Åtminstone om man skall tro Radio Sjuhärad. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4291043
Jag tycker dock det verkar som om man inte insett allvaret ändå. Om linje 4 förlängs från Sjukhuset eller Brotorp till Södra torget blir det ju en rejäl omväg för resenärerna som tidigare åkte linje 2 mellan Högagärdsgatan och Husbondegatan. Och problemet med Sandwallsgatan tycks man inte hå någon lösning på. Det självklara att låta varannan tur på linje 8 gå dit och varannan till Hulta ängar avvisar Borås stads planeringschef med att man bara vill ha enhetliga linjer. Allt medan linje 6 fortfarande har två olika vändhållplatser med ett par kilometers avståd: Regementet och S:t Sigfrid.
Nu skall Västtrafik ut och räkna resenärer vid de berörda hållplatserna i nästa vecka. Hur dum får man bli? Det är väl klart som korvspad att det inte finns många resenärer där när man har försämrat bussförbindelserna så att det knappt går att använda dem. Borde inte den räkningen ha gjorts innan man lade om trafiken?
Det känns som det börjar bli prestige i det här. Jag vill absolut inte förringa de inblandade tjänstemännens kunskaper och erfarenheter, men det blir ju bara fånigt när det ska vara så erbarmeligt svårt att erkänna att det ändå blev lite fel.
Ja, jag säger lite fel, för det är egentligen småsaker som har blivit fel i de här förändringarna, det allra mesta är helt suveränt. Då måste man väl ändå kunna backa någon millimeter och inse att Hultabornas idé om att splitta linje 8 i två ändhållplatser kanske ändå är rimlig.
Med tanke på att förändringarna som nu införts är första steget i fler förändringar hoppas jag verkligen att det blir lättare att justera eventuella tokigheter som kan uppkomma i förändringarna de närmsta åren också. Annars finns det risk att resenärerna inte ser fördelarna för alla irriterande småsaker som råkat bli fel här och var.
Det finns också en del småsaker att fixa till som jag har försökt föreslå men där jag upplever att jag fått obefintlig respons. Jag vet inte om jag haft svårt att uttrycka mig begripligt, men ingen verkar förstått vart jag vill komma i alla fall. En är att Reseplaneraren borde utrustas med fler bytespunkter nu när linjenätet är lite mer komplicerat. Den måste t ex programmeras så att det kan bli byten vid Hässle Torg eller Skillingsgatan, något som den aldrig föreslår i dagens läge såvida man inte manuellt väljer någon av dessa som via-hållplats.
Som exempel är snabbaste resan dagtid vardagar Högagärdsgatan-Södra Torget i många fall att ta linje 4 till Skillingsgatan och där byta till linje 6 eller 8 till Södra Torget. Men det föreslår alltså inte Reseplaneraren utan istället byte vid Östergårdsplan till linje 2 eller Sjukhuset till linje 1, 3, 5 eller 8.
En liten märklig sak i sammanhanget är att Skillingsgatan faktiskt var bytespunkt i gamla Reseplaneraren när gamla linje 12 och 13 trafikerade större delen av den väg linje 4 nu har. Troligtvis har detta bara glömts bort den här gången (men då återkommer man bara till frågan om vad linje 4 överhuvud taget ska fylla för funktion).
Det har ju alltid sen nya Sörmarken blev klart varit så att varannan buss gick till nya och varannan till gamla varför kan de inte fortsätta så ?? Likaväl som Staffan skriver om 2 olika på linje 6 på Göta ... så kan väl även linje 8 köra så ..
Citat från: yngrot skrivet 14 januari 2011, 23:58:56 PM
Det har ju alltid sen nya Sörmarken blev klart varit så att varannan buss gick till nya och varannan till gamla varför kan de inte fortsätta så ?? Likaväl som Staffan skriver om 2 olika på linje 6 på Göta ... så kan väl även linje 8 köra så ..
När Framtidstrafiken började 2004 blev det två olika linjer: 6-an till Sörmarken och 8-an till Hulta sjukhem (sedan namnbytt till Hulta ängar). Från början kompletterade de varann så det blev 10-minuterstrafik men sedan fick 6-an 30-minuterstrafik mednan 8-an behöll sin 20 minuterstrafik. 6-an började också gå via Coop Forum. Så det blev inte bra på den gemensamma sträckan för de båda linjerna och förbindelserna mellan Sjukhuset och direkt till Resecentrum halverades. Nedgången började alltså när man glesade ut 6-an.
En idé nu vore att låta 4-an göra en sväng till Sörmarken och sedan fortsätta samma väg som 8-an tar till Södra torget. Då missar man Hässleholmen men där dräller det ju ändå av bussar. Då löser man också problemen för resande vid Backgårdsgatan, Brakteaterna och Högagärdsgatan. De får visserligen åka en omväg som kan kännas onödig men får ungefär samma restider till Södra torget som de hade med gamla 2-an. Trandared får också en snabbare förbindelse med Sjukhuset.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2011, 08:54:29 AM
En idé nu vore att låta 4-an göra en sväng till Sörmarken och sedan fortsätta samma väg som 8-an tar till Södra torget. Då missar man Hässleholmen men där dräller det ju ändå av bussar. Då löser man också problemen för resande vid Backgårdsgatan, Brakteaterna och Högagärdsgatan. De får visserligen åka en omväg som kan kännas onödig men får ungefär samma restider till Södra torget som de hade med gamla 2-an. Trandared får också en snabbare förbindelse med Sjukhuset.
Intressant idé. En variant av det vore att flytta linje 8 till Sörmarken och istället köra linje 4 via Hulta Ängar genom att från Trandared svänga i rondellen vid Högagärdsgatan in på Storegårdsgatan till Hulta Ängar och sedan vidare Sörmarksgatan som dagens linje 8. Det skulle behövas några hundra meter bussgata mellan Storegårdsgatan och nuvarande vändslingan vid Hulta Ängar, men det bör inte vara några märkvärdigheter. Det finns redan rejält förstärkt underlag för väg på den sträckan eftersom den var brandväg när Hulta Sjukhem var i drift.
Man har nu satt in en buss till i omlopp på vardera linjerna 2 och 4. Det skall enligt en förare jag talade med gälla från och med i dag. Jag glömde fråga om det gällde hela den tid man kör maxtrafik eller bara på eftermiddagarna. Förlängda reglertider blir det vid Trandared respektive Brotorp. På pappret blir det alltså 12 resp 30 minuter. I praktiken dock inte så mycket.
Jag åkte 4-an från Sjukhuset 15.42 och den var "bara" 3 minuter försenad vid avgång. Rätt mycket folk och den missade 2-an vid Östergårdsplan med en minut (om den gick i rätt tid). Nästa 2-a, som skulle gått 16.05, var trots den förlängda reglertiden ett par minuter försenad vid vändningen. Det torde vara omöjligt att köra 2-an Trandared-Södra torget på tidtabellens 9 minuter eftersom bussarna fastnar vid ICA Maxi. Bussen jag åkte med var således drygt fem minuter sen vid avgång Södra torget mot Tullen.
Även på linje 6 skall det hända något men de bussar jag såg där i dag var inte mer än 5 minuter sena. Men det var ju bra väglag i dag. För övrigt var nästan ingen av bussarna på linjerna 1, 2, 5 och 7 i rätt tid vid Södra torget. De enda som höll tiden någorlunda var linje 3 och 8.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2011, 18:12:21 PM
Man har nu satt in en buss till i omlopp på vardera linjerna 2 och 4. Det skall enligt en förare jag talade med gälla från och med i dag. Jag glömde fråga om det gällde hela den tid man kör maxtrafik eller bara på eftermiddagarna. Förlängda reglertider blir det vid Trandared respektive Brotorp. På pappret blir det alltså 12 resp 30 minuter. I praktiken dock inte så mycket.
Gjorde lite fältstudier i dag på förmiddagen och det visade sig att förstärkningen på linje 4 gäller hela trafikdygnet. Det blir alltså närmare halvtimmen att vänta i Brotorp om allt går bra men det är ju nära till bussgaraget för den som inte vill stå där och hänga. Linje 2 däremot verkar bara ha förstärkning på eftermiddagarna. I varje fall hade de ingen på förmiddagen i dag.
Jag provkörde också linje 4 med bil i dag och uppmätte körtiden till 15 minuter. Då försökte jag köra med laglig hastighet men körde antagligen fortare i rondeller och gatukorsningar än vad man kan göra med en buss. Det var ingen framförvarande som hindrade förutom att jag fick bromsa lite lätt för en bilist som inte kände till innebörden av ett trafikmärke med en upp- och nedvänd triangel. Så det säger sig ju sig självt att en tidtabell på 15 minuter inte håller för en buss, som också skall stanna vid hållplatserna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 11:36:53 AM
Gjorde lite fältstudier i dag på förmiddagen och det visade sig att förstärkningen på linje 4 gäller hela trafikdygnet. Det blir alltså närmare halvtimmen att vänta i Brotorp om allt går bra men det är ju nära till bussgaraget för den som inte vill stå där och hänga.
För att inte fullständigt förbruka allt förtroende allmänheten har för trafikplanering borde man nog nu göra något mer konstruktivt med den tid man får över på linje 4. Exempelvis flytta fram avgångstiden från Sjukhuset några minuter, eller varför inte förlänga till åtminstone Södra Torget eller varför inte Resecentrum? Tid finns för det.
Citat
Linje 2 däremot verkar bara ha förstärkning på eftermiddagarna. I varje fall hade de ingen på förmiddagen i dag.
Jag har inte riktigt förstått hur linje 2 tursätts numera. Jag har sett precis det du beskriver också men det verkar inte vara riktigt konsekvent från dag till dag? Vissa dagar har det varit förstärkning tidig morgon också.
Eller är det så att jag missuppfattat upplägget och det i själva verket är så att tidregleringen är på Trandared på eftermiddagarna och Tullen på förmiddagarna? Men det kan i så fall inte vara riktigt varje dag det heller. Vi får nog kolla upp detta närmare! ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 11:36:53 AM
Jag provkörde också linje 4 med bil i dag och uppmätte körtiden till 15 minuter. Då försökte jag köra med laglig hastighet men körde antagligen fortare i rondeller och gatukorsningar än vad man kan göra med en buss. Det var ingen framförvarande som hindrade förutom att jag fick bromsa lite lätt för en bilist som inte kände till innebörden av ett trafikmärke med en upp- och nedvänd triangel. Så det säger sig ju sig självt att en tidtabell på 15 minuter inte håller för en buss, som också skall stanna vid hållplatserna.
Jag vet flera Bussnackare som med emfas skulle framhålla att det är fullt normalt att lägga en tidtabell enligt ovan och att skälet till att man gör så är för att slippa lägga in väntetid vid mellanhållplatser under lågtrafik för att inte ligga före tidtabellen...
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 27 januari 2011, 13:10:14 PM
Jag har inte riktigt förstått hur linje 2 tursätts numera. Jag har sett precis det du beskriver också men det verkar inte vara riktigt konsekvent från dag till dag? Vissa dagar har det varit förstärkning tidig morgon också.
Eller är det så att jag missuppfattat upplägget och det i själva verket är så att tidregleringen är på Trandared på eftermiddagarna och Tullen på förmiddagarna? Men det kan i så fall inte vara riktigt varje dag det heller. Vi får nog kolla upp detta närmare! ;)
Kan ju vara så att man sätter ut ett sjunde omlopp i mån av tillgång på förare och bussar. Får väl åka upp till Tullen någon förmiddag och följa upp det. Vi har väl ingen BL-anställd bland våra skribenter längre. ;)
Citat från: Anders Noren skrivet 27 januari 2011, 13:47:52 PM
Jag vet flera Bussnackare som med emfas skulle framhålla att det är fullt normalt att lägga en tidtabell enligt ovan och att skälet till att man gör så är för att slippa lägga in väntetid vid mellanhållplatser under lågtrafik för att inte ligga före tidtabellen...
Jo, men i så fall vill man ha lite bufferttid sista sträckan. Här är dock problemet att det är 15 minuter körtid - 0 minuter reglertid - 15 minuter körtid - 0 minuter reglertid hela trafikdygnet från cirka 06.00 till cirka 19.00. Det finns alltså inte en möjlighet att ta in någon försening. Sådan uppstår ju så fort det finns resande som skall med bussen eller om det är något annat fordon som hindrar. Genom ett mer aggressivt körsätt och överstiga hastighetsbegränsningar hade jag kunnat köra någon minut fortare Men sådant håller ju inte i längden i alla fall. Och det är skillnad på bil och buss.
Du får naturligtvis ingen förare att försvara ett sådant här upplägg. Om inte annat så blir det ju lite irriterad stämning när man skrapat ihop en kvarts försening och kanske måste ställa in ett varv. Sedan är det en annan sak att det inte heller finns någon förare som gillar att stå i 25 minuter vid ändhållplatsen. Men det är ett par minuters väg till bussgaraget där de kan ta sin rast. Många gånger är det inte heller några resenärer sista biten till ändhållplatsen så att de kan bryta redan vid garaget.
Precis som Olof skriver kan man ju nu passa på att förlänga linjen till Södra torget eller Resecentrum. Men det kan ju vara så att man inte vill innan man har tryggat tillgång på personal och bussar. Jag antar att man nu klarar detta med de man råkar ha över. Ofta är det 043 eller 045, en av de gamla Lunda-vagnarna, som går som förstärkning.
Borås Tidning har en uppdatering i dag. Jag tycker det verkar som om man läst i Bussnack hur man skall göra. Eller kanske det är så enkelt som att lösningen är så självklar att det blir obegripligt att man inte kom på den tidigare.
http://www.bt.se/nyheter/boras/article2258466.ece
Lokalradion meddelade just att för Kinnarumma blir det också en lösning. Den kommer att gå ut på att linje 450 tar vägen genom Kinnarumma under de tider linje 155 inte går. Det beräknas ta två månader att göra denna ändringen. ???
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 16:39:16 PM
Borås Tidning har en uppdatering i dag. Jag tycker det verkar som om man läst i Bussnack hur man skall göra. Eller kanske det är så enkelt som att lösningen är så självklar att det blir obegripligt att man inte kom på den tidigare.
http://www.bt.se/nyheter/boras/article2258466.ece
Två månader?! Jag antar att man vill vara säker på att tidtabellerna håller osv. Men ändå. Det är inga stora förändringar vi talar om, inför på prov några veckor och se om det håller trafikmässigt. Om det gör det fortsätt några månader och se hur intressant det blir bland resenärerna. Klart. (Tycker jag från min amatörhorisont, alltså.) ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 16:39:16 PM
Lokalradion meddelade just att för Kinnarumma blir det också en lösning. Den kommer att gå ut på att linje 450 tar vägen genom Kinnarumma under de tider linje 155 inte går. Det beräknas ta två månader att göra denna ändringen. ???
Alltihop är ju egentligen bara en repris på hur diskussionerna gick någon kilometer längre söderut i Fritsla för sisådär 10 år sedan eller vad det var. Den gången gjordes till slut någon form av linjemätning som kom fram till att det skulle ta ca 4-5 minuter längre tid att köra genom Fritsla-Kinnahult utanför typiska pendlingstiderna (dvs de tider det är intressant, i pendlingstid finns lokalbussar). Efter vissa om och många men fick man till det nuvarande upplägget. Såvitt jag vet har väl det fungerat bra även om tidtabellen med åren justerats till att lägga på 6-7 minuter jämfört med direktbussarna. Men i Kinnarumma är det mycket kortare väg genom byn så där kan det nog aldrig bli tal om sådana tidsskillnader.
(Bara en liten rättelse: linjenumret är 154.)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 27 januari 2011, 16:59:31 PM
Två månader?! Jag antar att man vill vara säker på att tidtabellerna håller osv. Men ändå. Det är inga stora förändringar vi talar om, inför på prov några veckor och se om det håller trafikmässigt. Om det gör det fortsätt några månader och se hur intressant det blir bland resenärerna. Klart. (Tycker jag från min amatörhorisont, alltså.) ;)
Alltihop är ju egentligen bara en repris på hur diskussionerna gick någon kilometer längre söderut i Fritsla för sisådär 10 år sedan eller vad det var. Den gången gjordes till slut någon form av linjemätning som kom fram till att det skulle ta ca 4-5 minuter längre tid att köra genom Fritsla-Kinnahult utanför typiska pendlingstiderna (dvs de tider det är intressant, i pendlingstid finns lokalbussar). Efter vissa om och många men fick man till det nuvarande upplägget. Såvitt jag vet har väl det fungerat bra även om tidtabellen med åren justerats till att lägga på 6-7 minuter jämfört med direktbussarna. Men i Kinnarumma är det mycket kortare väg genom byn så där kan det nog aldrig bli tal om sådana tidsskillnader.
(Bara en liten rättelse: linjenumret är 154.)
Inget skall vara mig främmande så jag har mätt detta med bil. Det tar ungefär 2 minuter längre att köra genom Kinnarumma än att köra riksväg 41. Till detta kommer förstås tid för hållplatsuppehåll. 1-2 minuter torde räcka för detta och det ryms inom nuvarande tid för vändning i Borås och Skene (i den mån man vänder där och inte sätter in en annan buss).
Mera på gång enligt Borås Tidning: http://www.bt.se/nyheter/boras/article2266442.ece
Nu blir det tydligen alltså så att linje 4 läggs ner. Inte helt oväntat kanske.
Men vad är det egentligen man ska göra med linje 2? Alltså, köra var tredje tur vidare till Sandwallsgatan förstår jag. Men sedan tillbaka till Centrum via Hässleholmen och Sjukhuset? Varför? Då blir det ju en lucka i trafiken åt ena hållet på Trandared, eller missar jag något?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 februari 2011, 16:50:56 PM
Mera på gång enligt Borås Tidning: http://www.bt.se/nyheter/boras/article2266442.ece
Nu blir det tydligen alltså så att linje 4 läggs ner. Inte helt oväntat kanske.
Men vad är det egentligen man ska göra med linje 2? Alltså, köra var tredje tur vidare till Sandwallsgatan förstår jag. Men sedan tillbaka till Centrum via Hässleholmen och Sjukhuset? Varför? Då blir det ju en lucka i trafiken åt ena hållet på Trandared, eller missar jag något?
Frånsett den senare anmärkningen verkar det vara en bra lösning. Jag antar att slingan från centrum via Sjukhuset-Boda skall gå åt båda hållen, annars blir det ju som du säger inte så bra. I och för sig kan man väl tänka sig en tomkörning från Södra torget som sedan går in i 2-ans lucka från Husbondegatan men det blir ju ändå lite förvirrat. Att åka olika vägar till och från centrum är ju inte så bra.
Enligt lokalradion skall också 5-an och 6-an läggas om så att de ges 15 minuters intervall enligt modellen 5-6-5-6. Det löser ju dock i sig inte 6-ans problem med att bussarna inte hinner runt men det lär väl ändå behövas en buss till på 6-an. I dag åkte jag från Rescentrum cirka 16.25 med en nästan kvarten sen 6-a. Sedan fick denna buss krångel vid Södra torget och gick därifrån 25 minuter sen. Mycket det på en linje med 30-minuterstrafik.
Utökningen på linje 11 från Brotorp avser enligt lokalradion någon tur på morgonen som passar skoltiderna.
För övrigt kunde vid ett besök på stan i dag konstateras att linje 30 till Tosseryd 15.25 var en kvart sen från Resecentrum. Tydligen rätt vanligt med kraftiga förseningar på denna linje.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2011, 17:36:50 PM
Frånsett den senare anmärkningen verkar det vara en bra lösning. Jag antar att slingan från centrum via Sjukhuset-Boda skall gå åt båda hållen, annars blir det ju som du säger inte så bra.
Så kan det naturligtvis vara. Tänkte inte så långt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2011, 17:36:50 PM
Enligt lokalradion skall också 5-an och 6-an läggas om så att de ges 15 minuters intervall enligt modellen 5-6-5-6.
Mycket bra. Jag har börjat känna mig lite tjatig angående detta, men det verkar som det inte bara är jag som föreslagit det. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2011, 17:36:50 PM
Utökningen på linje 11 från Brotorp avser enligt lokalradion någon tur på morgonen som passar skoltiderna.
Det är väl samma morgonturer som försvann från linje 11 nyligen när linje 4 startade.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2011, 17:36:50 PM
För övrigt kunde vid ett besök på stan i dag konstateras att linje 30 till Tosseryd 15.25 var en kvart sen från Resecentrum. Tydligen rätt vanligt med kraftiga förseningar på denna linje.
Linje 30 är en synnerligen märklig linje på många vis. Man måste nog försöka ge den mer tid på ett eller annat sätt. Helst så att man då också kan köra t ex Lilla Brogatan-Allégatan och på så vis få med åtminstone hpl Lilla Brogatan och Hötorget utan att man behöver köra via Södra Torget som tydligen inte vill göra med den här linjen.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 februari 2011, 14:12:34 PM
Linje 30 är en synnerligen märklig linje på många vis. Man måste nog försöka ge den mer tid på ett eller annat sätt. Helst så att man då också kan köra t ex Lilla Brogatan-Allégatan och på så vis få med åtminstone hpl Lilla Brogatan och Hötorget utan att man behöver köra via Södra Torget som tydligen inte vill göra med den här linjen.
Efter vad jag hört ville man ge Högskolan en snabb förbindelse från Resecentrum. Men det fungerar ju inte med en buss i timmen morgon och eftermiddag, totalt 8 avgångar i varje riktning per dagar. I synnerhet inte som de bussar som går inte är anpassade till någon annan linje och avståndet inte är längre än att de flesta väljer att gå framför att vänta på en buss.