Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Hagri skrivet 14 mars 2011, 13:19:41 PM

Titel: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Hagri skrivet 14 mars 2011, 13:19:41 PM
"Ännu en av Veolias bussar har visat sig vara köroduglig"

Läs mer på Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul)
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 14 mars 2011, 13:30:48 PM
OCh det var jut INTe veolias personal utan Externa mekaniker som hade gjort jobbet om man läser vad som står i artikeln
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:34:09 PM
Citat från: Hagri skrivet 14 mars 2011, 13:19:41 PM
"Ännu en av Veolias bussar har visat sig vara köroduglig"

Läs mer på Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572280-buss-tappade-hjul)

"– Servicen utfördes av externa mekaniker som vi hyr in och de har inte gjort fast det här hjulet på ett korrekt sätt, säger Bengt Karlsson.

Så någon har inte dragit åt muttrarna hårt nog?

– Exakt."

Det får ju iaf mig att undra.. Dessa bultar spänns väl inte för hand, eller? Jag har ingen erfarenhet av arbete i en bussverkstad, men jag inbillar mig att däckbultar spänn mha någon form av tryckluftsverktyg, ev med ställbart moment? Hur är det med efterdragning?
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:36:11 PM
Citat från: mil skrivet 14 mars 2011, 13:30:48 PM
OCh det var jut INTe veolias personal utan Externa mekaniker som hade gjort jobbet om man läser vad som står i artikeln
Mjo, men om man relaterar till min post (som jag skrev medan du skrev, men var inte lika snabb... ;)) så undrar man om det verkligen är personalen som utförde arbetet som gjorde fel? Kan det inte ha att göra med verktygen som användes? Står ju även att det var utfört på nämnda bolags verkstad.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: BussMats skrivet 14 mars 2011, 13:57:26 PM
Lätt att skylla ifrån sig på andra men höge farao har ett hjul varit av även på en extern/ intern verkstad så får man väl se till
att efterdra hjulen det måste finnas rutinerför detta  oavsett bussbolag . När jag var på GS och bussen kom från VTC/Däckverkstad så låg det allid ett papper i bussen om vilka hjul som skulle efterdras.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2011, 14:57:52 PM
Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:34:09 PM
"– Servicen utfördes av externa mekaniker som vi hyr in och de har inte gjort fast det här hjulet på ett korrekt sätt, säger Bengt Karlsson.

Så någon har inte dragit åt muttrarna hårt nog?

– Exakt."

Det får ju iaf mig att undra.. Dessa bultar spänns väl inte för hand, eller? Jag har ingen erfarenhet av arbete i en bussverkstad, men jag inbillar mig att däckbultar spänn mha någon form av tryckluftsverktyg, ev med ställbart moment? Hur är det med efterdragning?






Helt rätt tryckluftsverktyg används . Enda tillfället det är med handkraft är om det blir ett däckbyte vid vägen..  Efterrdagning är väl inte alla lika noga med tyvärr..
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 14 mars 2011, 14:58:55 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 14:57:52 PM
 





Helt rätt tryckluftsverktyg används . Enda tillfället det är med handkraft är om det blir ett däckbyte vid vägen..  Efterrdagning är väl inte alla lika noga med tyvärr..
Vems ansvar är efterdragningen då?
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 14 mars 2011, 15:01:13 PM
Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 14:58:55 PM
Vems ansvar är efterdragningen då?

JA vem har ansvaret för fordonet på vägen? Och vem skall göra en säkerhetskontroll INNAN man kör i väg med fordonet jo det är ALLTID Chaufförens ansvar oavsett om det är sagt något annat på jobbet. Det är förarens ansvar att ha ett trafiksäkert fordon i drift. Att sedan hjulen lossar det gör de ej på en kafferast sådant brukar alltid kännas då det börjar svaja en stund innan.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2011, 15:02:58 PM
Men vi som kör kan ju ej dra åt hjulen och bara titta på dem hjälper ju inte..
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: BussMats skrivet 14 mars 2011, 15:10:00 PM
Du har rätt att förarna kan inte dra hjulen  men vid ändhållplats kan man ta en benstäckare gå ett varv runt bussen  titta
på hjulen m m. Det fick jag lära mig när jag tog mitt busskort.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 14 mars 2011, 15:22:12 PM
Men... Nu har jag ingen erfarenhet av att tappa hjul lyckligtvis, men hur ska man som förare kunna upptäcka detta? Går det att SE att hjulet eller bultar sitter löst, är det väl redan ganska försent? (Dvs när väl glapp uppstår går det rätt snabbt).
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 14 mars 2011, 15:29:26 PM
Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 15:22:12 PM
Men... Nu har jag ingen erfarenhet av att tappa hjul lyckligtvis, men hur ska man som förare kunna upptäcka detta? Går det att SE att hjulet eller bultar sitter löst, är det väl redan ganska försent? (Dvs när väl glapp uppstår går det rätt snabbt).

Fick lära mig 1996 då jag tog mitt busskörkort samt 2006 då jag tog c resp ce behörigheten att man KAN böja på kroppen och känna på hjulmuttrarna om någon sitter löst men tyvärr orkar inte många förare göra det har jag förstått. HAr en eller flera muttrar börjat lossa så känner man det med handen. I linje trafiken kör man inga 4,5 timme mellan ändh¨ållplatserna där man kan känna på hjulmuttrarna
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Turbo skrivet 14 mars 2011, 20:30:13 PM
Om man tittar på fälgen, bultarna, så är det ofta man ser rostränder vid en bult som inte är åtdragen.
Brukar var en signal att man ska kontroller en extra gång.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Hagri skrivet 14 mars 2011, 21:48:37 PM
Eldslågor från bussbromsar
Under måndagskvällen fick passagerare evakueras från en Veoliabuss i Linnéområdet.


Listan över missöden har nu blivit så lång att Västtrafiks ledning under måndagskvällen sitter i möte med Veolia.

Läs mer i Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar)
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 14 mars 2011, 22:00:57 PM
Citat från: Hagri skrivet 14 mars 2011, 21:48:37 PM
Eldslågor från bussbromsar
Under måndagskvällen fick passagerare evakueras från en Veoliabuss i Linnéområdet.


Listan över missöden har nu blivit så lång att Västtrafiks ledning under måndagskvällen sitter i möte med Veolia.

Läs mer i Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-eldslagor-fran-bussbromsar)
Oj... Någon som vet vilken busstyp det handlar om? Tänkte först läcka i bromssystemet, men det skulle väl ändå drabbat bakhjulen? Retarder ur funktion?
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: olasand skrivet 15 mars 2011, 00:45:00 AM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4401066

På ovanstårnde länk kan man lyssna till en intervjuv som SR gjort med Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik, om ultimatumet som de ställt på Veolia...
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:19:00 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 15:02:58 PM
Men vi som kör kan ju ej dra åt hjulen och bara titta på dem hjälper ju inte..

Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Hagri skrivet 15 mars 2011, 13:29:02 PM
Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:19:00 PM
Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?
Det behöver inte bero på kompetensen hos föraren. Men det är inte självklart att det finns verktyg i bussen om det upptäcks ute på linjen.

Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 15 mars 2011, 14:19:49 PM
Citat från: Hagri skrivet 15 mars 2011, 13:29:02 PM
Det behöver inte bero på kompetensen hos föraren. Men det är inte självklart att det finns verktyg i bussen om det upptäcks ute på linjen.



Upptäcks det ute på linjen så finns något som heter att kalla efter hjälp det är förarens ansvar att ej fortsätta färden med en trafikfarlig buss. Vissa gnäller ju för en nödhammare o vill ställa en buss för de saknas men tydligen att köra med lösa däck är ok enligt en del för de orkar inte eller kna inte eller gud och hans moster på bortförklaringar som man läser här i tråden
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: yngrot skrivet 15 mars 2011, 14:24:00 PM
Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:19:00 PM
Vadå kan inte? Var är det för yrkeschaufförer som inte kan efterdra ett hjul?



Vi har inga verktyg till detta i bussarna De som finns är ju på verkstan och inlåsta så de hjälper ju inte ...
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 15 mars 2011, 14:30:52 PM
Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2011, 14:24:00 PM
 



Vi har inga verktyg till detta i bussarna De som finns är ju på verkstan och inlåsta så de hjälper ju inte ...

Då tar man ansvaret o kontaktar så de får komma ut och åtgärda det ananrs gå o fråga om det finns en lastbil i närheten om de kan låna ut ett verktyg för det
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 15 mars 2011, 15:29:39 PM
Så här tror jag att många resonerar angående detta utav oss som kör buss i linjetrafik hos någon större operatör.
Självklart är man skyldig att köra med en trafiksäker buss. Jag gör alltid en säkerhetskontroll av bussen vid uttag. Hur omfattande säkerhetskontrollen är. Beror på hur ofta jag kört fordonet under senaste tiden. Är det ofta kollar jag i regel bara belysning och kännande kanter på dörrarna vid uttaget. Då jag redan har en ungefärlig kontroll på att hjul, tryckluft medmer fungerar. Vid någon ändhållplats lite senare kollar jag övriga funktioner när jag ändå ska ta en bensträckare. Jag har nog aldrig kontrollerat att hjulbultarna är fastskruvade med handen. Eftersom min erfarenhet är att hjulet sitter fast och är efterdraget. Jag har jobbat i branschen sedan 1998 och har aldrig hört att någon buss på de depåer jag har jobbat på har tappat något hjul! Om jag hade hört att bussarna tappade hjulen skulle jag givitvis vara mer medveten om problemet och exempelvis känna på hjulbultar medmer.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är att många med mig är bortskämda med att saker och ting fungerar precis som det ska. Efter som andra gör saker och ting åt en. Som förare blir man mindre säkerhetsmedveten varje gång man gör en säkerhetskontroll där allt är som det ska. Detta i kombination med tidsbrist vid vagnuttag gör att vi är många som inte gör en fullständig säkerhetskontroll. Jag är medveten om att detta inte är något försvar över hur man handlar. Men det är svårt att hålla fanan högt när man sällan stöter på något mer en en trasig lampa vid säkerhetskontroll.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 15 mars 2011, 15:33:07 PM

En liten fin sak som tya tagit fram visserligen för lastbil men fionns många punkter som passar för buss med speciellt punkt 5. Denna fick vi använda vid uppkörningen för vi skulle kunna alla delar av denna säkerhetskontrollen


http://www.tya.se/tya_shop/detail.asp?cart=194675&user=180480&item=148&page=6&sc=1&ss=
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: bisquit skrivet 15 mars 2011, 20:23:05 PM
Skrämmande när det är så dålig service och många skyller ifrån sig. Men det är den som kör fordonet i detta fallet bussen. Som är ytterst ansvarig om något händer. Själv så rör jag inte någon annans fordon, utan att veta att det är trafiksäkert. På farsans jobb i Lilleström (Oslo). Så är det skyldiga att kolla bussen innan de tar över den eller plockar ut den i trafik. För om det visar sig att det finns en skada på den. Så blir de per automatik ansvariga ifall den inte är anmäld sedan tidigare. Eller om de upptäcker den innan de börjar köra. Och rapporterar den.

Nej det är bättre de lägger ner oseriösa bolag. Som ständigt fuskar med det mesta..  >:(
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 21:30:18 PM
Citat från: mil skrivet 15 mars 2011, 14:19:49 PM
Upptäcks det ute på linjen så finns något som heter att kalla efter hjälp det är förarens ansvar att ej fortsätta färden med en trafikfarlig buss. Vissa gnäller ju för en nödhammare o vill ställa en buss för de saknas men tydligen att köra med lösa däck är ok enligt en del för de orkar inte eller kna inte eller gud och hans moster på bortförklaringar som man läser här i tråden


Tja, timanställda och andra är väl "rädda" för att inte få några ytterligare timmar etc om de "gnäller" och klagar..

/B
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul och byte av ledning
Skrivet av: Staffan A skrivet 15 mars 2011, 22:23:03 PM
I dagens BoråsTidning finns en artikel om Veolia i Västsverigehttp://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/veolia-later-huvuden-rulla%282386865%29.gm (http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/veolia-later-huvuden-rulla%282386865%29.gm)
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 15 mars 2011, 22:24:49 PM
Så vad blir det för nya bussar man ska köpa?
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul och byte av ledning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 22:36:06 PM
Citat från: Staffan A skrivet 15 mars 2011, 22:23:03 PM
I dagens BoråsTidning finns en artikel om Veolia i Västsverigehttp://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/veolia-later-huvuden-rulla%282386865%29.gm (http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/veolia-later-huvuden-rulla%282386865%29.gm)

Artikel vill jag inte kalla det. Snaraste ett TT-telegram som tagits rätt av. Det varken Radio Sjuhärad eller Borås Tidning klarat av under dagen är att skilja mellan Veolias verksamhet i västra Göteborg och deras regionaltrafik runt Borås. Den senare har inte föranlett några större anmärkningar och fungerar minst lika bra som när Borås Lokaltrafik körde den. Jag hörde i dag några Veolia-förare nere vid Resecentrum i Borås som fått väldigt mycket gliringar från resenärer som uppfattat det som att det var den verksamhet som de jobbar vid som var hotad av varning och uppsägning.

Att media skall kunna framställa hela sanningen har jag gett upp hoppet om för länge sedan men det finns ju de som lyckas ändå:
http://www.busstidningen.se/2011/03/15/veolia-byter-ut-ledningen-i-goteborg/

Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: yngrot skrivet 16 mars 2011, 08:44:42 AM
Nya bussar nja de lär väl ta dit gamla vagnar i första läget för att fixa till de som inte är ok . Ny köp tar ju minst 6 måndare att få till .. Men som sagt vi får vänta och se men grunden är ju att de lagt för lågt bud ..
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul och byte av ledning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2011, 08:46:17 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 22:36:06 PM
Artikel vill jag inte kalla det. Snaraste ett TT-telegram som tagits rätt av. Det varken Radio Sjuhärad eller Borås Tidning klarat av under dagen är att skilja mellan Veolias verksamhet i västra Göteborg och deras regionaltrafik runt Borås.

I pappersupplagan i dag har dock Borås Tidning en helt korrekt artikel om vilken del av Veolias verksamhet som varningen och missnöjet gäller.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mushkot skrivet 16 mars 2011, 12:52:19 PM
Jo, nog slarvas det bland förarna också. Jag har övertagit bussar med trasiga lampor, trasig generatorrem, trasig hastighetsmätare, corden synlig ovanpå däcket, punktering på yttre hjul på dubbelmontage osv osv.

På GS fixades det mesta av detta ganska omgående när jag ringde in det, och jag blev alltid tagen på allvar. På ett annat företag i en annan stad, var det lite si och så med den saken. De andra förarna körde bussen oavsett, och polisen hade vad jag vet aldrig en enda kontroll av bussarna där.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 20 mars 2011, 22:24:32 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 14:57:52 PM
 





Helt rätt tryckluftsverktyg används . Enda tillfället det är med handkraft är om det blir ett däckbyte vid vägen..  Efterrdagning är väl inte alla lika noga med tyvärr..
Och det är just tryckluftverktygen som många gånger är inställda på alldeles för högt vridmoment och sträcker hjulbultarna. 3-4 hjulbyten med felaktigt åtdragningsmoment och efterdragningar med lika högt moment gör att bultarna tappar spänsten och muttrarna släpper.

Ett normalt hjul ska dras fast med ca 60-65 kn och mutterdragarna sopar ofta på med det dubbla.
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: M skrivet 21 mars 2011, 05:47:43 AM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 20 mars 2011, 22:24:32 PM
Och det är just tryckluftverktygen som många gånger är inställda på alldeles för högt vridmoment och sträcker hjulbultarna. 3-4 hjulbyten med felaktigt åtdragningsmoment och efterdragningar med lika högt moment gör att bultarna tappar spänsten och muttrarna släpper.

Ett normalt hjul ska dras fast med ca 60-65 kn och mutterdragarna sopar ofta på med det dubbla.

kn? Kilo Newton, du menar väl 600-650 Newton :-)
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 08:56:51 AM
Citat från: mil skrivet 14 mars 2011, 15:01:13 PM
JA vem har ansvaret för fordonet på vägen? Och vem skall göra en säkerhetskontroll INNAN man kör i väg med fordonet jo det är ALLTID Chaufförens ansvar oavsett om det är sagt något annat på jobbet. Det är förarens ansvar att ha ett trafiksäkert fordon i drift. Att sedan hjulen lossar det gör de ej på en kafferast sådant brukar alltid kännas då det börjar svaja en stund innan.

Det gäller ju att veta att hjulet/hjulen varit loss från bussen för att kunna veta att dom över huvud taget ska efterdras!?

Du skriver även att det brukar "börja svaja" innan hjulet lossnar!? Innebär det alltså att du varit med om ett hjul som håller på att lossna? Hur löste du detta? Varför kollade du inte själv hjulet innan färd?

//Danne
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: mil skrivet 22 mars 2011, 09:55:39 AM
Citat från: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 08:56:51 AM
Det gäller ju att veta att hjulet/hjulen varit loss från bussen för att kunna veta att dom över huvud taget ska efterdras!?

Du skriver även att det brukar "börja svaja" innan hjulet lossnar!? Innebär det alltså att du varit med om ett hjul som håller på att lossna? Hur löste du detta? Varför kollade du inte själv hjulet innan färd?

//Danne

Låg bakom en som råkade ut för att det började svaja och bultarna var lös samt talat med kollegor som råkat ut för detta.  Som sagt man skall alltid göra en säkerhetskontroll innan körning och i den ingår att kontrollera hjulbultar/känna på dem så då märker man om de är lös helt enkelt. Men som många här inne verkar tro är det endast bakom ratten som man har ansvar och det är bara att sätta sig i och tuta och inte kontrollera något innan afärd men att skylla på andra är väldigt lätt då man själv har ett ansvar
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 22 mars 2011, 10:07:06 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 10:01:00 AM
Tappade hjul på tunga fordon är ganska vanligt och inte bara på bussar.
Idag verkar det vara ytterst få bussåkare som använder fjäderbrickor för att låsa bultarna, något som SL började med på "egentrafiks tiden" orsaken lär väl vara bekvämlighetsskäl då det åtgår två extra moment vid däcksbyte om brickorna ska av o på.
Brickorna stoppar dock bara tappade hjul p.ga lossnande muttrar, sönderdragna pinnbultar eller lager/navhaverier p.ga överbelastning eller bristfälligt underhåll måste man komma åt på andra sätt, den biten är dock mindre vanlig på bussidan


Förr i världen  ;D (dvs. på 70-talet) var det vanligt att man på landsvägarnas parkeringar kunde se "tungtrafikare" gå och sparka på däcken...  Det gör man inte idag..
8)

/B
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 10:27:43 AM
Citat från: mil skrivet 22 mars 2011, 09:55:39 AM
Låg bakom en som råkade ut för att det började svaja och bultarna var lös samt talat med kollegor som råkat ut för detta.  Som sagt man skall alltid göra en säkerhetskontroll innan körning och i den ingår att kontrollera hjulbultar/känna på dem så då märker man om de är lös helt enkelt. Men som många här inne verkar tro är det endast bakom ratten som man har ansvar och det är bara att sätta sig i och tuta och inte kontrollera något innan afärd men att skylla på andra är väldigt lätt då man själv har ett ansvar

Även om bultarna känns som dom sitter fast med handkraft så kan det behövas efterdragning med maskin och vet man då inte att hjulen varit loss är det knappast nå´t man begär att få gjort!

Så att dumförklara alla som inte känner på samtliga bultar innan varje avfärd varje gång dom sätter sig i ett fordon känns en aning i överkant faktiskt... I synnerhet eftersom hjulen faktiskt KAN lossna redan efter ett par mil även om du känt på muttrarna för hand(!)!

//Danne
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 10:30:49 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 10:15:32 AM
Det gör jag än idag, men med gummiklubba :-) om jag är ute på längre turer, men knappast i tätortstrafik.

Gummiklubba är bra och borde alltid finnas i alla bussar, vilket det tyvärr inte gör...!

Problemet är väl att det förekommer förare idag som för all del kan slå på däcken med en dylik, men som inte har den blekaste aning om varför dom gör det och hur det ska och inte ska låta/kännas!

//Danne
Titel: SV: Göteborg: Buss tappade hjul
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2011, 11:12:57 AM
Citat från: Danne B. skrivet 22 mars 2011, 10:30:49 AM
Gummiklubba är bra och borde alltid finnas i alla bussar, vilket det tyvärr inte gör...!

Problemet är väl att det förekommer förare idag som för all del kan slå på däcken med en dylik, men som inte har den blekaste aning om varför dom gör det och hur det ska och inte ska låta/kännas!

Detta pga att det helt saknas internutbildning och rutiner i detta. Nästan alla större bussbolag gömmer snarare undan och låser in alla form av verktyg, startkablar, gummiklubbor och annat så att förarna inte ska få tag i grejerna.