Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 09:09:19 AM

Titel: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 09:09:19 AM
All trafik som körs av Borås Lokaltrafik är inställd sedan klockan 08.00 på grund av snö och halka.
http://www.bt.se/nyheter/boras/just-nu-samtliga-bussar-i-boras-installda%282173408%29.gm

Förutom de i artikeln nämnda linjerna gäller det också 40-linjerna. Inga uppgifter om hur Veolias trafik fungerar men det har rapporterats i radio om en buss som står på tvären i Sandared.

Även på övriga håll inom Västtrafik är det stora störningar
http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/

Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 09 november 2010, 09:20:57 AM
Det blir en spännande dag detta. Men jag måste säga att jag ska sluta gnälla om linje 100 ett tag framöver, för så exemplariskt som den linjen ändå fungerar i den här situationen, det blir jag imponerad av. På något vis lyckas man få fram bussarna trots halka, snö och köer efter olyckor. Visserligen inte enligt någon tidtabell att tala om och visserligen (uppfattade jag det som) fick man vända någon/några av bussarna som kom från Göteborg på väg till Ulricehamn redan i Borås under morgonen, men ändå. Det går faktiskt att ta sig fram och det är huvudsaken.  8)
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:29:47 AM
Nu skulle BL haft 10 st MaxCi med diffspärr...  :)
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: yngrot skrivet 09 november 2010, 09:43:18 AM
Precis Ersa där har du helt rätt de tog sig oftast fram ...
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: yngrot skrivet 09 november 2010, 09:49:02 AM
Nu lär kortlekar blir lite slitna och massor av kaffe druckit oxå .. men jag minns vintern 1995 då kördes bussar inne i stan men ej på landet.. visst var de sena men det gick att köra B-L hade bättre bussar förr snökedjor var bra att ha ..
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 10:17:45 AM
Citat från: yngrot skrivet 09 november 2010, 09:49:02 AM
Nu lär kortlekar blir lite slitna och massor av kaffe druckit oxå .. men jag minns vintern 1995 då kördes bussar inne i stan men ej på landet.. visst var de sena men det gick att köra B-L hade bättre bussar förr snökedjor var bra att ha ..

Om jag förstod BL:s trafikledare Zoltan rätt i radion så hade man visserligen haft problem med en buss som inte kunnat stanna på Åsbogatan i korsningen med Kungsleden och krockat tre bilar men det stora problemet är inte själva bussarna utan andra fordon som hindrar att de kommer fram. Snöoväder i november är alltid problematiska eftersom många bilister inte satt på vinterdäcken ännu. Jag har det inte t ex men jag har förstånd på att inte ge mig ut med bilen i dag.

Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 10:43:57 AM
Trafiken i Borås är nu i gång igen utom på linjerna 7 och 9. Där väntades det dröja till 11-tiden. Det är väl de två backigaste linjerna i stan. Backarna upp till och ned från Hedvigsborg är inte precis att leka med och inte heller de till Dammsvedjan/Kristineberg. Även mot Norrmalm är det många backar.

Även linjerna 11-16 (skall det inte vara 10-16?) är inställda. Det är dessa som trafikeras med småbussar Neoplan N4409.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:33:27 AM
Ha ha ha, nu kommer snön o direkt blir det kaos i södra Sverige...
Hur vore det om man hade bussar som funkar i alla väder? ;)
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 11:42:54 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:33:27 AM
Ha ha ha, nu kommer snön o direkt blir det kaos i södra Sverige...
Hur vore det om man hade bussar som funkar i alla väder? ;)

Som jag just skrev: problemet ligger inte så mycket i bussarna som annan trafik som hindrar att de kommer fram.

Den här typen av snöväder med kraftig blötsnö och friska vindar runt noll grader ställer till problem var det än inträffar. Det är bara det att sådant väder är ovanligare i norra Sverige än södra. Men Umeå drabbades hårt av liknande väder förra vintern.

Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: yngrot skrivet 09 november 2010, 12:48:46 PM
Detta att ställa trafiken är ju något som hänt de senaste åren. Jag har kört 25 år i Borås men sällan det ställdes in det hände vi körde lite andra vägar då snöröjningen inte hängde med .. men förr hade vi ju B58 och B10M och snökedjor och nog 17 tog vi oss fram . ofta är ju bilar problem.. Åsbogatan ner när det är halt är inte kul .. inte upp heller när man får rött vid Kungsleden .. men som sagt man får ju köra lite saktare så gick det rätt bra och undvika hamna på iskanan som det blev på vissa ställen ..
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: lil-sis skrivet 09 november 2010, 13:12:51 PM
Spelar ju ingen roll hur bra bussar man har när det ligger personbilar som lego överallt. Bussarna kan ju inte gärna köra rakt igenom dem...
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Rikard Å skrivet 09 november 2010, 18:23:47 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 10:43:57 AM
Även linjerna 11-16 (skall det inte vara 10-16?) är inställda. Det är dessa som trafikeras med småbussar Neoplan N4409.

Nej, det stämmer att det är 11-16 som är inställda. Linje 10 gick som vanligt om än med förseningar.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2010, 18:35:31 PM
Även Örebro har ställt sin stadstrafik nu.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: lil-sis skrivet 09 november 2010, 23:33:01 PM
Har kryssat mellan bilar som fastnat i backen på Vaksalagatan, backvänt i Ulleråker och lite allmänt sådan där. Men inte fastnat någonstans och fått beröm flera gånger  8)
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 00:09:10 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:33:27 AM
Ha ha ha, nu kommer snön o direkt blir det kaos i södra Sverige...
Hur vore det om man hade bussar som funkar i alla väder? ;)

Varsågod att flytta på bilarna och därefter ploga och sanda vägarna, så bussarna kan komma fram! ;)
Nu börjar du låta som vissa passagerare i Umeå som tror att bussföretaget ska lösa alla deras problem inkl snöskottning. 8)
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Zella skrivet 10 november 2010, 00:11:16 AM
På E6:an mellan Kållered & Lindome så var det en buss som fått stopp (vet ej busstyp el bolag) men det var
köer ända ner till Balder sas det och vad man kunde se från Mölndals Bro så var det nog så... bilister som inte ville stå i den kön fixade köer inne i Mölndal också, dom mest berörda linjerna 761. 764 & 765 som kör Via rävekärr... tog mig nästan 20 min att köra från Mölndals Bro till Hpl Rävekärrsgatan.

Detta var bara en försmak av vad som komma skall... vänta tills det blir 3-5 cm  :P
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2010, 10:04:58 AM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 november 2010, 00:11:16 AM
På E6:an mellan Kållered & Lindome så var det en buss som fått stopp (vet ej busstyp el bolag) men det var
köer ända ner till Balder sas det och vad man kunde se från Mölndals Bro så var det nog så... bilister som inte ville stå i den kön fixade köer inne i Mölndal också, dom mest berörda linjerna 761. 764 & 765 som kör Via rävekärr... tog mig nästan 20 min att köra från Mölndals Bro till Hpl Rävekärrsgatan.

Detta var bara en försmak av vad som komma skall... vänta tills det blir 3-5 cm  :P

Det var inte snömängden som ställde till det i går utan blixthalkan. Åtminstone var det så i Borås och jag antar att det inte var så stor skillnad i Mölndal. I Borås fungerade det bra trots intensivt snö fram till cirka klockan 08.00 när temperaturen närmade sig noll-strecket och allt frös på och vägarna blev som halkbanor. En buss gled nerför en backe i 100 meter utan att föraren kunde göra någonting.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Nupski skrivet 10 november 2010, 12:42:28 PM
Varför inte införa krav på dubbdäck och snökjedjor på bussar samt lastbilar och en lag som kräver dubbdäck och på bilar vid sådant här väder, eller får man inte införa tvingande lagar?
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 13:59:59 PM
Citat från: Tomas skrivet 10 november 2010, 12:42:28 PM
Varför inte införa krav på dubbdäck och snökjedjor på bussar samt lastbilar och en lag som kräver dubbdäck och på bilar vid sådant här väder, eller får man inte införa tvingande lagar?

Dubbdäck fungerar inte inte på tunga fordon annat än som viss styrningshjälp på framaxeln. Snökedjor går inte då tätortsbussar inte är designade för sånt. Hjulhusen är t.ex för små.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 10 november 2010, 18:46:11 PM
Sant att snökedjor inte hjälper mkt, även om det förbättrar driven under vissa förutsättningar. Men är ingen mirakelösning, absolut inte när man ska bromsa till stopp snabbt. Sen var det inte så mycket att det frös på när solen gick upp och blixthalka. Det stora problemet då blev blötsnön som packades till is av trafiken. Att GK saltade innan var bra, men man skulle sandat på den packade snön.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Peter C skrivet 10 november 2010, 21:34:16 PM

Kan tillägga att det var riktigt illa i Borås stad på tisdagsmorgonen. Körde nämligen i stan med lastbilen mellan 6-7 på morgonen, packad snö som blev isbana vid korsningarna p.g.a. inbromsningar/accelerationer. Inte konstigt att bussarna stod still. Tilläggas bör att många personbilar va ute och slirade på sommardäck oxå, vilket ställde till det en del.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: SimonB skrivet 10 november 2010, 22:03:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:29:47 AM
Nu skulle BL haft 10 st MaxCi med diffspärr...  :)

Har inte alla tunga bussar diffspärr?  ???
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:31:50 PM
Citat från: SimonB skrivet 10 november 2010, 22:03:35 PM
Har inte alla tunga bussar diffspärr?  ???

Inte det senaste decenniet. C:a 1998-2001 var mellanår där man kunde hitta diffspärr och ASR-antispinn om vartannat, men den nyaste buss jag kört som haft diffspärr var en Volvo B10BLE Carrus Vega -01. Från 2002 års modell eller senare har jag har inte lyckats hitta en enda buss med vanlig diffspärr. Möjligtvis finns det något undantag.
På samma sätt har jag sett diffspärr i nästan varenda Volvo B10M Carrus Star fram till 2001 ås modell, men inte i någon Volvo 9700 av 2002 års modell och framåt.

När det gäller Scanias tätortsbussar under 1990-talet vill jag minnas att ledvagnarna CN113ALB hade ASR-antispinn, medan kortvagnarna CN113CLB och MaxCi hade diffspärr. Däremot fanns inte diffspärren kvar när OmniCity/Link kom.

Att lastbilsförare inte känner till saker som ovanstående (samt motorplaceringen i B9S) märks tyvärr på deras kommentarer om hur dåliga vi bussförare är på att köra. Att köra en bra lastbil i halka är ju lätt jämfört med en "felkonstruerad" buss.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Jonas skrivet 11 november 2010, 12:39:51 PM
Som sagts ovan så är dagen bussar inte som gårdagens...

Tidigare fick man ha antispinnfunktionen i "gasfoten" och kunde om det blev för halt slå på diffspärren för att komma loss.

Men idag kan man som förare i princip inte göra någonting annat än att gasa försiktigt och hoppas på det bästa, och om antispinnsystemet slår till allt för snabbt(vilket det oftast gör) är det inte annat att göra än att vänta på hjälp...
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 11 november 2010, 18:13:31 PM
Annat var det när Polarbuss hade sina bussar 93, 94 och 95 (Volvo B10MA Säffle -90) i trafik i Umeå stad. Både diffspärr och onspot-kedjor hade de, och trafikledningen brukade sätta ut en på 1:an, en på 8:an samt den sista på 6 & 9. De rev upp all is på dessa tre linjer så att övriga bakomvarande "onspot-lösa" ledvagnar tog sig fram utan bekymmer. Givetvis hade man internutbildning i att handskas med denna utrustning.

Även Jämtlandsbuss i Östersund hade onspot på sina Säffle-ledvagnar från sent 80- och tidigt 90-tal.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: 1524MS skrivet 11 november 2010, 19:21:29 PM
Under -80talet när jag körde för GS i Göteborg,hade vi inga sådana lyxgrejor som diffspärr eller ABS. Om vi hade tur,så hade vi lite värme i bussen och kanske däck med mönster också. Ledbussarna hade mittmotor,sämsta möjliga bussar i halka och snö.
Gamla CR111:rna var säkra kort i alla väder. Men under de åren vi körde ändå,kanske inte alltid efter tidtabellen och vissa hållplatser fick man dra in ,som var i värsta uppförsbackarna.
Jag vet inte om det är fel på dagens bussar eller FBR-fel.
Att bussbolagen ställer in trafiken lättare idag,kanske beror det på skyhöga självrisker vid olyckor och skador, sen har vi all kritik som media skriver om.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: SimonB skrivet 12 november 2010, 16:31:29 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 22:31:50 PM
Inte det senaste decenniet. C:a 1998-2001 var mellanår där man kunde hitta diffspärr och ASR-antispinn om vartannat, men den nyaste buss jag kört som haft diffspärr var en Volvo B10BLE Carrus Vega -01. Från 2002 års modell eller senare har jag har inte lyckats hitta en enda buss med vanlig diffspärr. Möjligtvis finns det något undantag.
På samma sätt har jag sett diffspärr i nästan varenda Volvo B10M Carrus Star fram till 2001 ås modell, men inte i någon Volvo 9700 av 2002 års modell och framåt.

När det gäller Scanias tätortsbussar under 1990-talet vill jag minnas att ledvagnarna CN113ALB hade ASR-antispinn, medan kortvagnarna CN113CLB och MaxCi hade diffspärr. Däremot fanns inte diffspärren kvar när OmniCity/Link kom.

Att lastbilsförare inte känner till saker som ovanstående (samt motorplaceringen i B9S) märks tyvärr på deras kommentarer om hur dåliga vi bussförare är på att köra. Att köra en bra lastbil i halka är ju lätt jämfört med en "felkonstruerad" buss.

Shit... Diffspärren har för mig flera gånger inneburit skillnaden mellan att bli ståendes och att komma vidare med lastbilen. Ett antispinsystem kan aldrig ersätta en diffspärr fullt ut, så det här låter för mig som direkt vansinne. Det är ju inte konstigt att bussarna blir ståendes...
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: 1524MS skrivet 12 november 2010, 17:45:28 PM
Jag håller med fullständigt med Lars när det gäller egenutbildade förare,kvaliten blev väldigt skiftande,t.e.x en del hade aldrig ens
sett en halvautomat,men första trafikendagen skulle dem ändå kanske köra en buss med den växellådan,vad blev resultatet ???
Ersa skrev att lasbilsförarna tycker,att dem är bättre släkte.Men det tycker inte jag ,att dem är bättre.
Det märkte jag väl under mina år inom åkeribranchen som chaufför,hur tokigt lastade fordonen var väldigt ofta.
Och senaste åren har jag jobbat som truckförare på en fabrik.Där ser man hur duktiga dem är.Dem kan komma med en bil och släp
lastat kanske 2ton på bilen och 20ton i släpet. ;D ;D
Dem kanske lastar 7ton i bilen ,på det första 2 flakmetern och åker sen till Estrella och lastar luft på dom sista metrarna.
Och tyvärr gör dem flesta så,men jag undrar inte heller varför spinner dem överallt.
Men som bussförare  kan du inte lasta passagerarna som du vill på en höge. :o :o
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: SimonB skrivet 12 november 2010, 18:31:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2010, 16:45:26 PM
Det Simon beror ju tyvärr på att man snålat in på utbildningen och "fått" förare som inte har en aning om hur man hanterar diff spärr, onspot och avlastning av stödaxel på boggibussar, då får man en hop med dyra haverier och sedan tar man bort alla dylika finesser till förmån för det i mitt tycke ganska värdeslösa ASR systemet, visst det kanske slipar hållplatser mindre i halka för förare utan förstånd men kör man fast så sitter man där man sitter och i värsta fall innebär det bärgning på nästan plan mark, det här är ju ingen nyhet tyvärr, redan de första boggibussarna till dåvarande SL som placerades i Norrtälje 1985 fick ganska snart diff spärrarna bortkopplade, dock kanske det varit billigare att skicka förarna på kurs än att ta bärgare till när o fjärran (med när menas Norrtälje Busstn)

Problemet bottnar i egenutbildade förare som aldrig kört med sådana finesser under utbildningen och inte har en aning om hur man hanterar dem, om man redan under grundutbildningen lärde ut detta och sedan hade regelbundna vinterövningar (som på den gamla goda tiden) kanske trafiken skulle löpa bättre med färre haverier och fastkörda bussar.

Det låter i mina öron otroligt motsägelsefullt att bussbolagen väljer bort diffspärrarna eftersom deras chaufförer, som de själva(!) utbildat inte kan hantera dem. Vad är det för ett cirkelresonemang?  >:(
Problemet ligger uppenbarligen på ett annat plan. Dessutom, om man inte lärt sig hantera en diffspärr när man har tung behörighet, så kan man ju fråga sig vad mer för grundläggande kunskaper som saknas. Skrämmande!

//Simon, som aldrig upphör att förvånas...
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Jonas skrivet 12 november 2010, 21:59:57 PM
Citat från: SimonB skrivet 12 november 2010, 18:31:18 PM
Dessutom, om man inte lärt sig hantera en diffspärr när man har tung behörighet, så kan man ju fråga sig vad mer för grundläggande kunskaper som saknas.

Om inte utrustningen finns på det fordon du kör när du tar ditt d-kort, vart ska du då lära dig använda den?

Det kan vara allt i från diffspärr(vilken kan vara svårt att lära sig hantera på sommaren), olika typer av växellåda, boggi etc. etc.

Den körskola jag gick på hade 1 lastbil och 1 buss, som den utrustningen som inte fanns på dessa fick man således ingen utbildning på, t.ex. bakgavellyft som inte fanns på lastbilen.

Sedan kan jag hålla med om att det är konstigt att åkerierna inte utbildar sina förare när de köper in nya fordon, vare sig det är en ny modell(= nya symboler, knapplacering mm) eller ny utrustning som ingen är van att hantera, t.ex rullstolsramper.
Om jag ägde ett åkeri och köpte in fordon för ett antal miljoner styck, skulle jag säkerställa att personalen kunde hantera dem utan att orsaka skada på fordonen eller i värsta fall pasagerarna!
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: SimonB skrivet 12 november 2010, 22:16:55 PM
Citat från: Z skrivet 12 november 2010, 21:59:57 PM
Om inte utrustningen finns på det fordon du kör när du tar ditt d-kort, vart ska du då lära dig använda den?

Det kan vara allt i från diffspärr(vilken kan vara svårt att lära sig hantera på sommaren), olika typer av växellåda, boggi etc. etc.

Den körskola jag gick på hade 1 lastbil och 1 buss, som den utrustningen som inte fanns på dessa fick man således ingen utbildning på, t.ex. bakgavellyft som inte fanns på lastbilen.

Sedan kan jag hålla med om att det är konstigt att åkerierna inte utbildar sina förare när de köper in nya fordon, vare sig det är en ny modell(= nya symboler, knapplacering mm) eller ny utrustning som ingen är van att hantera, t.ex rullstolsramper.
Om jag ägde ett åkeri och köpte in fordon för ett antal miljoner styck, skulle jag säkerställa att personalen kunde hantera dem utan att orsaka skada på fordonen eller i värsta fall pasagerarna!

Jag fick aldrig prova en diffspärr innan jag började jobba på egen hand. Det räckte gott och väl med teorin, där det stod att man ska stå stilla när diffen spärras och att man ska köra försiktigt. Följer man de enkla anvisningarna så förstör man ingenting. Man måste inte utbildas praktiskt på exakt allting...
Att det skulle kosta för mycket att utbilda chaufförerna på den saken (torde ta max ett par minuter) förstår jag inte.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:18:59 PM
Citat från: SimonB skrivet 12 november 2010, 18:31:18 PM
Det låter i mina öron otroligt motsägelsefullt att bussbolagen väljer bort diffspärrarna eftersom deras chaufförer, som de själva(!) utbildat inte kan hantera dem. Vad är det för ett cirkelresonemang?  >:(
Problemet ligger uppenbarligen på ett annat plan. Dessutom, om man inte lärt sig hantera en diffspärr när man har tung behörighet, så kan man ju fråga sig vad mer för grundläggande kunskaper som saknas. Skrämmande!

//Simon, som aldrig upphör att förvånas...

Nu var det dessutom många år sedan man helt valde bort, eller i efterhand kopplade ur de diffspärrar som fanns. Efter 2002 går det väl inte ens att beställa en buss med diffspärr, ens om man vill?

Har man tur och tar sitt D-körkort på "rätt" utbildning får man både teoretisk och praktisk undervisning i manuell växellåda, diffspärr, boggilyft samt i norr även bakgavellyft och backning mot lastkaj med godsbuss. Jag tog mitt D-kort i Vännäs, och när jag satte mig i en då helt ny Carrus Vega våren 2001 visste jag nästan direkt vad alla knappar gick till, och kände mig inte ett dugg osäker på själva fordonet. Att det var 15 meter långt och hade boggi var ju något som skolans alla bussar hade.
När jag senare tog C och CE-behörighet 2005 var denna utbildning om möjligt ännu mer omfattande. Framför allt var det ett evigt nötande, backande på grusvägar, manövrerande runt koner, och sedermera även till- och frånkoppling av släp samt backning med desamma flera timmar om dagen. Lastbilsbranschen har inte bara i regel bättre förarutbildningar, utan även bra byggda fordon med rätt utrustning och tyngdpunkten på rätt ställen. Men då åkarna ju inte behöver anpassa sig till krav på lågentré, barnvagnsplatser och annat, så slipper de sidmonterade mittmotorer, eller motorer och drivning "i släpet".

Jag säger inte att lastbilsförarna tycker att dem är bättre släkte. De har bara lite svårt att sätta sig in i hur "omöjlig" en modern buss kan vara att hantera i halka jämfört med deras egna lastbilar, då de själva slipper saker som att t.ex köra fast på en plan yta trots att fordonet har nya vinterdäck, med 40 vittnen inne i fordonet som genast dömer ut föraren som dålig, eller bussbolaget då de själva drar den felaktiga slutsatsen att fordonet nog måste ha sommardäck.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: SimonB skrivet 12 november 2010, 22:22:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:18:59 PM
Nu var det dessutom många år sedan man helt valde bort, eller i efterhand kopplade ur de diffspärrar som fanns. Efter 2002 går det väl inte ens att beställa en buss med diffspärr, ens om man vill?

Är det så illa?
Så, om jag vill köpa en turistbuss och starta ett litet bussåkeri så kan jag inte få diffspärr på min buss?

Nåja, tack för infon iaf. Intressant!
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 12 november 2010, 22:23:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:18:59 PM
Nu var det dessutom många år sedan man helt valde bort, eller i efterhand kopplade ur de diffspärrar som fanns. Efter 2002 går det väl inte ens att beställa en buss med diffspärr, ens om man vill?

Har man tur och tar sitt D-körkort på "rätt" utbildning får man både teoretisk och praktisk undervisning i manuell växellåda, diffspärr, boggilyft samt i norr även bakgavellyft och backning mot lastkaj med godsbuss. Jag tog mitt D-kort i Vännäs, och när jag satte mig i en då helt ny Carrus Vega våren 2001 visste jag nästan direkt vad alla knappar gick till, och kände mig inte ett dugg osäker på själva fordonet. Att det var 15 meter långt och hade boggi var ju något som skolans alla bussar hade.
När jag senare tog C och CE-behörighet 2005 var denna utbildning om möjligt ännu mer omfattande. Framför allt var det ett evigt nötande, backande på grusvägar, manövrerande runt koner, och sedermera även till- och frånkoppling av släp samt backning med desamma flera timmar om dagen. Lastbilsbranschen har inte bara i regel bättre förarutbildningar, utan även bra byggda fordon med rätt utrustning och tyngdpunkten på rätt ställen. Men då åkarna ju inte behöver anpassa sig till krav på lågentré, barnvagnsplatser och annat, så slipper de sidmonterade mittmotorer, eller motorer och drivning "i släpet".

Jag säger inte att lastbilsförarna tycker att dem är bättre släkte. De har bara lite svårt att sätta sig in i hur "omöjlig" en modern buss kan vara att hantera i halka jämfört med deras egna lastbilar, då de själva slipper saker som att t.ex köra fast på en plan yta trots att fordonet har nya vinterdäck, med 40 vittnen inne i fordonet som genast dömer ut föraren som dålig, eller bussbolaget då de själva drar den felaktiga slutsatsen att fordonet nog måste ha sommardäck.

Redan då du tog kortet så var det väl Vegan från Vännäs Buss man körde med (men nu har man en egen buss/ar på Lilja), och dom har väl bara en? Jobbar ju själv mittemot Lilja och åker ofta med en Vega.
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:27:47 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 november 2010, 22:23:00 PM
Redan då du tog kortet så var det väl Vegan från Vännäs Buss man körde med (men nu har man en egen buss/ar på Lilja), och dom har väl bara en? Jobbar ju själv mittemot Lilja och åker ofta med en Vega.

Inte Vegan. Nästan all utbildning skedde med "ROG:arna", dvs två st Carrus Star med G8-lådor. Samt någon äldre godsbuss. Det enda vi inte hann pröva på var att ta en heldag med en Scania CN113ALB (ledvagn) från Polarbuss för att lära oss svansmotor och genande "släphjul".
Titel: SV: Tätortstrafiken i Borås inställd
Skrivet av: lil-sis skrivet 13 november 2010, 19:35:00 PM
Det är tur att man har naturlig fallenhet för det här med körning  8)