Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ted Selander skrivet 18 december 2010, 10:20:04 AM

Titel: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 december 2010, 10:20:04 AM
I väntan på en länk från Keolis hemsida (som för bussarna till Nacka/Värmdö) kommer en lista över nyanskaffningarna till HBS, inför trafikstarten 22/8 2011.
Jag har försökt göra tabellen så rak som möjligt. (Varför ska det vara så omöjligt att kunna klistra in/skapa vettiga listor?)


Antal   Fabrikat   Typ   Bränsle   Standard
18   MAN   Led , 18,7 m   Biogas   Regional
15   MAN   Boggi, 13,7 m      Biogas   Tätort
33   Scania   Boggi, 14,8 m   RME   Tätort
6   Scania   Led, 18,1 m     RME   Tätort
22   Volvo   Boggi, 14,5 m   RME   Tätort
11   Volvo   Boggi, 13,7 m   RME   Tätort


Jag tycker listan passar bättre under Bussnack (den andra får underligt nog ligga kvar under Busstrafik).

/Ted
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 18 december 2010, 10:47:58 AM
Tack för intressant lista.
Inga nya kortvagnar som behövs? Sen blir jag nyfiken på MAN regional ledvagnarna... Är det tänkt låggolv rakt igenom som Nobina Södertäljes 6560-6568 eller ska det bli lågentré? Kanske inte bestämt ännu...

En annan sak; Scania boggie på 14,8m? Om det är OmniLink så är de väl 14,6m? Iaf Nobinas nya.  ;)
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: MrX skrivet 18 december 2010, 10:53:24 AM
Varför blandas det så friskt mellan de olika märkena? Borde inte en sammanhållen beställning från en och samma leverantör vara bättre för Keolis?

Som bussdiggare däremot är det ju positivt med många olika modeller att välja på, mycket trevligt!
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Erling.L skrivet 18 december 2010, 12:27:21 PM
Citat från: MrX skrivet 18 december 2010, 10:53:24 AM
Varför blandas det så friskt mellan de olika märkena? Borde inte en sammanhållen beställning från en och samma leverantör vara bättre för Keolis?

Som bussdiggare däremot är det ju positivt med många olika modeller att välja på, mycket trevligt!

Troligt att en byggare inte klarar hela beställningen på ett bräde sen vill ja minnas att MAN e ovilliga till rme
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Tommy E skrivet 18 december 2010, 14:35:05 PM
Citat från: Ted S skrivet 18 december 2010, 10:20:04 AM
Jag har försökt göra tabellen så rak som möjligt. (Varför ska det vara så omöjligt att kunna klistra in/skapa vettiga listor?)

Om man kör med forumets funktion "infoga tabell" blir det rakare, dock är det lite plottrigt med alla rutor.


Antal   Fabrikat    TypBränsle    Standard
18MANLed, 18,7 mBiogasRegional
15MANBoggi, 13,7 m    BiogasTätort
33ScaniaBoggi, 14,8 mRMETätort
6ScaniaLed, 18,1 mRMETätort
22VolvoBoggi, 14,5 mRMETätort
11VolvoBoggi, 13,7 mRMETätort
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 15:03:08 PM
Okej då blir det MAN 18,7 meters ledvagnar på 172/173 samt Söderorts blå OmniLink-Scanior?

Jag förutsätter att dessa MAN-vagnar hamnar i Gubbängen?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 15:08:09 PM
Citat från: Leo skrivet 18 december 2010, 15:03:08 PM
Okej då blir det MAN 18,7 meters ledvagnar på 172/173 samt Söderorts blå OmniLink-Scanior?

Jag förutsätter att dessa MAN-vagnar hamnar i Gubbängen?


Vart  hamnar volvon och vilka volvo är de?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 15:56:59 PM
Jag har för mig att jag har läst att Gubbängen skulle ha 100% biogas. Så blir ju inte fallet nu. Endast 33 st Biogasbussar är beställda. Frågan är ju vilka det blir som hamnar i Gubbängen förutom de 33 st MAN-bussarna?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 16:31:52 PM
Så dom ska ha Man Lion city GL och inte vara till 172/173?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Walter skrivet 18 december 2010, 17:44:18 PM
En dum fråga från en som inte hänger med riktigt i Stockholmssvängen.

Keolis tar ju över dessa trafikområden, så långt allt klart. Man tar även över de trängselvagnar som finns hos Nobina i Nacka/Värmdö. Men tar man över även hela det trafikområde som idag kallas Botkyrka hos Nobina?

Då borde man ju ta öve även ett antal B9S här? Eller är det avtal som Keolis nu vunnit inte likdant som det Nobina nu har och kallar Botkyrka?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 december 2010, 18:05:33 PM
Citat från: Walter skrivet 18 december 2010, 17:44:18 PM
En dum fråga från en som inte hänger med riktigt i Stockholmssvängen.

Keolis tar ju över dessa trafikområden, så långt allt klart. Man tar även över de trängselvagnar som finns hos Nobina i Nacka/Värmdö. Men tar man över även hela det trafikområde som idag kallas Botkyrka hos Nobina?

Ja, det stämmer. Det nya avtalsområdet består av hela Huddinge/Botkyrka (Nobina) + Söderort (Keolis).

Citat från: Walter skrivet 18 december 2010, 17:44:18 PM

Då borde man ju ta öve även ett antal B9S här? Eller är det avtal som Keolis nu vunnit inte likdant som det Nobina nu har och kallar Botkyrka?

Jo, i båda avtalen tas det över bussar, resp. behålls (många i Söderort flyttas obligatoriskt in i nya avtalet)

/Ted
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 december 2010, 18:22:03 PM
Det kommer bli F-N så intressant nästa höst.
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: AO skrivet 18 december 2010, 19:01:56 PM
Det blir ju väldigt intressant om MAN-lederna blir stombussar.
Hur blir det med Volvo bussarna, har produktionen av 8900 kommit igång då så det är den modellen vi kommer att få se?
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 december 2010, 19:28:16 PM
Hade väl hoppats på något annat än MAN till 172..
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: AO skrivet 18 december 2010, 22:20:04 PM
För oss som inte har stenkoll på linjenätet i Sthlm, hur ser linje 172 ut? Mycket motorväg? Eller mer vanlig landsbyggdslinje eller mer citykaraktär? Stadsbussarna här i Gävle använder ju sig av MAN-leder på linje 91 då och då som har motorvägskörning, fast då handlar det ju om sammanlagt kanske 10-15 minuter på motorvägen per tur.
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 22:37:18 PM
Citat från: AO skrivet 18 december 2010, 19:01:56 PM
Det blir ju väldigt intressant om MAN-lederna blir stombussar.
Hur blir det med Volvo bussarna, har produktionen av 8900 kommit igång då så det är den modellen vi kommer att få se?

MAN-ledvagnarna blir stombussar, de är nämligen de enda som har regionalstandard.

Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 december 2010, 22:39:13 PM
Citat från: AO skrivet 18 december 2010, 22:20:04 PM
För oss som inte har stenkoll på linjenätet i Sthlm, hur ser linje 172 ut? Mycket motorväg? Eller mer vanlig landsbyggdslinje eller mer citykaraktär? Stadsbussarna här i Gävle använder ju sig av MAN-leder på linje 91 då och då som har motorvägskörning, fast då handlar det ju om sammanlagt kanske 10-15 minuter på motorvägen per tur.

Mycket motorväg ja, eller åtminstone flerfiliga 70-vägar, även om antalet stopp på större förortscentra är rätt många! Tar ett bra tag att åka från ena änden till den andre, drygt en timma i rusning. Sträckningen är Skarpnäck-Hökarängen-Högdalen-Huddinge station-Huddinge sjukhus-Fittja-Norsborg
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 22:41:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2010, 19:28:16 PM
Hade väl hoppats på något annat än MAN till 172..

Instämmer, MAN-bussarna som går på linje 748 (regional) 6560-6567 är rena skämtet. Jag är inte skärskilt lång men sitter så j***a dåligt i dem. Inget benutrymme alls! Plus att stolarna lutar framåt. Sämsta regionalbussarna som finns!

Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 22:43:40 PM
Citat från: Leo skrivet 18 december 2010, 22:41:24 PM
Instämmer, MAN-bussarna som går på linje 748 (regional) 6560-6567 är rena skämtet. Jag är inte skärskilt lång men sitter så j***a dåligt i dem. Inget benutrymme alls! Plus att stolarna lutar framåt. Sämsta regionalbussarna som finns!



Ibland så kommer det en vanlig city buss på 748 som är också är en MAN.
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Leo skrivet 18 december 2010, 23:14:58 PM
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 22:43:40 PM
Ibland så kommer det en vanlig city buss på 748 som är också är en MAN.

Föredrar helt klart de vanliga "tätorts-vagnarna". De kan man sitta i som en människa iaf. De andra sitter man i som ett paket.
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 23:20:04 PM
Hehe, regional säten på MAN är ok för att jag har åkt dom när dom kom, så man blir van om man åker dom, men annars tycker jag om Scanias Regional säten.
Titel: SV: Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort
Skrivet av: AO skrivet 19 december 2010, 00:04:22 AM
Här pratas det om att MAN-lederna endast kommer ta 55 sittande passagerare medan det på MAN:s hemsida går att läsa att denna variant kan ta upp till 60 sitannde, då med plats för 2 barnvagnar. Är tanken att man ska ha fler barnvagnsplatser eller kommer det att vara glesare mellan sätena?