(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Scania-CR112-SL-rd.jpg)
Den här bilden visar en ny CR112 i en lite avvikande SL-lackering, men troligen var det en av de första 112:orna som gick i ordinarie trafik,
men kanske bara på prov en viss period.
Enligt övriga bilder i Scanias katalogmtr fanns också en gul variant i tvåtonslackering med regnr BJR178 och en blå med regnr KDU111,
lika så en grön i tvåtonslackering, men den är aldrig avbildad med regplåtar.
De får väl alla betraktas som förserie-modeller och blev väl aldrig helägda av bussbolagen...kanske finns mer inf.
/ LYR
Hej
Den bussen var en provbuss som nog ägdes av Scania. Har för mig att den hamnade på Civilförsvarsskolan i Rosersberg senare.
Hej !
GBU 476 står fortfarande regad på en privatperson i Stora Sundby, avställd sedan 92-09-15,
fd. Uppsala kommun räddningstjänsten, fd. Civilförsvaret/Rosersberg.
KDU 111 blev Valbobuss 19 > Margretetorpsbussarna/Ängelholm > Linjebuss 874.
BJR 178 existerar inte i registret.
Mvh Peter Ö
Kul att se! Inte så vanligt med färgbilder på denna H10-prototyp.
Allt som allt blev det 303st bussar av denna littera till SL.
Under vilket år gick denna vagn i Stockholm?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 januari 2011, 22:34:17 PM
Under vilket år gick denna vagn i Stockholm?/Ulf
Har för mig att det var 1978
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/ScaniaCR112-frseriebilder.jpg)
Här kommer ytterligare några bilder på de andra nya CR112-bussarna, men här endast skyltade för reklamfotgrafering.
Här syns ändå den gula bussena regnr BJR 178 - och skylten verkar äkta.
Den gröna bussen fotograferade jag sedan på Älvsjö-mässan 1978 (svart-vitt foto finns).
Kopiera utviket, klipp ut och ni har en modellbuss.
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Scania-CR112-utvik_anpassad-skala-stinsen.jpg)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/ScaniaCR112-grn.jpg)
/LYR
Citat från: LYR skrivet 03 januari 2011, 00:28:35 AM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Scania-CR112-SL-rd.jpg)
Hm, lacken påminner lite om den GDG hade på sina första 112:or, lite för mycket vitt i fronten bara....
KDU 111 blev Valbobuss 19 > Margretetorpsbussarna/Ängelholm > Linjebuss 874.
Linjebuss 874 var ju GDG:s 1703.
Bussen var placerad i Söderhallen. I början av provperioden kördes bussen i trafik av en viss känd ingenjör med förnamnet Ragnar. Då anställd vid Scania-Bussar AB i Katrineholm. För ändamålet fick han en tillfällig anställning vid SL med uniform, kassa m m. Senare satts bussen ut på 48 tur 7 (syns på bilden). Den kördes av en liten exklusiv grupp förare. Endast dessa förare fick köra bussen. Vill minnas att den kördes endast måndag - fredag. Stod över helgerna. Året var väl 1978 för allt detta. Vid förarplatsen fanns en anteckningsbok fäst med en wire. I boken skulle synpunkter och påpekanden om vagntypen skrivas ner av förarna. Synpunkterna skulle väl beaktas inför serieproduktionen av vagntypen.
Det här måste väl ändå varit ett lyft för förarna vid Söderhallen? Eller ja, i jämförelse med Leyland H34 i alla fall. Scania CR111 (H59) var det väl inget fel på...
Tack för mycket trevliga bilder!
Inv.nr 4554 har även används på ett antal andra SL-bussar:
- H29 (Scania BR112/van Hool led, årsm. 1981) - placering: Eriksberg/Botkyrka
- H39 (Scania K112/Ajokki boggie, årsm. 1986 (SLT/Sörmland inv.nr. 731) - placering: Norrtälje under 1987, lånebuss
- H40 (Büssing turistbuss, årsm. 1969) - placering: Hornsberg
- Swebus 4554 (Vo B10M/Säffle) - placering: Märsta
Hej
Kan bara tillägga att vagn 4554 har bytt område igen numera Nobina Uppsala.
mvh Stefan P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 januari 2011, 22:19:15 PM
H11:an (CR 112) som introducerades 1980 var inte omåttligt populär hos förarna, det berodde nog mycket på den dåvarande enhetsfilosofin som rådde hos SL och därför köpte man inte cityversionen utan den längre standardversionen avsedd för förortstrafik, jämfört med CR 111 och Leyland var H11:an ingen hit i trång stadsmiljö
Hur stor var längdskillnaden på dom olika utförandena ?
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/scaniaCR112-data-78_smaller.jpg)
Här ser vi de olika utföranden som fanns på Scania CR112 vid indroduktionen 1978 - senare kan naturligtvis fler varianter ha tillkommmit.
Men det kanske andra kan bidra med.
/ LYR
De CN113 som drygt tio år senare kom till Söderhallen och Hornsberg (dvs SL H17 6801-6889) var av s.k. cityutförande. Antagligen lärde man något sig av H11-äventyret.
Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2011, 13:20:42 PM
Hej
Kan bara tillägga att vagn 4554 har bytt område igen numera Nobina Uppsala.
mvh Stefan P
Ja, just det. Det stämmer. Även syskonvagnarna 4551-4553 tillhör ju numera Uppsala.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 09:53:33 AM
Tack för mycket trevliga bilder!
Inv.nr 4554 har även används på ett antal andra SL-bussar:
- H29 (Scania BR112/van Hool led, årsm. 1981) - placering: Eriksberg/Botkyrka
- H39 (Scania K112/Ajokki boggie, årsm. 1986 (SLT/Sörmland inv.nr. 731) - placering: Norrtälje under 1987, lånebuss
- H40 (Büssing turistbuss, årsm. 1969) - placering: Hornsberg
- Swebus 4554 (Vo B10M/Säffle) - placering: Märsta
Det fanns tydligen även en femte SL-röd 4554, nämligen f.d. Näckrosbuss 4152:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9235
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4500/slides/Busslink_4554_Fridhemsplan_Stockholm_060907.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4500/slides/Busslink_4554_Garaget_Storangen_Strangnas_050708a.html
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 01:03:03 AM
Det fanns tydligen även en femte SL-röd 4554, nämligen f.d. Näckrosbuss 4152:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9235
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4500/slides/Busslink_4554_Fridhemsplan_Stockholm_060907.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4500/slides/Busslink_4554_Garaget_Storangen_Strangnas_050708a.html
Ja, den glömde jag. Tack för info :)
Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2011, 13:20:42 PM
Hej
Kan bara tillägga att vagn 4554 har bytt område igen numera Nobina Uppsala.
mvh Stefan P
Här pratar vi SL Buss och Scania CR112 och inte Modern Nobina Volvo Säffle...
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 21:21:02 PM
Ja, just det. Det stämmer. Även syskonvagnarna 4551-4553 tillhör ju numera Uppsala.
Vet inte hur ni kom in på det...
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2011, 10:17:27 AM
Här pratar vi SL Buss och Scania CR112 och inte Modern Nobina Volvo Säffle...
Hej,
Vi spann vidare på inv.nr. 4554 som förekom på ett antal provbussar hos SL.
Tack LYR. :)
Citat från: LYR skrivet 05 januari 2011, 00:30:43 AM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/ScaniaCR112-frseriebilder.jpg)
Här kommer ytterligare några bilder på de andra nya CR112-bussarna, men här endast skyltade för reklamfotgrafering.
Här syns ändå den gula bussena regnr BJR 178 - och skylten verkar äkta.
/LYR
Inte ofta man ser en buss komma ut från Polhemsgatan! :)
Har det någonsin gått en busslinje där?
//Danne