Båda bussarna tillhör Keolis, befinner sig här vid Teniska för tunnelbaneersättning, är ledade med tre dörrar och har två extraljus på taket men där upphör likheterna.
Den ena är en Scania och den andra en Volvo, Etanol kontra diesel, aktersnurra jämte mittmotor, stombusslackad i kontrast till ordinarierött, Polackbygge kontra Värmlandsmaskin...
Kommer ni på något mer?
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/282a8d7c.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/306bc742.jpg)
Utåtgående framdörr - inåtgående framdörr
Destinationsskylt i vindrutan - destinationsskylt i skyltskåp
Fyrkantiga strålkastare - runda strålkastare
:)
Keps - utan keps ;)
//Jacob
Den ena är snygg, den andra ful. ;)
Hm,var det i Lördags, jag var i samma läge/plats.
Utsvängda bakparti, och en följande bakparti.
Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.
Citat från: Trean skrivet 14 februari 2011, 08:46:46 AM
Du glömde:
Röd Buss - Manlig förare.
Blå Buss - Kvinnlig förare.
Det där är ju fel enligt alla moderegler och leksaksfabrikanter, förare byt plats! ;)
Hälsar
Ingemar
Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.
Mer ljus framåt på Volvon pga två fjärrljus bredvid dom vanliga helljusen nere i fronten!
Trasiga positionsljus på taket på Volvon, medans dom lyser på Scanian! ;)
//Danne
Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 11:17:07 AM
Båda har dåliga vinteregenskaper pga att antispinnsystemen inte fullt kan kompensera för de båda olika (men lika bedrövliga) motorplaceringarna.
Var ska motorn vara placerad? På taket? ;)
Citat från: calken skrivet 14 februari 2011, 16:27:09 PM
Den ena är helt värdelös, den andra går ändå att åka med....
Vilken är värdelös och varför?
Båda har ett onödigt kolon i destinationstexten ;D
Åkte med den där ersättningsbussen häromdagen och det gick ju bra. Dock undrar jag varför det måste stå två ordningsvakter längst fram, som dessutom blockerade var sin sittplats utan att sitta ned på den. När bussen gjorde någon mild sväng ramlade en av dem omkull och landade på en trafikant. Det känns som att nettobehållningen av vakternas närvaro på den turen blev försämrad säkerhet, inte förbättrad som väl annars borde vara syftet?
Citat från: Danne B. skrivet 14 februari 2011, 17:46:39 PM
Mittmotor...
//Danne
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S? ;)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S? ;)
Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.
Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.
Citat från: JDS skrivet 14 februari 2011, 18:08:51 PM
Man kan kanske sätta den under förarplatsen, som på en lastbil, framdörren hamnar då lite längre bak och förarplatsen blir mer som en förarhytt med "expeditionslucka" snett bakåt.
Kan också tänka mig att motorrummet kan sättas som en "ö" ungefär mitt emellan axlarna, så att det bildas ett utrymme på vardera sidan.
Haha, ja ideér finns tydligen, din lilla Oppfinnar-Jocke ;)
Men kanske inte så praktiskt...
Vad mycket det är som man inte tänker på, tur att det finns fler observanta entusiaster här:)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:45:17 PM
Vilken är värdelös och varför?
Tjaa, värdelös kanske var en överdrift. Men B9S har:
- Värdelös vinterväghållning
- Idiotisk placering av motorn, vilket leder till:
- ett extremt platsslöseri, jag skulle lätt ha fått in 5-8 platser fler
- den är bullrig
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2011, 17:54:12 PM
Förstod att det syftades på det men det är ju lågentrébussar. Sen att man kanske föredrar "riktiga bussar" (höggolvare) är en annan sak men jag undrar igen; Var ska motorn vara placerad i en lågentrébuss om inte bak eller i mitten på sidan som i B9S? ;)
Jag förstår att det finns vissa bekymmer med placeringen av motorn. Det jag vill ha är en buss där motorn skulle kunna sitta mitt på mittaxeln. För just över mittaxeln och bakom denna behöver det väl inte vara lågt golv? Det skulle dock innebära att låggolvsdelen krymper rejält och att mittdörrarna måste flyttas framåt en bit. Samt att det kan bli svårt att "klättra över" motorn om man inte klarar av att få golvet ovanför motorn på normalgolvsnivå.
Scanians motorplacering är inte direkt värdelös, då jag iaf inte hade några större vinterbekymmer med CN113ALB och dess ASR-antispinnsystem, bara de hade bra däck. På Scaniorna är det istället TC-antispinnsystemet som spökar sedan det började stå Omni på utsidan. Varför behöll man inte ASR-systemet som bevisligen fungerade bra? Jag åkte i en rätt ny OmniLink-ledvagn i söndags, och den betedde sig ungefär lika illa som första generationens gamla OmniCity-leder jag kört. Dvs att den hoppar, hackar och stryper gasen hellre än att göra som ASR-systemet gjorde, vilket var att fördela kraften lika mellan de båda drivhjulen, samt får dem att inte snurra för fort.
Antispinnsystemet i B9S vet jag inte hur det fungerar, då jag aldrig känt att det fungerat på något vis. På de vagnar man kan koppla ut det, märks nästan ingen skillnad alls om man gör det.
Större höggolvsdel med den lösning du är inne på ordnas ju genom att börja bygga 20-metersledvagnar igen. Ökar man axelavståndet till 7 m så klämmer man ju in några rader till i låggolvsdelen. På med en tvångsstyrd bakaxel i leden så kompenserar det något för det längre axelavståndet fram. Motorn skulle ev. kunna tvärställas över driven för ännu mer platsbesparing i längsled men problemet är att transmissionen ska in med. Skulle vara intressant om det går att bygga tillräckligt kompakt. Mittdrivning och motorn rakt över axeln borde ge superba köregenskaper i halka.