Ja, det är så man sammanfattar läget i Stockholm just nu. Allt är inställt!
Själv så sitter jag och ringer runt till mina skolkompisar och meddelar att vi jobba hemma idag! :P
Enligt trafiknyheterna just nu så är beslutet om Nobinas inställda trafik tagit från "högsta ort". Det gäller fram till kl. 10
I all hast! Calken
Och i skåne har vi barmark!
och här i värmland har vi förseningar och snöyra
Ja att ta sig till det vanliga arbetet kan man ju glömma. En halvtimmas väntan i Tyresö centrum på 840 till Handen resulterade enbart i rinnande näsa. Då var det skönt att bege sig hem och göra en kanna kaffe samt läsa SL:s trafikninformation.
Men eftermiddagen kommer vikas åt busskörning, härligt!
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.
Det är konstigt att Arriva överhuvudtaget kör då alla andra bolag ställer in trafiken av säkerhetsskäl. Fast friskt vågat, hälften vunnet ;) I Tyresö försöker man röja blåbussarnas vägar för att få igång enstaka linjer, det går ju så där.
Citat från: MrX skrivet 11 februari 2011, 08:12:05 AM
Det är konstigt att Arriva överhuvudtaget kör då alla andra bolag ställer in trafiken av säkerhetsskäl. Fast friskt vågat, hälften vunnet ;) I Tyresö försöker man röja blåbussarnas vägar för att få igång enstaka linjer, det går ju så där.
Ja jag såg det, skönt att de försöker! :)
Citat från: calken skrivet 11 februari 2011, 07:40:45 AM
Ja, det är så man sammanfattar läget i Stockholm just nu. Allt är inställt!
Själv så sitter jag och ringer runt till mina skolkompisar och meddelar att vi jobba hemma idag! :P
Enligt trafiknyheterna just nu så är beslutet om Nobinas inställda trafik tagit från "högsta ort". Det gäller fram till kl. 10
I all hast! Calken
Borde inte skolan göra det?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 februari 2011, 08:36:43 AM
Borde inte skolan göra det?
Kanske det, men man vill ju hjälpa sina klasskompisar så att ingen beger sig ut i snön i onödan! :)
I Uppsala län var lokallinjerna inställda under morgonen medan alla större stomlinjer rullade.
Jag vände runt med en 808 i Edsbro tidigt i morse, men såg inte skymten av de bägge 639:orna jag ska ansluta till. Skönt att slippa köra B9S och OmniLink-led på denna sida länsgränsen idag.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.
Arrivas trafik här i Märsta fungerade ypperligt runt 7-8-tiden med nästan alla bussar inom en försening på högst 2-3 minuter. Vid 9-tiden verkade det dock gå mycket färre bussar än vanligt, och man har stora problem ute på landsbygden och i Sigtuna..
Slutsatsen, sverige är pinsamt på vintern :P Lika överraskade varje år.
I Södertälje stängde all trafik igår, när en 784:a skulle köra i från Södertälje Centrum, så fasnar den i uppförsbacke ifrån Centrum, och leden vek sig så att bussen fasnar helt. Och såg ingen buss än komma igång.
Vill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.
Att nu trafiken sedan flyter uselt är alltså inte så konstigt om man ser till grundproblematiken. Bussar (och övrigt trafik) är som sagt beroende av hur snöröjningen i stort fungerar och hur mycket annan trafik som är ute och är i vägen samtidigt som snöröjning mm. dragits ned på sparlåga. För 20-30 år sedan så hade vi inte heller samma trafikintensitet som idag så även den jämförelsen blir fel. Idag har vi ofta väldigt tätt mellan avgångarna samtidigt som den totala trafikmängden ökat många gånger om vilket leder till en kraftig konkurrens om utrymmet. Likaså hade vi inte heller lika omfattande privatbilism och inte heller lika kraftig distributionstrafik.
Om nu Arriva då har lyckas köra ett tag så är det ju upp till dem, men jag misstänker att den initiala tidtabellshållningen och sedan minskningen i bussar mer har att göra med att man släppte ut det man hade. Då fungerade det väl ett tag innan det började halta vartefter bussarna körde fast. Ingen blir nog heller så särskilt glad av en buss som kanske kommer kraftigt försenad och då kanske till och med är fullsatt. Lyckas den sedan omgående köra fast så blir det nog lätt att frustrationen vändas mot föraren vilket knappast är särskilt lyckat. Frågan är även i så fall hur snabbt man får in en strandad förare... för bussen lär nog inte komma hem så snabbt då de få tungbärgare som finns lär ha att göra.
I Uppsala bytte vi alla ledbussar igår kväll för att inte fastna i snön. Vet ej hur kvällen var efter 21,30 då jag gick hem.
Nu på morgonen har en del bussar fastnat lite här och var, speciellt vid hållplatser i uppförslut.
Att snöröjningen inte fungerar som den ska i alla fall är ett känt problem men och som Nico skriver att trafiken i övrigt är så mycket tätare än för. Eftersom det är mer trafik på gator och vägar så packas snön snabbare och det blir svårare för plogbilar och traktorer att få loss den helt. Då framkommer detta fenomen som tvättbrädor på gatorna.
Men man kan också se till som trafikbolag att man har ordentliga däck på sina bussar och även diffspärr skulle inte skada.
Här i stan just nu är det vissa inställda sträckor på vissa linjer plus en hel del förseningar.
//Niclas
Citat från: Nico skrivet 11 februari 2011, 10:20:15 AM
Vill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.
Dagens extrema krav på att inget någonsin får vara inställt kan man dessutom kombinera med dagens fordon, som inte alltid är lika bra i vinterföre som gårdagens. Vi ser ju redan nu hur besvärligt det är med B9S i landsbygdstrafik, och bussar som är beroende av tillsatsvärmare för att ens kunna få upp motortemperaturen. Samt hur 60-100 år gamla museala spårfordon måste ut och ploga snö så de nya tågen och spårvagnarna kan köras.
Trafikkontoret verkar dock ha en helt annan uppfattning om läget...
http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick (http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick)
Detta är jobbigt, allt i SL buss landet är inställt förutom 471 och 474, fast dom lär bli sena om man kör B9S, dom kanske blandar med bussarna fast det är lågentré pådom två som jag nämnde t.ex dom kör med en normalgolvad buss spelar nog ingen roll vid den här väder leken.
Citat från: mushkot skrivet 11 februari 2011, 10:55:17 AM
Trafikkontoret verkar dock ha en helt annan uppfattning om läget...
http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick (http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick)
Inte alla, här i Södertälje kör det inga än som jag inte har set, och på SL sida står det vilken som går eller inte.
Tur att man inte hann åka iväg hemifrån, då hade man väl knappt kommit tillbaka... :-X
Citat från: Gabriel 94 skrivet 11 februari 2011, 10:57:30 AM
Detta är jobbigt, allt i SL buss landet är inställt förutom 471 och 474, fast dom lär bli sena om man kör B9S, dom kanske blandar med bussarna fast det är lågentré pådom två som jag nämnde t.ex dom kör med en normalgolvad buss spelar nog ingen roll vid den här väder leken.
Bor inte så att jag kan se 474:an men när det är så här mycket snö så brukar de trafikeras med normalgolvsvagnar, typ som 18xx. När det dessutom bara är 474 och 471 som rullar så kan jag nästan garanterat säga de rullar med 18xx
Är 18xx starkare än dom liknande t.ex B12:orna, kan dom inte köra också med boggi eller kort vagn?
Nu är Åkersbergas ringlinje trafik är igång och mella Gullmarsplan och Tyresö Centrum
CitatVill till skillnad från andra inte säga att det är pinsamt att trafiken inte fungerar utan snarare konstatera att detta är ett s.k. I-landsproblem. Utomlands händer det ibland att man uppmanar folk att stanna hemma istället vid dylik väderlek och även i Sverige hände väl det förr? Numera framhärdar man dock, oavsett väder eller annat, med att allt ska fungera till 110 % alldeles oavsett övriga omständigheter. Att man då per automatik får problem är nog ganska uppenbart så en sådan här dag borde man kanske sett till att de flesta arbetsplatser, skolor mm. höll stängt.
Att nu trafiken sedan flyter uselt är alltså inte så konstigt om man ser till grundproblematiken. Bussar (och övrigt trafik) är som sagt beroende av hur snöröjningen i stort fungerar och hur mycket annan trafik som är ute och är i vägen samtidigt som snöröjning mm. dragits ned på sparlåga. För 20-30 år sedan så hade vi inte heller samma trafikintensitet som idag så även den jämförelsen blir fel. Idag har vi ofta väldigt tätt mellan avgångarna samtidigt som den totala trafikmängden ökat många gånger om vilket leder till en kraftig konkurrens om utrymmet. Likaså hade vi inte heller lika omfattande privatbilism och inte heller lika kraftig distributionstrafik.
Om nu Arriva då har lyckas köra ett tag så är det ju upp till dem, men jag misstänker att den initiala tidtabellshållningen och sedan minskningen i bussar mer har att göra med att man släppte ut det man hade. Då fungerade det väl ett tag innan det började halta vartefter bussarna körde fast. Ingen blir nog heller så särskilt glad av en buss som kanske kommer kraftigt försenad och då kanske till och med är fullsatt. Lyckas den sedan omgående köra fast så blir det nog lätt att frustrationen vändas mot föraren vilket knappast är särskilt lyckat. Frågan är även i så fall hur snabbt man får in en strandad förare... för bussen lär nog inte komma hem så snabbt då de få tungbärgare som finns lär ha att göra.
Kan bara instämma! Men man börjar undra om hur halkbekämpningen fungerar... Igår körde jag i City från 06:30 till 15:30, den enda halkbekämpningen jag såg under dessa timmar var en saltbil nere i Sofia! Inga sandbilar inga saltbilar inga plogbilar...
Det tog inte långtid innan bussar började fastna i korsningar och hållplatser! Framför allt sandning verkar Stockholm inte veta vad det är för något...
Och förebyggande halkbekämpning existerar inte alls!
Själv tycker jag det är bra att bussbolagen helt ställer in trafiken, det går ju inte heller att sortera ut förare och bussar som kanske klarar halkan bättre på depån! Hur skulle det låta?
"Ja du Göran, du kör ju mjukt och bra och har kontroll över halkan, så ta 5048 och ge dig ut på gatorna"
Eller så här:
"Ja du Gittan, du har ju inget ägg under gaspedalen du inte! Så stanna du kvar här på garaget och ta en kaffe..."
Sen klarar bussarna halkan olika, att köra en Scania Maxci med bra däck i detta väglag är inga problem, men att köra en Volvo ledvagn med svansmotor är ingen höjdare direkt.
Nu såg jag btw, en Maxci som inte var flex, komma rullandes utanför fönstret på 4:an... 8)
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 11:58:52 AM
Kan bara instämma! Men man börjar undra om hur halkbekämpningen fungerar... Igår körde jag i City från 06:30 till 15:30, den enda halkbekämpningen jag såg under dessa timmar var en saltbil nere i Sofia! Inga sandbilar inga saltbilar inga plogbilar...
Det tog inte långtid innan bussar började fastna i korsningar och hållplatser! Framför allt sandning verkar Stockholm inte veta vad det är för något...
Och förebyggande halkbekämpning existerar inte alls!
Själv tycker jag det är bra att bussbolagen helt ställer in trafiken, det går ju inte heller att sortera ut förare och bussar som kanske klarar halkan bättre på depån! Hur skulle det låta?
"Ja du Göran, du kör ju mjukt och bra och har kontroll över halkan, så ta 5048 och ge dig ut på gatorna"
Eller så här:
"Ja du Gittan, du har ju inget ägg under gaspedalen du inte! Så stanna du kvar här på garaget och ta en kaffe..."
Sen klarar bussarna halkan olika, att köra en Scania Maxci med bra däck i detta väglag är inga problem, men att köra en Volvo ledvagn med svansmotor är ingen höjdare direkt.
Nu såg jag btw, en Maxci som inte var flex, komma rullandes utanför fönstret på 4:an... 8)
//R
Just förebyggande halkbekämpning innan ett snöoväder är svårt, det bästa i en sådan situation är att förbereda varenda fordon man har som kan ha en plog framtill. Salt och sand (helst det senare) bör väl inte köras förrän det slutat snöa?
[quoteJust förebyggande halkbekämpning innan ett snöoväder är svårt, det bästa i en sådan situation är att förbereda varenda fordon man har som kan ha en plog framtill. Salt och sand (helst det senare) bör väl inte köras förrän det slutat snöa?][/quote]
Med förebyggande, menar jag att man ska ut precis när det börjar frysa på! Som jag skrev, igår visste alla att det skulle komma ett hårt snöfall med blåst, jag såg fortfarande bara en saltbil under dagen! Salt är dock inte alltid det bästa, men på hållplatser och vid korsningar, där snön slipas till is av bla fordon som ger full gas när dom ska iväg, är nog sand överlägset!
//R
Är nog lika illa överallt med halkbekämpning jag kör ju på landet mellan Tranemo-Borås ..salta är de dock lite väl pigga på att göra med 5 cm snö på vägen då blir det ju än värre med den snömodden..
Hoppades personligen på att snön hade sagt sitt sista ord för denna vinter, men icke. Jag drabbas förvisso inte så hårt av dagens väder, då jag ändå har tagit en vilotermin från universitetet och varvar mest plugg och musik hemma. Redan igår kväll kände man sig som om det fruktade snöodjuret Yeti hade kommit till Slussen, med håret som frusit och fint utsmyckad i vit snö... ::) Hoppas att vädret lättar snart, så att allt så smått kommer igång igen - idag ser det ju dock ut som det gör och vädrets makter går ju tyvärr inte att påverka. Alla trafikslag verkar ha fått sin lilla dos idag, t.o.m. tunnelbanan, med bl.a. både strömavbrott Gullmarsplan - Hagsätra, samt banfel vid Björkhagens station (Skarpnäckgrenen), så att tåg mot Skarpnäck inte stannar vid stationen.
Vi, i min familj, pratade lite i morse om att telefonerna säkert går varma hos SL Kundtjänst - men vad skall man säga? Visst, resenärerna är förmodligen irriterade och trötta på att buss, tåg eller vad det nu är, inte kommer, men det finns ju inget svar att ge de, än att "kika ut genom närmaste fönster, så finner du orsaken till det som har hänt."
Plogförarna tycker jag dock har gjort ett strålande arbete den senaste tiden, åtminstone i krokarna där jag bor. Där har det plogats flitigt sena kvällar, med både ett gäng lastbilar och traktorer med stora plogar. Sandningen verkar det dock inte ha blivit lika mycket av, många gånger man har farit iväg, bara ett fall för min del so far... :P
Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 12:24:04 PM
Med förebyggande, menar jag att man ska ut precis när det börjar frysa på! Som jag skrev, igår visste alla att det skulle komma ett hårt snöfall med blåst, jag såg fortfarande bara en saltbil under dagen! Salt är dock inte alltid det bästa, men på hållplatser och vid korsningar, där snön slipas till is av bla fordon som ger full gas när dom ska iväg, är nog sand överlägset!
//R
Nu missar du nog min poäng: sådan halkbekämpning hjälper inte när det ska komma en massa snö! Först måste snön bort, annars har halkbekämpningen ingen (sand) eller till och med negativ (salt) effekt!
Citat från: mushkot skrivet 11 februari 2011, 10:55:17 AM
Trafikkontoret verkar dock ha en helt annan uppfattning om läget...
http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick (http://www.dn.se/sthlm/bussar-installda-trots-vagar-i-riktigt-bra-skick)
Det var ett sällsynt illa underbyggt uttalande från Stockholms stad. Det räckte med en kort promenad längs Årstadals bussgator för att inse det orimliga i stadens uttalande.
Det verkar nästan som man redan vill sätta sig i en skylla-ifrån-sig-position. "Rapporter" om hur bra man jobbat skulle väga tyngre om även SL och entreprenören ser samma sak samtidigt.
/Ted
Helt inställt var det inte! I stan rullade det riktiga bussar på 3'an i alla fall (titta ordentligt nu Bussmicke ;D )
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H18E5132_Torsgatan_110211.jpg)
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H18E5067_Torsgatan_110211.jpg)
/J
CitatNu missar du nog min poäng: sådan halkbekämpning hjälper inte när det ska komma en massa snö! Först måste snön bort, annars har halkbekämpningen ingen (sand) eller till och med negativ (salt) effekt!
Rätt mig om jag har fel! Men varför skulle det göra det värre om man la ut sand på tex hållplatserna, och att det sen kommer snö ovanpå??? Salt är värdelöst om det snöar mycket och blåser, men när det tex är frosthalka och blöta vägbanor fryser på, så är det alldrig fel att salta precis när det börjar frysa på...
Som det var igår em på flera gator i Sthlm, så var det inte mycket snö, utan det blåste mest och slipades ner till is på körbanorna! Och då förstår jag inte vad sand skulle göra för fel?
//R(Inte expert på väghållning, men kört buss sen 90!)
Citat från: Robert Brink skrivet 11 februari 2011, 12:56:46 PM
Rätt mig om jag har fel! Men varför skulle det göra det värre om man la ut sand på tex hållplatserna, och att det sen kommer snö ovanpå??? Salt är värdelöst om det snöar mycket och blåser, men när det tex är frosthalka och blöta vägbanor fryser på, så är det alldrig fel att salta precis när det börjar frysa på...
Som det var igår em på flera gator i Sthlm, så var det inte mycket snö, utan det blåste mest och slipades ner till is på körbanorna! Och då förstår jag inte vad sand skulle göra för fel?
//R(Inte expert på väghållning, men kört buss sen 90!)
Nej, med sand blir det nog inte värre. Men inte bättre heller, så länge snön ligger kvar. Det är klart, är det blött på vägen och sedan börjar frysa på
innan det snöar, kanske salt kan vara bra. Dock inte om det förväntas bli under 5-6 minusgrader, då fryser det iallafall.
(Inte heller expert på väghållning, men väl uppvuxen i Luleå där snöröjningen fungerade BRA)
Citat från: Ted S skrivet 11 februari 2011, 12:51:43 PM
Det var ett sällsynt illa underbyggt uttalande från Stockholms stad. Det räckte med en kort promenad längs Årstadals bussgator för att inse det orimliga i stadens uttalande.
Det verkar nästan som man redan vill sätta sig i en skylla-ifrån-sig-position. "Rapporter" om hur bra man jobbat skulle väga tyngre om även SL och entreprenören ser samma sak samtidigt.
/Ted
riktigt pinsamt uttalande, från Henriksdal in till Slussen hade de inte varit en enda plogbil på hela morgonen/natten
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 februari 2011, 12:53:07 PM
Helt inställt var det inte! I stan rullade det riktiga bussar på 3'an i alla fall (titta ordentligt nu Bussmicke ;D
Kanske dum fråga, men varför är man ute och kör vissa turer när SL har annonserat att all trafik är inställd?
/K
Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 februari 2011, 08:05:29 AM
Intressant är att Busslink och Nobina har ställt in all busstrafik i SL-området. Arriva försöker däremot göra det bästa av situationen och har endast ställt in vissa busslinjer.
Ja, om entreprenören ber SL om att få ställa in trafiken på grund av oframkomligt väglag och SL går med på detta och inte kräver böter för inställda avgångar så är det ju bingo. Eller drar SL av utbetalningen för en halv dag?
Vissa problem var det i trafiken på Sveavägen i Stockholm vid 16:30-tiden. En ledbuss hade kört fast i korsningen med Olof Palmes gata. (När den skull svänga höger söderut ut på Sveavägen.) På Sveavägen växte karavanen med bussar som skulle in och vända vid Sergels torg för att bli 516, 526, 561 och 565.
För övrigt funderar jag på om det är så att Trafikverket betalar snöröjarnas vägsalt medan de själva får stå för slitaget på plogbladen.
Citat från: Anders C skrivet 11 februari 2011, 20:25:50 PM
För övrigt funderar jag på om det är så att Trafikverket betalar snöröjarnas vägsalt medan de själva får stå för slitaget på plogbladen.
Salt står Trafikverket för. Slitage på plogar och bilar fakturerar åkarna Trafikverket för. Kan man fakturera för mer slitstål än man gör av med är detta förstås en mycket bra affär...
Citat från: jocke skrivet 11 februari 2011, 10:11:05 AM
Slutsatsen, sverige är pinsamt på vintern :P Lika överraskade varje år.
Vadå överraskade? Det blir väl inte mindre halt för att man vet att det ska snöa.
Men den intressanta frågan tycker jag snarare borde vara vilka lösningar man kan finna på problemet än att bara konstatera att det är ett problem. Alla tycks väl nästan vara överens om att det största problemet är att bussarna är för dåligt konstruerade för att klara av halka. Detta är ju något man förstås kan lösa på sikt - men knappast på kortare tid.
Att flytta hållplatser så att de inte ligger i backar (alternativt dra in dem vid halka) är väl en annan rimlig åtgärd - som väl till viss del förstås görs när man upptäcker att en hållplats inte fungerar. Värre förstås med trafikljus - dock svårare att åtgärda.
Dubbdäck brukar väl framföras som ett önskemål (eller iaf att de som inte har S/M däck med vintermönster (sajpning) och tillräckligt mönsterdjup - minst 8 mm - ser till att man har detta). Det har ju dock visat sig i försök att bromsförmågan inte är så avsevärt större med dubbdäck (om inte betydligt kraftigare dubbar än idag används), fråga är ju dock hur det ser ut med friktionen vid start. Är den densamma nödvändigtvis som vid en inbromsning, eller kan man tänka sig att man har större nytta av dubbdäck på styraxeln i sådana lägen.
Den tredje aspekten är ju både den enklaste och svåraste - hur man har kontakt med snöröjningen - särskilt när det fortfarande snöar. En busslinje som går varje halvtimme har ju inte så väldigt stor nytta av att det kanske passerade en plogbil förbi halvtimmen innan. I Stockholm har man ju problemet med att så många av linjerna trafikerar olika kommuner - det räcker ju med att det inte fungerar på en del av linjenätet för att det hela ska bli ett rejält problem. Det skulle nog behövas någon regional samordning just därför. Frågan är bara hur. Många av de som kör snöröjning brukar ju i sin tur vara underentreprenörer och troligen har väl man nog jobb att få det att fungera överhuvudtaget sådana här dagar. Varje trafikområde skulle nog dessutom nästan behöva ha tillgång till en tung bärgare (kräver väl att SL är beredda att betala för det), för att det ska vara någon vits med att köra i sådant väglag. För som sagt, ingen vinner ju på att bussarna fastnar ute i terrängen på olika platser...
Tycker det fungerade rätt bra i Uppsala igår (i stan). Det mesta var plogat om än inte allt. Men på en del ställen vore det bra om sandbilen kom i lite mer anslutning till plogbilen, det är lättare att hacka fram bussen i en dm snö än på packad sliten snö där man inte får något grepp alls.
Det var inte en enda som hade något att anmärka på vad gäller tidspassningen igår 8) Då låg jag ändå som mest 40min sen :D