Jo, det kan låta underligt, men bakom en tallrik med Kinamat såg jag en Swebus av mycket udda modell rulla längs med Vasagatan i Stockholm idag.
Bussen var vit med klassiska Swebus dekaler, men texten Hydéns skymtades på bakstammen. Vad var detta för kaross? Någon som har en bild?
Farebus/IVECO
Marc
den går i daglig trafik åt Swebus Ct - Arlanda.
Kolla med Håkan om du får titta på instrumetpanelen.
/Lennart
Tack till er båda! ;)
Farebus...jo jag tackar, tyckte att jag inte fick ihop modellen riktigt, men tänkte att det kunde vara de friterade räkorna som spökade!
låter intersant hoppas ni hittar den idag nån stans i Stockholm eller uppsala, då får ni ta nån bild på den då.
Har aldrig sätt nån Iveco i Swebus kläder för det var nåt nytt, ska snart till E6an har man tur kanske den kommer där just jag är då ::)
Hej, det är denna som Hydéns har köpt den 110308.
Det är en Farebus Andecar Califa
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/ZGA7BAT000E001701_Irisbus_Farebus_Andecar_VI_CHY326_100705_1_50433.jpg?t=1300357467)
//Niclas
Är väl väldiggt ovanlig i Sverige?? Varför köpa en sån udda??
Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2011, 11:57:49 AM
Är väl väldiggt ovanlig i Sverige?? Varför köpa en sån udda??
Den enda i Sverige vad jag vet.
//Niclas
Tycke bussen var snygg ännu snyggare med swebus lockan sen 8)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Hydens_CHY326_CT_110317a.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Hydens_CHY326_CT_110317b.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Hydens_CHY326_CT_110317c.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus/Hydens_CHY326_CT_110317d.jpg)
Intressant var ordet!
Två frågor: kommer denna bara att rulla på 867 eller kommer den att tursättas på samma sätt som Swebus övriga bussar?
Samt: har Swebus tidigare gjort på detta sätt att de låter en extern åkare stripa om en buss i deras lack?
Precis som Swebus egna Huddingebaserade bussar rullar denna mestadels på 867, samt har regelbundna förstärkningar till bl.a Norrköping/Linköping. Men med tiden kan den säkerligen även dyka upp på fler orter som ligger inom 4½ timmes körtid från Stockholm.
Citat från: calken skrivet 17 mars 2011, 19:17:54 PM
Samt: har Swebus tidigare gjort på detta sätt att de låter en extern åkare stripa om en buss i deras lack?
På Stagecoach-tiden körde Señor Svensson i Gnarp åtminstone en Neoplan Megaliner som var lackerad i Swebus Express färger. Men det var alltså i slutet på 1990-talet.
Tack för bilden Spejare!!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2011, 19:55:06 PM
På Stagecoach-tiden körde Señor Svensson i Gnarp åtminstone en Neoplan Megaliner som var lackerad i Swebus Express färger. Men det var alltså i slutet på 1990-talet.
Den bussen var GRO 747
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2011, 19:55:06 PM
På Stagecoach-tiden körde Señor Svensson i Gnarp åtminstone en Neoplan Megaliner som var lackerad i Swebus Express färger. Men det var alltså i slutet på 1990-talet.
Det är riktigt, nästan..
Bolaget var Svensson Buss i Gnarp AB, vilket under denna period ägdes av Svenska Neoplan. Señor i namnet blev det när ÖS startade om i egen regi ett par år senare. Att Svensson började köra för Swebus hängde samman med att han startat en linje Sthlm-Malmö som Swebus ville åt. Megalinern var som J-å skriver GRO747, men Svensson Buss övertog även Swebus 4344/GWF586 som t o m hann få den nyare (icke-Stagecoach) expressdesignen. Dessutom figurerade två Skyliner, FAC653 och KBX147 hos Svensson Buss med Swebus Expresslack, dock ganska kortvarigt.
/GL
Sydpilen hette väl det bolaget som ett tag konkurrerade med swebus express.
Citat från: j-a skrivet 17 mars 2011, 21:58:33 PM
Den bussen var GRO 747
Det stämmer och bussen rullade först som Demo-buss hos Neoplan i Tyskland innan den kom hit till Sverige och är den 118:e byggda Megalinern.
//Niclas
Måste ha varit jag när jag skulle till slottet i samband med slott sprinten i onsdags :)
Haha, så det var därför du fotade så mycket på min buss!!! :)
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2011, 19:22:41 PM
Precis som Swebus egna Huddingebaserade bussar rullar denna mestadels på 867, samt har regelbundna förstärkningar till bl.a Norrköping/Linköping. Men med tiden kan den säkerligen även dyka upp på fler orter som ligger inom 4½ timmes körtid från Stockholm.
Då följer ju också den obligatoriska frågan, kommer denna att få: biljettmaskin, trådlöst internet och eluttag?
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 mars 2011, 14:53:24 PM
Den enda i Sverige vad jag vet.
//Niclas
Var det denna som Busmarket tog hit på spekulation för att försöka marknadsföra Irisbus och Farebus i Sverige?
//Fredrik
Citat från: cyklisten1982 skrivet 18 mars 2011, 10:19:28 AM
Haha, så det var därför du fotade så mycket på min buss!!! :)
Ja, jag hade ju fått en "beställning" på bilderna från Marc! ;)
Citat från: groenis skrivet 17 mars 2011, 03:53:44 AM
Marc
den går i daglig trafik åt Swebus Ct - Arlanda.
Kolla med Håkan om du får titta på instrumetpanelen.
/Lennart
Bra, då borde den inte bli svår att hitta..
Internet är på plats sedan någon vecka tilllbaka! Första eluttaget kom igår resten om ett par veckor... Biljettmaskinen kommer närsomhelst.
Jungfruturen nystripad och fin fast utan Hydéns -tillägget (lite mer än 4½ timme bort) http://dl.dropbox.com/u/33203314/Hyd%C3%A9ns%20Swebus%20p%C3%A5%20utflykt.jpg
Gissa var den här är tagen: http://dl.dropbox.com/u/33203314/20110527303.jpg
Sydkoreanska ambasaden?
Jajamensan!
Applåder!
Dock den i Oslo för att vara exakt!
Såg f.ö. en 'vanlig' Hydéns buss agera 867:a för några dar sen! Är det meningen att Hydéns ska köra reguljärt, eller är detta något hyfsat tillfälligt tills det kommit nya Swebus-bussar?
Hyde'ns har en tjänst för Swebus dagligen och ja det kan förekomma någon av de andra vagnarna på tjänsten.
Att ingen har reagerat på Ivecon's bakljus?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 22 juni 2011, 23:15:15 PM
Att ingen har reagerat på Ivecon's bakljus?
/Lennart
De påminner om någonting... Kan det vara mercedes?
Japp.
Det är samma modell som Mercedes har på sina vagnar.
/Lennart