Olycka i Uppsala idag...

Startat av Mikko, 28 december 2010, 18:36:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Förvånar mig inte. Den plankorsningen är rent värdelös säkerhetsmässigt.

Mikko

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2010, 18:42:13 PM
Förvånar mig inte. Den plankorsningen är rent värdelös säkerhetsmässigt.

Det är ju hastighetsbegränsning på 50 km/h vid den korsningen men hur många håller den? Varje gång man saktar in till 50 km/h där åker ett pärlband med bilar om i minst 70 km/h i vänster fil. Ibland verkar det inte gå så bra för dessa...  :-\

lil-sis

Problemet är ju bara det är bussen som åker på det pga väjningsplikten.

Jag hatar den korsningen. Verkligen hatar.

Trafikljus eller något vore fint. Och fartkameror iaf kontroller lite oftare än tja aldrig?

Jacob

Är en av de nya ledbussarna, dock kan jag inte se vilken individ. Någon som vet?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Ja en idiotisk korsning. Kan man få stå i upp till 10 minuter om man har otur för att få komma ut. När dom nu bygger om hela stan så varför bygger dom inte om denna korsning?

Den bilen lär nog inte lagas utan lär åka till skroten. Inte mycket skador på bussen.

Ersa

Och naturligtvis ska Swebus bussar stå där ute "på utsidan" och lasta ombord resenärer, så att de blockerar för alla gula och gröna bussar som släpper av sina resenärer där, samt tar upp en liten bit av det högra körfältet där en massa lastbilar kör. Vore ju mycket smidigare att enbart använda den inre hållplatsen på Flogstavägen istället. Dvs stå på samma sida av vägen som ICA-butiken är på, och sen köra via Ekeby ut till Luthagsesplanaden. Då kan man lika gärna runda hela Flogsta innan, och använda fler av 2:ans hållplatser.

Tills dess att man löst dagens bristfälliga konstruktion bör alla GUB-linjer som idag kör från Flogstavägen vänster ut på RV55 mot Stenhagen förbjudas, och dras om via Ekeby och trafikljusen i korsningen Flogstavägen/Luthagsesplanaden, och därefter vänster ut mot RV55. En omväg som leder till buller och mer trafik i området, men det enda trafiksäkra sättet att köra tung trafik på från ICA i Flogsta ut på RV55 (Enköpingsvägen) mot Stenhagen.

Gabi94

Va de bilen som körde in i bussen, eller va bussen ivägen? Och vems fel va de först?

jocke

Jag gissar. Linje 21 på väg ut från flogsta, kom inte helt över på andra sidan och en bil från stenhagen körde in i bakändan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Oskar A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 december 2010, 22:12:46 PM
Är en av de nya ledbussarna, dock kan jag inte se vilken individ. Någon som vet?

//Jacob

I bilden som finns i dagens UNT tycker jag mig läsa BXH 253 på reg.plåten vilket innebär att det bör röra sig om 109.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

lil-sis

Citat från: jocke skrivet 29 december 2010, 02:42:27 AM
Jag gissar. Linje 21 på väg ut från flogsta, kom inte helt över på andra sidan och en bil från stenhagen körde in i bakändan.

Det är ungefär vad jag gissar också på. För det är typ enda möjligheten med tanke på linje och vart skadorna på bussen är.

Men jag undrar hur fort bilen körde, som inte hann stanna :eek: Gasledarna är trööööööööööööga.

(Ja det är naturligtvis bussen som är vållande, den har ju väjningsplikt. Men ändå, lite självbevarelsedrift har man väl?)

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 29 december 2010, 11:56:54 AM
Det är ungefär vad jag gissar också på. För det är typ enda möjligheten med tanke på linje och vart skadorna på bussen är.

Men jag undrar hur fort bilen körde, som inte hann stanna :eek: Gasledarna är trööööööööööööga.

(Ja det är naturligtvis bussen som är vållande, den har ju väjningsplikt. Men ändå, lite självbevarelsedrift har man väl?)
Finns väl tyvärr såna som hellre krockar för att hävda sin rätt än bromsar hur sjukt det än kan låta. Sen kan bilisten bli av med körkortet beroende på vad han/hon säger om hur olyckan gick till. Hörde en gång om en bilist som kört in i leden på en 7: a som svängt höger ut på Fyrislundsgatan (detta är längesen). Bilisten hävdade då att han/hon inte sett bussen varvid polisen drog in hans/hennes körkort eftersom han/hon uppenbarligen inte såg tillräckligt bra för att köra bil på ett trafiksäkert sätt.

//Simon

Fredrik Mattsson

Citat från: lil-sis skrivet 29 december 2010, 11:56:54 AM

såg nästan ut som hon kanske legat i vänster fil, och eftersom hon tog så långt bak, så borde väl hon kunna sett den någon gång :)

Mikko

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 december 2010, 22:12:46 PM

//Jacob

Det var 109.

Såg förresten att 109 var i trafik idag på 5:an (tror jag att det var).

Björn Ax

Citat från: Mikko skrivet 29 december 2010, 20:56:38 PM
Det var 109.

Såg förresten att 109 var i trafik idag på 5:an (tror jag att det var).

Tja som du ser på bilden jag la in så är det inte mycket skador på bussen. Det tog nog inte lång tid att fixa.