Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Rickbox skrivet 22 mars 2011, 23:16:03 PM

Titel: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 22 mars 2011, 23:16:03 PM
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet vad som har hänt med GUB 184 (FMO653), om den har gått till skrot, sålts vidare eller bara står kvar avställd på depån.
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Jacob skrivet 22 mars 2011, 23:22:19 PM
Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

Dock undrar jag om 175 står kvar på depån eller om den har gått till skrot? Såg den på rampen i februari där Trendlinerna och 370-385 brukar stå, vet ej vilket nummer det är..

//Jacob
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 22 mars 2011, 23:58:31 PM
Jag tror att 178 och 181 har sålts till Arlanda, men jag är inte säker.

Jag såg en av de äldre 171-176 vid bussgaraget för kanske tre veckor sen, den hade inget inventarienummer och det stod något med Arlanda transfer på den, så antagligen var den bara på återbesök tillfälligt till verkstaden.

Sen så är 370-385 av modellen Neoplan N4416 Centroliner. :)
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Jacob skrivet 23 mars 2011, 01:14:06 AM
Nej, 178 och 181 är icke kördugliga, likaså 184. De ska troligen gå till skrot. Flygplatsparkeringen MA har 171-173, 177, 179-180 och 182.

Ja jag vet att 370-385 är Centroliner. Skrev Trendlinerna och 370-385.

Då var det någon av 171-173 du såg på garaget :)

//Jacob
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 01:24:33 AM
Citat från: Jacob A skrivet 23 mars 2011, 01:14:06 AM

Skrev Trendlinerna och 370-385.

//Jacob

Oops sorry! Tror jag är lite trött idag...  ;)
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:33:43 AM
Citat från: Jacob A skrivet 22 mars 2011, 23:22:19 PM
Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

Dock undrar jag om 175 står kvar på depån eller om den har gått till skrot? Såg den på rampen i februari där Trendlinerna och 370-385 brukar stå, vet ej vilket nummer det är..

//Jacob

    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

   
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 01:36:16 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:33:43 AM
    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

   

Det lutar alltså åt att det blir 266-269 som är nästa bussar att fasas ut, eller?
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:40:08 AM
Citat från: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 01:36:16 AM
Det lutar alltså åt att det blir 266-269 som är nästa bussar att fasas ut, eller?

     Det vej ej i nuläget men det var så mycket fel på just 266 så det är inte lönt att lägga ner dom pengarna på den för att fixa till den och istället kan man ta delar från den för att hålla dom andra 3 itrafik istället.

     Det är på samma sätt man har gjort med 174-176 och 178, 181 och 184 att man tagit delar från dom så man kan få tag på billiga delar. Samt att det är svårt att få tag på reservdelar till dessa bussar till en vettig kostnad.

     //Niclas
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Bese001 skrivet 23 mars 2011, 21:29:05 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:33:43 AM
    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

     175 avregistrerades "officiellt" enligt CBR 2011-03-17.

   
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Oskar A skrivet 23 mars 2011, 22:29:04 PM
Citat från: Jacob A skrivet 22 mars 2011, 23:22:19 PM
Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

//Jacob

Stämmer bra att dessa tre står kvar där såvida de inte försvunnit under dagen.
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 23:41:08 PM
268 kunde få en human(?) avlivning med tanke på hur mycket problem det är med låsta bromsar...
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 00:09:47 AM
Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 23:41:08 PM
268 kunde få en human(?) avlivning med tanke på hur mycket problem det är med låsta bromsar...

Det är 266 som är stående och förmodligen inväntar skrot... eller är 268 också på gång att haverera?
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Jacob skrivet 24 mars 2011, 00:53:33 AM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 00:09:47 AM
Det är 266 som är stående och förmodligen inväntar skrot... eller är 268 också på gång att haverera?

Tror lil-sis menar att hon personligen inte gillar 268 pga dess problem med låsning av bromsar och därför tycker att den borde skrotas.

//Jacob
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:04:27 AM
Citat från: Jacob A skrivet 24 mars 2011, 00:53:33 AM
Tror lil-sis menar att hon personligen inte gillar 268 pga dess problem med låsning av bromsar och därför tycker att den borde skrotas.

//Jacob

Skulle inte förvåna mig om samtliga kommer att gå till skrot när deras tid hos GUB är över, de är liksom de korta gasbussarna av samma sort riktiga vrak och borde enligt mig aldrig ha köpts in... de hade kunnat betala några stackars kronor extra och köpt in Volvo B10L/LA CNG istället...
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:26:01 AM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:04:27 AM
Skulle inte förvåna mig om samtliga kommer att gå till skrot när deras tid hos GUB är över, de är liksom de korta gasbussarna av samma sort riktiga vrak och borde enligt mig aldrig ha köpts in... de hade kunnat betala några stackars kronor extra och köpt in Volvo B10L/LA CNG istället...

Man kan inte plötsligt bara "betala några kronor extra" om man som kommunalt bolag ska följa lagen om offentlig upphandling vid inköp av varor och tjänster.

Om kommunen däremot låter UL upphandla stadstrafiken och den övertas av t.ex Nobina, Veolia, Keolis eller Stadsbussarna så blir det dock en privat verksamhet där bussföretaget får köpa (eller flytta in) precis vad de vill.
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:37:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:26:01 AM
Man kan inte plötsligt bara "betala några kronor extra" om man som kommunalt bolag ska följa lagen om offentlig upphandling vid inköp av varor och tjänster.

Om kommunen däremot låter UL upphandla stadstrafiken och den övertas av t.ex Nobina, Veolia, Keolis eller Stadsbussarna så blir det dock en privat verksamhet där bussföretaget får köpa (eller flytta in) precis vad de vill.

Sant, men med tanke på hur kostnaderna blir med stående bussar och en massa reparationer så tror jag på det stora hela att det blir samma kostnader ändå.

Synd att det där med LOU är så invecklat och inte kan handla långsiktigt alla gånger, med de nya MAN-bussarna tycker jag dock att de har lyckats ganska bra ändå. Det är mycket fina bussar! Tyvärr finns det dock gammalt skit kvar än så länge och det lär kosta att ersätta alla dessa på en gång...

År 1999 då 140-161 och 266-269 köptes in så var väl lagen inte lika sträng som idag? Då hade de kanske kunnat köpa in Volvo istället, det köptes ju in en del Scania under 2002 så... vad jag vet så har man haft olika avtal med Neoplan vilket borde vara huvudorsaken till att man valde det märket.
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 11:30:55 AM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:37:51 AM
Sant, men med tanke på hur kostnaderna blir med stående bussar och en massa reparationer så tror jag på det stora hela att det blir samma kostnader ändå.

Synd att det där med LOU är så invecklat och inte kan handla långsiktigt alla gånger, med de nya MAN-bussarna tycker jag dock att de har lyckats ganska bra ändå. Det är mycket fina bussar! Tyvärr finns det dock gammalt skit kvar än så länge och det lär kosta att ersätta alla dessa på en gång...

År 1999 då 140-161 och 266-269 köptes in så var väl lagen inte lika sträng som idag? Då hade de kanske kunnat köpa in Volvo istället, det köptes ju in en del Scania under 2002 så... vad jag vet så har man haft olika avtal med Neoplan vilket borde vara huvudorsaken till att man valde det märket.

Vad jag har hört så orsaken till att neoplan bussarna köptes in var att det var dom enda som kunde leverera biogas bussar vid den tiden. Tyvärr kommer dessa bussar troligen finnas kvar länge till. :(
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 12:14:06 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 11:30:55 AM
Vad jag har hört så orsaken till att neoplan bussarna köptes in var att det var dom enda som kunde leverera biogas bussar vid den tiden. Tyvärr kommer dessa bussar troligen finnas kvar länge till. :(

    140-161 kommer troligtvis vara kvar 3 år till som det ser ut nu.

   
    //Niclas
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Jacob skrivet 24 mars 2011, 12:29:42 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 12:14:06 PM
    140-161 kommer troligtvis vara kvar 3 år till som det ser ut nu.

   
    //Niclas

JAAAAAAA :D :D
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 12:45:35 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 12:14:06 PM
    140-161 kommer troligtvis vara kvar 3 år till som det ser ut nu.

   
    //Niclas

Jo började nästan grina när jag läste affärsplanen för 2011.  :'(

Det ska bli roligt sen när hela GUB's flotta är biogasbussar. Då måste dom plussa på många minuter på tidtabellen eftersom dom är så j*vla slöa alla biogasbussar.
Roligt när man ligger 20 minuter sen på sommaren. :D
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 12:47:32 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 11:30:55 AM
Vad jag har hört så orsaken till att neoplan bussarna köptes in var att det var dom enda som kunde leverera biogas bussar vid den tiden. Tyvärr kommer dessa bussar troligen finnas kvar länge till. :(

Fanns inte Volvo B10BLE och Volvo B10L med biogasdrift på 1990-talet?

Jag vet flera exemplar av årsmodell 1999-2001 i bland annat Malmö och Kristianstad som går på gas, det kanske är naturgas men det är väl samma sak förutom att naturgasen är ett fossilt bränsle?

Jag vet att det fanns gamla Volvo B10M från tidigt 1990-tal med biogasdrift, de hade två smala tankar som satt på varsin sida på taket, såg lite roligt ut lite som små öron!

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 12:14:06 PM
   140-161 kommer troligtvis vara kvar 3 år till som det ser ut nu.

   
   //Niclas

Kommer dem rentav att överleva 370-381 och 505-514?
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 14:24:56 PM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 12:47:32 PM
Fanns inte Volvo B10BLE och Volvo B10L med biogasdrift på 1990-talet?

Jag vet flera exemplar av årsmodell 1999-2001 i bland annat Malmö och Kristianstad som går på gas, det kanske är naturgas men det är väl samma sak förutom att naturgasen är ett fossilt bränsle?

Jag vet att det fanns gamla Volvo B10M från tidigt 1990-tal med biogasdrift, de hade två smala tankar som satt på varsin sida på taket, såg lite roligt ut lite som små öron!

Kommer dem rentav att överleva 370-381 och 505-514?

     Omöjligt är det inte men jag tror inte det eftersom dom är från -01 resp -02. Och efterspom dessa är dieslekdrivna kan dom fasas ut snabbare för att uppfylla miljömålen som vi har från kommunen men ej troligt pga ekonomiska skä.

    140-161 dras med en hel del kostnader när det gäller underhåll som är större på en gasbuss än en diesel.

   //Niclas
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: lil-sis skrivet 24 mars 2011, 15:55:00 PM
Ja min högst personliga önskan om att avliva 268 härrör från egenupplevd körning med låsta bromsar från Sunnerstabacken till Skarholmen och sen tillbaka till Holmvägen. Sen blev den bärgad. Det gick inte så fort...

Sedan kollade jag historiken och då var det inte första gången. Och antagligen inte sista heller, har sett den kryyyyyypa fram Ej i Trafik...
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 16:39:19 PM
Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2011, 15:55:00 PM
Ja min högst personliga önskan om att avliva 268 härrör från egenupplevd körning med låsta bromsar från Sunnerstabacken till Skarholmen och sen tillbaka till Holmvägen. Sen blev den bärgad. Det gick inte så fort...

Sedan kollade jag historiken och då var det inte första gången. Och antagligen inte sista heller, har sett den kryyyyyypa fram Ej i Trafik...

Den har nog inte långt kvar den heller, tror faktiskt att de flesta ur serien 266-269 sjunger på sista versen numera...
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Simon A skrivet 24 mars 2011, 23:09:32 PM
Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2011, 15:55:00 PM
Ja min högst personliga önskan om att avliva 268 härrör från egenupplevd körning med låsta bromsar från Sunnerstabacken till Skarholmen och sen tillbaka till Holmvägen. Sen blev den bärgad. Det gick inte så fort...

Sedan kollade jag historiken och då var det inte första gången. Och antagligen inte sista heller, har sett den kryyyyyypa fram Ej i Trafik...
Pappa har reservtjänst varje morgon från mån-fre och enligt honom själv så byter han in den redan på morgonen ett par gånger i veckan. Och gör inte han det på morgonen så görs det tydligen senare på dagen. Om jag inte minns helt galet så sa han att den byts in varje dag. Det var någon gång som han fick byta ut den 40 minuter efter att den lämnat garaget. Skroten känns ju som ett vettigt alternativ :P

//Simon
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: lil-sis skrivet 25 mars 2011, 07:46:54 AM
Ja jag hade ju inte ens börjat i trafik innan jag ropade upp och sade att det inte gick att köra eländet :p
Titel: SV: Fråga om GUB 184
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 29 mars 2011, 01:39:17 AM
Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 12:47:32 PM
Fanns inte Volvo B10BLE och Volvo B10L med biogasdrift på 1990-talet?

Jag vet flera exemplar av årsmodell 1999-2001 i bland annat Malmö och Kristianstad som går på gas, det kanske är naturgas men det är väl samma sak förutom att naturgasen är ett fossilt bränsle?

Jag vet att det fanns gamla Volvo B10M från tidigt 1990-tal med biogasdrift, de hade två smala tankar som satt på varsin sida på taket, såg lite roligt ut lite som små öron!

Kommer dem rentav att överleva 370-381 och 505-514?

Det fanns Volvo B10BLE och B10L/B10LA med biogasdrift på 1990-talet men dessa var antagligen dyrare att köpa in än motsvarande Neoplan.