Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/04/12/busspoolen-overklagar-upphandling-i-vasterbotten/
Var väl bara de här man väntade på! Någon som vet hur stor skillnad det var i anbuden mellan Busspoolen och KR Trafik?
http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706)
Nu vaknar lokalpressen, bara att invänta kommentarerna nu! ;)
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 18:17:30 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706)
Nu vaknar lokalpressen, bara att invänta kommentarerna nu! ;)
En lokalpress som fortfarande inte nämner att det var KR Trafik som vann. Ja, tidningen nämner ju över huvudtaget inte alls att det ens finns ett företag som heter KR Trafik. Istället skriver man:
"Enligt Busspoolens VD i Västerbotten, Per Andersson, så har Busspoolen inte fått samma information som bland andra Nobina fått."Men varför nämna Nobina, som ju också var en av förlorarna? Det verkar som att VK inte riktigt vet hur de ska vinkla bussbolagen mot varandra nu när en tredje part kommit in och tagit över från de två gamla etablerade företagen.
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 18:17:30 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706)
Nu vaknar lokalpressen, bara att invänta kommentarerna nu! ;)
Tur att det då finns
kunniga som går in och styr upp det hela 8)
Citat från: Ersa skrivet 12 april 2011, 22:30:08 PM
En lokalpress som fortfarande inte nämner att det var KR Trafik som vann. Ja, tidningen nämner ju över huvudtaget inte alls att det ens finns ett företag som heter KR Trafik. Istället skriver man:
"Enligt Busspoolens VD i Västerbotten, Per Andersson, så har Busspoolen inte fått samma information som bland andra Nobina fått."
Men varför nämna Nobina, som ju också var en av förlorarna? Det verkar som att VK inte riktigt vet hur de ska vinkla bussbolagen mot varandra nu när en tredje part kommit in och tagit över från de två gamla etablerade företagen.
Tja, man återger väl vad som i detta fall Per Andersson sagt?
F ö första gången som Västerbotten "råkar ut" för ett överklagande.
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 april 2011, 22:47:54 PM
Tur att det då finns kunniga som går in och styr upp det hela 8)
Tja, man återger väl vad som i detta fall Per Andersson sagt?
F ö första gången som Västerbotten "råkar ut" för ett överklagande.
Jag har då aldrig och tänker heller aldrig kommentera något på VK.se tyvärr Greger!
Citat från: Bjarne-W skrivet 12 april 2011, 17:18:31 PM
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/04/12/busspoolen-overklagar-upphandling-i-vasterbotten/
Det där verkar ju vara ett "dålig förlorare" argument.
Enligt en förare inom Busspoolen så ska Länstrafiken ha begått flera stora misstag, som innebar att Busspoolens anbud blev "fel". Det är en säker källa med insyn i upphandlingen men vad som är alla felen fick jag inte veta.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2011, 10:05:43 AM
Det där verkar ju vara ett "dålig förlorare" argument.
Det tycker inte jag. Om nu THM gjort något större fel som drabbar medlemsföretaget mycket hårt pga att förlorat anbud man annars kanske skulle ha vunnit, så kan man ju inte lägga sig platt ner och bli överkörd. Det handlar ju i slutändan om Busspoolens framtid, för de har ingen annan marknad utanför Västerbotten att tjäna pengar på, som ju KR Trafik och Nobina har. Inte heller lär Busspoolen vilja tappa alltför mycket av sin trafik i t.ex Robertsfors till "jätten i norr", dvs Skelleftebuss.
Medlemsföretag som Busspoolen har ju bildats just för att småföretagarna i ett län gemensamt ska kunna stå emot "jättarna" i dessa upphandlingar.
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 22:57:27 PM
Jag har då aldrig och tänker heller aldrig kommentera något på VK.se tyvärr Greger!
Du får då leta upp signaturen "Kunnig" då denne verkar ha exakt samma kunskaper, åsikter och skrivspråk som du. 8)
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 11:50:11 AM
Du får då leta upp signaturen "Kunnig" då denne verkar ha exakt samma kunskaper, åsikter och skrivspråk som du. 8)
De låter väl trevlig tom de är de, då kanske vi får en bättre busstrafik i länet till slut. Nu är jag ju ingen förare heller så det är nog betydligt fler som har samma kunskap som jag eller mer i stan.
Istället för att kommentera på nätet så väljer jag faktiskt att lämna mina synpunkter till Länstrafiken eller till den som har uppdraget att köra en viss linje. De tjänar man pengar på! ;)
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 11:43:36 AM
Det tycker inte jag. Om nu THM gjort något större fel som drabbar medlemsföretaget mycket hårt pga att förlorat anbud man annars kanske skulle ha vunnit, så kan man ju inte lägga sig platt ner och bli överkörd. Det handlar ju i slutändan om Busspoolens framtid, för de har ingen annan marknad utanför Västerbotten att tjäna pengar på, som ju KR Trafik och Nobina har. Inte heller lär Busspoolen vilja tappa alltför mycket av sin trafik i t.ex Robertsfors till "jätten i norr", dvs Skelleftebuss.
Medlemsföretag som Busspoolen har ju bildats just för att småföretagarna i ett län gemensamt ska kunna stå emot "jättarna" i dessa upphandlingar.
Nu är jag inte så insatt i turerna där uppe, men kommer inte större delen av deras trafik från fd "jätten", Swebus, eller Postens diligenstrafik/SJ-buss ? Förstå mig rätt, man ska inte kasta sten i glashus !
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2011, 18:36:14 PM
Nu är jag inte så insatt i turerna där uppe, men kommer inte större delen av deras trafik från fd "jätten", Swebus, eller Postens diligenstrafik/SJ-buss ? Förstå mig rätt, man ska inte kasta sten i glashus !
Nu är det så att marknaden är upphandlad sedan 20 år tillbaka, och oavsett vad du tycker så har Västerbottens småföretagare i Busspoolen faktiskt ett existensberättigande, samt rätt att bedriva busstrafik på entreprenad via anbud.
Angående dina historiska referenser (som egentligen inte har ett enda dugg med anbuden år 2011 att göra) så försvann Postens diligenstrafik helt då företaget övertogs av Swebus/Nobina 1991. Det finns ingen i Västerbotten som anser dagens Nobina vara Diligensernas efterträdare av nostalgiska skäl. Snarare är företaget lite väl impopulärt ute på gatan pga de senaste årens turer i media.
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 19:29:31 PM
Nu är det så att marknaden är upphandlad sedan 20 år tillbaka, och oavsett vad du tycker så har Västerbottens småföretagare i Busspoolen faktiskt ett existensberättigande, samt rätt att bedriva busstrafik på entreprenad via anbud.
Angående dina historiska referenser (som egentligen inte har ett enda dugg med anbuden år 2011 att göra) så försvann Postens diligenstrafik helt då företaget övertogs av Swebus/Nobina 1991. Det finns ingen i Västerbotten som anser dagens Nobina vara Diligensernas efterträdare av nostalgiska skäl. Snarare är företaget lite väl impopulärt ute på gatan pga de senaste årens turer i media.
Om jag omformulerar mig då: - Busspoolen har ju själva vunnit trafiken på dessa premisser, då kan dom ju inte gnälla när dom förlorar trafiken heller.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 april 2011, 08:48:54 AM
Om jag omformulerar mig då: - Busspoolen har ju själva vunnit trafiken på dessa premisser, då kan dom ju inte gnälla när dom förlorar trafiken heller.
Enligt Busspoolen har de inte fått samma information som en annan anbudsgivare och om detta är riktigt så är det skäl gott som något att överklaga upphandlingen. Det har inget med dålig förlorare eller gnäll att göra. Det skall naturligtvis vara lika villkor för dem som bjuder i en upphandling. Domstolen får avgöra om de har rätt.
Enligt förare inom Busspoolen så skulle Länstrafiken Västerbotten ha fattat ett beslut nu, men detta har man väntat med att göra då det är "pinsamt" med misstagen/felen i denna upphandling och försöker dra ut på det, men det som komma skall är en UL, dvs göra om hela upphandlingen!
KR-Trafik och Busspoolen låg så nära varandra i upphandlingen så bara för alla att sätta sig vid skrivbordet och ta fram miniräknaren igen. ;)
Nu går Busspoolen ut med information om sin vinst i upphandlingen, Linjen mellan Vindeln - Åmsele: http://www.busspoolen.nu/nyhet.asp?nId=28 (http://www.busspoolen.nu/nyhet.asp?nId=28)
Överklagan är behandlad med förlust för Busspoolen.