Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: SMR skrivet 01 april 2011, 18:47:50 PM

Titel: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: SMR skrivet 01 april 2011, 18:47:50 PM
nu är det klart medInlandsbussarna
http://ltz.se/nyheter/berg/1.2911959-de-tar-hand-om-inlandstrafiken
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 01 april 2011, 19:55:53 PM
Inte helt väntat. Jag hade trott att Centrala Buss & Busspoolen skulle kunna återta kontraktet av 45N, 45S och 63 tack mycket vare den landsbygdstrafik man vunnit/återtagit i bl.a Strömsund, Berg och Härjedalen.

Nu när operatören är spikad börjar jag fundera på om bussarna kommer att få Norrtågs färger, samt om det blir krav på lågentré (dvs dubbeldäckare) på 45N och 63 som det är idag.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:51:55 PM
Dubbeldäckarna försvinner på Linje 63 iaf, vilket torde gälla på Linje 45 med.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Jan skrivet 02 april 2011, 12:29:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 april 2011, 19:55:53 PM
Inte helt väntat. Jag hade trott att Centrala Buss & Busspoolen skulle kunna återta kontraktet av 45N, 45S och 63 tack mycket vare den landsbygdstrafik man vunnit/återtagit i bl.a Strömsund, Berg och Härjedalen.

Nu när operatören är spikad börjar jag fundera på om bussarna kommer att få Norrtågs färger, samt om det blir krav på lågentré (dvs dubbeldäckare) på 45N och 63 som det är idag.

För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 14:35:08 PM
Centrala Buss och Busspoolen kan ju vara de som kom på andra plats, en miljon dyrare. En utmärkt upphandling där det inte var så stor skillnad mellan anbuden.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2011, 15:02:12 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 14:35:08 PM
Centrala Buss och Busspoolen kan ju vara de som kom på andra plats, en miljon dyrare. En utmärkt upphandling där det inte var så stor skillnad mellan anbuden.

Bifoga gärna länk till det du skriver om, så att alla slipper leta efter informationen.
Sidan: http://tabussen.nu/nyheteraktuellt/2011/linje-45-och-63.aspx
Direktlänk till doc-filen: http://tabussen.nu/media/24666/pressmeddelande%2045%2063.doc
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2011, 15:10:04 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:51:55 PM
Dubbeldäckarna försvinner på Linje 63 iaf, vilket torde gälla på Linje 45 med.

Citat från: Jan skrivet 02 april 2011, 12:29:09 PM
För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?

Jodå, nog verkar det som att dubbeldäckarna äntligen försvinner på båda dessa linjer. :)
Skönt för alla inblandade att få slippa kraven som Länstrafiken Västerbotten länge kämpat för att behålla. Krav som tvingade operatörerna att köra med dubbeldäckare. Jämför 45S Östersund-Sveg-Mora där Länstrafiken Jämtland aldrig krävt dubbeldäckare.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 15:13:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 april 2011, 15:02:12 PM
Bifoga gärna länk till det du skriver om, så att alla slipper leta efter informationen.
Sidan: http://tabussen.nu/nyheteraktuellt/2011/linje-45-och-63.aspx
Direktlänk till doc-filen: http://tabussen.nu/media/24666/pressmeddelande%2045%2063.doc

Sorry men hade gärna länkat om det hade varit enkelt i en iPhone. Ska bli skönt att dubbeldäckarna försvinner men då kommer det på linje 63 delen Vännäs - Umeå vid 13.30 krävas en förstärkning, något som redan idag sker varje dag av Sjöströms Bussar med deras ledbuss.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2011, 15:41:25 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 15:13:53 PM
Sorry men hade gärna länkat om det hade varit enkelt i en iPhone.

Då förstår jag! :)
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 02 april 2011, 16:16:13 PM
Citat från: Jan skrivet 02 april 2011, 12:29:09 PM
För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?

Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2011, 16:22:56 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 april 2011, 16:16:13 PM
Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.

En lösning vore ju...  nu är jag nog ute och cyklar med galna idéer, men ändå: Skulle man inte kunna köra rälsbussar längs Inlandsbanan, och då ha både fler än 55 resenärer samt över 7 pallar gods i dessa? 63:an skulle kunna gå med normalgolvad godsbuss mellan Umeå och Dorotea jvgstn.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Jan skrivet 02 april 2011, 22:44:43 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 april 2011, 16:16:13 PM
Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.


Greger, det som jag svarade på var låggolv.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Fikman skrivet 03 april 2011, 07:17:04 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2011, 00:10:27 AM
Problemen har ju varit dessa specialbyggen som i många fall varit hantverksmässigt framtagna med skillnader i varje individ, att karosskvaliten varit tveksam o likaså reservdelshållningen, till sist att drivlinorna inte verka ha stoppat för påfrestningarna alternativt att bussarna körts på ett sätt de inte varit avsedda för.

Ser man till andrahandsvärdet så är det ju i princip noll o intet

Det som kommer att komma stort är väll kärra efter bussen, vissa i östersund har väll redan den lösningen, kan du gå med en dubbeldeckare och få med 70 pers och en 6 pallar gods och då kan en buss dra vagnen på morgonen och en annan buss tar "hem"vagnen på eftermidagen.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Jan skrivet 03 april 2011, 07:46:49 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2011, 07:32:32 AM
Det blir snarare en normalbuss + släpvagn.

F.ö verkar släpvagnskörningen i Jämtland blivit en flopp då materialet inte sägs hålla måttet, det kan ju innebära dödsstöten för Bussgodset på vissa linjer

Hur har Ceris släpvagnar funkat då?
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:07:26 PM
Citat från: Jan skrivet 03 april 2011, 07:46:49 AM
Hur har Ceris släpvagnar funkat då?

Dom verkar fungera bra Ceris släpvagnar, under förutsättning att man har en buss att dra dessa med. Har sett Cerisbussar i trafik i Umeå utan möjlighet att dra släpet, men annars verkar det inte vara några problem.
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:45:56 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:07:26 PM
Dom verkar fungera bra Ceris släpvagnar, under förutsättning att man har en buss att dra dessa med. Har sett Cerisbussar i trafik i Umeå utan möjlighet att dra släpet, men annars verkar det inte vara några problem.

Detta enligt Ceris företagsledning?
Titel: SV: Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 04 april 2011, 15:50:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 15:45:56 PM
Detta enligt Ceris företagsledning?

Nej, egna observationer där man alltid har sett ett släp efter bussen vilket ändå måste ses som att det fungerar bra? EN gång rullade dock en buss utan släp då det var en buss som inte kunde koppla släpet.

Ska man däremot tro det förare från andra bussbolag säger så tycker förarna på Ceris inte alls om släpet.