...på Slottsgatan i Jönköping tidigare idag.
(http://i55.tinypic.com/2ir41go.jpg)
(http://i55.tinypic.com/28pjqf.jpg)
Oj! 2+2+2+2, den har jag inte sett tidigare... Känns som lite slöseri med platser?
Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:03:49 PM
Oj! 2+2+2+2, den har jag inte sett tidigare... Känns som lite slöseri med platser?
Det är samma som OmniCity-ledarna har. I Jönköping är det arrangerat för påstigning, avstigning, påstigning, avstigning i resp dörrpar framifrån räknat.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 februari 2011, 21:07:08 PM
Det är samma som OmniCity-ledarna har. I Jönköping är det arrangerat för påstigning, avstigning, påstigning, avstigning i resp dörrpar framifrån räknat.
OmniCity-ledarna har 2+2+2+1, se: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5301_GZE767_Stockholm_070410.html
Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:03:49 PM
Oj! 2+2+2+2, den har jag inte sett tidigare... Känns som lite slöseri med platser?
I Prag har jag åkt med bussar som har 2+2+2+2+2 :)
Men där kan ju folk gå av och på hur de vill och inte som här i SL-land där allt är som 1800-talet men en framdörr...
Jag kan lova att det gick fort från flygplatsen. Varje uppehåll vid hållplatser var max några sekunder.
Och ja många fick stå men de flesta åkte max 10 minuter.
Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:26:02 PM
OmniCity-ledarna har 2+2+2+1, se: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5301_GZE767_Stockholm_070410.html
Ja det har du rätt i - men principen är som jag skrev ovan, därav de många dörrarna.
Citat från: calken skrivet 15 februari 2011, 21:26:02 PM
OmniCity-ledarna har 2+2+2+1, se: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5301_GZE767_Stockholm_070410.html
I Uppsala så har Omni City ledbussarna faktiskt 2+2+2+2.
På de här fungerar tydligen lysdiodsskyltarna till skillnad mot i Stockholm.. :)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 februari 2011, 21:07:08 PM
Det är samma som OmniCity-ledarna har. I Jönköping är det arrangerat för påstigning, avstigning, påstigning, avstigning i resp dörrpar framifrån räknat.
2 bussar - 1 förarplats
Tack för bilderna, detta är en syn som är relativt ovanlig nu, men kommer att bli en väldigt vanlig syn fr.o.m i sommar, då man köper in ytterligare 30 st likadana för 1, 2 och 3.
Citat från: Traesk skrivet 16 februari 2011, 09:02:11 AM
På de här fungerar tydligen lysdiodsskyltarna till skillnad mot i Stockholm.. :)
Nja, skall ju egen vara en röd 1:a i den främre skylten också. Tror dessutom inte att man fått ordning på skyltningen i den andra bussen av samma modell, rullade senast nu i veckan med linjenummer på en lapp i fönstret.
Däremot har väl diodskyltarna bättre tillförlitlighet än rullbanden som finns på OmniCity-ledvagnarna.
Personligen tycker jag dock att det hade varit snyggare med rullband även på dessa.
Varför kan man inte skylta en helt vanlig 1:a som alla andra svenska städer? Eller är det en form av stomlinjemarkering? Passar ju hur som helst inte bra med röd fyrkant till orange text... Snygg buss annars, men har den redan tappat en navkapsel?
//Jacob
Citat från: Bingoberra skrivet 16 februari 2011, 21:03:03 PM
Tack för bilderna, detta är en syn som är relativt ovanlig nu, men kommer att bli en väldigt vanlig syn fr.o.m i sommar, då man köper in ytterligare 30 st likadana för 1, 2 och 3.
Nja, skall ju egen vara en röd 1:a i den främre skylten också. Tror dessutom inte att man fått ordning på skyltningen i den andra bussen av samma modell, rullade senast nu i veckan med linjenummer på en lapp i fönstret.
Däremot har väl diodskyltarna bättre tillförlitlighet än rullbanden som finns på OmniCity-ledvagnarna.
Personligen tycker jag dock att det hade varit snyggare med rullband även på dessa.
Jag såg 6776 tidigare samma dag och då fanns 1:an även fram. Typiskt nog hände något innan jag hade möjlighet att ta bild. Du har också rätt i att det verkar vara problem med skyltningen på 6777 som jag såg på linje 1 någon dag innan och den hade då lösa röda skyltar i fram- och sidofönstren med linje och destination.
Citat från: Jacob Almgren skrivet 16 februari 2011, 21:10:44 PM
Varför kan man inte skylta en helt vanlig 1:a som alla andra svenska städer? Eller är det en form av stomlinjemarkering? Passar ju hur som helst inte bra med röd fyrkant till orange text... Snygg buss annars, men har den redan tappat en navkapsel?
//Jacob
Det är för att stomlinjerna har var sin egen färg, förmodligen för att man vill separera stomlinjerna från de andra linjerna, och samtidigt får dem lite mer "spårvagnsliknande", eftersom att stomlinjerna lanserades som projektet "Tänk spårvagn - Kör buss" för snart 15 år sedan.
Linje 1 (http://data.fuskbugg.se/skalman02/Stombuss.jpg) är röd, linje 2 (http://i850.photobucket.com/albums/ab64/Bingo-berra/6708EkhagensCentrum.jpg) är gul och linje 3 (http://i850.photobucket.com/albums/ab64/Bingo-berra/3.jpg) är grön.
Men men, även jag tycker att man kunde färganpassa texten på något sätt... varför inte röd/grön bakgrund och vit text ovanpå det?
Citat från: Bingoberra skrivet 16 februari 2011, 22:12:26 PM
Linje 1 (http://data.fuskbugg.se/skalman02/Stombuss.jpg) är röd,
Härlig gammal bild där på ettan från Strömsholm! :)
Jag sprang på 6777 vid A6 center igår då den gick på linje 3 mot Tokarp, dock som tidigare påpekats ej skyltad, mer än papperslappen i fönstret.
(http://i888.photobucket.com/albums/ac84/bp04125/arriva6777a601.jpg)
Citat från: Tobias skrivet 17 februari 2011, 21:21:36 PM
Härlig gammal bild där på ettan från Strömsholm! :)
Haha, det var den första bilden på ettan som dök upp här i datorn, har några gamla bilder av dessa bussar på hårddisken. Dock inte tagit någon av dem själv. :)
Citat från: TobiasJag sprang på 6777 vid A6 center igår då den gick på linje 3 mot Tokarp, dock som tidigare påpekats ej skyltad, mer än papperslappen i fönstret.
(http://i888.photobucket.com/albums/ac84/bp04125/arriva6777a601.jpg)
Undrar just när man skall få ordning på skylten?
Kom just att tänka på en sak, eftersom man nu kan köra med gas på linje 3 - Varför körs inte några av de korta biogasbussarna där också? Numera körs de ju bara på linje 2, som har fler passagerare än 3:an som körs med leder.
Fick syn på 6776 idag vid Elmia, dock på långt avstånd så kunde inte fota.
Kan säga som så, att det var svårt att missa vart bussen var på väg, texten "Huskvarna" i skylten var enorm.
Jag skulle gissa att fördelningen av ledbussarna har med avtalsvillkor att göra - att ettan och trean är upphandlade för att gå med ledbuss och då kan man inte frångå det annat än i tillfälliga undantag även om det är mindre passagerare. Samtidigt vill man väl av rent driftsekonomiska skäl inte köra mer ledbuss än det behövs.
Fick åka med en av dom nya ledbussarna för första gången idag. Faktiskt så verkar någon ha tänkt till lite med bland annat kamera vid dörrarna (monitorer för varje dörr stor som en gps-navigator i takpanelen) och återgång till mer lättryckta stoppknappar. Dessutom tyst och lugn gång. Till det tveksamma får läggas att dörrarna verkade röra sig väl långsamt - med det kanske är medvetet gjort så för att inte slå omkull någon?
Citat från: Jens skrivet 22 februari 2011, 19:21:43 PM
Fick åka med en av dom nya ledbussarna för första gången idag. Faktiskt så verkar någon ha tänkt till lite med bland annat kamera vid dörrarna (monitorer för varje dörr stor som en gps-navigator i takpanelen) och återgång till mer lättryckta stoppknappar. Dessutom tyst och lugn gång. Till det tveksamma får läggas att dörrarna verkade röra sig väl långsamt - med det kanske är medvetet gjort så för att inte slå omkull någon?
Jag åkte med en av dem idag på 26:an (Ingen stomlinje alltså), tror att det var 6776.
Stoppknapparna var bättre än i de gamla, större och dessutom inte så "tröga" som i de äldre MAN-bussarna.
Förövrigt verkade det vara lite blandat i trafiken idag, såg linje 2 och 3 i stan idag, linje 2 kördes med Scanialedbuss och linje 3 med kort-MAN (Brukar vara tvärtom), och minst en av de nya gasledbussarna gick på 26:an.