Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 14 januari 2011, 22:27:06 PM

Titel: DörrAutomatik
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 14 januari 2011, 22:27:06 PM
Svenska neoplan som distribuear MAN bla till Sverige, varför tänker dom inte lika smart som Volvo och Scania och placerar en knapp vid sidan om föraren som kan koppla bort dörrautomatiken ifall dörrarna krånglar. Skulle ju vara bra, Tänker då på dom som går i Borås området.

Även vissa förare jag har åkt runt med önskar också att det skulle sättas in en knapp så man bara kan köra iväg, efter att ha kontrollerat att dörrarna var stängda och så naturligtvis.


Har Swebus och Bus4you bussarna ingen dörrautomatik? Har inte märkt det en enda gång då dom stannar utan vissa förare har i undantagsfall glömt bort att stänga bakdörren när dom har kört iväg...
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 14 januari 2011, 23:29:33 PM
Ja det har jag tänkt på mycket. Jobbigt när dörrarna krånglar och man måste ställa sig upp vid varenda hållplats där någon har tryckt och dra av dörrbromsen.

Hade med mig en förare en gång när dörrarna krånglade och hon hade tänkt hjälpt mig med att fixa det och hon nådde knappt upp för att slå av dom. Borde sitta vid föraren.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 14 januari 2011, 23:51:14 PM
Jo men det som var frågan var ju varför inte MAN har samma som Volvo Scania att dörrar stängs iaf på de som Borås köpte så slås dörrbromsen av med denna knapp men dörrar är öppna vilket ju inte är snacka om farligt läge när föraren kör med öppna dörrar det gick ju inte med den svenska varianten för där stängs dörrar och bromsen lossar på Scania låg dörrbroms kvar tills man gasa och blinka vänster..
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 14 januari 2011, 23:52:27 PM
Hej!

På Volvo (säffle) och Scania har alltid dessa suttit på lite off-plats för att inte dom ska användas när bussen ev är i rörelse utan föraren lär stäcka sig efter den eller lämna förarplatsen, dock hade dom polentillverkade 8700 dessa framme vid föraren i den övre panelen och man kunde även styra dörrarna normalt om denna var aktiverad och plingan fungrade normalt, på Volvo (säffle) och Scania så fungerade inte plingorna om denna dörrkretsknapp var aktiverad dvs vinsten med att ha den aktiverad försvann..  Dock var många av bla Scania CR112 så att dörrbromsen släppte fort bakdörrarna började stänga, detta var mycket lätt att justera när det skulle ske på varje enskilld dörr.
Detta var 2 små avkännare som rullade på 2st plastskenor och när dessa fasade av innåt så släppte dörrbromsen, justera detta gjorde man med insexnyckel..
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 15 januari 2011, 00:14:25 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2011, 23:58:55 PM
Nja, "alltid" skulle jag inte påstå, däremot oftast i modern tid har det varit så, först till höger på skyltskåpsluckan och sedan i några fall till vänster om mitten på densamma.

Fram till mitten på -70 talet var det vanligt att brytaren satt på panelen under sidofönstret, efter att det blivit kutym på vissa håll att använda brytaren för att korta ner hpl stoppen skedde flyttningen.

Om brytaren bryter dörrkretsarna helt (vanligast) så fungerar inte bakdörrarna alls och ej heller ringledningen, på bussar utan full dörrautomatik bryter den enbart dörrbromsen varför dörrarna fungerar helt normalt.

Hej !

Nu tänkte jag mest på under 80-90 talet hehe.. Och det stämmer nog som du säger att bakdörrarna kunde inte styras heller när denna var aktiverad, minnet börjar svika :-( Har ej ens kört buss men har lite kolla iaf under alla år man åkt och tyckt om bussar..
Dock fanns det några Volvo B10R som man kunde köra med framdörren öppen i hastighet över 30km/h utan denna var aktiverad, dock fattar jag inte meningen varför?
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 15 januari 2011, 00:18:12 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2011, 00:16:13 AM
B.la Postens diligenstrafik 7809-7810 som sedermera hamnade i Gävle

Hej!

Varför fanns denna funktion ?
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2011, 01:39:33 AM
Citat från: reseguiden86 skrivet 14 januari 2011, 22:27:06 PM
Har Swebus och Bus4you bussarna ingen dörrautomatik? Har inte märkt det en enda gång då dom stannar utan vissa förare har i undantagsfall glömt bort att stänga bakdörren när dom har kört iväg...

Jag har aldrig sett en fullstor buss i samma storlek som Carrus Star och Volvo 9700 ha någon form av dörrautomatik, om du med dörrautomatik menar fotoceller, klämlister och liknande. Sånt finns mig veterligen bara på rena stadsbussar runtom landet, samt förortsbussar i SL-trafik. De enda Carrus Vega jag sett med denna funktion är Norrtäljevagnarna som verkar ha specialutrustats med detta. Motsvarande UL-vagnar har i regel aldrig någon dörrautomatik/klämskydd. Hur är det med de olika Volvo 8700 som flyttats in till SL-trafiken (för Nobina & Keolis) under senare år? Har de fått fotoceller eftermonterade på äldre dagar?

Swebus nya Volvo 9700 och MAN Lion´s Coach av 2007 års modell och nyare har dock dörrbroms om man önskar. Denna är dock lätt att stänga av med en strömbrytare. Kör man iväg med öppen dörr börjar en summer att ljuda, så glömmer dörren öppen gör man ändå inte många meter.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Ersa skrivet 15 januari 2011, 01:43:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2011, 23:33:03 PM
Dessa knappar satt ju hos föraren en gång i tiden men flyttades sedan bort av säkerhetsskäl efter ett antal olyckor

Denna knapp för att stänga av dörrkretsarna ska ju sitta lite svårtillgängligt till uppe på skyltskåpets baksida, just för att det ska vara lite omständigt att trycka på den. Kommer man åt den för enkelt sker ju olyckor rätt enkelt. Däremot behöver knappen ju helst inte sitta så långt åt höger att man inte ens når den från förarplatsen. Eller innanför en låst lucka. Då kan det bli riktigt bökigt att kunna ta sig ur vägen om dörrfel inträffar.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Björn Ax skrivet 15 januari 2011, 02:03:32 AM
Vet ju inte hur den satt på gamla bussar men om den satt helt öppet och man kunde råka komma åt den av misstag så är det ju inte bra. Men om den satt bakom en lucka som man är tvungen att öppna för att aktivera den så borde det ju inte vara så lätt att av misstag trycka på den.

På våra äldsta scanior sitter den precis ovanför föraren helt öppet och visst kan den säkert kommas åt av misstag. Vet jag en gång när jag skulle åka hem som en förare hade problem med att bakdörrarna inte fungerade och då var det nån som kommit åt den knappen.

Men sitter den bakom en lucka som sagt så borde det ju inte vara något problem.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: CS skrivet 15 januari 2011, 05:51:39 AM
Det finns EU-reglemente som tolkas lite olika av olika tillverkare. Detta ska vara ganska nytt och tillåter inte att det finns tillgängliga knappar för att stänga av dörrbromsen. Vissa tolkar det som att det inte får finnas brytare alls, vissa att den inte får vara lättillgänglig. Detta gäller säkert inte turist, eller långfärdsbussar, men jag har inte sett någon brytare på nya bussar som man inte behöver öppna någon lucka för att komma åt. Även placeringen i precis vid taket verkar vara borta och Carrus stoppar dom ju numer i skåp över föraren eller dörren.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: lil-sis skrivet 15 januari 2011, 16:53:01 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 15 januari 2011, 02:03:32 AM

Men sitter den bakom en lucka som sagt så borde det ju inte vara något problem.

En liten lucka hade varit fint på MAN från 2008 etc. Det är lika spännande varje gång som framdörren slår av dörrkretsarna när den öppnas...  :-X
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Knut skrivet 15 januari 2011, 18:59:29 PM
På Swebus nyere 9700 sitter vel bryteren for dørbrems i skapet over føreren. Im samme som man oppbevarer vogndokumentene og routeren bor i den busser.
Skal iallefall være lett å komme til om man må slå den av
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 15 januari 2011, 20:29:49 PM
På Volvo 8700 och 8500 sitter knappen i elcentralen så den når man inte utan att öppna elcentralen vilket ju ej går att göra under körning..
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Gabi94 skrivet 16 januari 2011, 00:20:37 AM
Citat från: yngrot skrivet 15 januari 2011, 20:29:49 PM
På Volvo 8700 och 8500 sitter knappen i elcentralen så den når man inte utan att öppna elcentralen vilket ju ej går att göra under körning..

Och den ligger på utsida av bussen, där man statar om själva bussen?
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 16 januari 2011, 00:26:37 AM
Nope elcentralen sitter ovan föraren.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 januari 2011, 10:49:53 AM
Citat från: yngrot skrivet 14 januari 2011, 23:51:14 PM
Jo men det som var frågan var ju varför inte MAN har samma som Volvo Scania att dörrar stängs iaf på de som Borås köpte så slås dörrbromsen av med denna knapp men dörrar är öppna vilket ju inte är snacka om farligt läge när föraren kör med öppna dörrar det gick ju inte med den svenska varianten för där stängs dörrar och bromsen lossar på Scania låg dörrbroms kvar tills man gasa och blinka vänster..
Jo, det beror ju på vad beställaren har begärt och har ju inte med bussmodellen i sig att göra. Även Säffles B10 som levererats till Danmark exempelvis - så släppper ju dörrbromsen redan strax efter när man trycker på stängningsknappen för dörren, vilket gör att man kan köra iväg (och de flesta också gör -osäker om man måste gasa) innan dörrarna har stängts (vilket man ju kan se när man åker med Arriva även i Stockholm). Personligen tycker jag detta är en stor säkerhetsrisk (eftersom väskor och annat kan fastna i dörren, samt att föraren frestas (de som tillämpar detta) att börja koncentrera sig på att svänga ut innan dörrarna är stängda. Det lockar också till ett dåligt beteende vilket i slutändan ändå kan leda till olyckor.

Bussar är inte så standardiserade som man kan tro - utan det kräver ju att beställaren specificerar vilken produkt man vill ha. I dag är det väl standard bland trafikhuvudmännen i Sverige att det ska vara av modellen gasa och blinka vänster och är väl alltså en defacto standard för linjetrafik här.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: preacher skrivet 16 januari 2011, 12:23:40 PM
På våra Citaro i Blekinge har vi bara Dörrautomatik på den bakre dörren i Stadsbussarna. Rörelsedetektorn sitter ovanför dörren o man måste ta ett steg ner eller trycka på stoppknappen för o öppna dörren. Framdörren måste vara öppen för att automatiken ska fungera.  Sedan stängs den automatiskt eller med knappen hos föraren. Dörrbromsen släpper inte förren dörrarna stängts helt och man ger gas. Det finns en nödavstängningsknapp vid förarplatsen av typen med kåpa över som går att plombera. Har en lite otydlig bild på det här. Nödknappen skympar nere till vänster på den undre panelen. Sitter 2 olika nödbrytare där.

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926013.jpg)

Trött på snön 8)/Pär
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 16 januari 2011, 21:58:03 PM
Känns lite dumt med dörraut.enbart på bakre dörren .. men dörrbroms funkar även när enbart framdörr öppnas??  Kommer i håg era vagnar sen en av dem var med på en mässsa för några år sen . lite trång förarplats minns jag .. ovanligt med dörrknappar på vänster sida på dessa ...

Tillägas kan att Köpenhamns bussar ej har dörrbroms därför det går att köra innan dörren är stängd . Vi hade en sån i Borås som demo därför vet jag ..

Det är inte standard med vänster blink och gasa för att dörrbroms ska släppa räcker normalt att gasa . Däremot är det så på Borås Lokaltrafik att man måste vänsterblinka och gasa finns väl på fler ställen om man specat så..
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: bussfan skrivet 19 januari 2011, 13:53:45 PM
den där biljettmaskinen vilket företag har gjort den???
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: preacher skrivet 19 januari 2011, 13:58:49 PM
Citat från: bussfan skrivet 19 januari 2011, 13:53:45 PM
den där biljettmaskinen vilket företag har gjort den???

Det är en gammal Scanpoint. Är numera förpassad till en bättre värld.

Ser ut så här idag

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926052.jpg)

Den gamla magnetkortläsaren är även den bortmonterad.

Pär
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 19 januari 2011, 20:24:28 PM
Saknar Scanpoint  vår nya ERG är inte smidig att jobba med. Massa knapptryckningar för allt man skall göra och en massa menyer att krångla genom ..  nu vart det lite OT  sorry
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 19 januari 2011, 21:47:59 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2011, 20:24:28 PM
Saknar Scanpoint  vår nya ERG är inte smidig att jobba med. Massa knapptryckningar för allt man skall göra och en massa menyer att krångla genom ..  nu vart det lite OT  sorry

Då får du väl börja köra buss i Jönköpings Län istället.  ;)

När Scanpoint var nytt hörde man ofta att det var väldigt svårt att lära sig och sätta sig in i hur det hängde ihop. "Det här är inte logiskt", "helt omöjligt att förstå för vanliga människor" osv. Men sedan verkade de flesta ändå på något vis vänja sig och systemet upplevdes smidigt.

Men jag kan nog ändå tänka mig att ERG är ännu värre praktiskt sett. Där är det istället så att det är ganska lätt att sätta sig in i det menyuppbyggda gränssnittet, men det bli å andra sidan en väldig massa knappande för precis allt som ska göras. Det finns alltså inga möjligheter att det går snabbare efter ett tag när man väl lärt sig hur det hänger ihop utan det är själva knappandet som tar tid.

Gränssnitten är designade i två helt olika IT-tidsåldrar skulle man kunna säga.  :)
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 20 januari 2011, 00:16:08 AM
Nu har vi spårat ut lite  .. men en annan sak är att med Scanpoint hade vi fler zoner vilket gjorde att de som åkte fr tranemo till Borås betala mer än de som åkte fr Kindsboda fr Länghem var det ännu lite lägre pris och fr Lockryd änu lägre. Nu är det samma pris hela vägen inte rättvist. Du kan åka väldiogt långt för 67sek ca 10 mil men även bara 3km kostar 67sek om du åker över en zongräns
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2011, 08:29:31 AM
Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2011, 00:16:08 AM
Nu har vi spårat ut lite  .. men en annan sak är att med Scanpoint hade vi fler zoner vilket gjorde att de som åkte fr tranemo till Borås betala mer än de som åkte fr Kindsboda fr Länghem var det ännu lite lägre pris och fr Lockryd änu lägre. Nu är det samma pris hela vägen inte rättvist. Du kan åka väldiogt långt för 67sek ca 10 mil men även bara 3km kostar 67sek om du åker över en zongräns

Ja, fast detta har ju inte att göra med själva bytet av system. Det är bytet av zonindelning som gjort att det blivit så, man hade naturligtvis kunnat behålla den gamla zonindelningen även med ERG.

Det dyker upp en del olika önskemål från er bussförare, du och några till framförallt från Sjuhärad och Skaraborg vill ha fler zoner. En förare i Alingsås som brukar skriva en del i forumen plus några andra framförallt från Göteborgsområdet vill ha färre zoner, vissa vill helst inte ha några zoner alls. Så det beror nog mycket på vad man är van vid och det är nog också tecken på att resenärerna reagerat olika i olika områden. Det som uppfattas som rättvist i Bohuslän uppfattas som orättvist i Tranemo, osv.  ;)

Från början när Västtrafik började skissa på nytt system var ju tanken att det enbart skulle vara kilometertaxa för att det skulle vara rättvist överallt. Nu blev det inte så, lite på gott och ont. Det gör att det blir enklare med färre varianter av biljetter men å andra sidan kan det upplevas orättvist.
Titel: SV: DörrAutomatik
Skrivet av: yngrot skrivet 20 januari 2011, 21:50:02 PM
Ja tyvärr får man väl säga att det inte blev kilometertaxa ...