Huvudmeny

Fråga om GUB 184

Startat av Rickbox, 22 mars 2011, 23:16:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:26:01 AM
Man kan inte plötsligt bara "betala några kronor extra" om man som kommunalt bolag ska följa lagen om offentlig upphandling vid inköp av varor och tjänster.

Om kommunen däremot låter UL upphandla stadstrafiken och den övertas av t.ex Nobina, Veolia, Keolis eller Stadsbussarna så blir det dock en privat verksamhet där bussföretaget får köpa (eller flytta in) precis vad de vill.

Sant, men med tanke på hur kostnaderna blir med stående bussar och en massa reparationer så tror jag på det stora hela att det blir samma kostnader ändå.

Synd att det där med LOU är så invecklat och inte kan handla långsiktigt alla gånger, med de nya MAN-bussarna tycker jag dock att de har lyckats ganska bra ändå. Det är mycket fina bussar! Tyvärr finns det dock gammalt skit kvar än så länge och det lär kosta att ersätta alla dessa på en gång...

År 1999 då 140-161 och 266-269 köptes in så var väl lagen inte lika sträng som idag? Då hade de kanske kunnat köpa in Volvo istället, det köptes ju in en del Scania under 2002 så... vad jag vet så har man haft olika avtal med Neoplan vilket borde vara huvudorsaken till att man valde det märket.

Björn Ax

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:37:51 AM
Sant, men med tanke på hur kostnaderna blir med stående bussar och en massa reparationer så tror jag på det stora hela att det blir samma kostnader ändå.

Synd att det där med LOU är så invecklat och inte kan handla långsiktigt alla gånger, med de nya MAN-bussarna tycker jag dock att de har lyckats ganska bra ändå. Det är mycket fina bussar! Tyvärr finns det dock gammalt skit kvar än så länge och det lär kosta att ersätta alla dessa på en gång...

År 1999 då 140-161 och 266-269 köptes in så var väl lagen inte lika sträng som idag? Då hade de kanske kunnat köpa in Volvo istället, det köptes ju in en del Scania under 2002 så... vad jag vet så har man haft olika avtal med Neoplan vilket borde vara huvudorsaken till att man valde det märket.

Vad jag har hört så orsaken till att neoplan bussarna köptes in var att det var dom enda som kunde leverera biogas bussar vid den tiden. Tyvärr kommer dessa bussar troligen finnas kvar länge till. :(

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 11:30:55 AM
Vad jag har hört så orsaken till att neoplan bussarna köptes in var att det var dom enda som kunde leverera biogas bussar vid den tiden. Tyvärr kommer dessa bussar troligen finnas kvar länge till. :(

140-161 kommer troligtvis vara kvar 3 år till som det ser ut nu.

//Niclas

Jacob

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 mars 2011, 12:14:06 PM

//Niclas

JAAAAAAA :D :D
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

//Niclas

Jo började nästan grina när jag läste affärsplanen för 2011.  :'(

Det ska bli roligt sen när hela GUB's flotta är biogasbussar. Då måste dom plussa på många minuter på tidtabellen eftersom dom är så j*vla slöa alla biogasbussar.
Roligt när man ligger 20 minuter sen på sommaren. :D

Rickbox

Citat från: Björn Ax skrivet 24 mars 2011, 11:30:55 AM

Fanns inte Volvo B10BLE och Volvo B10L med biogasdrift på 1990-talet?

Jag vet flera exemplar av årsmodell 1999-2001 i bland annat Malmö och Kristianstad som går på gas, det kanske är naturgas men det är väl samma sak förutom att naturgasen är ett fossilt bränsle?

Jag vet att det fanns gamla Volvo B10M från tidigt 1990-tal med biogasdrift, de hade två smala tankar som satt på varsin sida på taket, såg lite roligt ut lite som små öron!

//Niclas

Kommer dem rentav att överleva 370-381 och 505-514?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 12:47:32 PM

Jag vet flera exemplar av årsmodell 1999-2001 i bland annat Malmö och Kristianstad som går på gas, det kanske är naturgas men det är väl samma sak förutom att naturgasen är ett fossilt bränsle?

Jag vet att det fanns gamla Volvo B10M från tidigt 1990-tal med biogasdrift, de hade två smala tankar som satt på varsin sida på taket, såg lite roligt ut lite som små öron!

Omöjligt är det inte men jag tror inte det eftersom dom är från -01 resp -02. Och efterspom dessa är dieslekdrivna kan dom fasas ut snabbare för att uppfylla miljömålen som vi har från kommunen men ej troligt pga ekonomiska skä.

140-161 dras med en hel del kostnader när det gäller underhåll som är större på en gasbuss än en diesel.

//Niclas

lil-sis

Ja min högst personliga önskan om att avliva 268 härrör från egenupplevd körning med låsta bromsar från Sunnerstabacken till Skarholmen och sen tillbaka till Holmvägen. Sen blev den bärgad. Det gick inte så fort...

Sedan kollade jag historiken och då var det inte första gången. Och antagligen inte sista heller, har sett den kryyyyyypa fram Ej i Trafik...

Rickbox

Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2011, 15:55:00 PM
Ja min högst personliga önskan om att avliva 268 härrör från egenupplevd körning med låsta bromsar från Sunnerstabacken till Skarholmen och sen tillbaka till Holmvägen. Sen blev den bärgad. Det gick inte så fort...

Sedan kollade jag historiken och då var det inte första gången. Och antagligen inte sista heller, har sett den kryyyyyypa fram Ej i Trafik...

Den har nog inte långt kvar den heller, tror faktiskt att de flesta ur serien 266-269 sjunger på sista versen numera...

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 24 mars 2011, 15:55:00 PM

Pappa har reservtjänst varje morgon från mån-fre och enligt honom själv så byter han in den redan på morgonen ett par gånger i veckan. Och gör inte han det på morgonen så görs det tydligen senare på dagen. Om jag inte minns helt galet så sa han att den byts in varje dag. Det var någon gång som han fick byta ut den 40 minuter efter att den lämnat garaget. Skroten känns ju som ett vettigt alternativ :P

//Simon

lil-sis

Ja jag hade ju inte ens börjat i trafik innan jag ropade upp och sade att det inte gick att köra eländet :p

Bussfanatikern

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 12:47:32 PM

Det fanns Volvo B10BLE och B10L/B10LA med biogasdrift på 1990-talet men dessa var antagligen dyrare att köpa in än motsvarande Neoplan.