Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 01 november 2010, 23:30:56 PM

Titel: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 01 november 2010, 23:30:56 PM
enligt detta styrelsemöte http://sl.se/PageFiles/212/Justerat_protokoll_24aug2010.pdf (längst ner på blad 2)
kommer beslut om tilldelning av ny operatör för busstrafiken Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö att fattas 2 November 2010.

kan vi hoppas att de stämmer eller är de uppskjutet?

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 02 november 2010, 04:19:50 AM
Citat från: homer skrivet 01 november 2010, 23:30:56 PM
enligt detta styrelsemöte http://sl.se/PageFiles/212/Justerat_protokoll_24aug2010.pdf (längst ner på blad 2)
kommer beslut om tilldelning av ny operatör för busstrafiken Huddinge/Botkyrka/Söderort samt Nacka/Värmdö att fattas 2 November 2010.

kan vi hoppas att de stämmer eller är de uppskjutet?


Som bäst håller jag på med att lära mig Söderorts linjer så för min del är det ju ypperligt ifall Keolis tar hem Huddinge/Botkyrka/Söderort
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 02 november 2010, 16:00:33 PM
Jag hoppas verkligen att Keolis (Busslink) tar hem ALLT!  ;D
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: at1981 skrivet 02 november 2010, 16:27:10 PM
Hejsan!


Jag är väldigt nyfiken på vad det blir för beslut.
Om det inte fattas beslut idag, när blir det då i sådana fall?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Leo skrivet 02 november 2010, 16:38:52 PM
23 november har jag hört.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Citat från: Leo skrivet 02 november 2010, 16:38:52 PM
23 november har jag hört.

Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf (http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf), just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.

Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: jocke skrivet 02 november 2010, 18:29:44 PM
Ska bli spännade och se om vi får något svar idag. Tvivlar dock
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 02 november 2010, 19:21:13 PM
Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.

Nöjda är dock inte direkt vad deras anställda/ fd anställda är... :-X

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Omnilasse skrivet 02 november 2010, 20:51:56 PM

Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf (http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf), just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.

Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.
Precis, så kommer det inte idag - det kanske inte offentligörs med en gång oavsett - lär det nog komma så fort man har möjlighet att samla presidiet.

Nu är det ju inte så mycket man kan lägga in att man är nöjd med en operatör - det är ju trots allt huvudsakligen en prisupphandling - Arriva har ju lyckats ta sig in Stockholm för att man lagt sig lägst för att man velat expandera - nu verkar man ju vara lite mer försiktig. Nobina har väl egentligen störst chans eftersom man har ett visst fördel av att ha kört på bägge  områdena under senaste tiden - men att man vet vad det egentligen kostar att köra ett område behöver förstås inte hindra andra från att lägga underbud. Nåväl alla fyra stora (och det är väl egentligen bara dem som har möjlighet att lägga på så här stora områden), verkar ju dock passerat "expansionsfasen". Jag tror ingen av dem kommer att lägga något underbud utan att buden kommer att ligga rätt nära varandra. 
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: julle skrivet 03 november 2010, 00:23:24 AM
Arriva hade INTE lägst pris i vare sig Ekerö eller Märsta, utan de vann anbuden på högst kvalitetspoäng av alla anbudslämnare. SL har sedan upphandlingen 2005 i Södertälje och Järfälla använt sig av kvalitetsutvärdering i alla upphandlingar.

När det gäller de nu aktuella upphanlingarna på Nacka- Värmdö, Huddinge- Botkyrka med Söderort, så är det även där frågan om kvalitetsutvärdering som en har förhållandevis stor påverkansgrad vem som kommer att vinna.

Att påstå att Nobina skulle ha störst chans att vinna därför att man nu kör bägge områden (utom Söderort), är att ta till överord. Förutsättningarna i kommande trafikavtal är väsentligt förändrade jämfört med nu, speciellt för Huddinge-Botkyrka-Söderort. Bara det faktum att trafikvolymerna blir gigantiskt stora gör att riskerna ökar dramatiskt för entreprenören och sannolikt även priserna.

Jag skulle vilja påsta, att i båda dessa anbud är det avgörande vilken anbudslämnare som bedömmer "riskerna" som lägst och därmed kan lämna lågt pris, samtidigt som denne lyckas skriva upp kvalitén till max.

Ytterliggare så tror jag att till skillnad från många mindre anbud runt om i landet, så kommer prisskillnaderna vara oerhört stora mellan olika anbudslämnare i denna upphandling, återigen speciellt på Huddinge-Botkyrka-Söderort. Skälet är precis som ovan beskrivet förknippat med RISKEN i så här stora trafikavtal, och hur olika anbudslämnare värderar dessa risker kommer nog skilja sig åt markant.

Men, men, den som lever får se som det brukar heta. Men spekulera är förstås alltid kul! Själv tror jag att Nobina behåller Nacka-Värmdö medans det blir entreprenörsbyte söder om stan med antingen Veolia eller Arriva som vinnare.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 november 2010, 08:10:45 AM
Det är förstås riktigt - men pris i förhållande till kvalité är ändå en prisupphandling - där man inte kan ta hänsyn till hur man tycker att man skött uppdragen tidigare - det var min poäng. Framförallt inte då vissa har kört med kvalitetsavtal medan andra inte haft det. Men mycket i de nya avtalen sköts ju också med incitament och bonusar - alltså blir ändå priset rätt centralt.

Helt rätt också förstås med riskfaktorn. Och det var där jag gjorde bedömningen att - under förutsättning att ingen vill ta några större risker - har den som har kontrakt i områdena störst chans. Men visst är det så att om någon vill chansa, så lär ju den kunna ta hem upphandlingen - har väl dock uppfattat att ingen av de stora är så pigga på det just nu...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: jocke skrivet 03 november 2010, 11:12:10 AM
Ursäkta en oinsatt.

Hur många fordon rör de sig om i dessa två områden?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 03 november 2010, 15:04:16 PM
Citat från: Leo skrivet 02 november 2010, 16:38:52 PM
23 november har jag hört.
Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Nästa styrelsemöte är då, ja, men enligt detta dokument har man delegerat ansvaret för beslutet till presidiet: http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf (http://194.68.78.21/PageFiles/4300/Arende_8-Delegation_tilldelningsbeslut_E19.pdf), just för att tilldelningsbeslutet skall kunna tidigareläggas.


Senaste budet är att besked kommer på måndag, 8 november. Återstår att se om det håller...

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:44:14 PM
Vilka är de exakta datumen för trafikstarterna på dessa båda avtal?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 03 november 2010, 17:45:08 PM
Trafikstart för båda i augusti 2011, vinterns tabell. Datum för detta är inte fastslaget, men 15:e eller 22:e augusti verkar rimligt.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: julle skrivet 03 november 2010, 18:45:45 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 03 november 2010, 08:10:45 AM
Det är förstås riktigt - men pris i förhållande till kvalité är ändå en prisupphandling - där man inte kan ta hänsyn till hur man tycker att man skött uppdragen tidigare - det var min poäng. Framförallt inte då vissa har kört med kvalitetsavtal medan andra inte haft det. Men mycket i de nya avtalen sköts ju också med incitament och bonusar - alltså blir ändå priset rätt centralt.

Helt rätt också förstås med riskfaktorn. Och det var där jag gjorde bedömningen att - under förutsättning att ingen vill ta några större risker - har den som har kontrakt i områdena störst chans. Men visst är det så att om någon vill chansa, så lär ju den kunna ta hem upphandlingen - har väl dock uppfattat att ingen av de stora är så pigga på det just nu...
Du har helt rätt i att hänsyn till hur man tidigare har skött trafikuppdraget inte är relevant, tvyärr kanske man kan tillägga. Det är till och med så enligt LUF, att den upphandlande enheten INTE får referera till tidigare uförande vad gäller kvalité och därmed ge plus eller minuspoäng till befintlig operatör.

När det gäller kvalitetsutvärdering i själva anbudet, så måste man också  ha klart för sig att det tyvärr ofta rör sig om väldigt teoretisk kvalité. Och det är det jag hänger upp mig på, att en anbudslämnare kan lova guld och gröna skolgar och sen vid trafikdrift inte uppfylla ens 20% av löftena från anbudet, utan att SL reagerar och framför allt sanktionerar en sådan entreprenör. Belysande för det är väl ändå Södertälje, som Nobina hade både innan och efter den senaste upphandling. Ingen kan med trovärdighet påstå att kvalitén har blivit avsevärt bättre än tidigare i Södertälje (trots kvalitetsutvärdering i anbudet), utan det är fortfarande lite av mentaliteten "tanka och kör" som gäller. Till och med SL:s egna rapporter antyder det.

Det gäller att ha klart för sig, att vid en upphandling där kvalitetsutvärdering ingår och poängsätts, så skapas i anbudsläget ett så kallat utvärderingspris. Detta utvärderingspris är teoretiskt och har inget alls att göra med vilken ersättning vinnnade entreprenör kommer att få för själva trafikdriften. Det är det som gör att det "riktiga" priset inte får så stor betydelse vem som blir vinnare.

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: julle skrivet 03 november 2010, 18:58:55 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 08:27:33 AM
Ytterligare en aspekt i just dessa kontrakt är vilken operatör som är mest beroende av den "cash flow" som innehavet av ett eller bägge dessa kontrakt genererar, vi talar om mycket stora månatliga utbetalningar under en lång o säker framtid som kan vara väldigt viktiga.
Här sätter du fingret på en mycket viktig aspekt. Den stora skillnaden mellan SL och övriga trafikhuvudmän i Sverige, är att SL betalar ut ersättningen för trafiken till sina entreprenörer den 15 i månaden FÖRE. Detta bidrar till en inte oansenlig summa av positivt kassaflöde för entreprenören. Lek med tanken att ett enda bolag kommer att vinna både N/V och H/B/S, så pratar vi om dryga 80 miljoner varje månad den 15:e som entreprenören har att "leka" med fram till löneutbetalningarna i slutet på samma månad. Det är inte precis kattlort vi pratar om här.

Frågan är vilket av bussbolagen på den svenska marknaden som är i störst behov av kassaflöde? Har Nobina stärks så mycket av de senaste två åren av posiva ekonomiska resultat, att man har råd att "räkna rätt" (läs räkna högt!) och därmed riskera att förlora dessa båda stora kontrakt därför att någon konkurrent räknar lågt eller rent av normalt, eller är de fortfarande i behov av att få in pengar i bolaget för att klara sina räkningar och avbetalningar?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 november 2010, 19:32:29 PM
Citat från: jocke skrivet 03 november 2010, 11:12:10 AM
Ursäkta en oinsatt.

Hur många fordon rör de sig om i dessa två områden?
Har det inte exakt i huvudet, men N/V lär väl vara drygt 200 fordon och S/H/B beräknas till 260.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 november 2010, 19:50:30 PM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 02 november 2010, 16:00:33 PM
Jag hoppas verkligen att Keolis (Busslink) tar hem ALLT!  ;D
Citat från: Blocks_22 skrivet 02 november 2010, 18:09:29 PM
Skulle för övrigt bli förvånad om Arriva inte roffar åt sig något av avtalen, jag vet att man på SL är mycket nöjda med deras resultat vad gäller Ekerö och Märsta.

Hej!

Som regelbunden Nacka/Värmdö åkare så tänker jag delge mina åsikter om trafiken och operatörer...

Jag är mycket nöjd med Nobina och deras bemötande, och vill att de får fortsatt förtroende.

Annars så har jag ingenting emot att få Arriva hit, även fast de kanske inte är de bästa för förarna!

Däremot så vill jag varken ha Keolis (Busslink) eller ännu värre Veolia! Dock så är det nog inte så troligt att Veolia startar sin Stockholmstrafik med en av de strööst områdena...

Så:

Trevlig kväll!

MVH Calken
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 november 2010, 20:39:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 20:01:53 PM
För personalen är det givetvis enklast om det fortsatt blir samma operatör som idag, men i övrigt är det i det stora hela knappast någon avgörande skillnad mellan dem du räknar upp, eventuellt kanske du får lägga till ytterligare en operatör bland dessa.

Det är ju samma lön och avtalssvillkor som gäller, sedan kan det ju vara olikheter mellan dem med olika för o nackdelar som nog tar ut varandra.
Ja, frågan är väl om Orusttrafiken i någon konstellation lagt ett bud också? Och KR var ju på hugget i Uppsala. De har ju Netbuss bakom sig så där finns ju ekonomisk potential. I just de här upphandlingarna blir väl också vinsten av att kunna sätta in gamla fordon relativt liten, eftersom kraven på andel miljöbussar är hög och det är generellt krav på låggolv/entré. Och det är klart kan Arriva importera från Danmark, så kan väl förvisso Orusttrafiken importera bussar från Norge om det skulle behövas och där har man ju en och annan buss att kunna täcka upp med.

Det viktigaste när det gäller personalpolitik brukar ändå till stor del handla om att ha bra ledning på det lokala planet - då kan ett och annat konstigt påbud från centralt håll accepteras.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Kvarne skrivet 05 november 2010, 09:24:24 AM
Senaste info: Beslut kommer senast tisdag den 9 november! Huuh..*nervöst* :o :-X
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2010, 09:33:16 AM
Citat från: Kvarne skrivet 05 november 2010, 09:24:24 AM
Senaste info: Beslut kommer senast tisdag den 9 november! Huuh..*nervöst* :o :-X

Tja... jämförelsevis är det väl inte så nervöst för er SL-förare som har garanterad anställningstrygghet även om det blir operatörsbyte.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: buskörare skrivet 05 november 2010, 11:53:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 09:33:16 AM
Tja... jämförelsevis är det väl inte så nervöst för er SL-förare som har garanterad anställningstrygghet även om det blir operatörsbyte.

Varför skulle det inte vara nervöst?
Det kan ju faktiskt vara så att man trivs med sin arbetsgivare och absolut inte vill byta? Anställningstryggheten är viktig, absolut. Men även trivseln på jobbet är viktig.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Magnus_J skrivet 05 november 2010, 12:29:54 PM
precis och lite förvånad över Calkens inlägg. det blir samma förare oavsett vilken operatör som kör trafiken och då förstår ag inte hans synpukter och vad det grundar sig på. Livserfarenhet? Bransch kännedom?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 05 november 2010, 13:01:11 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 05 november 2010, 12:29:54 PM
precis och lite förvånad över Calkens inlägg. det blir samma förare oavsett vilken operatör som kör trafiken och då förstår ag inte hans synpukter och vad det grundar sig på. Livserfarenhet? Bransch kännedom?


Nej, givetvis så har jag ingen erfarenhet av de två som du nämner, den enda erfarenhet jag ha är från själva åkandet. Jag vet inte hur ofta du åker buss här i Nacka/Värmdö men jag åker här varje dag, och kan därför säga att jag tycker att Nobina gör ett mycket bra jobb! Det står jag dessutom för!

Sedan så har jag åkt en hel del med Arriva i Helsingborg och tycker att de gör ett bra jobb även där...

Busslink har man ju åkt några gånger med i Stockholms innerstad, men inte så mer...

Och anledning till att jag är lite skeptisk emot Veolia är att de inte har någon trafik alls i Stockholms län, och Nacka/Värmdö är ett av de största trafikområdena...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Leo skrivet 05 november 2010, 14:13:05 PM
Det ska mycket spännande detta. Är ju själv uppväxt med trafiken i berörda områden och +90% av mina resor med SL-bussar görs i Huddinge/Botkyrka/Söderort.

Jag tror att Busslink vinner och det grundar jag på följande hypotes:

1) Busslink har erfarenhet av gasbussar i SL-land (tänker då på Gubbängen)
2) Busslink har haft båda områdena tidigare och nu har de Söderort.
3) Tittar på hur Busslinks vagnar ser ut så ser det ju onekligen ljust ut för dem. Men SL verkar inte bry sig om hur deras fordon ser ut?

Jag tror som sagt att Busslink vinner, sedan kommer Nobina. De andra har ingen chans. Arriva tror jag inte ens vill ta över detta mastodont-projekt.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Stefan P skrivet 05 november 2010, 14:25:44 PM
Hej

Vad är det för skillnad på att köra gasbuss i Stockholm och i övriga Sverige?
Nobina har ju erfarenhet av Botkyrka, Värmdö, Nacka?

Arriva har Helsingborg och det är inte litet, det kan mycket väl bli Arriva?

Eller som min gammla mormor säger den som lever får se.

Jag gratulerar den som får körning vem det än blir.

mvh Stefan P
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: homer skrivet 05 november 2010, 14:47:57 PM
Citat från: calken skrivet 03 november 2010, 19:50:30 PM
Hej!

Som regelbunden Nacka/Värmdö åkare så tänker jag delge mina åsikter om trafiken och operatörer...

Jag är mycket nöjd med Nobina och deras bemötande, och vill att de får fortsatt förtroende.

Annars så har jag ingenting emot att få Arriva hit, även fast de kanske inte är de bästa för förarna!

Däremot så vill jag varken ha Keolis (Busslink) eller ännu värre Veolia! Dock så är det nog inte så troligt att Veolia startar sin Stockholmstrafik med en av de strööst områdena...

Så:

  • Nobina
  • Arriva
  • Keolis (busslink)
  • Veolia

Trevlig kväll!

MVH Calken



Nu ska jag inte säga nått säkert, för jag har egenligen ingen aning, men enligt ett ryckte så har Arriva inte kvalificerat sig för Nacka/Värmdö alternativt hoppat av, men som sagt, det är bara hörsägen så det jag skriver kan vara helt fel...


Och av dem som ni nämner skulle det väl inte vara helt uteslutet om MTR också finns med bland intressenter om dem kanske vill expandera
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 05 november 2010, 15:05:18 PM
Citat från: homer skrivet 05 november 2010, 14:47:57 PM


Nu ska jag inte säga nått säkert, för jag har egenligen ingen aning, men enligt ett ryckte så har Arriva inte kvalificerat sig för Nacka/Värmdö alternativt hoppat av, men som sagt, det är bara hörsägen så det jag skriver kan vara helt fel...


Och av dem som ni nämner skulle det väl inte vara helt uteslutet om MTR också finns med bland intressenter om dem kanske vill expandera

Jo fast hörsägnen har även sagt att DB är intresserade, men man kanske inte lägger bud under Arriva... Fast vi får se, på måndag ska beskedet komma om vem som tar hem de olika områdena...

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2010, 16:36:25 PM
Citat från: calken skrivet 05 november 2010, 13:01:11 PM
Och anledning till att jag är lite skeptisk emot Veolia är att de inte har någon trafik alls i Stockholms län, och Nacka/Värmdö är ett av de största trafikområdena...

Tänk på att Linjebuss/Connex/Veolia haft SL-trafiken i stora Råsta samt Kallhäll i en herrans massa år.
Är Nacka/Värmdö verkligen större än Råsta och Kallhäll?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 05 november 2010, 16:44:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2010, 16:36:25 PM
Tänk på att Linjebuss/Connex/Veolia haft SL-trafiken i stora Råsta samt Kallhäll i en herrans massa år.
Är Nacka/Värmdö verkligen större än Råsta och Kallhäll?

Det jag menar är ju att de inte har någon trafik i Sthlm i dagsläget, men det kanske inte är något hinder?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 05 november 2010, 17:01:53 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 05 november 2010, 15:05:18 PM
Jo fast hörsägnen har även sagt att DB är intresserade, men man kanske inte lägger bud under Arriva... Fast vi får se, på måndag ska beskedet komma om vem som tar hem de olika områdena...



Jag tror absolut inte att Arriva har lagt lägst bud på något av områdena. Jag tror mig också veta att man definitivt inte dragit sig ur, är det så att de inte längre är med i leken är de för att de är utgallrade redan tidigt (isf för att man har lagt sig för högt).
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: homer skrivet 05 november 2010, 17:28:31 PM
Citat från: calken skrivet 05 november 2010, 16:44:04 PM
Det jag menar är ju att de inte har någon trafik i Sthlm i dagsläget, men det kanske inte är något hinder?

just därför är dem nog sugna på att komma tillbaka, när de dessutom rör sig om Sveriges största avtalsområden ligger de dessutom mycket prestige i de...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 05 november 2010, 19:01:19 PM
Citat från: Blocks_22 skrivet 05 november 2010, 17:01:53 PM
Jag tror absolut inte att Arriva har lagt lägst bud på något av områdena. Jag tror mig också veta att man definitivt inte dragit sig ur, är det så att de inte längre är med i leken är de för att de är utgallrade redan tidigt (isf för att man har lagt sig för högt).

Vad har jag nämt något om Arrivas bud?

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 05 november 2010, 19:15:28 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 05 november 2010, 19:01:19 PM
Vad har jag nämt något om Arrivas bud?



Tja, du har väl nämnt Arrivas bud lika lite som jag har anklagat dig för att göra just detta.

Jag lade in min egen kommentar till Arrivas bud under ett citat av ett av dina inlägg, beklagar om detta rörde ihop saker för dig.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 05 november 2010, 19:20:01 PM
Citat från: Blocks_22 skrivet 05 november 2010, 19:15:28 PM
Tja, du har väl nämnt Arrivas bud lika lite som jag har anklagat dig för att göra just detta.

Jag lade in min egen kommentar till Arrivas bud under ett citat av ett av dina inlägg, beklagar om detta rörde ihop saker för dig.

Ja man ska nog bara citera det man tänker kommentera... 8)

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Leo skrivet 05 november 2010, 21:04:16 PM
Citat från: Stefan P skrivet 05 november 2010, 14:25:44 PM
Hej


Nobina har ju erfarenhet av Botkyrka, Värmdö, Nacka?


Vet inte men

Busslink har erfarenhet av Huddinge/Botkyrka samt att de kör i Söderort idag.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 2 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 06 november 2010, 01:38:45 AM
Citat från: buskörare skrivet 05 november 2010, 11:53:28 AM
Varför skulle det inte vara nervöst?
Det kan ju faktiskt vara så att man trivs med sin arbetsgivare och absolut inte vill byta? Anställningstryggheten är viktig, absolut. Men även trivseln på jobbet är viktig.

Jag skrev "jämförelsevis". Från min synvinkel som UL-förare som inte ser en fast anställning ens långt i fjärran pga alla turer i upphandlingarna har förarna det riktigt gött på andra sidan länsgränsen med sin garanti att få fortsätta hos en ny operatör.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: kurre skrivet 08 november 2010, 12:52:53 PM
Veolia har inte lämnat något anbud i denna upphandling.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 november 2010, 13:04:00 PM
Citat från: kurre skrivet 08 november 2010, 12:52:53 PM
Veolia har inte lämnat något anbud i denna upphandling.

Synd :-( - hade hoppats på att de ville tillbaka o konkurrera på allvar i SL-land...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Karsten skrivet 08 november 2010, 14:00:27 PM
Citat från: kurre skrivet 08 november 2010, 12:52:53 PM
Veolia har inte lämnat något anbud i denna upphandling.

Ryktet säger att Veolia för ett antal år sedan fattade ett principbeslut att inte lägga några underbud på busstrafik. Sedan dess har de inte vunnit särskilt många bussanbud.  :P

Samband?
Hörsägen?
Sanningshalt?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Kvarne skrivet 08 november 2010, 14:02:31 PM
Okej.....Då lär det stå mellan Keolis Sverige(Busslink), Nobina och Arriva...

Svaret är (igen) uppskjutet, men bara till imorn...så imorn efter 12.00 vet vi....
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Karsten skrivet 08 november 2010, 14:03:52 PM
Hur är det med t.ex. Orusttrafiken och KR? Är de inte med och slåss?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: kurre skrivet 08 november 2010, 14:55:13 PM
Citat från: Karsten skrivet 08 november 2010, 14:00:27 PM
Ryktet säger att Veolia för ett antal år sedan fattade ett principbeslut att inte lägga några underbud på busstrafik. Sedan dess har de inte vunnit särskilt många bussanbud.  :P

Samband?
Hörsägen?
Sanningshalt? 100%
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 08 november 2010, 16:18:17 PM
Citat från: Kvarne skrivet 08 november 2010, 14:02:31 PM
Okej.....Då lär det stå mellan Keolis Sverige(Busslink), Nobina och Arriva...

Svaret är (igen) uppskjutet, men bara till imorn...så imorn efter 12.00 vet vi....

HEJA NOBINA!  8)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2010, 18:01:34 PM
Citat från: Karsten skrivet 08 november 2010, 14:00:27 PM
Ryktet säger att Veolia för ett antal år sedan fattade ett principbeslut att inte lägga några underbud på busstrafik. Sedan dess har de inte vunnit särskilt många bussanbud.  :P

Samband?
Hörsägen?
Sanningshalt?

De meddelade i varje själva att de inte skulle lägga underbud för att få busstrafik. Därmed erkännandes att de hade gjort det tidigare. Men det finns väl inget bussbolag som i dag lägger medvetna underbud? 
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 08 november 2010, 19:44:22 PM
Det är den 8:e idag!  ;D Vad händer?


Har SL meddelat vilka som får köra? Jag håller tummarna för Keolis (Busslink)!  8)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 8 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Åsa Nietzsche skrivet 08 november 2010, 19:46:08 PM
Citat från: calken skrivet 08 november 2010, 16:18:17 PM
HEJA NOBINA!  8)


Neeeeeej  ;)


KEOLIS, KEOLIS, KEOLIS, KEOLIS!!!  ;D
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:29:31 AM
Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 08 november 2010, 19:44:22 PM
Det är den 8:e idag!  ;D Vad händer?


Har SL meddelat vilka som får köra? Jag håller tummarna för Keolis (Busslink)!  8)

Som jag skrev igår så är det idag resultatet kommer. Det är sagt att det ska meddelas efter 12.00 så under eftermiddagen vet vi....Spänningen är oliiiiiiiidlig... ??? ::) :o
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Fredde skrivet 09 november 2010, 10:34:45 AM
Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:29:31 AM
Som jag skrev igår så är det idag resultatet kommer. Det är sagt att det ska meddelas efter 12.00 så under eftermiddagen vet vi....Spänningen är oliiiiiiiidlig... ??? ::) :o

Spännande ja...

Men hur går man (i detta fallet SL) tillväga när man lämnar besked? Ett pressmeddelande? Eller meddelar man först vinnare sedan övriga och någon form av offentligt besked i tredje hand?

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 10:46:11 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 09 november 2010, 10:34:45 AM
Men hur går man (i detta fallet SL) tillväga när man lämnar besked? Ett pressmeddelande? Eller meddelar man först vinnare sedan övriga och någon form av offentligt besked i tredje hand?

Berörda parter dvs alla anbudsgivare brukar väl meddelas ett par timmar innan. Ibland hinner bussföretagen få ut info på sin internweb några timmar innan huvudmannen släpper det offentliga beskedet.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Kvarne skrivet 09 november 2010, 11:20:28 AM
Beslut fattat! Busslink stor vinnare!!  :) :) :)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:24:21 AM
UNDERBART! Det bästa som har hänt, kanske bussarna ser lite helare ut sedan...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:24:50 AM
Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 11:20:28 AM
Beslut fattat! Busslink stor vinnare!!  :) :) :)

Synd bara man bytt namn..  ::)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 11:44:26 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:24:21 AM
UNDERBART! Det bästa som har hänt, kanske bussarna ser lite helare ut sedan...

I grunden blir det ju dock samma bussar på samma vägar med samma förare i.
Men kanske Busslink inför nya rutiner om underhållet? Återstår att se.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:00:59 PM
Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

En stor del av det som idag är Keolis Sverige AB (dvs f.d. Busslink) är ju det gamla företaget SL Buss AB. Så vad jag har förstått av samma inlägg du syftar på, är många av åsikten att Keolis därför än idag har mest erfarenhet och vana av att bedriva just SL-trafik på "rätt" sätt.

Personligen kan jag heller inte jämföra dem, då jag aldrig arbetat direkt för någon av de stora SL-operatörerna.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: julle skrivet 09 november 2010, 14:02:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 11:44:26 AM
I grunden blir det ju dock samma bussar på samma vägar med samma förare i.
Men kanske Busslink inför nya rutiner om underhållet? Återstår att se.
Delvis blir det väl samma bussar, men Keolis/ Busslink har också i sitt anbud angett 180 nya bussar. Förarna blir dock samma "gamla vanliga" eftersom SL kräver verksamhetsövergång.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 14:11:06 PM
Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!

Det skulle jag faktiskt också vilja veta. Alla tycker alltid olika, men jag som åker i Nacka/Värmdö är mycket nöjd med Nobina, så jag skulle vilja veta vad det är som blir så mycket bättre med Busslink?  ::)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: julle skrivet 09 november 2010, 14:27:33 PM
Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!
Med risk för subjektivitet, men i Stockholm har nog faktiskt Busslink/ Keolis alltid stuckit ut med lite fräschare och mer välskött vagnpark än vad andra bolag har haft. Undantaget var väl möjligtvis när Linjebuss tog sig in i Råsta på 90-talet, då även de hade rätt fräscha bussar.

Märk väl, detta är ingen sågning av andra bolag. Dock kan jag kontatera att både Nobina och Veolia verkar ha klart bättre ording på sina respektive verksamheter ute i landet än vad de har respektive har haft i Stockholm.

Titta på Veolia i Östergötland eller Skåne, aldrig man ser så många rishögar på en och samma dag som man kunde se när de körde i Stockholm.

Likadant med Nobina, 5 timmar vid Karlstad busstation räknar färre sunkiga bussar än vad man på 10 minuter kan se vid Tumba station, där egentligen det mesta ser risigt ut.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2010, 14:30:46 PM
Citat från: calken skrivet 09 november 2010, 14:11:06 PM
Det skulle jag faktiskt också vilja veta. Alla tycker alltid olika, men jag som åker i Nacka/Värmdö är mycket nöjd med Nobina, så jag skulle vilja veta vad det är som blir så mycket bättre med Busslink?  ::)

Jag har redan försökt ge en gissning till ett svar tidigare i tråden.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 09 november 2010, 14:32:04 PM
CitatMålet med de ny avtalen är att få fler och nöjdare kunder i SL-trafiken. Några av nyheterna inför trafikstarten är mobila kundcenter och kundvärdar som ska ge ytterligare service och ökad trygghet för resenärerna. Dessutom satsar Keolis Sverige på förbättrad trafik- och störningsinformation.

http://www.busslink.se/default.aspx?id=28827 (http://www.busslink.se/default.aspx?id=28827)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 14:59:01 PM
Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.



Tänkte just på samma sak när jag såg hyllningarna. För att undvika missförstånd så uppfattar jag själv Busslink som ett bra bussbolag. Men jag drar mig också till minnes vilket uselt företag ett stort antal skribenter ansåg det var när misstanke om felfaktureringar i Norrtälje dök upp för mindre än ett år sedan.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Stefan P skrivet 09 november 2010, 15:10:59 PM
Hej

Det finns tex. gamla bussar i Norrtälje med omnejd ser en del av dessa i Uppsala.

När kommer tilldelningsbelutet gällande Norrtälje?

mvh Stefan P
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 09 november 2010, 16:01:12 PM
Citat från: Stefan P skrivet 09 november 2010, 15:10:59 PM
Hej

Det finns tex. gamla bussar i Norrtälje med omnejd ser en del av dessa i Uppsala.

När kommer tilldelningsbelutet gällande Norrtälje?

mvh Stefan P

Det är sagt att det skall komma vid nästa styrelsemöte, 23/11.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - 9 November - H/B/S och N/V
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 november 2010, 16:51:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2010, 14:59:01 PM

Tänkte just på samma sak när jag såg hyllningarna. För att undvika missförstånd så uppfattar jag själv Busslink som ett bra bussbolag. Men jag drar mig också till minnes vilket uselt företag ett stort antal skribenter ansåg det var när misstanke om felfaktureringar i Norrtälje dök upp för mindre än ett år sedan.


Vi får för guds skull hoppas på att de har lärt sig sin läxa och inte upprepar samma sak!



Nu så ska vi inte vara sånna men busschauffören som jag pratade med idag tyckte att det var synd att Nobina inte fick fortsätta, även han var nöjd med deras arbete...

CitatNågra av nyheterna inför trafikstarten är mobila kundcenter och kundvärdar som ska ge ytterligare service och ökad trygghet för resenärerna. Dessutom satsar Keolis Sverige på förbättrad trafik- och störningsinformation.

Bättre trafik- och störningsinformation ser jag som positivt, om det nu är trafikutövaren som sköter det... Kundvärdar anser jag inte ha någon avsevärd effekt...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Leo skrivet 09 november 2010, 17:38:28 PM
Citat från: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Nästan varje vecka senaste tiden har det varit annons i Metro bland annat.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 november 2010, 18:03:45 PM
Citat från: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...
Citat från: Leo skrivet 09 november 2010, 17:38:28 PM
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Nästan varje vecka senaste tiden har det varit annons i Metro bland annat.

Tråkiga spekulationer tycker jag.

Annonseringen är en del i den normala sommarbussförarrekryteringen, även om formen och satsningen sticker ut mer än föregående år. I siffran 350 ingår också ca 120 förare för uppdraget att ersätta Gröna linjens Hagsätragren mars-augusti 2011 (tilldelningsbeslut 8/10).

/Ted
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 10 november 2010, 00:00:36 AM
man ska väl inte gnälla men swebus och senare Nobina har annonserat i samma tidning flera år på raken också
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 10 november 2010, 19:01:59 PM
Citat från: Ted S skrivet 09 november 2010, 18:03:45 PM
Tråkiga spekulationer tycker jag.

Annonseringen är en del i den normala sommarbussförarrekryteringen, även om formen och satsningen sticker ut mer än föregående år. I siffran 350 ingår också ca 120 förare för uppdraget att ersätta Gröna linjens Hagsätragren mars-augusti 2011 (tilldelningsbeslut 8/10).

/Ted

Självklart förutsätter jag att allt har gått rätt till och jag tror utan att tveka att busslink kommer göra ett kanonjobb och bli en mycket bra arbetsgivare, men vi vet vad vi har och inte vad vi kommer få...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 november 2010, 20:16:18 PM
Citat från: homer skrivet 10 november 2010, 19:01:59 PM
Självklart förutsätter jag att allt har gått rätt till och jag tror utan att tveka att busslink kommer göra ett kanonjobb och bli en mycket bra arbetsgivare, men vi vet vad vi har och inte vad vi kommer få...
Citat från: homer skrivet 09 november 2010, 17:32:47 PM
Kan bara inte låta bli att fundera på Sl's försäljning av Busslink till Keolis och att Keolis redan för några veckor sedan började annonsera efter 350 nya bussförare...

Kan inte låta bli att tycka att de hela känns lite uppgjort, och att jag helt enkelt tycker Busslink har lite för många kontrakt hos SL nu hur bra dem än må vara...

Jag tolkar det som du tar avstånd från ditt tidigare inlägg - det är bra!

/Ted
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:58:58 PM
Det finns ett gammalt ordspråk och som vi yngre har hört till leda:

"Det var bättre förr"

2002 tog Swebus nuvarande Nobina over trafiken från Busslink/Keolis, nu åä vi där igen.

Låt oss se vilka föprändringar som uppstår på bussresans gång.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 11 november 2010, 22:09:53 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2010, 20:58:58 PM
Det finns ett gammalt ordspråk och som vi yngre har hört till leda:

"Det var bättre förr"

2002 tog Swebus nuvarande Nobina over trafiken från Busslink/Keolis, nu åä vi där igen.

Låt oss se vilka föprändringar som uppstår på bussresans gång.

Vi får väl hoppas att det här övertagandet går lite bättre. ;)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:22:43 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att när man som förare skall söka tjänster så "nollställs" alla förare, d.v.s. att de som har jobbat mycket länge inte skall ha någon som helst förtur gentemot någon som har jobbat några månader.

Hur kommer detta bli i praktiken när förarna blir tilldelade sina tjänster hos Keolis?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 13 november 2010, 13:10:41 PM
Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:22:43 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att när man som förare skall söka tjänster så "nollställs" alla förare, d.v.s. att de som har jobbat mycket länge inte skall ha någon som helst förtur gentemot någon som har jobbat några månader.

Hur kommer detta bli i praktiken när förarna blir tilldelade sina tjänster hos Keolis?

Nja du har nog missuppfattat det liten, skulle gissa på att det handlar om Busslinks "tidsökningssystem" som avses, dock kan vi väl hoppas att vi slipper de helt...
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 13 november 2010, 13:13:57 PM
Citat från: homer skrivet 13 november 2010, 13:10:41 PM
Nja du har nog missuppfattat det liten, skulle gissa på att det handlar om Busslinks "tidsökningssystem" som avses, dock kan vi väl hoppas att vi slipper de helt...

Eftersom du har den åsikten misstänker jag att du har ganska lång anställningstid i området. ;)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 13 november 2010, 13:15:02 PM
Citat från: at1981 skrivet 12 november 2010, 08:22:43 AM
Hejsan!


Senast igår hörde jag av en förare att när man som förare skall söka tjänster så "nollställs" alla förare, d.v.s. att de som har jobbat mycket länge inte skall ha någon som helst förtur gentemot någon som har jobbat några månader.

Hur kommer detta bli i praktiken när förarna blir tilldelade sina tjänster hos Keolis?

det blir alltid massa spekulationer om detta innan det är klart. När Busslink tog över Råsta från Veolia fick alla sina placeringar kvar.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: buskörare skrivet 13 november 2010, 13:27:04 PM
Citat från: homer skrivet 13 november 2010, 13:10:41 PM
Nja du har nog missuppfattat det liten, skulle gissa på att det handlar om Busslinks "tidsökningssystem" som avses, dock kan vi väl hoppas att vi slipper de helt...

Jag har relativt lång anställningstid (ligger på top 15 iaf) och är faktiskt nöjd med tidssökningen. Jag får till 95% det jag vill ha, och det jag inte får ligger inte så långt ifrån. Ungefär som när jag gick på fasta tjänstelistor.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 13 november 2010, 14:09:52 PM
Citat från: buskörare skrivet 13 november 2010, 13:27:04 PM
Jag har relativt lång anställningstid (ligger på top 15 iaf) och är faktiskt nöjd med tidssökningen. Jag får till 95% det jag vill ha, och det jag inte får ligger inte så långt ifrån. Ungefär som när jag gick på fasta tjänstelistor.

Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Magnus_J skrivet 14 november 2010, 23:48:43 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 13:50:03 PM
Så har det väl varit ända sedan begynnelsen 1993 att turplaceringsdatum följer den anställde.
Sedan är det ju inte alltid dessa är vetenskapligt uträknade heller, för dem som aldrig tjänstgjort på annat håll än i SL trafiken är det inga problem men för in o utvandrare kan det bli svettigt för personalmannen att räkna.



stämmer nog Lars.  jag fick iaf mitt 1a hand val på Råsta med plats ca 275 pga att de andra tabbade sig i sina sökningar.
finns väl brister i allt. på samma sätt som det finns folk som gillar det ena eller andra bättre.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: KG skrivet 15 november 2010, 10:36:41 AM
Citat från: Karsten skrivet 13 november 2010, 14:09:52 PM
Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?

Det är väl som vanligt, gammelgubbarna är nöjda och ungdommarna orkar bara jobba något år i yrket med dåliga tider och dålig lön och slutar sedan.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 15 november 2010, 11:04:58 AM
Citat från: KG skrivet 15 november 2010, 10:36:41 AM
Det är väl som vanligt, gammelgubbarna är nöjda och ungdommarna orkar bara jobba något år i yrket med dåliga tider och dålig lön och slutar sedan.

Nej, som jag förstod det var det gammelgubbarna som var oroliga inför införandet av tidssökningsystemet. I det gamla turordningssystenet är så klart de äldsta mest nöjda.

Nu har jag bara betraktat det här "utifrån", men jag har uppfattat det som ett system där alla får lämna in önskemål (och ett visst antal krav) på tjänstgöringstider och där alla kan tvingas att kompromissa för att få ihop det.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: buskörare skrivet 15 november 2010, 12:32:47 PM
Citat från: Karsten skrivet 13 november 2010, 14:09:52 PM
Vad kul att höra! Hur upplever förarkåren i stort detta system? Jag har fått intrycket av att det var livat och en massa oro när det infördes, men sedan blev det ganska tyst. Kan man tolka det som att systemet fungerar och de flesta är nöjda?

Ja, jag var skeptisk också. Jag var nöjd med systemet med fasta listor, i Örebro sökte vi inför tidtabellsbyte, dvs 2 ggr/år. Då sökte man både fridagssystem och tjänstepaket, vet inte hur det var här i Stockholm förstås. Men inte heller då var ju alla tjänster roliga eller alla tider perfekta. Jag tror man generellt är nöjd, iaf där jag jobbar. Men jag jobbar ju på en liten depå om det spelar roll. Det enda negativa jag tycker med tidssökningen är att den för mig är för kort tid (6 v) och att vissa dagar fortfarande är dagkommenderade. Framförallt det sista kan säkert ställa till det. Men jag har aldrig haft problem med att få byta tjänst om det behövs så egentligen har det inte ställt till nått. Men som sagt, jag kör på en liten depå (150 förare eller nått sammanlagt) med bra stämning (ge och ta funkar jättebra) och vill bara ha intjänster. Troligen kan det ställa till det lite mer för dom som kör ut och aldrig vill ha delat.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2010, 18:48:45 PM
Idag har de framkommit lite ny information angående bussarna som skall komma, åtminstånde till Nacka/Värmdö.

http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/nacka.html (sidan 5)

25 % kommer drivas med förnyelsebara bränslen vid trafikstart
Nya ledbussar som drivs av Etanol eller Biogas
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris, som drivs av RME
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 november 2010, 19:06:15 PM
Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 18:48:45 PM
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris som drivs av RME

Utan MAN som i princip är samma sak under skalet? ::)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Fredde skrivet 16 november 2010, 20:08:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 november 2010, 19:06:15 PM
Utan MAN som i princip är samma sak under skalet? ::)

Så MAN har RME-fordon? Trodde det bara var Volvo med B12B...

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Johan B skrivet 16 november 2010, 20:25:04 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 16 november 2010, 20:08:09 PM
Så MAN har RME-fordon? Trodde det bara var Volvo med B12B...



Scania går också bra att få med RME-drift.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Fredde skrivet 16 november 2010, 20:26:29 PM
Citat från: Johan B skrivet 16 november 2010, 20:25:04 PM
Scania går också bra att få med RME-drift.

Okej, tack för info!

Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 16 november 2010, 21:10:09 PM
Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 18:48:45 PM

25 % kommer drivas med förnyelsebara bränslen vid trafikstart
Nya ledbussar som drivs av Etanol eller Biogas
Nya Boggiebussar, dock inte Solaris som drivs av RME

Någon som vet vilka bussar det blir? Kan vi hoppas på MAN?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Camilla skrivet 16 november 2010, 21:17:38 PM
Hej!!
Jag undrar om Keolis (Busslink) övertar Mölnviksgaraget eller tillhör det Nobina även efter övertagadet?
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 16 november 2010, 21:26:09 PM
Citat från: Camilla skrivet 16 november 2010, 21:17:38 PM
Hej!!
Jag undrar om Keolis (Busslink) övertar Mölnviksgaraget eller tillhör det Nobina även efter övertagadet?

Keolis tar över all trafik vilket betyder (nästan) alla 4xx linjer (ej 401 och 435C) + 71 och alla fyra garagen. Lite oklart hur det blir med bussarna (se andra trådar!) :)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 16 november 2010, 21:42:50 PM
Citat från: calken skrivet 16 november 2010, 21:26:09 PM
Keolis tar över all trafik vilket betyder (nästan) alla 4xx linjer (ej 401 och 435C) + 71 och alla fyra garagen. Lite oklart hur det blir med bussarna (se andra trådar!) :)

435C ingår väl ändå i Nacka-Värmdöavtalet? Tyresö körde förvisso merparten av avgångarna på 435C och 446C förra tidtabellsperioden, men nu ligger de utspridda på de fyra Nacka-Värmdögaragen.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 16 november 2010, 21:44:27 PM
Citat från: calken skrivet 16 november 2010, 21:10:09 PM
Någon som vet vilka bussar det blir? Kan vi hoppas på MAN?

Varför hoppas du på MAN? De MAN som går i N/V nu är inget att hänga i julgranen, hopplösa att köra på ett vettigt sätt och med en vettig arbetsställning.

Jag tror (och hoppas) på antingen Scania Omnilink eller Volvo.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2010, 22:49:09 PM
Citat från: Camilla skrivet 16 november 2010, 21:17:38 PM
Hej!!
Jag undrar om Keolis (Busslink) övertar Mölnviksgaraget eller tillhör det Nobina även efter övertagadet?

Den som lever får se, den nya rampen ägs av SL medan de 2 gamla ägs av Nobina, samma sak gäller Älvsbygaraget, som Nobina äger kontraktet på utan inblandning från SL (om jag förstått de rätt)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Cero skrivet 16 november 2010, 23:06:59 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 november 2010, 21:44:27 PM
Varför hoppas du på MAN? De MAN som går i N/V nu är inget att hänga i julgranen, hopplösa att köra på ett vettigt sätt och med en vettig arbetsställning.

Jag tror (och hoppas) på antingen Scania Omnilink eller Volvo.

Gula Scania Omnilink med svart midjeband kanske..... ;)
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 16 november 2010, 23:09:28 PM
Citat från: Cero skrivet 16 november 2010, 23:06:59 PM
Gula Scania Omnilink med svart midjeband kanske..... ;)

Det vore något! :D
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 09:31:30 AM
Citat från: homer skrivet 16 november 2010, 22:49:09 PM
Den som lever får se, den nya rampen ägs av SL medan de 2 gamla ägs av Nobina, samma sak gäller Älvsbygaraget, som Nobina äger kontraktet på utan inblandning från SL (om jag förstått de rätt)
Jo, det verkar bara vara C-rampen (17 platser) som ingår i det nya. Samtidigt har inte Nobina något besittningsskydd...Men depån som sådan ingår ju, så Nobina har väl i sådana fall möjligheten att plocka ned ramperna - eller komma överens med Busslink. Verkar ju rätt opraktiskt att ha en så pass liten depå där på bara 17 uppställningsplatser. Ävlsbygaraget ingår ju som sagt inte heller. Frågan är ju om Busslink har någon nytta av den - i sådana fall kanske man är villig att hyra - i annat fall innebär det ju bara en extrakostnad.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: 1896 skrivet 17 november 2010, 11:59:18 AM
Varför kom det upp nya ramper i Grisslinge ?  ???
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 17 november 2010, 13:48:40 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 11:59:18 AM
Varför kom det upp nya ramper i Grisslinge ?  ???

Grisslinge använde som uppställningsplats för 5-6 bussar under vintern 2005-2006.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: 1896 skrivet 17 november 2010, 13:57:53 PM
Citat från: Karsten skrivet 17 november 2010, 13:48:40 PM
Grisslinge använde som uppställningsplats för 5-6 bussar under vintern 2005-2006.

Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Karsten skrivet 17 november 2010, 15:04:37 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 13:57:53 PM
Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....

Jaha, det var mer än jag visste.
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 20:46:33 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 13:57:53 PM
Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: HB skrivet 17 november 2010, 22:21:39 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 20:46:33 PM
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).

Självklart så har inte Nobina plockat ner några ramper som inte ägs av bolaget. Dom gamla ramperna blev stulna då depån stod tom och inte längre hyrdes av Nobina. SL utrustade sedan än en gång depån med nya ramper för dryga året sedan men hyresgäst saknas före augusti 2011 (då depån som tidigare påpekats ingår i nya avtalet såsom tvingande förhyrning). /Henrik/
Titel: SV: Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)
Skrivet av: homer skrivet 17 november 2010, 22:34:12 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 20:46:33 PM
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).

Den gamla rampen i Grisslinge blev stulen vad jag hörde, låter ju smått otroligt, men det är mycket koppar i rören...

När sen Nobina för några år sedan förhandlade med SL om att bygga om ramperna i Mölnvik till den nya P8 kopplingen blev de nått missförstånd och SL åkte ut till Grisslinge och byggde upp en helt ny ramp där, ( som för övrigt står på med full fart)

Enligt killarna som hyr gamla garagelokalerna och har däckfirma fick dem för drygt ett år sedan samtal från SL om att byggnaden skulle rivas och att de skulle bli fler utomhusrampplatser, men sen dess har inget hänt...