Inte bra alls... :( >:(
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1407570/Rattfull-korde-skolbuss.html
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?
Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?
Vad är en skolbuss?
Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?
Det är upp till upphandlaren att bestämma!
Det var för väl att polisen inte "slog till" förrän alla skolbarn gått av.
Den 31 januari 1958 hände samma sak med "min" skolbusschaufför. Enda skillnaden var att polisen följde efter bussen några hållplatser, satte på sirénen, körde om och stoppade honom utanför konsumbutiken, så att alla mödrar som just handlade inför helgen skulle se att de ingrep. Dessutom var det över 20 skolbarn kvar i bussen. Hade polisen "väntat" två hållplatser till, hade alla barn hunnit gå av. Ett hemskt minne som fortfarande gör sig påmint 53 år efter händelsen.
Citat från: JDS skrivet 10 mars 2011, 23:42:02 PM
Vad är en skolbuss?
Det är en bra fråga, men i detta fallet är det buss som kört till och från skola/bostad för F - åk 9.
Citat från: Jan skrivet 11 mars 2011, 09:43:07 AM
Det är en bra fråga, men i detta fallet är det buss som kört till och från skola/bostad för F - åk 9.
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.
(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Citat från: Max W skrivet 11 mars 2011, 09:04:41 AM
Det var för väl att polisen inte "slog till" förrän alla skolbarn gått av.
Den 31 januari 1958 hände samma sak med "min" skolbusschaufför. Enda skillnaden var att polisen följde efter bussen några hållplatser, satte på sirénen, körde om och stoppade honom utanför konsumbutiken, så att alla mödrar som just handlade inför helgen skulle se att de ingrep. Dessutom var det över 20 skolbarn kvar i bussen. Hade polisen "väntat" två hållplatser till, hade alla barn hunnit gå av. Ett hemskt minne som fortfarande gör sig påmint 53 år efter händelsen.
Jaha, men tänk om det hänt en tragisk olycka då under dom 2 hållplatserna som var kvar >:(
Hade ju knappast varit positivt !
Nej, det har Du ju rätt i förstås.
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.
(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Räcker väl att avtala att bussar som används till att köra skolkörningar måste ha alkolås? Att bussen även används till annat också ska väl inte spela någon roll?
Citat från: mushkot skrivet 11 mars 2011, 12:29:51 PM
Räcker väl att avtala att bussar som används till att köra skolkörningar måste ha alkolås? Att bussen även används till annat också ska väl inte spela någon roll?
Det är möjligt. Eftersom jag bor i Stockholm vet jag inte vad en "skolkörning" är heller. Hur som helst var det inte avtalskrav jag syftade på, utan lagkrav.
Skolbuss = tur som körs enbart för skolbarn och inte finns med i tidtabeller. Sen finns det oxå varianten där skobarn åker med vanliga linjeturer som alla kan åka med men oftast är det 99% skolbarn med..
Lagkrav är väl en blinkande skylt med barn på .. om lagen kräver bälte beror väl på vilken busstyp man använder samt vilka krav resp. skola/kommun ställer.
Här kommer mer utförliga uppgifter: http://hd.se/orkelljunga/2011/03/10/rattfull-skolbusschauffor-stoppad/ (http://hd.se/orkelljunga/2011/03/10/rattfull-skolbusschauffor-stoppad/)
Idag tycks det ha framkommit att trots avtalet med kommunen var inte bussen i dagsläget utrustad med alkolås. Sedan kan man ju undra vad ägaren tänkte på när han säger att "någon annan" eventuellt startat bussen - det är ju att misstänka de övriga chaufförerna på uppställningsplatsen som var nära hemmet.
Dessutom fler "yrkespiloter" som blivit stoppade: http://hd.se/utrikes/2011/03/11/indiska-piloter-fast-for-fylleri/ (http://hd.se/utrikes/2011/03/11/indiska-piloter-fast-for-fylleri/)
Enligt tidningen, Arbetsgivaren har varit i kontakt med chauffören som efter händelsen på stående fot avskedades.
Här var det ingen plan vad som hände med honom, på företag har vi en drog och alkohol policy som om någon skulle falla in i fel vanor får chans till rehabiltering.
Som tur har det inte hänt, och det finns runt 1200 chaufförer i hela landet inom företaget där jag kör. Vissa blåser i lastbilen och vissa blåser i alkoskåp.
/ Christer K
Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2011, 23:38:04 PM
Är det inte något krav att det ska finnas alkolås på skolbussar?
Alltid samma visa om teknik som ska hindra folk från att göra fel. Det inger någon slags falsk trygghet att en manick kan garantera att olyckor inte händer. Även nyktra förare orsakar olyckor och marginellt påverkade förare kör ofta lika bra som en som bara sovit för lite natten innan. Det är bara ett sätt att hitta syndabockar. För att hitta förare som kör påverkade ska man ha återkommande oannonserade drogtester och en bra kontakt mellan chef och anställd så att farliga hälsoproblem kan uppdagas i tid.
Citat från: Mittlinje skrivet 11 mars 2011, 19:26:12 PM
Idag tycks det ha framkommit att trots avtalet med kommunen var inte bussen i dagsläget utrustad med alkolås. Sedan kan man ju undra vad ägaren tänkte på när han säger att "någon annan" eventuellt startat bussen - det är ju att misstänka de övriga chaufförerna på uppställningsplatsen som var nära hemmet.
På bussbolagetshemsida kan man läsa att alla fordon har alkolås. Hur mycket det är värt vet jag inte, men det känns jobbigt speciellt för förarens familj men även för mig då jag känner föraren sedan innan.
Citat från: Andy skrivet 11 mars 2011, 22:46:37 PM
Alltid samma visa om teknik som ska hindra folk från att göra fel. Det inger någon slags falsk trygghet att en manick kan garantera att olyckor inte händer. Även nyktra förare orsakar olyckor och marginellt påverkade förare kör ofta lika bra som en som bara sovit för lite natten innan. Det är bara ett sätt att hitta syndabockar. För att hitta förare som kör påverkade ska man ha återkommande oannonserade drogtester och en bra kontakt mellan chef och anställd så att farliga hälsoproblem kan uppdagas i tid.
Hur kan en stickprovskontroll vara bättre än en regelbunden kontroll även om tekniken ibland fallerar eller kan luras. 0,62 promille är inte en marginell berusning. Beroende lite på hur van man är vid kontroll men den som dricker så där lagom som folk mest är ganska rund under fötterna vid den promillehalten. Dessutom blev ju polisen misstänksam sedan han inte stannat vid ett övergångsställe där många skolbarn gick.
Att det finns andra förare än de som är drogpåverkade som är farliga i trafiken - t ex de som sovit för lite - är ju ingen ursäkt för att man med alla kända medel skall försöka stoppa rattfylleri.
Citat från: Mittlinje skrivet 11 mars 2011, 19:26:12 PM
Här kommer mer utförliga uppgifter: http://hd.se/orkelljunga/2011/03/10/rattfull-skolbusschauffor-stoppad/ (http://hd.se/orkelljunga/2011/03/10/rattfull-skolbusschauffor-stoppad/)
Idag tycks det ha framkommit att trots avtalet med kommunen var inte bussen i dagsläget utrustad med alkolås. Sedan kan man ju undra vad ägaren tänkte på när han säger att "någon annan" eventuellt startat bussen - det är ju att misstänka de övriga chaufförerna på uppställningsplatsen som var nära hemmet.
Dessutom fler "yrkespiloter" som blivit stoppade: http://hd.se/utrikes/2011/03/11/indiska-piloter-fast-for-fylleri/ (http://hd.se/utrikes/2011/03/11/indiska-piloter-fast-for-fylleri/)
I artiklen står ju "Bussbolagets ägare förstår inte hur det kan ha gått att manipulera med låset. Chauffören hade bussen hemma och utgick från bostaden."
Mer troligt är väl i så fall att någon närstående/bekant till föraren blåst om det nu skulle vara så att någon annan än aktuell förare blåst.
Är väl (K)Röke buss som kör skoltrafik i Örkelljunga ???
Citat från: Jo skrivet 12 mars 2011, 08:04:57 AM
I artiklen står ju "Bussbolagets ägare förstår inte hur det kan ha gått att manipulera med låset. Chauffören hade bussen hemma och utgick från bostaden."
Mer troligt är väl i så fall att någon närstående/bekant till föraren blåst om det nu skulle vara så att någon annan än aktuell förare blåst.
Hur i hela h*****e kan man ställa upp på en sådan sak? Nej, jag hoppas mer på att låset var manipulerat. Vissa bussar har lås som är ganska lätta att "gå runt", råkade göra detta av misstag på en av våra bussar.
Enligt uppgift satt där inget alkolås i bussen. Antingen uttaget för service eller aldrig isatt, vet ej! Ägarens uttalande är troligen för att försvara sig själv?
Inget alkolås, trots att det ska sitta i...
Avsked på plats, istället för hjälp med att komma ur alkoholproblematiken...
Verkar ju vara en sund arbetsplats... ::)
Citat från: Jo skrivet 12 mars 2011, 08:04:57 AM
I artiklen står ju "Bussbolagets ägare förstår inte hur det kan ha gått att manipulera med låset. Chauffören hade bussen hemma och utgick från bostaden."
Mer troligt är väl i så fall att någon närstående/bekant till föraren blåst om det nu skulle vara så att någon annan än aktuell förare blåst.
Det är ju ganska vanligt på vissa stationeringar att den som kommer först startar bussarna, det har jag gjort själv tusentals gånger och inte tänker man då på att någon av kollegorna kan vara på fyllan.
Citat från: Mittlinje skrivet 11 mars 2011, 19:26:12 PM
Idag tycks det ha framkommit att trots avtalet med kommunen var inte bussen i dagsläget utrustad med alkolås. Sedan kan man ju undra vad ägaren tänkte på när han säger att "någon annan" eventuellt startat bussen - det är ju att misstänka de övriga chaufförerna på uppställningsplatsen som var nära hemmet.
Enligt artikeln hade föraren bussen hemma och utgick ifrån hemmet. Det är så det fungerar på många ställen runt om i landet. Praktiskt för både företaget och föraren och sparar en del tomkörning.
Det är nog ingen som syftar på att andra förare har hjälpt till att blåsa igång bussen. Snarare syftar det på andra personer i kretsen runt föraren.
Sedan är inte alkolåset ett hundra procentigt skydd. Det finns ibland sätt att gå runt det för att starta fordonet. Det kan ju även vara så att alkoholen har druckits efter att bussen startats.
Citat från: Hagri skrivet 12 mars 2011, 20:41:22 PM
Enligt artikeln hade föraren bussen hemma och utgick ifrån hemmet. Det är så det fungerar på många ställen runt om i landet. Praktiskt för både företaget och föraren och sparar en del tomkörning.
Det är nog ingen som syftar på att andra förare har hjälpt till att blåsa igång bussen. Snarare syftar det på andra personer i kretsen runt föraren.
Sedan är inte alkolåset ett hundra procentigt skydd. Det finns ibland sätt att gå runt det för att starta fordonet. Det kan ju även vara så att alkoholen har druckits efter att bussen startats.
Jag förstår fortfarande inte hur någon nykter människa vid sina sinnens fulla bruk kan gå med på att blåsa i ett alkolås åt någon annan, speciellt någon som ska iväg och köra skolbarn! Jag hoppas fortfarande, för mänsklighetens skull, att föraren kringgick alkolåset själv alternativt att det var ur funktion...
Ja jisses vilken sopppa det verkar vara . En bra arbetsgiaver erbjuder väl hjälp?? På våra bussar kan man starta utan att blåsa i alkolåset men för att få i växel måset man blåsa..
Varför i hela fridens namn skulle man lägga tid och energi på en människa som inte kan skilja på alkohol och busskörning. Tyvärr är det ju så att en människa som får hjälp inte per automatik blir frisk från sitt problem, oftare är det så att dom döljer det bättre.
Har firman otur får dom betala skadestånd, då är nog intresset för att hjälpa någon ännu mindre.
Det här visar dessutom precis hur idiotiskt det är med alkolås, det enda det gör är att hindra folk som kanske annars hade kört på bakfyllan. Dom som har problem med spriten lär sig fort hur man tar sig förbi det hindret.
http://www.orkelljunga.se/barn-och-utbildning/skolskjuts/busschauffor-onykter/ (http://www.orkelljunga.se/barn-och-utbildning/skolskjuts/busschauffor-onykter/)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 07:44:06 AM
Hur kan en stickprovskontroll vara bättre än en regelbunden kontroll även om tekniken ibland fallerar eller kan luras.
Därför att man dels tenderar att slå sig till ro med att lita på att tekniken kan hitta påverkade förare, och dels för att det orsakar så mycket besvär för den oskyldiga överväldigande majoritet som inte dricker innan de ska köra bil. Jämför med varför tullen inte letar igenom varenda väska efter narkotika. Det är nog inte bara för att det är resurskrävande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 07:44:06 AM
0,62 promille är inte en marginell berusning. Beroende lite på hur van man är vid kontroll men den som dricker så där lagom som folk mest är ganska rund under fötterna vid den promillehalten. Dessutom blev ju polisen misstänksam sedan han inte stannat vid ett övergångsställe där många skolbarn gick.
Jag syftade egentligen inte på detta enskilda fall, utan mer generellt. 0.62 promille är alldeles för mycket.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 07:44:06 AM
Att det finns andra förare än de som är drogpåverkade som är farliga i trafiken - t ex de som sovit för lite - är ju ingen ursäkt för att man med alla kända medel skall försöka stoppa rattfylleri.
Jo, för att det blir helt fel om man riktar in sig på en specifik grupp bara för att den är lättast att mäta. Hårdare krav på regelefterlevnad leder ofta till att brott mot regeln blir mer tabu hos allmänheten. Droger och lite sömn är lite svårare att mäta (och därmed osannolikare att åka dit för), så det är inte lika tabubelagt att köra påverkad av det. Sen är det som tidigare antytts alltid en balansgång mellan att hindra de som inte sköter sig och att inte hindra de som sköter sig.
Citat från: Mittlinje skrivet 13 mars 2011, 17:43:18 PM
http://www.orkelljunga.se/barn-och-utbildning/skolskjuts/busschauffor-onykter/ (http://www.orkelljunga.se/barn-och-utbildning/skolskjuts/busschauffor-onykter/)
När man läser detta inlägg blir man lite trött det går ju aldrig att garantera att detta inte händer igen. Alkolås är ingen 100% garanti vilket vissa tycks tro..
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 01:06:52 AM
När man läser detta inlägg blir man lite trött det går ju aldrig att garantera att detta inte händer igen. Alkolås är ingen 100% garanti vilket vissa tycks tro..
Hellre än att en massa prylar ska bestämma om vi är lämpliga för vårt arbete skulle jag hellre se mer personlig kontakt i den bedömningen. Med reservation för att vissa moment skulle kunna vara svårt på landsbygden, skulle man kunna ha ett 30 sek möte med lämplig chef varje arbetsdag, någon gång ibland körtest och drogtest och längre samtal om ens levnadsmönster som kan påverka yrkesutövningen. Detta istället för att en maskin säger: "Jag hittar inte för mycket alkohol i luften som passerat mig. Du är godkänd som förare."
alkolåsen är larviga i den meningen att det ska stoppa dom som har alkoholproblem
dels är dom lätta att koppla ur
är dom av äldre modell kan dom med lätthet blåsas igång med en ballong
dessutom tar det 30minuter innan låset aktiveras skulle då bussen stå med tändningen påslagen kommer inte alkolåset startas
och ibland blir det fel på dessa lås och dom går att starta endå
på våra lås händer det att dom inte ens fungerar
och sen rätt vad det är så fungerar dom igen aldrig
största problemet är att dom i regel enbart bryter startmotorn
och alla med minsta lilla mekanisk kunskap får igång dom endå framför allt när dom mesta bussarna kan startas från motorutrymmet och då kringås startspärren från låset då detta är kopplat enbart på tändingslåset
dock kan jag inte förstå hur f-n man kan sätta sig bakom ratten och köra ungar full?!
då ska man kickas på stånde fot
Citat från: Christer K skrivet 11 mars 2011, 21:13:07 PM
Enligt tidningen, Arbetsgivaren har varit i kontakt med chauffören som efter händelsen på stående fot avskedades.
Här var det ingen plan vad som hände med honom
Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 18:35:52 PM
dock kan jag inte förstå hur f-n man kan sätta sig bakom ratten och köra ungar full?!
då ska man kickas på stånde fot
Bra rehabiliteringssyn där!
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.
(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Tror inte att det är en lagfråga, utan mera en fråga för respektive huvudman. I detta fall kommunerna som upphandlar sina skolskjutsar. I äldre redan befintliga avtal där krav på alkolås (och bälten) saknas är det svårt att smyga in nya krav, utan det krävs då oftast att nya krav förs in efter att ett nytt avtal tecknats, efter en ny upphandling.
Sedan går dessa nya alkolås- och bälteskrav inte per automatik att kräva på byns linjetrafik, om ni vissa äldre barn åker en allmän linje som en länshuvudman upphandlat. Detta då denna trafik ligger på ett helt annat avtal, med andra regler och krav.
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 19:16:55 PM
Citat från: JDS skrivet 11 mars 2011, 10:58:40 AM
Jo, det förstår jag så det var inget mot rubriken.
(Om man däremot i lag vill kräva alkolås på skolbussar måste man definiera vad en skolbuss är!)
Tror inte att det är en lagfråga, utan mera en fråga för respektive huvudman. I detta fall kommunerna som upphandlar sina skolskjutsar. I äldre redan befintliga avtal där krav på alkolås (och bälten) saknas är det svårt att smyga in nya krav, utan det krävs då oftast att nya krav förs in efter att ett nytt avtal tecknats, efter en ny upphandling.
Sedan går dessa nya alkolås- och bälteskrav inte per automatik att kräva på byns linjetrafik, om ni vissa äldre barn åker en allmän linje som en länshuvudman upphandlat. Detta då denna trafik ligger på ett helt annat avtal, med andra regler och krav.
Asså, nu var det ju en månad sedan jag skrev det där så jag minns inte riktigt vad jag tänkte. Men jag tror att någon i begynnelsen av trådens historia skrev ungefär "Är det inte krav på alkolås på skolbussar" och då uppfattade jag det förstås som att frågan handlade om lagkrav. Jag ser inte någon poäng med att kommun A ska ha en lösning och kommun B en annan.
Om nu svenska folket nödvändigtvis skulle vilja att skolbussarna skall ha alkolås, så känns det som den mest naturliga lösningen att införa en lag eller en förordning om saken så att det blir likadant i hela landet. Befintliga avtal behöver inte rivas upp för det, det går ju bra att ha övergångsbestämmelser och koppla reglerna till godkännande av nya fordon osv.
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 19:10:19 PM
Bra rehabiliteringssyn där!
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt
Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 19:44:23 PM
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt
Jaha, men om man bara kör vuxna, då är det alltså okej? Eller vad menar du egentligen...
Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2011, 19:44:23 PM
japp där går min gräns till vad som är okej att göra och inte men kör man ungar full så har man förbrukat alla sina chanser direkt
Gäller det även alla brott? Det där att man "förbrukat alla sina chanser direkt".
Var går i så fall gränsen där vi kan avskaffa rättssäkerheten och anställningstryggheten?
Ska ingen i landet få någon form av rehabilitering för några problem?
Citat från: JDS skrivet 04 april 2011, 20:27:56 PM
Jaha, men om man bara kör vuxna, då är det alltså okej? Eller vad menar du egentligen...
Och kör man halvvuxna ungdomar har man bara förbrukat hälften av sina chanser? ::)
Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 20:34:53 PM
Gäller det även alla brott? Det där att man "förbrukat alla sina chanser direkt".
Var går i så fall gränsen där vi kan avskaffa rättssäkerheten och anställningstryggheten?
Ska ingen i landet få någon form av rehabilitering för några problem?
pedofiler,och drog relaterade brott borde vara det som man får kicken av
möjligen våldsbrott
jag skulle aldrig låta mina barn åka buss med en person som är dömd för rattfylla tidigare skulle aldrig kunna lita på den människan igen
fast jag kan inte fatta hur man kan sätta sig bakom ratten full eller drogpåverkad det finns inte i min värld
jag skulle troligen bli stenad till döds av min släkt om jag skulle göra något dyligt
men bevisligen ser alla olika på vissa saker och ting som borde vara självklara
Jag tycker nog att en chans för rehab bör man få om arbetsgivaren är schysst Sen beror det ju på denna person kanske har legat risigt ill av någon annan orsak oxå som vi inte vet..
Och vad ska man tycka om förare som sitter och sänder sms underkörning?? Eller är helt uttröttade ?? Eller ätit starka tabletter?? Eller droger?? Alla dessa är minst lika olämpliga i trafiken som en som är full men ingen av dem åker dit vid en blåsning i alkolåset...
En full chaufför är en glad chaufför. ;)
Citat från: yngrot skrivet 05 april 2011, 12:47:46 PM
Och vad ska man tycka om förare som sitter och sänder sms underkörning?? Eller är helt uttröttade ?? Eller ätit starka tabletter?? Eller droger?? Alla dessa är minst lika olämpliga i trafiken som en som är full men ingen av dem åker dit vid en blåsning i alkolåset...
Uttröttade förare är ju inte åtalbara på samma sätt som de övriga, så dem kan vi lämna utanför för en stund. I de övriga fallen kan man kanske säga att risken (kombinationen av sannolikhet och konsekvens) för trafikolyckor på grund av alkoholpåverkan är mycket större än bidraget från de övriga nämnda riskkällorna. I så fall kan man säga att med alkolås får man bort en betydande del av den sammanlagda olycksrisken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2011, 20:58:44 PM
Vad gäller professionella missbrukare är det lättare att lura en apparat än en människa. typ en trafikledare.
Den möjligheten tänkte jag inte på! Är detta vetenskapligt undersökt?
Citat från: DaViD^^ skrivet 05 april 2011, 08:14:49 AM
jag skulle aldrig låta mina barn åka buss med en person som är dömd för rattfylla tidigare skulle aldrig kunna lita på den människan igen
fast jag kan inte fatta hur man kan sätta sig bakom ratten full eller drogpåverkad det finns inte i min värld
jag skulle troligen bli stenad till döds av min släkt om jag skulle göra något dyligt
men bevisligen ser alla olika på vissa saker och ting som borde vara självklara
Intressant att rehab inte ens verkar finnas med i din världsbild. Alla med någon form av problem ska således kastas ut på gatan? Jag tycker det verkar inte lite väl dyrt med a-kassa och/eller socialbidrag till alla dessa som hamnat snett och enligt dig inte förtjänar hjälp att komma tillbaka till arbetslivet, och därmed inte kan dra in pengar till statskassan. Jag tror att inte bara samhället, utan även individerna tjänar på dagens humana system med rehabilitering istället för att sparkas ut i rännstenen utan det minsta lilla anställningstrygghet.
Och om vi säger så här då: Om föraren är trött pga enformig motorvägskörning i c:a 11 timmar per arbetsdag med sträckor på över 4 timmars körning utan ett enda stopp, samt att han har en ramtid (från arbetstidens början till slut) på över 13 timmar. Vilket är helt lagliga arbetstider idag. Om det då en solig varm dag inträffar en olycka pga trötthet i den monotona dagen, vem ska då "stenas"? Bussarbetsgivarna? Facket? Företagsledningen? Den nyktre föraren som sovit ut natten innan? Inga fel eller olagligheter har ju begåtts.