SL 4554 i ovanlig röd/vit lackering

Startat av LYR, 03 januari 2011, 00:28:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Den här bilden visar en ny CR112 i en lite avvikande SL-lackering, men troligen var det en av de första 112:orna som gick i ordinarie trafik,
men kanske bara på prov en viss period.
Enligt övriga bilder i Scanias katalogmtr fanns också en gul variant i tvåtonslackering med regnr  BJR178 och en blå med regnr KDU111,
lika så en grön i tvåtonslackering, men den är aldrig avbildad med regplåtar.
De får väl alla betraktas som förserie-modeller och blev väl aldrig helägda av bussbolagen...kanske finns mer inf.

/ LYR
   

Björn Forslund

Hej

Den bussen var en provbuss som nog ägdes av Scania. Har för mig att den hamnade på Civilförsvarsskolan i Rosersberg senare.

Peter Öden

Hej !

GBU 476 står fortfarande regad på en privatperson i Stora Sundby, avställd sedan 92-09-15,
fd. Uppsala kommun räddningstjänsten, fd. Civilförsvaret/Rosersberg.

KDU 111 blev Valbobuss 19 > Margretetorpsbussarna/Ängelholm > Linjebuss 874.

BJR 178 existerar inte i registret.

Mvh Peter Ö

Fredrik Klint

Kul att se! Inte så vanligt med färgbilder på denna H10-prototyp.
Allt som allt blev det 303st bussar av denna littera till SL.


Ulf Berlin

Under vilket år gick denna vagn i Stockholm?/Ulf

Mats W


LYR



Här kommer ytterligare några bilder på de andra nya CR112-bussarna, men här endast skyltade för reklamfotgrafering.
Här syns ändå den gula bussena regnr BJR 178 - och skylten verkar äkta.
Den gröna bussen fotograferade jag sedan på Älvsjö-mässan 1978 (svart-vitt foto finns).
Kopiera utviket, klipp ut  och ni har en modellbuss.





/LYR 

   

1896

#7
Citat från: LYR skrivet 03 januari 2011, 00:28:35 AM



Hm, lacken påminner lite om den GDG hade på sina första 112:or, lite för mycket vitt i fronten bara....



KDU 111 blev Valbobuss 19 > Margretetorpsbussarna/Ängelholm > Linjebuss 874.


Linjebuss 874 var ju GDG:s 1703.


Svoca

Bussen var placerad i Söderhallen. I början av provperioden kördes bussen i trafik av en viss känd ingenjör med förnamnet Ragnar. Då anställd vid Scania-Bussar AB i Katrineholm. För ändamålet fick han en tillfällig anställning vid SL med uniform, kassa m m. Senare satts bussen ut på 48 tur 7 (syns på bilden). Den kördes av en liten exklusiv grupp förare. Endast dessa förare fick köra bussen. Vill minnas att den kördes endast måndag - fredag. Stod över helgerna. Året var väl 1978 för allt detta. Vid förarplatsen fanns en anteckningsbok fäst med en wire. I boken skulle synpunkter och påpekanden om vagntypen skrivas ner av förarna. Synpunkterna skulle väl beaktas inför serieproduktionen av vagntypen.

Fredrik Klint

Det här måste väl ändå varit ett lyft för förarna vid Söderhallen? Eller ja, i jämförelse med Leyland H34 i alla fall. Scania CR111 (H59) var det väl inget fel på...

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga bilder!

Inv.nr 4554 har även används på ett antal andra SL-bussar:

- H29 (Scania BR112/van Hool led, årsm. 1981) - placering: Eriksberg/Botkyrka

- H39 (Scania K112/Ajokki boggie, årsm. 1986 (SLT/Sörmland inv.nr. 731) - placering: Norrtälje under 1987, lånebuss

- H40 (Büssing turistbuss, årsm. 1969) - placering: Hornsberg

- Swebus 4554 (Vo B10M/Säffle) - placering: Märsta
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Kan bara tillägga att vagn 4554 har bytt område igen numera Nobina Uppsala.

mvh Stefan P

1896

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 januari 2011, 22:19:15 PM
H11:an (CR 112) som introducerades 1980 var inte omåttligt populär hos förarna, det berodde nog mycket på den dåvarande enhetsfilosofin som rådde hos SL och därför köpte man inte cityversionen utan den längre standardversionen avsedd för förortstrafik, jämfört med CR 111 och Leyland var H11:an ingen hit i trång stadsmiljö

Hur stor var längdskillnaden på dom olika utförandena ?

LYR



Här ser vi de olika utföranden som fanns på Scania CR112 vid indroduktionen 1978 - senare kan naturligtvis fler varianter ha tillkommmit.
Men det kanske andra kan bidra med.
/ LYR

Cero

De CN113 som drygt tio år senare kom till Söderhallen och Hornsberg (dvs SL H17 6801-6889) var av s.k. cityutförande. Antagligen lärde man något sig av H11-äventyret.