Hej !
B848 från Vaxholms Trafik AB inväntar avgång mot Vaxholm.
(Notera parkeringen !)
(http://svenskbusshistoria.se/images/upload/A38358.jpg)
Mvh Peter Ö
Jarlaplansbilder är alltid trevliga! Att stå med bakhjulen på refugen sådär tippar ju ned framänden en aning så man får väl se det som en som var tidigt ute med ett försök till lågentré eller ett i alla fall aningen lägre insteg! ;) :D
Underbar bild på tjusig vagn. Vaxholm hade tre vagnar med Autokori-kaross, två Volvo och så denna Scania. Sedemera H67 7986...
Levererad -68, slopad -77 från SL.
Hej!
Trevligt med en bild på en Vaxholms-Autokori!
VTAB hade tre liknande vagnar av denna typ:
Denna, blivande SL H67 7986, hade chassi från Scania-Vabis (BF76).
De övriga två var byggda på Volvo B58, dessa blev senare SL H86 7991 och 7992.
Alla tre skiljde sig åt sinsemellan genom olika typer och utföranden av sidofönstren.
Bussen på bilden var även ensam om blinkersarrangemanget med den större fixlighten tillbakaflyttad efter vagnssidan
och en enkel lampa frampå hörnet, där de övriga hade fixlightblinkern monterad enligt normal sed.
mvh K R
Vad hände med Autokorivagnarna efter att de sålts? De var ju fortfarande inte ens 10 år gamla, och borde haft mycket bruksvärde kvar?
Hittar ingen info på SBH, enligt en gammal vagnförteckning ska alla tre ha skrotats men det är jag skeptisk till.
Att SL avyttrade dem rätt så tidigt berodde väl på att de inte hade någon bakdörr(?).
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 februari 2011, 11:40:48 AM
Hittar ingen info på SBH, enligt en gammal vagnförteckning ska alla tre ha skrotats men det är jag skeptisk till.
Att SL avyttrade dem rätt så tidigt berodde väl på att de inte hade någon bakdörr(?).
Ja, man gjorde ju sig av med alla VTAB bussar som inte hade bakdörr, utom då Säfflevagnarna och CR110 som fick sådan.
Hellt klart var Autokorivagnarna säljbara och måste ha hamnat hos andra bussåkare. Möjligen kan de ha köpts upp för export.
De där med raka sidorutor som på bilden benämndes av fabriken Aura, de med svängda rutor kallades Airisto, allt enligt gamla Svensk Omnibustidning.
Mvh Jan G
När jag tog mitt busskort fick vi lära oss att en uppkörning på trottoarkant var lika med inköp av tårta ;)
Citat från: yngrot skrivet 12 februari 2011, 14:32:20 PM
När jag tog mitt busskort fick vi lära oss att en uppkörning på trottoarkant var lika med inköp av tårta ;)
Jag tog mitt busskort några år efter dig (1981) och då var det inte så "farligt", det räckte med wienerbröd ;D
har du köpt många wienerbröd?? ??? ;D
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 11:15:20 AM
Vad hände med Autokorivagnarna efter att de sålts? De var ju fortfarande inte ens 10 år gamla, och borde haft mycket bruksvärde kvar?
7986 (Scanian) och 7992 såldes till Tusses Buss i Vallentuna 1977. 7991 såldes till Bäckmarkers Busstrafik i Bäckefors 1976. Jag minns mycket väl 7991 när den rullade hos Bäckmarker. Den var låg fram och hög bak och kom alltid körande i sakta mak. Bäckmarker var nämligen en mycket försiktig herre.
Citat från: Gunnar skrivet 12 februari 2011, 16:46:57 PM
Jag tog mitt busskort några år efter dig (1981) och då var det inte så "farligt", det räckte med wienerbröd ;D
Kan man inte kalla det dåtidens variant av nigning ;D ;D
Citat från: Nico skrivet 12 februari 2011, 10:11:59 AM
Jarlaplansbilder är alltid trevliga! Att stå med bakhjulen på refugen sådär tippar ju ned framänden en aning så man får väl se det som en som var tidigt ute med ett försök till lågentré eller ett i alla fall aningen lägre insteg! ;) :D
Men det hade blivit mer lågentré om framdörren inte passerat refugen.