Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.
Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.
I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.
Något som orsakat klagomål är Sörmarken som efter 45 år med buss nu inte kan åka buss längre ....dåligt ..
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.
Nu är det ju så att Västtrafik har inte något arbetsgivareansvar för förarna, det är entreprenören som har det.
Det är inte planerarna ensamma på Västtrafik som bestämmer hur linjer och turer skall gå, det är kommunen som beställer hur dom villa ha trafiken, och Västtrafik verkställer kommunernas önskemål
Citat från: Stefan K skrivet 18 december 2010, 16:12:38 PM
Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.
Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.
I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?
Linje 2: Heter Husbondegatan. Rondellen vid Högagärdsgatan gör mer nytta än att vara vändhållplats för linje 2. Den används ju nu också av linje 24.
Linje 24: Håller med om att det är förvirrande och onödigt med en särskild linje men i praktiken löses det genom att bussarna på linje 2 skyltas om och fortsätter. Givetvis borde alla bussar gå till Högagärdsgatan hela trafikdygnet. Skulle kosta ett omlopp till men det borde det vara värt. Bytet till linje 4 fungerar inte alls ens teoretiskt. Bussarna har inte samma tider vid Husbondegatan och båda linjerna har svårt att hålla tidtabellerna.
Linje 4: ett klart feltänk. Borde åtminstone fortsätta till Södra torget eller varför inte Resecentrum och köras med två bussar. Att köra den med en buss i 30-minuterstrafik går bara inte. Körtiden under optimala förhållanden är mer än en kvart. Bussen blir alltså mer och mer försenad för varje vändning. Dessutom går den på en sträcka där den inte gör någon större nytta. Skulle räcka med att vända vid Husbondegatan eller Östergårdsplan om man nu vill skapa en förbindelse Trandared-Övre Hulta-Sjukhuset. Och inte behövs stora bussar på den här linjen.
Linje 7: går faktiskt i slinga via Norrmalm. Uppenbarligen ändrade man sig i sista stund på den punkten. Men bussarna går som tidigare även om slingan nu alltid körs åt samma håll. Nackdelen med detta är att linje 7 fått svårt att hålla tiderna.
Jag undrar också varför linje 6 får ha två vändhållplatser (Regementet och S:t Sigfrid) när linje 8 inte får ha det (Hulta ängar och Sörmarken. Slutligen undrar jag över varför linje 30 Holmen-Tosseryd inte tar vägen via Södra torget utan tar vägen från Rescentrum direkt till Högskolan. Visst spar man ett par minuter till detta men till förmån för vem? Tid finns att köra via Södra torget.
Men frånsett detta tycker jag att det nya linjenätet är bra. Och det linjenät som kom till sommaren 2004 i samband med framtidstrafiken var redan från början präglat av kompromisser för att rädda kvar Borås Lokaltrafik. Av alla stolta planer blev bara en fingertutt - om ens det. Det var hög tid att ändra på det nu. Staden har ju också vuxit en del sedan dess.
Citat från: Stefan K skrivet 18 december 2010, 16:12:38 PM
Frågan har varit uppe tidigare och nu har jag också kollat lite på det nya linjenätet för stadsbussarna i Borås.
Reagerar på en del saker;
- Linje 2 avslutas redan på Högbondegatan. Det ger ju en dålig service för dem som bor vid Högagärdsgatan med omnejd.
Gatukontoret byggde ju en rondell med betongkörbana enkom för vändningen av linje 2 vid Högagärdsgatan.
- Med linje 24 lämnar man lite av stomlinjetänket och är inne på hög- och lågtrafiklinjer igen?
- Linje 4 känns som en linje som egentligen skulle vara en "10-linje", dvs ingen stombuss men jag kan ha fel. Underligt att den inte fortsätter från Sjukhuset ned till Södra torget.
- Linje 7 ger ju god trafik på Hedvigsborg, men hur har man tänkt vad gäller den enkelirktade slingan Norrmalm/Bergdalen. Resande från nedre Norrmalm mot Centrum får ju en rejäl utflykt.
I övrigt ser det väl vettigt ut. Någon som vet orsaken till de här större förändringarna som har gjorts?
Tidigare hade vi ett något så när dimensionerat linjenät. Alla linjer tog ungefär en timme att köra igenom i lågtrafik utom ettan som ansågs vara "långlinjen".
Med Husbondegatan för linje 2 så tänkte man väl på ICA Maxi? Sjuan kör inte in om där längre. Det borde de aldrig ha behövt egentligen då det inte är långt alls att gå från varken hållplats "Trandögatan" ute på Druveforsvägen eller "Daltorp" på riksväg 27/41.
Än så länge har jag mest studerat linjenätet i lågtrafik och det finns mycket att önska. Linje ett tar numera en timme att köra, men då det finns tre omlopp ute under halvtimmestrafiken så innebär det att bussen kommer upp .07 eller .37 varje gång på Sjöbo för att sedan avgå mot stan igen .36 eller .06. Ett omlopp kan lätt tas bort på kvällstid.
Linje 6 är en katastrofplanering. Det är mycket kortare körväg till Göta än till Brämhult Sörbo. Man kunde lätt slå ihop linje 5 och 6 genom att låta femman fortsätta till Sörbo efter Ängsgården. Som det är nu så blir det 34 minuters rast på Brämhult för förare på båda linjer medan de sedan får stressköra till Sjömarken och tillbaka.
Linje 5 kunde lätt haft samma avgångar som gamla ettan från torget. Alltså 45 minutersintervall. Förslagsvis .10 och .40 mot Brämhult samt .55 och .25 mot Sjömarken.
Dessa långa raster sedan som bussförarna har fått i ändarna innebär sedan stresskörning ner till torget, vilket dessutom leder till att det inte finns någon bytestid för resenärerna på Södra Torget.
Sedan har vi nya linje 30 som numera även skall betjäna Ramnaslätt. Alltså gamla 45:ans och tidigare linje 50:s körväg. Servicen har dock försämrats då de inte längre kommer till Södra Torget utan måste byta på resecentrum för att komma till Södra Torget där de kanske tvingas byta igen.
Syftet med linje 4 förstår jag inte alls. Det sägs att den ska förbinda Trandared med Hulta och samtidigt ge service åt Brotorp då servicelinjerna planeras att tas bort, men folk vill till Södra Torget.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Det är väl mest indragningen av de två hållplatserna på Sörmarken (Sandwallsgatan) som dragit kritik. Jag förstår frustrationen över att i värsta fall behöva gå cirka 800 meter längre till närmaste hållplats men tycker ändå att man överdrivit detta i en annars väl genomtänkt ändring av linjesystemet.
Det som inte är så genomtänkt är möjligheten att hålla tidtabellerna. På tre linjer förefaller det mig alldeles omöjligt: 4, 5 och 6. För linje 5 kanske det räcker med att räkna om körtiderna så att bussarna har en chans att vara i rätt tid vid Södra torget. Reglertid finns i Sjömarken. På linjerna 4 och 6 behövs en buss till för att det skall hålla. Även på övriga linjer (utom möjligen 3-an) har jag också märkt svårigheter att hålla tiderna men det kan bero på vinterväglaget.
Jag vet inte vilket som är Västtrafiks ansvar och vilket som är Borås Lokaltrafiks här. Men kompetensen att avgöra körtider och hur realistiska där borde väl ligga hos entreprenören. Men då gäller det förstås att Västtrafik lyssnar.
Citat från: jasve skrivet 18 december 2010, 17:48:32 PM
Nu är det ju så att Västtrafik har inte något arbetsgivareansvar för förarna, det är entreprenören som har det.
Det är inte planerarna ensamma på Västtrafik som bestämmer hur linjer och turer skall gå, det är kommunen som beställer hur dom villa ha trafiken, och Västtrafik verkställer kommunernas önskemål
Då får vi tillse att det blir stopp på detta !! via en annan myndighet
Har aldrig sett något så dåligt Västtrafik sköter sina åtaganden måste jag säga
Det går massor med bussar utan komradio,utan larm ..Västtrafik ska tillse att det finns komradio i alla fordon!!!
Arbetsmiljöverket ska iaf bli kontaktad ... dem behöver röja i Vässtrafiks åtaganden
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:02:08 PM
Det är väl mest indragningen av de två hållplatserna på Sörmarken (Sandwallsgatan) som dragit kritik. Jag förstår frustrationen över att i värsta fall behöva gå cirka 800 meter längre till närmaste hållplats men tycker ändå att man överdrivit detta i en annars väl genomtänkt ändring av linjesystemet.
Det som inte är så genomtänkt är möjligheten att hålla tidtabellerna. På tre linjer förefaller det mig alldeles omöjligt: 4, 5 och 6. För linje 5 kanske det räcker med att räkna om körtiderna så att bussarna har en chans att vara i rätt tid vid Södra torget. Reglertid finns i Sjömarken. På linjerna 4 och 6 behövs en buss till för att det skall hålla. Även på övriga linjer (utom möjligen 3-an) har jag också märkt svårigheter att hålla tiderna men det kan bero på vinterväglaget.
Jag vet inte vilket som är Västtrafiks ansvar och vilket som är Borås Lokaltrafiks här. Men kompetensen att avgöra körtider och hur realistiska där borde väl ligga hos entreprenören. Men då gäller det förstås att Västtrafik lyssnar.
Konstigt att man klagar över Sörmarken. Knappt någon som åkt därifrån någonsin.
Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2010, 18:06:02 PM
Konstigt att man klagar över Sörmarken. Knappt någon som åkt därifrån någonsin.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:09:06 PM
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.
Det är inte tiden som är problemet för kommunen och Västtrafik. Det är kilometerpriset.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2010, 18:09:06 PM
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
Men förbindelserna med Sörmarken är ju lätt att lösa genom att antingen varannan tur på linje 8 går dit i stället för Hulta ängar eller att alla bussar under kvartstrafiken gör en slinga på Sörmarken. Det finns tid till detta. Dock är inte resande till Hulta ängar större än att det räcker med halverad trafik dit.
Hulta Ängar betjänas under lågtrafik också väldigt bra av linje 24 vid Högagärdsgatan med några 100-tal meters promenad förbi gamla sjukhemmet.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 17:11:24 PM
Tror aldrig Västtrafik har fått så mkt "skit" som vid denna omläggningen.
Många linjer som jag inte förstår hur dem på västtrafik ens har tänkt att det ska funka tidsmässigt!
Allt fler linjer som inte kan hålla tidtabell ... förarna får allt mer klagomål ...
Inte bra alls att vi har inkopetent personal på Västtrafik ...
Personligen så tror jag att planerarna på Västtrafik skulle ut i verkligheten och köra själva linjerna med buss innan dem lägger något så korkat som dem nu har gjort!! Att BLs personal ens tillåter att dem ska byta på Lassarettet en linje ..detta bordar bara för allt fler dumheter som företagen kommer med framöver ... Vi förare förlorar allt mer .. det tas på för och eftertider hela tiden ... orsaken är i vårt fall här i Sjuhärad många gånger ..Västtrafiks syn att se på oss förare ... vi är helt enkelt ingenting värda ... vi ska slängas fram och tbx hela tiden .... det är dax att vi förare tillser att Västtrafik måste återgå till det gamla alt ...för nu är det ingen bra arbetssitation för förarna.
Jag föreslår helt enkelt att förarna som kör dem omtalade linjerna anmäler Västrafik och BL till Arbetsmiljöverket för en granskning av schema.
Västtrafik planerar i samråd med bussbolagen och det skall ske en utvärdering av trafiken efter några veckor. Vad gäller byte vid lasarettet så är det ett vansinne att lägga en busslinje som inte går dit folk vill resa, nämligen till Södra Torget.
Enligt de förklaringar jag fått om varför inte linjen fortsätter dit så var det för att det blev för dyrt. Om det är skälet så finns det två mycket lämpliga åtgärder att vidta. Ersätt linje 153 samt linje 30 från Viared till Seglora med anropsstyrd taxi. Det är ett j-la resursslöseri både sett ekonomiskt och miljömässigt att köra stora bussar till ställen dit ett fåtal om ens ingen åker. Lägg då hellre de resurserna på att få ner linje 4 till Södra Torget!
Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2010, 18:39:20 PM
Västtrafik planerar i samråd med bussbolagen och det skall ske en utvärdering av trafiken efter några veckor. Vad gäller byte vid lasarettet så är det ett vansinne att lägga en busslinje som inte går dit folk vill resa, nämligen till Södra Torget.
Enligt de förklaringar jag fått om varför inte linjen fortsätter dit så var det för att det blev för dyrt. Om det är skälet så finns det två mycket lämpliga åtgärder att vidta. Ersätt linje 153 samt linje 30 från Viared till Seglora med anropsstyrd taxi. Det är ett j-la resursslöseri både sett ekonomiskt och miljömässigt att köra stora bussar till ställen dit ett fåtal om ens ingen åker. Lägg då hellre de resurserna på att få ner linje 4 till Södra Torget!
Håller med dig Micke ...desutom så är det
Bättre dem tittar över linjerna 10-16..exempelvis så kunde 16 gå varannan timma i stället och lägga dem slantarna på
Bättre behövd trafik.
Överlag så tycker jag att Västtrafiks planerare har misslyckats totalt om ni studerar det utanför stadslinjerna men det är ett annat ämne.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 18:59:26 PM
Håller med dig Micke ...desutom så är det
Bättre dem tittar över linjerna 10-16..exempelvis så kunde 16 gå varannan timma i stället och lägga dem slantarna på bättre behövd trafik.
Om vi nu återvänder till planeringsstadiet av det här och säller oss några frågor. Vad gick fel? Varför blev det så här? Hur kunde man förbise...? osv...
Tidigt, även i de första utredningarna inför den här förändringen kan man nog säga att alla parter var överens om att linje 10-16 skulle ses över och minskas rejält och det verkar inte funnits några remissinstanser som direkt motsatte sig det heller. Det inkom förslag från kommunen att ta bort linjerna helt och ersätta med anropsstyrd trafik. Västtrafiks analys visade att det vore önskvärt att göra så, några linjer har extremt liten beläggning. Men Västtrafik avslutar kommentaren så här:
Citat[...] men konstaterar samtidigt att resenärsunderlaget är för
stort (undersökning gjord av Trivector) för att kunna köra anropsstyrd trafik med
taxi vilket i sin tur innebär att en upphandling av "mellanstora bussar" är
nödvändig. En upphandling fram till 2011 är inte möjlig (tidsmässigt) att
genomföra och inte heller ekonomiskt försvarbar (dyrt att upphandla små
fristående paket). Vidare bör nämnas att det är förknippat med vissa kostnader att
lägga ner linjerna (enligt dagens avtal) innan avtalet har löpt ut 2013.
Jag tolkar alltså detta som att linjerna med absolut största sannolikhet försvinner 2013 och att det då kommer att finnas resurser över till linjer där de behövs mer.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 18:59:26 PM
Överlag så tycker jag att Västtrafiks planerare har misslyckats totalt om ni studerar det utanför stadslinjerna men det är ett annat ämne.
Håller med om att det har dykt upp en del märkligheter på olika håll. Jag som rör mig mest Göteborg-Borås-Ulricehamn och har lyssnat runt lite har hört en del riktigt vass kritik mot framförallt linje 101. Dels har Bollebygd fått orimligt gles kvälls- och helgtrafik och dessutom är många resenärer är rent ut sagt förbannade på att linjen kör genom Borås centrum utan hållplats (den kunde väl åtminstone kunna stanna vid Söderbro). Borås-Ulricehamn har fått ganska mycket trafik men ett väldigt komplicerad upplägg tycker jag mig höra kommentarer om. Däremot verkar inte reaktionerna så kraftiga som befarats mot att linje 100 bara kör till Resecentrum.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 19:23:46 PM
Håller med om att det har dykt upp en del märkligheter på olika håll. Jag som rör mig mest Göteborg-Borås-Ulricehamn och har lyssnat runt lite har hört en del riktigt vass kritik mot framförallt linje 101. Dels har Bollebygd fått orimligt gles kvälls- och helgtrafik och dessutom är många resenärer är rent ut sagt förbannade på att linjen kör genom Borås centrum utan hållplats (den kunde väl åtminstone kunna stanna vid Söderbro). Borås-Ulricehamn har fått ganska mycket trafik men ett väldigt komplicerad upplägg tycker jag mig höra kommentarer om. Däremot verkar inte reaktionerna så kraftiga som befarats mot att linje 100 bara kör till Resecentrum.
Linje 100 har mest fått kritik för komforten och att bussarna inte håller tiden. Det senare har förstås koppling till att det varit mycket besvärligt väglag hela första veckan och att dessutom trafiken i centrala Göteborg är mycket omfattande i december. Inte minst gäller detta vid Korsvägen. Så vi får väl avvakta till en mer normal vecka innan vi säkert fastslår att körtiderna är felräknade, men det finns mycket som tyder på det. Sedan är ju omloppen sådana att en försening på så bara några minuter sprider sig direkt till nästa avgång.
Det är horibelt att ens tänka sig tanken att bara ta tidtabellen takt av i körtid mot Veolia!
Orusttrafikens alla fordon är alla spärrade på 90 km/ tim medan både Hallgrens och Veolias gick att köra betydligt fortare.
Utan att peka ut någon specifik förare så märks det tydligt genom att det tar minst några minuter extra nu mellan Borås pch Delsjömotet.
Att lägga en tidtabell på en hastighet som är olaglig ... bara där syns och märks hur inkoptenta Västtrafiks planerare är!
Det är enkelt att ta ett fordon och köra sträckan lagligt och efter det sen sätta en tidtabell som går att genomföra!
Som det är nu sä är det ett arbetsmiljöproblem att stressa "skiten" ur förarna på linje 100/ 101/102 som måste stoppas!
Västtrafik måste börja lyssna på entrepenörenas förare och inte bara sitta äta räkmacka varenda dag på sina kontor.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 20:35:52 PM
Det är horibelt att ens tänka sig tanken att bara ta tidtabellen takt av i körtid mot Veolia!
Orusttrafikens alla fordon är alla spärrade på 90 km/ tim medan både Hallgrens och Veolias gick att köra betydligt fortare.
Utan att peka ut någon specifik förare så märks det tydligt genom att det tar minst några minuter extra nu mellan Borås pch Delsjömotet.
Det kan jag bekräfta även om jag tycker det är lite osäkert att dra den slutsatsen ännu eftersom väglaget samtidigt varit sämre och förarna inte har samma vana vid de nya bussarna i vinterväglag ännu. Jag klockade Borås Resec-Delsjömotet mellan 40-43 minuter från Borås sista veckan Veolia körde. Den här veckan har det varit 45-48 minuter (ingen notering för torsdag, då åkte jag bil). Jag vet dessutom några vana pendlare som när det fanns flera bussar att välja på valde den med den förare som man visste erfarenhetsmässigt körde snabbast. Jag har en massa andra historier också men de ska vi inte ta här tror jag... ;)
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 december 2010, 20:35:52 PM
Att lägga en tidtabell på en hastighet som är olaglig ... bara där syns och märks hur inkoptenta Västtrafiks planerare är!
Det är enkelt att ta ett fordon och köra sträckan lagligt och efter det sen sätta en tidtabell som går att genomföra!
Som det är nu sä är det ett arbetsmiljöproblem att stressa "skiten" ur förarna på linje 100/ 101/102 som måste stoppas!
Västtrafik måste börja lyssna på entrepenörenas förare och inte bara sitta äta räkmacka varenda dag på sina kontor.
Ja, det var väl en sagolik tur (eller hur man ska uttrycka det) att man inte drog igång upplägget med 120 minuters varvtid på omloppen på linje 100. Även nu med 140 minuter ser det väldigt snålt tilltaget ut och det blir känsligt för störningar och väldigt stressigt för förarna. Från min amatörhorisont tror jag man behöver 150 minuters varvtid över hela trafikdygnet för att det verkligen ska hålla. Möjligen kan man gå ner till 140 minuters varvtid under juli månad för att inte kostnaderna ska dra iväg i onödan.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 december 2010, 21:04:54 PM
Det kan jag bekräfta även om jag tycker det är lite osäkert att dra den slutsatsen ännu eftersom väglaget samtidigt varit sämre och förarna inte har samma vana vid de nya bussarna i vinterväglag ännu. Jag klockade Borås Resec-Delsjömotet mellan 40-43 minuter från Borås sista veckan Veolia körde. Den här veckan har det varit 45-48 minuter (ingen notering för torsdag, då åkte jag bil). Jag vet dessutom några vana pendlare som när det fanns flera bussar att välja på valde den med den förare som man visste erfarenhetsmässigt körde snabbast. Jag har en massa andra historier också men de ska vi inte ta här tror jag... ;)
Ja, det var väl en sagolik tur (eller hur man ska uttrycka det) att man inte drog igång upplägget med 120 minuters varvtid på omloppen på linje 100. Även nu med 140 minuter ser det väldigt snålt tilltaget ut och det blir känsligt för störningar och väldigt stressigt för förarna. Från min amatörhorisont tror jag man behöver 150 minuters varvtid över hela trafikdygnet för att det verkligen ska hålla. Möjligen kan man gå ner till 140 minuters varvtid under juli månad för att inte kostnaderna ska dra iväg i onödan.
Vet att hastigheter runt 115 km har förekommit med säkerhet ..
Det är dumdristigt att köra så fort ... men men ....
Västtrafik får något att ta i om dem ska söka hastighets dispens för DD ;);)
Intressant diskussion om linjenätet i Borås.
När jag återigen tittar på linjenätet så syns en obalans där sydöstra delen av Borås har dålig försörjning.
En jämförelse:
Hässle torg; 1, 3, 5, 6 och 4
Hulta torg; 8
Trandared; 2
Citat från: Stefan K skrivet 19 december 2010, 16:57:44 PM
Intressant diskussion om linjenätet i Borås.
När jag återigen tittar på linjenätet så syns en obalans där sydöstra delen av Borås har dålig försörjning.
En jämförelse:
Hässle torg; 1, 3, 5, 6 och 4
Hulta torg; 8
Trandared; 2
Man så kan man ju inte räkna. Det beror ju på hur många som bor i varje del och hur många av dem som åker kollektivt. Dessutom beror det på turtäthet även om även detta gynnar Hässle torg.
En normal timme M-F innan lågtrafiken avgår följande antal bussar i vardera riktningen (linjerna 10-16 oräknade):
Hässle torg: 14 samt 2 på linje 4. Tidtabellen är lagd så att bussarna på linje 1, 5 och 6 oftast går i konvoj.
Hulta torg: 4
Trandared: 6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2010, 18:15:10 PM
Man så kan man ju inte räkna. Det beror ju på hur många som bor i varje del och hur många av dem som åker kollektivt. Dessutom beror det på turtäthet även om även detta gynnar Hässle torg.
En normal timme M-F innan lågtrafiken avgår följande antal bussar i vardera riktningen (linjerna 10-16 oräknade):
Hässle torg: 14 samt 2 på linje 4. Tidtabellen är lagd så att bussarna på linje 1, 5 och 6 oftast går i konvoj.
Hulta torg: 4
Trandared: 6
Du kan inte säga att det gynnar Hässle Torg, Staffan. Visst, det går många bussar vid Hässle Torg, men det är ketchupeffekt på det hela. Alla bussar avgår ungefär samtidigt. Västtrafik har lite svårt att sprida ut avgångarna så alla inte går efter varandra.
Frågan är på kvällar och helger: Behöver ettan gå varje kvart? Om trean, femman och sexan trafikerar Hässle Torg varje halvtimme, låt säga att det blir typ 10 och 40 över varje timme, så hade det väl räckt med att ettan då gick varje 20 och 50 över varje timme? "Ja, men tänk på Sjöbo", kan man ju tänka då. Sjöbo har 150.
Dessutom följer femman efter 404 till Sjömarken om kvällarna och vissa förare jag pratat med har sagt att femman följer efter 404 in till stan på dagtid. Vad är syftet med det? Vad hjälper det att man har fler busslinjer om de går samma väg på samma avgångstid?
Vi var inne på göteborgstrafiken innan. Linje 10 och 101 avgår ungefär samtidigt från resecentrum. De går visserligen olika körväg, men jag mins från tiden då jag bodde i Skåne att missade man en buss så kunde man ta en annan buss efter några minuter som gick mot samma slutmål. Det går inte här. Missar man en buss i Borås så missar man i praktiken tre bussar och sedan får man vänta i en halvtimme, timme på nästa buss.
Hur kommer man till Göteborg om man vill resa från Sandared, Olsfors eller Hultafors? Jo, man får först åka in till Borås (åt fel håll) för att sedan hoppas på att bussen hinner in i tid inan både 100 och 101 avgår. Varför kan inte 101 avgå typ 20 minuter senare och ha anslutning med 404 i Bollebygd?
Bara mellan Malmö och Lund avgick det, då jag bodde där, tåg varje kvart. Vissa stannade på mellanstationerna, andra gick direkt. Dessutom fanns det två busslinjer. En busslinje (130) tog vägen genom samhällena medan en gick raka vägen på motorvägen (131). I Malmö och Lund hade de samma körväg och man behövde sällan vänta oerhört länge på någon av bussarna. De avgick varje kvart nästan hela dygnet.
Jag tycker det är fascinerande att kollektivtrafiken mellan Västtrafiks två största städer fortfarande är så undermålig.
Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2010, 04:25:30 AM
Du kan inte säga att det gynnar Hässle Torg, Staffan. Visst, det går många bussar vid Hässle Torg, men det är ketchupeffekt på det hela. Alla bussar avgår ungefär samtidigt. Västtrafik har lite svårt att sprida ut avgångarna så alla inte går efter varandra.
Det där är ett klassiskt fenomen i Borås och kommer av att man fortfarande strävar efter att allt ska avgå samtidigt från Södra Torget. Det hjälper visserligen de som ska byta där, men i gengäld minskar man som du säger i praktiken turtätheten mot stadsdelarna och det tror jag är sämre för många fler. Man har i alla fall äntligen insett att inte linje 2 och 8 ska köras genom Norrby-Byttorp samtidigt på kvällar och helger utan mellan varandra så att det blir kvartstrafik. Bra. Men det är som sagt mycket kvar att göra...
Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2010, 04:25:30 AM
Frågan är på kvällar och helger: Behöver ettan gå varje kvart? Om trean, femman och sexan trafikerar Hässle Torg varje halvtimme, låt säga att det blir typ 10 och 40 över varje timme, så hade det väl räckt med att ettan då gick varje 20 och 50 över varje timme? "Ja, men tänk på Sjöbo", kan man ju tänka då. Sjöbo har 150.
Det är lite komplicerat det där. Linje 1 är väldigt välnyttjad även kvällar och helger och det kan till och med vara riktigt trångt. Åk mellan 21-23 en torsdagkväll från centrum mot Sjöbo eller Hässleholmen så ser du vad jag menar. Linje 150 kompletterar väldigt lite och egentligen bara i ena riktningen och knappast alls för de som ska till och från Knalleland. Men jag tror samtidigt att det kanske skulle räcka med någon buss centrum-Knalleland eller något liknande för att täcka upp det mesta av det behovet så visst har du en poäng i alla fall, helt klart.
Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2010, 04:25:30 AM
Dessutom följer femman efter 404 till Sjömarken om kvällarna och vissa förare jag pratat med har sagt att femman följer efter 404 in till stan på dagtid. Vad är syftet med det? Vad hjälper det att man har fler busslinjer om de går samma väg på samma avgångstid?
Linje 5 och 6 måste ses över och det av mer än en orsak. Jag håller nog på din idé om att skjuta på tiderna en kvart i ena riktningen. Det kostar ett omlopp till men det blir å andra sidan hållbart även i praktiken, vilket det inte är idag. Vid Södra Torget blir då avgångstiderna mot Brämhult xx.25 och xx.55 för linje 5 och xx.10 och xx.40 för linje 6, tvärtom i andra riktningen. Man får då spridning på linje 404/159 etc och 5 från Sjömarken och dessutom slipper man köra två bussar samtidigt till/från Brämhult. Problemet idag är att man har lyckats få till halvtimmestrafik till/från Brämhult men det går fortfarande åt 4 bussar i timmen eftersom de går samtidigt. Så gles trafik som halvtimmestrafik till Brämhult har inte förekommit i alla fall de senaste 30 åren, om inte ännu längre tillbaka så det hela är faktiskt lite märkligt.