Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 14 februari 2011, 00:38:27 AM

Titel: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 14 februari 2011, 00:38:27 AM
Båda bussarna tillhör Keolis, befinner sig här vid Teniska för tunnelbaneersättning, är ledade med tre dörrar och har två extraljus på taket men där upphör likheterna.
Den ena är en Scania och den andra en Volvo, Etanol kontra diesel, aktersnurra jämte mittmotor, stombusslackad i kontrast till ordinarierött, Polackbygge kontra Värmlandsmaskin...
Kommer ni på något mer?
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/282a8d7c.jpg)

(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/306bc742.jpg)
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Jacob skrivet 14 februari 2011, 00:54:34 AM
Utåtgående framdörr - inåtgående framdörr
Destinationsskylt i vindrutan - destinationsskylt i skyltskåp
Fyrkantiga strålkastare - runda strålkastare
:)

Keps - utan keps ;)

//Jacob
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: bussgrabben skrivet 14 februari 2011, 07:34:05 AM
Den ena är snygg, den andra ful. ;)
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Gabi94 skrivet 14 februari 2011, 08:03:03 AM
Hm,var det i Lördags, jag var i samma läge/plats.

Utsvängda bakparti, och en följande bakparti.
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Trean skrivet 14 februari 2011, 08:46:46 AM
Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: IngemarJ skrivet 14 februari 2011, 10:49:10 AM
Citat från: Trean skrivet 14 februari 2011, 08:46:46 AM
Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.


Det där är ju fel enligt alla moderegler och leksaksfabrikanter, förare byt plats! ;)

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2011, 11:17:07 AM
Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Danne B. skrivet 14 februari 2011, 13:55:55 PM
Mer ljus framåt på Volvon pga två fjärrljus bredvid dom vanliga helljusen nere i fronten!

Trasiga positionsljus på taket på Volvon, medans dom lyser på Scanian! ;)

//Danne
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Carl Eric skrivet 14 februari 2011, 16:27:09 PM
Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:45:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 11:17:07 AM
Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.

Var ska motorn vara placerad? På taket?  ;)

Citat från: calken skrivet 14 februari 2011, 16:27:09 PM
Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....

Vilken är värdelös och varför?
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Danne B. skrivet 14 februari 2011, 17:46:39 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:45:17 PM
Var ska motorn vara placerad? På taket?  ;)

Mittmotor...

//Danne
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: JDS skrivet 14 februari 2011, 17:47:04 PM
Båda har ett onödigt kolon i destinationstexten   ;D

Åkte med den där ersättningsbussen häromdagen och det gick ju bra. Dock undrar jag varför det måste stå två ordningsvakter längst fram, som dessutom blockerade var sin sittplats utan att sitta ned på den. När bussen gjorde någon mild sväng ramlade en av dem omkull och landade på en trafikant. Det känns som att nettobehållningen av vakternas närvaro på den turen blev försämrad säkerhet, inte förbättrad som väl annars borde vara syftet?
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Citat från: Danne B. skrivet 14 februari 2011, 17:46:39 PM
Mittmotor...

//Danne

Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: JDS skrivet 14 februari 2011, 18:08:51 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)

Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.

Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 18:19:27 PM
Citat från: JDS skrivet 14 februari 2011, 18:08:51 PM
Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.

Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.

Haha, ja ideér finns tydligen, din lilla Oppfinnar-Jocke  ;)
Men kanske inte så praktiskt...
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 14 februari 2011, 20:26:21 PM
Vad mycket det är som man inte tänker på, tur att det finns fler observanta entusiaster här:)
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 februari 2011, 12:00:03 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:45:17 PM
Vilken är värdelös och varför?

Tjaa, värdelös kanske var en överdrift. Men B9S har:
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Ersa skrivet 15 februari 2011, 13:29:43 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S?  ;)

Jag förstår att det finns vissa bekymmer med placeringen av motorn. Det jag vill ha är en buss där motorn skulle kunna sitta mitt på mittaxeln. För just över mittaxeln och bakom denna behöver det väl inte vara lågt golv? Det skulle dock innebära att låggolvsdelen krymper rejält och att mittdörrarna måste flyttas framåt en bit. Samt att det kan bli svårt att "klättra över" motorn om man inte klarar av att få golvet ovanför motorn på normalgolvsnivå.

Scanians motorplacering är inte direkt värdelös, då jag iaf inte hade några större vinterbekymmer med CN113ALB och dess ASR-antispinnsystem, bara de hade bra däck. På Scaniorna är det istället TC-antispinnsystemet som spökar sedan det började stå Omni på utsidan. Varför behöll man inte ASR-systemet som bevisligen fungerade bra? Jag åkte i en rätt ny OmniLink-ledvagn i söndags, och den betedde sig ungefär lika illa som första generationens gamla OmniCity-leder jag kört. Dvs att den hoppar, hackar och stryper gasen hellre än att göra som ASR-systemet gjorde, vilket var att fördela kraften lika mellan de båda drivhjulen, samt får dem att inte snurra för fort.

Antispinnsystemet i B9S vet jag inte hur det fungerar, då jag aldrig känt att det fungerat på något vis. På de vagnar man kan koppla ut det, märks nästan ingen skillnad alls om man gör det.
Titel: SV: Tvillingsjälar men ändå inte
Skrivet av: Johan B skrivet 15 februari 2011, 13:54:17 PM
Större höggolvsdel med den lösning du är inne på ordnas ju genom att börja bygga 20-metersledvagnar igen. Ökar man axelavståndet till 7 m så klämmer man ju in några rader till i låggolvsdelen. På med en tvångsstyrd bakaxel i leden så kompenserar det något för det längre axelavståndet fram. Motorn skulle ev. kunna tvärställas över driven för ännu mer platsbesparing i längsled men problemet är att transmissionen ska in med. Skulle vara intressant om det går att bygga tillräckligt kompakt. Mittdrivning och motorn rakt över axeln borde ge superba köregenskaper i halka.