Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Ersa skrivet 11 januari 2011, 23:01:25 PM

Titel: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2011, 23:01:25 PM
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984a.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984b.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984c.jpg)
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: Ersa skrivet 12 januari 2011, 00:51:16 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2011, 23:26:03 PM
Vad var det egentliga problemet med denna buss?
Handikappanpassningen eller axeltrycket (i stil med Ikarus 300 serie)??

Enligt PJE var det axeltrycket:
"6659 buss blev vid regbesiktning för tung på axlarna, så den fick endast medföra 26 pass för att klara det svenska axeltrycket"
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: KG skrivet 12 januari 2011, 14:03:33 PM
Hur kan den vara så tung?
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: Hagglunds skrivet 12 januari 2011, 14:15:54 PM
Var gick dessa i trafik? Alla stora och små vägar i norr?
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2011, 15:21:55 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 14:26:07 PM
Liknande trubbel drabbades Ikarusfabriken av när 300 serien kom i början på -80 talet, bakaxeltrycket blev för högt

Ja, de som var byggda på Scania K112. Enligt SBH importerades tre sådana till Sverige under 1985. Sedan kom också ett par K112/113 på boggichassi men där var det förstås inga problem. De som var byggda på Volvo B10M klarade sig någorlunda även om de var tvåaxliga.
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: yngrot skrivet 12 januari 2011, 23:36:39 PM
Citat från: KG skrivet 12 januari 2011, 14:03:33 PM
Hur kan den vara så tung?


Wiima var inga lättviktsbyggen.. till skillnad mot Säffle
Titel: SV: Diligens 6659 - Den kortvariga bussen
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 12 januari 2011, 23:55:09 PM
Ett aber var också att bussar endast fick ha 10 tons (bak-)axeltryck när de här bussarna var aktuella. För Volvos mittmotorbussar var det istället framaxeltrycket som var på gränsen då man länge hade 6 ton som max på framaxeln. På turistbussar brukade man lösa det med att (åtminstone under reg-besiktningen) hänga reservhjul, verktygssatser och dylikt på väggen i bakersta lastutrymmet..