(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/PJE/PD_6659_Umea_1984c.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2011, 23:26:03 PM
Vad var det egentliga problemet med denna buss?
Handikappanpassningen eller axeltrycket (i stil med Ikarus 300 serie)??
Enligt PJE var det axeltrycket:
"6659 buss blev vid regbesiktning för tung på axlarna, så den fick endast medföra 26 pass för att klara det svenska axeltrycket"
Hur kan den vara så tung?
Var gick dessa i trafik? Alla stora och små vägar i norr?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 14:26:07 PM
Liknande trubbel drabbades Ikarusfabriken av när 300 serien kom i början på -80 talet, bakaxeltrycket blev för högt
Ja, de som var byggda på Scania K112. Enligt SBH importerades tre sådana till Sverige under 1985. Sedan kom också ett par K112/113 på boggichassi men där var det förstås inga problem. De som var byggda på Volvo B10M klarade sig någorlunda även om de var tvåaxliga.
Citat från: KG skrivet 12 januari 2011, 14:03:33 PM
Hur kan den vara så tung?
Wiima var inga lättviktsbyggen.. till skillnad mot Säffle
Ett aber var också att bussar endast fick ha 10 tons (bak-)axeltryck när de här bussarna var aktuella. För Volvos mittmotorbussar var det istället framaxeltrycket som var på gränsen då man länge hade 6 ton som max på framaxeln. På turistbussar brukade man lösa det med att (åtminstone under reg-besiktningen) hänga reservhjul, verktygssatser och dylikt på väggen i bakersta lastutrymmet..