Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Gustafsson skrivet 12 januari 2011, 23:19:53 PM

Titel: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 12 januari 2011, 23:19:53 PM
En liten sammanställning från CBR, tidigare inlägg på Buss-Snack och egna observationer:

VEOLIA
2263-2266, 2275-2277, 2335-2342 alltjämt registrerade på Veolia, Göteborg och i trafik.
2271 SYW847 utleasad till Uddevalla Omnibus 13/12 2010
2272 SYW889 utleasad till Uddevalla Omnibus 14/12 2010 där den fått nummer 317
2273 SYW907 utleasad till Uddevalla Omnibus 14/12 2010
2274 SYW874 utleasad till Uddevalla Omnibus 14/12 2010

HALLGRENS
RWD730 såld till Terminal G 11/12 2010
SLF259 reg. på Hallgrens men avställd 6/12 2010
AME871 såld till Lysekils Busstrafik 13/12
AME888 såld till Terminal G 11/12 2010
AME907 såld till Lysekils Busstrafik 13/12
WJP237 såld till Terminal G 11/12 2010 (den har gått mycket på Orange Express för Nettbuss´räkning)
UMP390, BMG849, UWF732 och UXM481 alltjämt registrerade på Hallgrens och i trafik.

Utleasningarna/Försäljningarna till Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik har lett till att de sista ursprungliga Bohusexpresserna avställdes runt nyår: Uddevalla Omnibus 127 ASY431 och 128 ASY121, samt Lysekils Busstrafik 2153 ACN390 och 2156 FZF563.

//Jonas G
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: yngrot skrivet 12 januari 2011, 23:44:12 PM
SYW 874 nr 319
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 januari 2011, 00:04:46 AM
JOnas, tack för trrevliga nyheter rörande Omnibus.
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 13 januari 2011, 00:46:23 AM
Om fd 2274 fått nummer 319 är det troligt att fd 2271 och 2273 har fått nummer 316 resp. 318.
Men vad är då 315 för buss? Sista nya Irisbus/Vestbussen har nummer 314.

Eller har någon av Veoliabussarna fått nr 315 istället för 318?
//Jonas
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2011, 10:26:21 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 13 januari 2011, 00:04:46 AM
JOnas, tack för trrevliga nyheter rörande Omnibus.

Trevliga nyheter? Det är väl mer eller mindre en skandal att de leasar dessa totalt utslitna bussar från Veolia bara för att de av prestigeskäl inte vill ta över bussarna från VL-Buss konkursbo.



Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Bussmagnus skrivet 13 januari 2011, 10:41:52 AM
Vad jag hörde så får man inte köpa eller hyra VL bussar efter som konkurs förvältarn säger sej få orning på allt.
Jag hörd att en åkare ville hyra en turistare från dom men fick nej.
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: yngrot skrivet 13 januari 2011, 16:49:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2011, 10:26:21 AM
Trevliga nyheter? Det är väl mer eller mindre en skandal att de leasar dessa totalt utslitna bussar från Veolia bara för att de av prestigeskäl inte vill ta över bussarna från VL-Buss konkursbo.


Det kan väl hända bussarna fått en översyn??  Bättre ta de vagnar som finns när de inte kan ha V-L s gamla som i vissa fall inte är ett dugg bättre än Veolias..

Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 januari 2011, 19:56:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2011, 10:26:21 AM
Trevliga nyheter? Det är väl mer eller mindre en skandal att de leasar dessa totalt utslitna bussar från Veolia bara för att de av prestigeskäl inte vill ta över bussarna från VL-Buss konkursbo.

Nja, menade att man har mer att fota hos Omnibus då.
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 januari 2011, 00:46:46 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 januari 2011, 00:46:23 AM
Om fd 2274 fått nummer 319 är det troligt att fd 2271 och 2273 har fått nummer 316 resp. 318.
Men vad är då 315 för buss? Sista nya Irisbus/Vestbussen har nummer 314.

Eller har någon av Veoliabussarna fått nr 315 istället för 318?
//Jonas
Uddevalla har två midibussar. Om jag minns korrekt så var dessa två 304 och 315.

VL:s linjevagnar utom enstaka stycken har förts över till Buss i Väst Trafik AB. Sören S
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 januari 2011, 15:18:59 PM
Och Bergkvarabuss tar över Turistdelen..
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 14 januari 2011, 15:35:57 PM
Citat från: Bussmagnus skrivet 13 januari 2011, 10:41:52 AM
Vad jag hörde så får man inte köpa eller hyra VL bussar efter som konkurs förvältarn säger sej få orning på allt.
Jag hörd att en åkare ville hyra en turistare från dom men fick nej.

Hur sköter konkursförvaltaren sitt uppdrag om han resonerar på det där viset? Har han någon hemlig agenda att sänka värdet av konkursboet ännu mer eller vad då? Jag bara undrar, det låter i alla fall fullständigt sanslöst i mina öron.
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 15:45:11 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 januari 2011, 15:35:57 PM
Hur sköter konkursförvaltaren sitt uppdrag om han resonerar på det där viset? Har han någon hemlig agenda att sänka värdet av konkursboet ännu mer eller vad då? Jag bara undrar, det låter i alla fall fullständigt sanslöst i mina öron.

Det kan ha varit tillfälligt under ett speciellt skede av processen. Buss i Väst kunde då inte vänta och låta trafiken rulla vidare i konkursförvaltarens regi tills detta reddes ut utan måste ta över omedelbart med första bäst skrot man kunde hitta.





Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 14 januari 2011, 16:09:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 15:45:11 PM
Det kan ha varit tillfälligt under ett speciellt skede av processen. Buss i Väst kunde då inte vänta och låta trafiken rulla vidare i konkursförvaltarens regi tills detta reddes ut utan måste ta över omedelbart med första bäst skrot man kunde hitta.

Ja, förhoppningsvis finns det väl en vettig förklaring. Men det finns så mycket märkligt i de här turerna kring VL så den lite konspiratoriskt lagde får lätt många märkliga idéer.  ;)
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2011, 16:17:28 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 januari 2011, 16:09:26 PM
Ja, förhoppningsvis finns det väl en vettig förklaring. Men det finns så mycket märkligt i de här turerna kring VL så den lite konspiratoriskt lagde får lätt många märkliga idéer.  ;)

Ja, den senare meningen är bara förnamnet. Men jag kan inte finna att VL Buss, dess rekonstruktör eller dess konkursförvaltare gjort något som kan betecknas som märkligt. Konstigheterna finns från banken och Buss i Väst.
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: yngrot skrivet 14 januari 2011, 22:12:11 PM
Trafiken rullar ju inte längre än till 18 juni i år så då köpre ju inget bolag nya vagnar. Sen kommer ju Nettbuss att köra dessa linjer
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 januari 2011, 19:25:45 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 januari 2011, 00:46:23 AM
Om fd 2274 fått nummer 319 är det troligt att fd 2271 och 2273 har fått nummer 316 resp. 318.
Men vad är då 315 för buss? Sista nya Irisbus/Vestbussen har nummer 314.

Eller har någon av Veoliabussarna fått nr 315 istället för 318?
//Jonas
RSM997 har jag antecknat var Uv OAB 315. Den är numera reg på Strömstad-Tanum Buss AB. Antecknat 19 aug i Uddevalla.Fel i fordonsregister ?
XZP757 reg på Uddevalla OAB 11-01-11 tidigare VL nr 52.
För övrigt pågår omreg av VL fordon. I stort sett alla blå (Västtrafik och de i Karlskoga) är omreg till Buss i Väst Trafik AB.
Vad gäller beställningsbussar så var 9 st omreg till Bergkvara Buss AB 11-01-17. De som inte var omreg då var 58-60 och 54-56. De senare är små Autosan Lider.Har kontrollerat dessa nyligen(19.30) och 58/59 är avställda 110119 och reg på VL;60 BGY783 reg på Bergkvara 110119; 54 reg på VL aktiv;55 reg på Bergkvara 110119 och 56 reg Bergkvara 110117. VL10 CDH220 är avställd 101125 och reg på VL.
Jag såg Uddevalla OAB 318 i trafik i dag 20 jan. Joda,den gick Kinna-Örby till Överlida på linjen 371. Om den fullföljer turen så gick den tom till Skene och sedan Skene-Örby-Göteborg.
VL Skene har tyvärr vissa bussar borta. Enl uppgift 215 och 219.
Buss VL46 var ljusblå och märkt med texten Trollhättebuss (VL bifirma) men sågs i går på Toveks verkstad (gården) och den är numera svartplastad med text Kopparberg och ett emblem som är Göteborgs vapen samt Göteborg FC. Kan möjligen avse något damfotbollslag).
Omreg till Bergkvara 110111.

Utöver VL konkurs så har Häljetorps Inport AB fått konkurs inledd 101124,org nr 556561-6116.http://www.allabolag.se/?what=5565616116&where=&s.x=28&s.y=17
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: yngrot skrivet 20 januari 2011, 21:47:43 PM
Såg en av fd V-Ls Omniexpress i Tranemo idag men var för långt håll att se vilken ..
Titel: SV: Veolia+Hallgrens, övertaliga bussar från Tågbusslinje 100
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 15 februari 2011, 23:50:00 PM
Nu har det hänt lite bland Veolias f.d. linje 100-bussar.

2263-2265 överförda till Veolia Borås för den nya Värnamolinjen.
2266, 2275-2277 överförda till Veolia Fleet Management, Lund ("slasken")
2339,2340,2342 överförda till Veolia i Ystad.

2335-2338 och 2341 går alltjämt i trafik i Göteborg.

(Det kan även i sammanhanget nämnas att den f.d. Partillebussen 4970 är flyttad till Veolia i Växjö.
4967, 4969 och 4971 är de som är kvar i Göteborg av Råstabussarna som flyttades till Partille för några år sedan.
4971 var det mycket länge sedan jag såg till.)

//Jonas G