och med idag, linje 290 till Öckerö. Det är Ulricehamns kommande bussar som man fått levererade i förtid.
Ja, dessa har I-tid, det är skärmen till höger som syns i ena bilden. I äldre modeller är det en skärm för att styra klimat på den platsen.
Ok men eftersom de har en Mobitecdosa trodde jag att I-tiden inte fanns på dessa
Citat från: yngrot skrivet 18 april 2011, 20:32:04 PM
Ok men eftersom de har en Mobitecdosa trodde jag att I-tiden inte fanns på dessa
De som rullar ut på Öckerö har också en mobitec-dosa, men urkopplad, och istället inkopplad i-tid. Samma lösning har faktiskt de normalvagnar som trafikerar linje 101 till Borås, en urkopplad Mobitec och en fungerande I-tid. Lite konstigt att de levereras så.
Gissningsvis har de nya som går i Ulricehamn fått Mobitecen inkopplad istället eftersom omloppen säkert inte är inlästa och I-tid injusterat för dom linjerna.
Hur många totalt vet jag inte ... men det ska delas ut bussar till både Mark och Ulricehamn så leveransen är nog ganska omfattande...
Citat från: yngrot skrivet 18 april 2011, 17:36:53 PM
Ska de inte ha I-tid i dessa?? Nettbuss special på knapplacering?? För våra 8500/8700 har inte knappar på samma ställe som dessa..
Det är till största delen Volvo som flyttar runt knapparna runt panelerna. Två lika bussar kan ha knapparna på olika ställen!
Sen är det ju olika knappar beroende på utrustning.
Citat från: Lars skrivet 18 april 2011, 22:27:04 PM
Det är till största delen Volvo som flyttar runt knapparna runt panelerna. Två lika bussar kan ha knapparna på olika ställen!
Sen är det ju olika knappar beroende på utrustning.
Strömbrytarna sitter väl exakt där beställaren specificerat att de ska sitta?
Nobina Umeås 18 st B9SALE är helt identiska, och har strömbrytarna på exakt samma ställen.
Mobitecen kan man väl ha som reserv om buss-pc:n skulle gå sönder.
Citat från: Ersa skrivet 18 april 2011, 22:31:12 PM
Strömbrytarna sitter väl exakt där beställaren specificerat att de ska sitta?
Nobina Umeås 18 st B9SALE är helt identiska, och har strömbrytarna på exakt samma ställen.
Jag har funderat lite på detta varför knapparna flyter runt det är nog delvis så att Volvo och speciellt Säffle bygger som beställaren vill ha det! Sedan flyttas bussarna runt i landet och varje inköp har sin speciella beställning.
På slutet har jag mest erfarenhet på 9700 till Timekspressen och där vandrar vissa knappar runt på panelen och där verkar det inte vara beställarkrav för bussar levererade samtidigt har knapparna på olika ställen.
Sedan ändrade ju Volvo hela instrumentpanelen ofta i mitten av 2000-talet.
Dessutom så ser panelerna olika ut var bussarna producerats, Säffle 8500 har 2 satelliter, 8700 1 satellit medan 9700 har traditionell instrumentpanel.
Volvobussar med Vestkarosser har ytterligare en panel som mest liknar 9700 men med egna knappar.
Lite nostalgi, i Kongsviner har vi 2st Mercedes med V8 och Vestkaross den ena med vikdörr som går som Skol/linjebussar. De har instrumentpanel från Volvo med inmonteraqde mätare från Mercedes
8700 har normalt 2 satelliter. Endast en satellit är specialbeställning.