(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/6911.jpg)
Mf SSS fd SL H80 6911 vid Frihamnen 2010-11-27.
Ingen bild på SvOf:s H54?
Tre nya och en repris.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127c.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H80_6911_Frih_101127.jpg)
Fint med gamla bussar.
Trevligt men varför inte variera bussarna lite från år till år så det inte är samma varje gång?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2010, 19:41:15 PM
Trevligt men varför inte variera bussarna lite från år till år så det inte är samma varje gång?
Vadå samma? Förra året körde vi med SJ 1120 om jag inte minns fel.
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 20:07:52 PM
Vadå samma? Förra året körde vi med SJ 1120 om jag inte minns fel.
Var det alltså förrförra året jag körde 4828 på julmarknaden?
Under Hjulmarknaden 2008 kördes SvOF med 4828, vill jag minnas.
/Peter
Där hade jag velat vara. Buss 4828 heter i mina ögon fröken ;)
SSS hade förutom TGOJ 10, så var det SL 5424 som gick förra året.
/Janne
Citat från: Karsten skrivet 29 december 2010, 20:20:30 PM
Var det alltså förrförra året jag körde 4828 på julmarknaden?
Så var det säkert. Tiden går fort ibland, och år 2009 var det inte du som körde vad jag minns.
Citat från: Susanne skrivet 29 december 2010, 20:28:15 PM
Där hade jag velat vara. Buss 4828 heter i mina ögon fröken ;)
Wilsonväxellådan kallades av en del (manliga) förare "frökenväxel" och 4828 har bokstäverna "FRK" i regnumret, så visst ska vi kalla henne "Fröken"! :D
4828 verkar vara en trevlig vagn jag gillar frökenväxel.. ;D är halvljuset kopplat så man kan tända 3 halvljus på denna vagn??
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 11:27:39 AM
Det är väl tveksamt om den möjligheten finns kvar, visserligen har ju bussen tillbringat många år i Handen så möjligheten finns ju, annars var man snabba med att plocka bort möjligheten att använda hjälpstrålkastaren
Ska kolla om det går, eller vet någon annan som kört 4828 i nutid?
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 11:30:35 AM
Ska kolla om det går, eller vet någon annan som kört 4828 i nutid?
Går denna inte att tända idag är det lätt ordnat till våren. :)
Även H22 6431 planeras få en brytare att vid behov tända två halvljus på höger sida, då detta än idag är lagligt på alla tunga bussar t.o.m 1984 års modell. Dock ej tillåtet på bussar äldre än 84 års modell som registrerats om till personbil klass 2 och tung lastbil.
Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 18:15:20 PM
Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.
En separat strömbrytare ska det vara, som kan vara avstängd under besiktning för att herr Forslund inte behöva ta en ljusdebatt med en yngre nyutbildad herre som kanske föddes året efter att regeln ändrades 1984/85. ;)
Hej! I anslutning till diskussionen om frökenväxel i 4828:an, kan det ju vara intressant att jämföra hennes ratt med SJ-kollegans vita dito. Det är väl nästan exakt 50 år sedan den här typen av plastratt infördes både i Volvos och Scanias tunga fordon, hade kanske att göra med servo som standard. Scania var först med den vita varianten medan Volvo började med den svarta för att senare varva mellan vitt och svart. Tyckte själv att det var trist att de gamla bakelit- och stålrattarna försvann, de var ju så typiska för vardera märket! Läste någonstans att de vita fortfarande tillverkas (som veterantillbehör) i Holland. Hälsn. BengaB40
De där treekrade rattarna, som satt i fordon från många olika tillverkare, gjordes av en tysk firma. Minns inte vad de heter. Men de satt bl a i Scania BF, CF, CR76, CR110, CR111 och lastbilarna under samma tid. Och givetvis i Volvo och t ex Büssing. det var bara tut-knappens logga som skilde dem åt. De fanns i svart, vitt o grått. Rattarnas ratt!
Varför är 4828 brun?
Citat från: Buss-busen skrivet 02 januari 2011, 22:13:23 PM
Varför är 4828 brun?
Målad med original färgkod. Men "oxblod" bleknar med tiden och tar ljusare nyanser, vilket gör att H80:an ser mycket rödare ut, nästan som SL86. Skillnaden syns på dörrarna på H54:an som är lite rödare då de inte är ommålade. Om du ser den "brun" bör du nog justera din skärms färginställningar. ;D