En olycka med ledbuss inblandad hände idag i Flogsta/Rv 55 i Uppsala. :-\
http://www.youtube.com/watch?v=3SyZPv-vOqk&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=3SyZPv-vOqk&feature=player_embedded)
http://www.firephoto.se/larm/2010/201012281rv55/index.php?name=201012281rv55&lang=swe (http://www.firephoto.se/larm/2010/201012281rv55/index.php?name=201012281rv55&lang=swe)
Förvånar mig inte. Den plankorsningen är rent värdelös säkerhetsmässigt.
Citat från: Ersa skrivet 28 december 2010, 18:42:13 PM
Förvånar mig inte. Den plankorsningen är rent värdelös säkerhetsmässigt.
Det är ju hastighetsbegränsning på 50 km/h vid den korsningen men hur många håller den? Varje gång man saktar in till 50 km/h där åker ett pärlband med bilar om i minst 70 km/h i vänster fil. Ibland verkar det inte gå så bra för dessa... :-\
Problemet är ju bara det är bussen som åker på det pga väjningsplikten.
Jag hatar den korsningen. Verkligen hatar.
Trafikljus eller något vore fint. Och fartkameror iaf kontroller lite oftare än tja aldrig?
Är en av de nya ledbussarna, dock kan jag inte se vilken individ. Någon som vet?
//Jacob
Ja en idiotisk korsning. Kan man få stå i upp till 10 minuter om man har otur för att få komma ut. När dom nu bygger om hela stan så varför bygger dom inte om denna korsning?
Den bilen lär nog inte lagas utan lär åka till skroten. Inte mycket skador på bussen.
(http://www.firephoto.se/larm/2010/201012281rv55/stor/10122810011.jpg)
Och naturligtvis ska Swebus bussar stå där ute "på utsidan" och lasta ombord resenärer, så att de blockerar för alla gula och gröna bussar som släpper av sina resenärer där, samt tar upp en liten bit av det högra körfältet där en massa lastbilar kör. Vore ju mycket smidigare att enbart använda den inre hållplatsen på Flogstavägen istället. Dvs stå på samma sida av vägen som ICA-butiken är på, och sen köra via Ekeby ut till Luthagsesplanaden. Då kan man lika gärna runda hela Flogsta innan, och använda fler av 2:ans hållplatser.
Tills dess att man löst dagens bristfälliga konstruktion bör alla GUB-linjer som idag kör från Flogstavägen vänster ut på RV55 mot Stenhagen förbjudas, och dras om via Ekeby och trafikljusen i korsningen Flogstavägen/Luthagsesplanaden, och därefter vänster ut mot RV55. En omväg som leder till buller och mer trafik i området, men det enda trafiksäkra sättet att köra tung trafik på från ICA i Flogsta ut på RV55 (Enköpingsvägen) mot Stenhagen.
Va de bilen som körde in i bussen, eller va bussen ivägen? Och vems fel va de först?
Jag gissar. Linje 21 på väg ut från flogsta, kom inte helt över på andra sidan och en bil från stenhagen körde in i bakändan.
Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 december 2010, 22:12:46 PM
Är en av de nya ledbussarna, dock kan jag inte se vilken individ. Någon som vet?
//Jacob
I bilden som finns i dagens UNT tycker jag mig läsa BXH 253 på reg.plåten vilket innebär att det bör röra sig om 109.
Citat från: jocke skrivet 29 december 2010, 02:42:27 AM
Jag gissar. Linje 21 på väg ut från flogsta, kom inte helt över på andra sidan och en bil från stenhagen körde in i bakändan.
Det är ungefär vad jag gissar också på. För det är typ enda möjligheten med tanke på linje och vart skadorna på bussen är.
Men jag undrar hur fort bilen körde, som inte hann stanna :eek: Gasledarna är trööööööööööööga.
(Ja det är naturligtvis bussen som är vållande, den har ju väjningsplikt. Men ändå, lite självbevarelsedrift har man väl?)
Citat från: lil-sis skrivet 29 december 2010, 11:56:54 AM
Det är ungefär vad jag gissar också på. För det är typ enda möjligheten med tanke på linje och vart skadorna på bussen är.
Men jag undrar hur fort bilen körde, som inte hann stanna :eek: Gasledarna är trööööööööööööga.
(Ja det är naturligtvis bussen som är vållande, den har ju väjningsplikt. Men ändå, lite självbevarelsedrift har man väl?)
Finns väl tyvärr såna som hellre krockar för att hävda sin rätt än bromsar hur sjukt det än kan låta. Sen kan bilisten bli av med körkortet beroende på vad han/hon säger om hur olyckan gick till. Hörde en gång om en bilist som kört in i leden på en 7: a som svängt höger ut på Fyrislundsgatan (detta är längesen). Bilisten hävdade då att han/hon inte sett bussen varvid polisen drog in hans/hennes körkort eftersom han/hon uppenbarligen inte såg tillräckligt bra för att köra bil på ett trafiksäkert sätt.
//Simon
Citat från: lil-sis skrivet 29 december 2010, 11:56:54 AM
Det är ungefär vad jag gissar också på. För det är typ enda möjligheten med tanke på linje och vart skadorna på bussen är.
Men jag undrar hur fort bilen körde, som inte hann stanna :eek: Gasledarna är trööööööööööööga.
(Ja det är naturligtvis bussen som är vållande, den har ju väjningsplikt. Men ändå, lite självbevarelsedrift har man väl?)
såg nästan ut som hon kanske legat i vänster fil, och eftersom hon tog så långt bak, så borde väl hon kunna sett den någon gång :)
Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 december 2010, 22:12:46 PM
Är en av de nya ledbussarna, dock kan jag inte se vilken individ. Någon som vet?
//Jacob
Det var 109.
Såg förresten att 109 var i trafik idag på 5:an (tror jag att det var).
Citat från: Mikko skrivet 29 december 2010, 20:56:38 PM
Det var 109.
Såg förresten att 109 var i trafik idag på 5:an (tror jag att det var).
Tja som du ser på bilden jag la in så är det inte mycket skador på bussen. Det tog nog inte lång tid att fixa.
Gjorde bussen en vänstersväng och sen körde bilen in i bakändan på bussen därför att bussen inte han över körbanan innan bilen var inne i korsningen?
Sedan jag började köra på allvar i Norge är jag otroligt förvånad över hur många bilister som lättar på gasen och släpper ut bussar och lastbilar i korsningar utan att reglerna säger det!
Man släpper lite på gasen o gärna ett ljusblink så är det bara o köra ut oftast finns det ingenting att förlora tidsmässigt på detta men att stå och vänta på sin tur och att luckan blir så stor att trafiken inte behöver lätta på gasen kan ta tid.
I Sverige kräver jättemånga bilister att man väntar, för släppa på gasen det kan man inte tänka sig, många bromsar ju för att man vill ju inte krocka men det kommer ofta arga blinkningar och fula fingrar om man inte hinner ut så att medtrafikanterna måste lätta lite på gasen.
Citat från: Lars skrivet 30 december 2010, 17:05:36 PM
I Sverige kräver jättemånga bilister att man väntar, för släppa på gasen det kan man inte tänka sig, många bromsar ju för att man vill ju inte krocka men det kommer ofta arga blinkningar och fula fingrar om man inte hinner ut så att medtrafikanterna måste lätta lite på gasen.
Kort sagt: I Sverige låser man som privatbilist gärna fast både sig själv, tre andra bilister samt ett tungt fordon så ingen kommer fram. Hellre det än att vara smidig och släppa fram annan trafik så allt flyter smidigare. Inte ens när man själv vinner på det kan man försöka vara smidig.
Även i England har jag fått uppfattningen att gemene man kör mer hänsynsfullt än här hemma. Helljusblink i England betyder precis som för (enbart) oss svenska yrkesförare emellan, att man släpper fram någon.
Jag hade en dust med en surjämte i ett fullt parkeringshus i Östersund för ett par dagar sen. Jag ville backa ut, och en annan bilist ville ha min plats. Men han kunde inte backa nog långt bakåt så att jag kunde ta mig ut. Så efter att ha backat så långt jag kunde stod jag lugnt kvar med lysande backljus, då jag ju inte gärna kunde backa in i honom och trycka bak hans bil. Det tog säkert 30 sekunder innan han backade nån halvmeter till. Under tiden blockerades hela genomfartstrafiken i parkeringshuset. Det är alltid kul att agera hemvändare... :-X
Citat från: Ersa skrivet 30 december 2010, 18:19:27 PM
Även i England har jag fått uppfattningen att gemene man kör mer hänsynsfullt än här hemma. Helljusblink i England betyder precis som för (enbart) oss svenska yrkesförare emellan, att man släpper fram någon.
Ja detta har jag blivit väldigt irriterad på ibland. Folk som vill släppa fram en men inte blinkar till med helljusen. Hur ska jag då veta att den personen släpper fram mig? Visst det är jättesnällt att vilja släppa fram mig men blinka till med helljusen så jag vet säkert.
Citat från: Björn Ax skrivet 30 december 2010, 18:55:40 PM
Ja detta har jag blivit väldigt irriterad på ibland. Folk som vill släppa fram en men inte blinkar till med helljusen. Hur ska jag då veta att den personen släpper fram mig? Visst det är jättesnällt att vilja släppa fram mig men blinka till med helljusen så jag vet säkert.
Jag har ett antal gånger varit med om att man har blinkat med helljuset och jag har trott att "Bice jag blir framsläptt" men icke sa nicke utan man har bara velat meddela mig att se upp jag tänker inte släppa dig....
Citat från: Björn Ax skrivet 30 december 2010, 18:55:40 PM
Ja detta har jag blivit väldigt irriterad på ibland. Folk som vill släppa fram en men inte blinkar till med helljusen. Hur ska jag då veta att den personen släpper fram mig? Visst det är jättesnällt att vilja släppa fram mig men blinka till med helljusen så jag vet säkert.
Hur kan du vara så säker på att en blink med helljuset betyder att jag släpper fram dig? Jag kanske blinkade av någon annan anledning. Visst, jag brukar i och för sig blinka lite ibland, men jag (och trafikförordningen) ser hastighet och avstånd som bättre indikatorer på om det är trafiksäkert att köra ut...
Citat från: lil-sis skrivet 28 december 2010, 18:58:44 PM
Problemet är ju bara det är bussen som åker på det pga väjningsplikten.
Jag hatar den korsningen. Verkligen hatar.
Trafikljus eller något vore fint. Och fartkameror iaf kontroller lite oftare än tja aldrig?
Jag har kört många ggr där och polisen brukar har kontroller vid busshpl på stora vägen strax för korsningen.
/ Christer K
Citat från: Björn Ax skrivet 29 december 2010, 22:00:11 PM
Tja som du ser på bilden jag la in så är det inte mycket skador på bussen. Det tog nog inte lång tid att fixa.
109:an hade skadan kvar...
Citat från: JDS skrivet 30 december 2010, 19:01:53 PM
Hur kan du vara så säker på att en blink med helljuset betyder att jag släpper fram dig? Jag kanske blinkade av någon annan anledning. Visst, jag brukar i och för sig blinka lite ibland, men jag (och trafikförordningen) ser hastighet och avstånd som bättre indikatorer på om det är trafiksäkert att köra ut...
Nej självklart kan man inte vara det men om jag ser en person komma i hög fart för att sen när den personen ser att jag blinkar ut väldigt fort sänka farten så kanske jag inte är med på det innan han/hon stannat helt och stoppar upp trafiken. Skulle den personen istället ha blinkat till medans den saktat ner så skulle jag kunna svänga ut utan att han/hon skulle vara tvungen att stanna helt. Jag gör så själv. Blinkar jag till en liten stund innan jag kommer till bussen så hinner den svänga ut och gasa iväg och jag slipper stanna helt innan chauffören upptäcker att jag tänker släppa fram den.
Citat från: Mikko skrivet 30 december 2010, 20:33:20 PM
109:an hade skadan kvar...
Okej. Då kanske det bedömdes att den kunde köras utan att lagas direkt. Kanske var bussbrist.
Citat från: Björn Ax skrivet 30 december 2010, 21:07:27 PM
Nej självklart kan man inte vara det men om jag ser en person komma i hög fart för att sen när den personen ser att jag blinkar ut väldigt fort sänka farten så kanske jag inte är med på det innan han/hon stannat helt och stoppar upp trafiken. Skulle den personen istället ha blinkat till medans den saktat ner så skulle jag kunna svänga ut utan att han/hon skulle vara tvungen att stanna helt.
Visst, men det är ju inte samma sak som att du vet säkert:
Citat från: Björn Ax skrivet 30 december 2010, 18:55:40 PMblinka till med helljusen så jag vet säkert.
Citat från: JDS skrivet 30 december 2010, 21:32:22 PM
Visst, men det är ju inte samma sak som att du vet säkert:
Tja ser jag bilen sakta ner och blinka till med helljuset så är jag nog 95% säker på att dom ska släppa mig. Saktar dom bara ner så är jag mycket mindre säker på det.
Citat från: Christer K skrivet 30 december 2010, 19:07:07 PM
Jag har kört många ggr där och polisen brukar har kontroller vid busshpl på stora vägen strax för korsningen.
/ Christer K
I drygt två års tid har jag åkt förbi MÅNGA MÅNGA gånger i veckan och inte sett en enda kontroll. Jag har sett betydligt fler på Vårdsättravägen, Dag H och Råbyleden (fartkamera oftast).
Citat från: Björn Ax skrivet 30 december 2010, 21:07:27 PM
Då kanske det bedömdes att den kunde köras utan att lagas direkt. Kanske var bussbrist.
Det är bussbrist. Sen är ju det där bara en plåtskada så den tas väl in när det finns tid :D
I korsningen där denna olycka hände borde två hastighetskameror sättas upp så de täcker båda körfälten. Gärna fyra så att även all trafik från andra hållet kontrolleras.
När man ändå beställer kameror kan man beställa två st till RV77 under E4 vid Knivsta (Ar), och passa på att sänka hastigheten under E4 till 50 km/t.