(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5219205Sticklinge-B.jpg)
SL H59 5219, Scania CR 111M, 1976.
Vackert!
Uj,uj,uj!
Tack för den nyårsbilden :D/Ulf
Det var en hård vinter då också, det minns jag väl.
Tack för bild från en plats där jag faktiskt aldrig varit!
Mvh Gunnar
Tack för denna härliga bild. Vid fototillfället var H59 den dominerande vagntypen på ön. Förutom H59 (CR111) fanns ett fåtal H10:or (CR112).
Tack för den bilden, nu kan jag sova gott i natt.
God natt kära bussvänner.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 10:04:28 AM
Tack för denna härliga bild. Vid fototillfället var H59 den dominerande vagntypen på ön. Förutom H59 (CR111) fanns ett fåtal H10:or (CR112).
Försvann inte sista CR76:an ungefär då? /Henrik/
(http://i53.tinypic.com/n5ingx.jpg)
Låter som att det kan passa bra då att förhoppningsvis kunna glädja Lars och alla andra
med en bild på nyreviderade H66 7760 när den vänder en vinterdag på linje 201 vid Kottla.
Tyvärr så har jag tappat bort årtalet.
7760 fick ju någon slags provrevision men vad jag minns så fortsatte man aldrig med rev av övriga H66 på Lidingö. Däremot stog många av Lidingös H66 avställda i reserv i Söderhallen efter det att det var slutkört på Lidingö. Man hade tydligen svårt att skilja sig från dessa H66:or! Vagn 7760 stog verkligen och gnistrade när den så småningom hamnade till försäljning på Överskottsbolaget i Solna! Finns den kanske t.o.m kvar än idag?
Mr H
Tack för en trevlig bild. Minns mycket väl när denna nyrenoverade buss trafiksattes igen. Dock lär den vara i de sälla jaktmarkerna då registreringsnumret sedan snart 14 år tillhör en pesonbil. /Henrik/
Kanske var den trots allt ganska så svårsåld!
Har för mig att det var en prislapp med många nollor
p.g.a dess skick.
Mr H
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2011, 03:30:35 AM
Den sista som väl var 7760 försvann 1984, de övriga 1982 i o m leverans av ytterligare CR112.
Bara enstaka år tidigare (1980 eller 1981) försvann de sista H30 (C76 Capitol) från ön.
Första turen på 201 från Ropsten som jag hade förmånen att nyttja 1979-80 tursattes under lång tid först med H30 o sedermera med H66.
Första CR112 (SL H10) kom som jag minns för första gången ut till Lindingö i och med att Lidingöbanan stängdes av Ropsten-Baggeby och busslinje 221 inordnades. Detta var väl augusti 1983.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2011, 18:27:17 PM
Det var jag som uttryckte mig oklart, i o m att fler CR 112 levererades flyttades om jag minns rätt CR 111 or från Söh och Hyh till Aga.
Sedan fanns det en fundering om 7760 när den försvann, i mina noteringar liksom i en annan tråd anges 1984, stämmer det eller kan det ha varit senare? 1985-1986-1987?
Här finns en bild på 7760 våren 1984
http://www.stinsensforum.se/board/mustang-t3078-1080.html (http://www.stinsensforum.se/board/mustang-t3078-1080.html)
Hej,
7760 såldes 25 sep 1984 till FFV. Vet någon vilka H66 som stod i Söderhallen 1982-83? Vid Agabesök vid årsskiftet 82-83 har anteckningar om att 7750 och 52 stod avställda, medan 7727 och 7760 var trafikklara.
Hälsningar
Christian B
(http://i56.tinypic.com/24m56bc.jpg)
Här är i alla fall en bild på H66 7758 när den står avställd i Söderhallen.
(Büssingen bakom verkar vara en H27).
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 januari 2011, 16:33:46 PM
(Büssingen bakom verkar vara en H27).
Mr H
Hej!
Büssingen torde vara f d H25 5519, som överfördes 1969 till Spårvägens GOIF
och som då erhöll verkvagnslittera H263 och nummer 8722.
Avfördes sommaren 1982 enligt uppgift på www.bussgaraget.nu.
mvh K R
Det trodde jag också först tills jag såg att den hade ett rakt fönster mittemot utgångsdörren som H27, men ej H25, hade.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 januari 2011, 18:42:41 PM
Det trodde jag också först tills jag såg att den hade ett rakt fönster mittemot utgångsdörren som H27, men ej H25, hade.
Mr H
Hej!
I högerombyggt utförande hade H25-H27 alla det raka fönstret på vänstersidan mittemot utgångsdörren.
Vid leverans 1962 var H25 och H26 utförda med lutande fönsterstolpar "hela vägen", t o m förarplatsens sidofönster lutade bakåt.
Om H27 kan väl sägas att dessa var förberedda för högerombyggnad i o m att såväl förarplatsens sidofönster
som fönstret mittemot utgångsdörren var raka.
H25 och H26 fick även de efter högerombyggnad f ö raka sidofönster vid förarplatsen.
Kontentan av detta blir att jag kvarstår i tron att det är f d H25 5519/H263 8722 som syns på bilden.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 09 januari 2011, 21:35:14 PM
Kontentan av detta blir att jag kvarstår i tron att det är f d H25 5519/H263 8722 som syns på bilden.
mvh K R
Kan bekräfta att så var fallet, att det är f.d. 5519 som stod i Söderhallen 1982. Ingen annan "äldre" Büssing (alltså annan än typ H32) fanns kvar hos SL vid denna tidpunkt. Har även en notering om denna uppställning i garaget i Söderhallen för tidpunkten.