Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 07 december 2010, 08:00:12 AM

Titel: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: Hasse L skrivet 07 december 2010, 08:00:12 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RM17RussellSq-B.jpg)
Russell Square.

Sista dagen med Routemasters på linje 7 gästades linjen av bl.a. RM 1 från London Transport Museum. Denna, den första prototypen, byggdes 1954 och togs i linjetrafik i februari 1956. Konduktören ger på gammalt manér tecken för vänstersväng.
Titel: SV: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 december 2010, 08:08:43 AM
Härlig bild!
Frågan man ställer sig är ju förstås hur konduktören gjorde tecken för högersväng, kan ju aldrig ha blivit lika elegant?
Titel: SV: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 december 2010, 09:41:04 AM
Instämmer. Visst är det något speciellt med det forna Imperiet.
Det finns ju blinkers på bussen, konduktören kanske bara signalerar åt bakomvarande bilar att bussen ska in vid en hållplats?
Titel: SV: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: K R skrivet 07 december 2010, 10:24:10 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 december 2010, 08:00:12 AM
Denna, den första prototypen, byggdes 1954 och togs i linjetrafik i februari 1956.

Hej!

Kul med en bild på RM1!
Den uppvisar ett flertal detaljer som utmärker tidiga utföranden av Routemasters hos LT:

*Den blanka kylarlisten har ingen mittdelning, där senare ett trekantigt AEC-märke sattes i överkant,
  här sitter i stället ett London Transport-märke i framkant på motorhuven.
*Vindrutorna på övervåningen är inte öppningsbara, detta kom senare i serien.
*Ventilationsgallren vid strålkastarna finns kvar, sattes senare igen.
*Bakhjulen täcks av s k hjultallrikar, dessa försvann efterhand.
*Midjebandet är här cremefärgat, blev senare vitt,
  den nedre delen av frontens luftgaller (som ligger i midjebandet) sattes även senare igen.

mvh K R
Titel: SV: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: Hasse L skrivet 07 december 2010, 16:13:26 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 07 december 2010, 08:08:43 AM
Härlig bild!
Frågan man ställer sig är ju förstås hur konduktören gjorde tecken för högersväng, kan ju aldrig ha blivit lika elegant?
Läste just i Ken Blacker´s förträffliga The London Trolleybus att åtminstone trådbussar tillverkade på 30-talet försågs med ett conductor´s signalling window i högersidan. Dessa togs emellertid snart bort, antagligen vid första revisionen. Men signalering var alltså tänkt att kunna ske även vid högersväng. Före kriget.
Mvh /H
Titel: SV: Dagens dubbeldäckare; 7.
Skrivet av: Cero skrivet 07 december 2010, 23:06:48 PM
Tycker Routemastern, tillsammans med Scania CR76-110-111 tillhör de snyggaste bussarna som tillverkats. Härlig bild och kul att man fortfarande kan ta en tur med dessa i reguljär trafik.

Avdelningen onödigt vetande noterar att fronten på RM1 inte är original. RM1-RM4 var prototyper och levererades med andra designer på fronten än den som sedemera blev standard i produktion, dvs den på bilden. RM1 fick front med traditionellt utseende i mitten av 60-talet. Första Routemaster ur produktionsserien och också den första med "rätt" front var RM8 vilken byggdes 1958 men blev den sista att tas i trafik 1976. Såväl RM1-RM4 som RM8 är numera bevarade.