Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Christian Ljunggren skrivet 02 december 2010, 15:50:39 PM

Titel: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 02 december 2010, 15:50:39 PM

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/6911.jpg)
Mf SSS fd SL H80 6911 vid Frihamnen 2010-11-27.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 december 2010, 16:18:42 PM
Ingen bild på SvOf:s H54?
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Ersa skrivet 02 december 2010, 17:27:15 PM
Tre nya och en repris.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127a.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127b.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H54_4828_Frih_101127c.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Veteran/H80_6911_Frih_101127.jpg)
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Dieselsmurfe skrivet 28 december 2010, 21:07:53 PM
Fint med gamla bussar.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 december 2010, 19:41:15 PM
Trevligt men varför inte variera bussarna lite från år till år så det inte är samma varje gång?
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 20:07:52 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2010, 19:41:15 PM
Trevligt men varför inte variera bussarna lite från år till år så det inte är samma varje gång?



Vadå samma? Förra året körde vi med SJ 1120 om jag inte minns fel.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Karsten skrivet 29 december 2010, 20:20:30 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 20:07:52 PM

Vadå samma? Förra året körde vi med SJ 1120 om jag inte minns fel.

Var det alltså förrförra året jag körde 4828 på julmarknaden?
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Peter Rost skrivet 29 december 2010, 20:24:47 PM
Under Hjulmarknaden 2008 kördes SvOF med 4828, vill jag minnas.

/Peter
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Susanne skrivet 29 december 2010, 20:28:15 PM
Där hade jag velat vara. Buss 4828 heter i mina ögon fröken  ;)
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 29 december 2010, 20:52:24 PM
SSS hade förutom TGOJ 10, så var det SL 5424 som gick förra året.

/Janne
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Ersa skrivet 29 december 2010, 21:21:29 PM
Citat från: Karsten skrivet 29 december 2010, 20:20:30 PM
Var det alltså förrförra året jag körde 4828 på julmarknaden?

Så var det säkert. Tiden går fort ibland, och år 2009 var det inte du som körde vad jag minns.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 december 2010, 22:19:53 PM
Citat från: Susanne skrivet 29 december 2010, 20:28:15 PM
Där hade jag velat vara. Buss 4828 heter i mina ögon fröken  ;)

Wilsonväxellådan kallades av en del (manliga) förare "frökenväxel" och 4828 har bokstäverna "FRK" i regnumret, så visst ska vi kalla henne "Fröken"! :D
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: yngrot skrivet 30 december 2010, 10:56:39 AM
4828 verkar vara en trevlig vagn jag gillar frökenväxel.. ;D  är halvljuset kopplat så man kan tända 3 halvljus på denna vagn??
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 11:30:35 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2010, 11:27:39 AM
Det är väl tveksamt om den möjligheten finns kvar, visserligen har ju bussen tillbringat många år i Handen så möjligheten finns ju, annars var man snabba med att plocka bort möjligheten att använda hjälpstrålkastaren

Ska kolla om det går, eller vet någon annan som kört 4828 i nutid?
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Ersa skrivet 30 december 2010, 15:07:29 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 11:30:35 AM
Ska kolla om det går, eller vet någon annan som kört 4828 i nutid?

Går denna inte att tända idag är det lätt ordnat till våren.  :)
Även H22 6431 planeras få en brytare att vid behov tända två halvljus på höger sida, då detta än idag är lagligt på alla tunga bussar t.o.m 1984 års modell. Dock ej tillåtet på bussar äldre än 84 års modell som registrerats om till personbil klass 2 och tung lastbil.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 18:15:20 PM
Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Ersa skrivet 30 december 2010, 18:27:19 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 18:15:20 PM
Ja, du får gärna koppla in detta autentiska tillbehör på 4828 också. En switch gör ju att man slipper diskussion med icke pålästa bilprovare. Iofs kan man ju inte begära att alla ska ha allt i huvudet, men det är inte första eller andra gången bilprovningen fått bakläxa efter en felaktig "tvåa" och fått "släcka" denna gratis.

En separat strömbrytare ska det vara, som kan vara avstängd under besiktning för att herr Forslund inte behöva ta en ljusdebatt med en yngre nyutbildad herre som kanske föddes året efter att regeln ändrades 1984/85. ;)
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: BengaB40 skrivet 30 december 2010, 19:57:23 PM
Hej! I anslutning till diskussionen om frökenväxel i 4828:an, kan det ju vara intressant att jämföra hennes ratt med SJ-kollegans vita dito. Det är väl nästan exakt 50 år sedan den här typen av plastratt infördes både i Volvos och Scanias tunga fordon, hade kanske att göra med servo som standard. Scania var först med den vita varianten medan Volvo började med den svarta för att senare varva mellan vitt och svart. Tyckte själv att det var trist att de gamla bakelit- och stålrattarna försvann, de var ju så typiska för vardera märket! Läste någonstans att de vita fortfarande tillverkas (som veterantillbehör) i Holland. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 december 2010, 22:48:33 PM
De där treekrade rattarna, som satt i fordon från många olika tillverkare, gjordes av en tysk firma. Minns inte vad de heter. Men de satt bl a i Scania BF, CF, CR76, CR110, CR111 och lastbilarna under samma tid. Och givetvis i Volvo och t ex Büssing. det var bara tut-knappens logga som skilde dem åt. De fanns i svart, vitt o grått. Rattarnas ratt!
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Buss-busen skrivet 02 januari 2011, 22:13:23 PM
Varför är 4828 brun?
Titel: SV: Vid Hjulmarknaden
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 januari 2011, 22:20:19 PM
Citat från: Buss-busen skrivet 02 januari 2011, 22:13:23 PM
Varför är 4828 brun?

Målad med original färgkod. Men "oxblod" bleknar med tiden och tar ljusare nyanser, vilket gör att H80:an ser mycket rödare ut, nästan som SL86. Skillnaden syns på dörrarna på H54:an som är lite rödare då de inte är ommålade. Om du ser den "brun" bör du nog justera din skärms färginställningar. ;D