Sog denna Vanhoolen hade säng har jag aldrig sätt för i buss, vilken lyx att denna hade säng men ser lite trångt ut ner man ska in där.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68777405.html
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68770667.html
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68770666.html
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68770665.html
Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.
Hur pass vanligt är det att kabinen används?
Citat från: Taunusch skrivet 23 januari 2011, 23:22:48 PM
Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.
Hur pass vanligt är det att kabinen används?
Den används ganska ofta i våra bussar.
Personligen så känns det ganska lyxigt att få gå och lägga sig och dra över täcket när man har kört tre fyra timmar mitt i natten och har massor av mil och timmar kvar till målet som den andra chauffören får tampas med ett tag!
Sen händer det ibland på sommaren att jag sover där istället för på hotell om jag kör tom hem, då kan man verkligen maximera antalet mil på körtiden!
Är det lagligt att använda kabinen under färd?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2011, 02:41:17 AM
Givetvis, det är ju det den är avsedd till.
Jasså. Jag trodde att den var för chauffören att sova i mellan två pass, liksom sovhytten i en lastbil.
Dock är det väl inte tillåtet att räkna den tid man spenderar i sovhytten under färd som dygnsvila?
Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 08:03:18 AM
Dock är det väl inte tillåtet att räkna den tid man spenderar i sovhytten under färd som dygnsvila?
Nej, dygnsvilan efter avslutat körpass ska tas ut i ett stillastående fordon. Däremot går det bra att tillbringa tiden i sovutrymmet fram tills andreföraren påbörjar sitt körpass.
Det räknas som "tillgänglig" och ska dokumenteras med diagramblad/förarkort i andreförarens plats i färdskrivaren och symbolvredet inställt på fyrkant med snedstreck.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 januari 2011, 08:59:15 AM
Nej, dygnsvilan efter avslutat körpass ska tas ut i ett stillastående fordon. Däremot går det bra att tillbringa tiden i sovutrymmet fram tills andreföraren påbörjar sitt körpass.
Det räknas som "tillgänglig" och ska dokumenteras med diagramblad/förarkort i andreförarens plats i färdskrivaren och symbolvredet inställt på fyrkant med snedstreck.
Det kan väl även räknas som rast?
Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 09:01:36 AM
Det kan väl även räknas som rast?
Jo, det räknas i praktiken som rast så länge andreföraren inte har börjat förbruka sin
dagliga körtid. Anledningen till att färdskrivaren ska vara inställd på "tillgänglighet" för andreförarens vidkommande är att begreppet "rast" är tid som "föraren fritt förfogar över". Föraren ska kunna förflytta sig fritt från arbetsplatsen.
Den praktiska tolkningen blir då att "tillgänglig" räknas som "rast". Men i den stund andreföraren tar över försteförarens plats börjar andreföraren förbruka sin dagliga körtid och då gäller att vederbörande efter förbrukat
körpass ska ta sin rast, dvs fritt kunna förflytta sig från arbetsplatsen. Det går alltså inte att krypa tillbaka ner i sovutrymmet och hävda att man har rast medan bussen kör vidare med försteföraren.
När man råddar med allt det här är det bra att komma ihåg att
körpass är tiden mella 2 raster eller dygnsvila och (daglig)
körtid är den totala tiden som man får köra under ett dygn.
Med tanke på att jag kört "hur många resor som helst" med två-chaufförs system så borde jag ju kunna detta... :P
Men om jag tolkar ovanstående rätt så är följande INTE ok:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h direkt
Förare 1 kör 4,5 h direkt
Förare 2 kör 4,5 direkt
Förare 1 kör 1 h direkt
Förare 2 kör 1 h direkt
Följande är korrekt:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h
Rast (stillastående) om 45 min
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h osv
Stämmer detta?
Nu är det iofs i praktiken inget stort problem då det nästan alltid är färjor som ska åkas, bussen ska tankas och inte minst vill passagerarna äta ibland men det är icke desto mindre intressant.
//Mr T
Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 15:51:44 PM
Med tanke på att jag kört "hur många resor som helst" med två-chaufförs system så borde jag ju kunna detta... :P
Men om jag tolkar ovanstående rätt så är följande INTE ok:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h direkt
Förare 1 kör 4,5 h direkt
Förare 2 kör 4,5 direkt
Förare 1 kör 1 h direkt
Förare 2 kör 1 h direkt
Följande är korrekt:
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h
Rast (stillastående) om 45 min
Förare 1 kör 4,5 h
Förare 2 kör 4,5 h osv
Stämmer detta?
Nu är det iofs i praktiken inget stort problem då det nästan alltid är färjor som ska åkas, bussen ska tankas och inte minst vill passagerarna äta ibland men det är icke desto mindre intressant.
//Mr T
Korrekt fortolkning.
Men man kan også gjøre som flg:
F1 kjører 4,5t
rast 15min
F2 kjører 4,5 t
rast 30 min
F1 kjører 4,5t
rast 15 min
F2 kjører 4,5 t
rast 30min
F1 kjører 1t
snabb stopp
F2 kjører 1t
Citat från: Lulebjörnen skrivet 24 januari 2011, 10:16:35 AM
Jo, det räknas i praktiken som rast så länge andreföraren inte har börjat förbruka sin dagliga körtid. Anledningen till att färdskrivaren ska vara inställd på "tillgänglighet" för andreförarens vidkommande är att begreppet "rast" är tid som "föraren fritt förfogar över". Föraren ska kunna förflytta sig fritt från arbetsplatsen.
Den praktiska tolkningen blir då att "tillgänglig" räknas som "rast". Men i den stund andreföraren tar över försteförarens plats börjar andreföraren förbruka sin dagliga körtid och då gäller att vederbörande efter förbrukat körpass ska ta sin rast, dvs fritt kunna förflytta sig från arbetsplatsen. Det går alltså inte att krypa tillbaka ner i sovutrymmet och hävda att man har rast medan bussen kör vidare med försteföraren.
När man råddar med allt det här är det bra att komma ihåg att körpass är tiden mella 2 raster eller dygnsvila och (daglig) körtid är den totala tiden som man får köra under ett dygn.
Där håller inte transportstryrelsen med dig och inte jag heller!
På sidan 25 i den här publikationen så ligger det körning och rast direkt efter vartannat utan "extra" raster.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf (http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf)
Sidan 13 i acrobat reader.
Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.
Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.
Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)
//Mr T
Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 18:13:30 PM
Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.
Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.
Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)
//Mr T
Har man långt att åka och kort om tid så blir stoppen korta!
Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 18:13:30 PM
Då blir det enligt mitt första exempel vilket är så jag alltid uppfattat det också.
Dvs bussen kan rulla non-stop i 20 timmar, minus tiden det tar att byta förare. Men några 15,30,45 minuters stillastående behövs inte.
Sen kan det hända att en å annan passagerare inte diggar det men det är ju en annan sak 8)
//Mr T
Nei. Du må ha minst 45 min etter 9t (4,5 + 4,5). Setter du skriveren på seng, så går den over til tigjengelig/annet arbeide så snart kjøretøyet er i bevegelse. Rast er i et stillestående kjøretøy
Citat från: Knut skrivet 24 januari 2011, 18:22:07 PM
Nei. Du må ha minst 45 min etter 9t (4,5 + 4,5). Setter du skriveren på seng, så går den over til tigjengelig/annet arbeide så snart kjøretøyet er i bevegelse. Rast er i et stillestående kjøretøy
Vid 2 förarbemanning så är all tid i högerstol/säng rast vila, så det ända som man lär hålla koll på är att man byter före 4,5h och inte går över 20h totalt.
Kan som parangtes nämna att och kolega har gått med lastbil från ett par mil in i Kroatien via Ungern Tjekien Slovakien sen in i Tyskland, vi stog mellan Dresten och Berlin, det tog 20H efektiv körtid, anledningen att vi gick non stopp var helgförbudet, så vi fasnade ett dyngn ändå i tyskland men stog på en bra parkering med bra mat på resturangen och duch.
Citat från: Blue skrivet 24 januari 2011, 18:17:08 PM
Har man långt att åka och kort om tid så blir stoppen korta!
En timmes rast får man ju dock plats med. Bättre förr då det var två timmar.
Sen kan man ju diskutera det lämpliga i sånt upplägg. =)
Körde själv en gång från Aachen till La Rochelle vilket är ca 88 mil, via Paris dessutom, tack vare hastigt påkommen sjukdom. Inte roligt alls men det gick med typ 2 minuter till godo vid framkomst. Hemresan gick bättre för då bokade vi om övernattningsställe och fick ner en mötande chaufför en bit på vägen.
Så ibland har nöden ingen lag men det är dumt att planera med den =)
Slut med OT? ;)
Bästa sovslafen i buss finns i Neoplan Spaceliner med ingång från främre trappan. Setras dubbeldäckare har ok slafar även om det är lite i trängsta laget. Jag gillar inte alls slaferna där man kryper in under guidestolen á la 415HDH osv. Känns väldigt utsatt om det skulle hända något. Tänk om man smäller och ingen tänker på att leta där...
//Mr T
Citat från: Trier skrivet 24 januari 2011, 19:16:46 PM
Bästa sovslafen i buss finns i Neoplan Spaceliner med ingång från främre trappan. Setras dubbeldäckare har ok slafar även om det är lite i trängsta laget. Jag gillar inte alls slaferna där man kryper in under guidestolen á la 415HDH osv. Känns väldigt utsatt om det skulle hända något. Tänk om man smäller och ingen tänker på att leta där...
//Mr T
Jag föredrar också dubbeldäckarens sovkabin före HDH, fast i min nya HDH ligger kabinen vid baktrappan som den gör i tvåaxliga bussar.
När Gunnars Buss krockade i Tyskland utanför Prüm så låg andre chaffisen i kabinen, trycket från bagaget blev så stort så väggen lossnade och han blev ganska illa skadad.
En HDH vill man inte ligga i när det smäller.
Krockad HDH (http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=2023)
Citat från: Blue skrivet 24 januari 2011, 16:59:42 PM
Där håller inte transportstryrelsen med dig och inte jag heller!
På sidan 25 i den här publikationen så ligger det körning och rast direkt efter vartannat utan "extra" raster.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf (http://www.yrkestrafiken.se/Global/Publikationer/kor_vilotider_rev_web.pdf)
Sidan 13 i acrobat reader.
Mittåt! Det hade jag faktiskt missat att vid multibemanning - men endast då får rast tas ut i rullande fordon. Får skylla på att vid de få tillfällen man förirrar sig in bakom en bussratt numera handlar det om nån utflykt över ett par dagar med ett sällskap tanter där det inte är tal om några maratonlopp med förarbyten i flygande fläng...max 2 timmar, sen är det dax för tanterna att "pudra näsan" på lämplig plats - och det är inte på bussmuggen :)...
Citat från: Taunusch skrivet 23 januari 2011, 23:22:48 PM
Sovkabin är inte särskilt ovanligt på turistbussar... men att det skulle vara lyxigt känns tveksamt.
Hur pass vanligt är det att kabinen används?
Kabinen i en Setra GT-HD är faktiskt riktigt okej, ingången kan vara knepig om man inte går in via luckan men annars duger slafen gott och väl iaf. för mig en natt.