Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Ted Selander, 18 december 2010, 10:20:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

I väntan på en länk från Keolis hemsida (som för bussarna till Nacka/Värmdö) kommer en lista över nyanskaffningarna till HBS, inför trafikstarten 22/8 2011.
Jag har försökt göra tabellen så rak som möjligt. (Varför ska det vara så omöjligt att kunna klistra in/skapa vettiga listor?)

Antal   Fabrikat   Typ   Bränsle   Standard
18   MAN   Led , 18,7 m   Biogas   Regional
15   MAN   Boggi, 13,7 m      Biogas   Tätort
33   Scania   Boggi, 14,8 m   RME   Tätort
6   Scania   Led, 18,1 m     RME   Tätort
22   Volvo   Boggi, 14,5 m   RME   Tätort
11   Volvo   Boggi, 13,7 m   RME   Tätort

Jag tycker listan passar bättre under Bussnack (den andra får underligt nog ligga kvar under Busstrafik).

/Ted

Fredrik Klint

Tack för intressant lista.
Inga nya kortvagnar som behövs? Sen blir jag nyfiken på MAN regional ledvagnarna... Är det tänkt låggolv rakt igenom som Nobina Södertäljes 6560-6568 eller ska det bli lågentré? Kanske inte bestämt ännu...

En annan sak; Scania boggie på 14,8m? Om det är OmniLink så är de väl 14,6m? Iaf Nobinas nya.  ;)

MrX

Varför blandas det så friskt mellan de olika märkena? Borde inte en sammanhållen beställning från en och samma leverantör vara bättre för Keolis?

Som bussdiggare däremot är det ju positivt med många olika modeller att välja på, mycket trevligt!

Erling.L

Citat från: MrX skrivet 18 december 2010, 10:53:24 AM
Varför blandas det så friskt mellan de olika märkena? Borde inte en sammanhållen beställning från en och samma leverantör vara bättre för Keolis?

Som bussdiggare däremot är det ju positivt med många olika modeller att välja på, mycket trevligt!

Troligt att en byggare inte klarar hela beställningen på ett bräde sen vill ja minnas att MAN e ovilliga till rme
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 18 december 2010, 10:20:04 AM
Jag har försökt göra tabellen så rak som möjligt. (Varför ska det vara så omöjligt att kunna klistra in/skapa vettiga listor?)

Om man kör med forumets funktion "infoga tabell" blir det rakare, dock är det lite plottrigt med alla rutor.

Antal   Fabrikat    TypBränsle    Standard
18MANLed, 18,7 mBiogasRegional
15MANBoggi, 13,7 m    BiogasTätort
33ScaniaBoggi, 14,8 mRMETätort
6ScaniaLed, 18,1 mRMETätort
22VolvoBoggi, 14,5 mRMETätort
11VolvoBoggi, 13,7 mRMETätort
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Leo

Okej då blir det MAN 18,7 meters ledvagnar på 172/173 samt Söderorts blå OmniLink-Scanior?

Jag förutsätter att dessa MAN-vagnar hamnar i Gubbängen?

Gabi94

Citat från: Leo skrivet 18 december 2010, 15:03:08 PM
Okej då blir det MAN 18,7 meters ledvagnar på 172/173 samt Söderorts blå OmniLink-Scanior?

Jag förutsätter att dessa MAN-vagnar hamnar i Gubbängen?

Vart  hamnar volvon och vilka volvo är de?

Leo

Jag har för mig att jag har läst att Gubbängen skulle ha 100% biogas. Så blir ju inte fallet nu. Endast 33 st Biogasbussar är beställda. Frågan är ju vilka det blir som hamnar i Gubbängen förutom de 33 st MAN-bussarna?

Gabi94

Så dom ska ha Man Lion city GL och inte vara till 172/173?

Walter

En dum fråga från en som inte hänger med riktigt i Stockholmssvängen.

Keolis tar ju över dessa trafikområden, så långt allt klart. Man tar även över de trängselvagnar som finns hos Nobina i Nacka/Värmdö. Men tar man över även hela det trafikområde som idag kallas Botkyrka hos Nobina?

Då borde man ju ta öve även ett antal B9S här? Eller är det avtal som Keolis nu vunnit inte likdant som det Nobina nu har och kallar Botkyrka?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Walter skrivet 18 december 2010, 17:44:18 PM
En dum fråga från en som inte hänger med riktigt i Stockholmssvängen.

Keolis tar ju över dessa trafikområden, så långt allt klart. Man tar även över de trängselvagnar som finns hos Nobina i Nacka/Värmdö. Men tar man över även hela det trafikområde som idag kallas Botkyrka hos Nobina?

Ja, det stämmer. Det nya avtalsområdet består av hela Huddinge/Botkyrka (Nobina) + Söderort (Keolis).

Citat från: Walter skrivet 18 december 2010, 17:44:18 PM

Då borde man ju ta öve även ett antal B9S här? Eller är det avtal som Keolis nu vunnit inte likdant som det Nobina nu har och kallar Botkyrka?

Jo, i båda avtalen tas det över bussar, resp. behålls (många i Söderort flyttas obligatoriskt in i nya avtalet)

/Ted

Bussmicke

Det kommer bli F-N så intressant nästa höst.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Det blir ju väldigt intressant om MAN-lederna blir stombussar.
Hur blir det med Volvo bussarna, har produktionen av 8900 kommit igång då så det är den modellen vi kommer att få se?

Bussmicke

Hade väl hoppats på något annat än MAN till 172..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

För oss som inte har stenkoll på linjenätet i Sthlm, hur ser linje 172 ut? Mycket motorväg? Eller mer vanlig landsbyggdslinje eller mer citykaraktär? Stadsbussarna här i Gävle använder ju sig av MAN-leder på linje 91 då och då som har motorvägskörning, fast då handlar det ju om sammanlagt kanske 10-15 minuter på motorvägen per tur.