Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Henrik Palmqvist skrivet 01 november 2010, 19:00:19 PM

Titel: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 01 november 2010, 19:00:19 PM
Åkte tåg från  Alvesta till Stockholm den 29 oktober.

Priset för denna resan slutade på 1353 :- inkl moms  Visserligen 1:a klass, men fanns inga andra platser.  2:a klass kostade ca 1100:- några timmar innan, men de platserna hann att ta slut innan jag skulle åka.

Tycker att prissättningen är helt fel.   Är ju billigare att åka bil ToR än att åka tåg....    Är man 2 st så kostar det ju en förmögenhet att resa med SJ.

Jag har inget emot att åka tåg, och ska man tänka miljövänligt så är ju tåget det bästa alternativet.  Men privat så har jag inte råd att åka tåg.

Ett annat exempel.  Jag skulle åka hem från Göteborg till Stockholm en fredag.  SJ:s X2000 2 klass skulle gå på 1100:- ungefär, inkl moms.
SAS skulle ha 333:- inkl moms för samma sträcka, samma tidpunk, och då med en restid betydligt snabbare än tåget. 

Ska inte vanligt folk (och mindre företag) ha råd att åka med SJ numera? 

Behöver jag säga att tåget den 29/10 var 27 minuter sent till Stockholm dessutom....

/ Henrik
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 01 november 2010, 19:02:36 PM
Håller med dig helt o hållet.
Flög själv ToR Skavsta - Marseilles för några veckor sedan 515 kronor
inklusive alla skatter. Är det jämförbart?
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 01 november 2010, 21:36:41 PM
Det låter som att du bokade sent, och som att det var en attraktiv avgång. Ju tidigare du bokar, desto billigare blir det. SJ's priser styrs av tillgång och efterfrågan, och uppenbarligen blir tågen fullsatta med nuvarande prissättning.
De gånger jag har varit på väg att åka upp till Sthlm från Skåne, så har tåget lönat sig. Till flygbiljetten tillkommer transporter till/från flygplatsen, och själva flygbiljetten är sällan billigare än 500 kr.

Vad som behövs är mer konkurrens på spåren. Så länge SJ inte har någon allvarlig konkurrent, så kommer priserna inte att sjunka. SJ är bolagiserat och måste därför gå med egen vinst. Förhoppningsvis kan Veolia ge SJ en rejäl match, nu när persontrafiken helt och hållet avreglerats.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Knut skrivet 01 november 2010, 21:45:44 PM
Sist vecka Oslo - Stockholm T-R 654 SEK. Inget at klaga på. 1. klass InterCity
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:02:17 PM
Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 21:36:41 PM
Det låter som att du bokade sent, och som att det var en attraktiv avgång. Ju tidigare du bokar, desto billigare blir det. SJ's priser styrs av tillgång och efterfrågan, och uppenbarligen blir tågen fullsatta med nuvarande prissättning.
De gånger jag har varit på väg att åka upp till Sthlm från Skåne, så har tåget lönat sig. Till flygbiljetten tillkommer transporter till/från flygplatsen, och själva flygbiljetten är sällan billigare än 500 kr.

Vad som behövs är mer konkurrens på spåren. Så länge SJ inte har någon allvarlig konkurrent, så kommer priserna inte att sjunka. SJ är bolagiserat och måste därför gå med egen vinst. Förhoppningsvis kan Veolia ge SJ en rejäl match, nu när persontrafiken helt och hållet avreglerats.

Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Karsten skrivet 01 november 2010, 22:04:19 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:02:17 PM
Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%

Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:37:44 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:02:17 PM
Du vet Simon, i våra jobb kan man inte boka tidigt. I det här fallet skulle ju Henrik ta sig hem efter att ha lämnat över bilen till chefen sin, och det är omöjligt att veta när man är var förstår du.
Men jag håller med Henrik till 110%

Mitt inlägg var snarare menat som ren information än argumenterande. ;)
Men om vi ändå ska argumentera, så kan jag säga att jag gärna betalar några hundra extra för att få ta tåget hellre än flyget. Tåget är smidigt att ta, och går från en station belägen centralt. För att flyga måste man ta sig ut till flygplatsen (med en flygbuss eller tåg som kostar flera gånger mer än vanlig kollektivtrafik), och sen ska man gå genom säkerhetskontrollen för att sedan vänta på boarding...
Bara på transporterna till/från flygplatsen har du sparat in 2-400 kronor på att ta tåget istället.

Citat från: Karsten skrivet 01 november 2010, 22:04:19 PM
Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?

Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:50:49 PM
Citat från: Karsten skrivet 01 november 2010, 22:04:19 PM
Eh, betalar man själv för sina arbetsresor?

Detta var en resa efter avslutat arbete, men minns jag rätt så betalade åkaren resan, men fortfarande är någon intresserad av prislappen, och dessutom finns det ju folk som betalar resor själv som vill åka;)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:52:12 PM
Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:37:44 PM
Mitt inlägg var snarare menat som ren information än argumenterande. ;)
Men om vi ändå ska argumentera, så kan jag säga att jag gärna betalar några hundra extra för att få ta tåget hellre än flyget. Tåget är smidigt att ta, och går från en station belägen centralt. För att flyga måste man ta sig ut till flygplatsen (med en flygbuss eller tåg som kostar flera gånger mer än vanlig kollektivtrafik), och sen ska man gå genom säkerhetskontrollen för att sedan vänta på boarding...
Bara på transporterna till/från flygplatsen har du sparat in 2-400 kronor på att ta tåget istället.

Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.

Jo det förstår jag också att du menar informativt.
Några hundra kan man betala ja, men inte 1000 kr mer för tåg än flyg. Skulle de så kosta 500 kr att ta dig t/f flygplatsen så har du ju fortfarande tjänat 500 spänn
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:55:32 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:52:12 PM
Jo det förstår jag också att du menar informativt.
Några hundra kan man betala ja, men inte 1000 kr mer för tåg än flyg. Skulle de så kosta 500 kr att ta dig t/f flygplatsen så har du ju fortfarande tjänat 500 spänn

Nej, där hade jag också troligtvis valt flyget. Nu brukar dock inte prisskillnaden vara så stor. Henrik lär ha haft en hel del otur och hamnat på en rätt attraktiv avgång, och dessutom bokat rätt sent. De gånger jag jämfört flyg vs tåg, har tåget vunnit på prisfronten.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 01 november 2010, 23:09:43 PM
Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.

Sas ska ha 493:- för enkel resa, lägg på 120:- + 120:- för transport till flygplatsen och tillbaka. Då är du uppe i 740:-, dvs 160:- billigare än den billigaste biljetten och nästan 500:- billigare än den dyraste.

Det är inget annat än ocker
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 01 november 2010, 23:18:35 PM
Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:09:43 PM
Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.

Sas ska ha 493:- för enkel resa, lägg på 120:- + 120:- för transport till flygplatsen och tillbaka. Då är du uppe i 740:-, dvs 160:- billigare än den billigaste biljetten och nästan 500:- billigare än den dyraste.

Det är inget annat än ocker

Du får prata med dine politiker som ålagt SJ att gå med vinst. Alltså tar SJ ut så mycket man kan liksom andra affärsrörelser gör. Köper du tågbiljett i god tid kan du få verkligt billiga biljetter.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 01 november 2010, 23:28:39 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 november 2010, 23:18:35 PM
Du får prata med dine politiker som ålagt SJ att gå med vinst. Alltså tar SJ ut så mycket man kan liksom andra affärsrörelser gör. Köper du tågbiljett i god tid kan du få verkligt billiga biljetter.

M v h
Ingwar

Alla andra affärsrörelser tar knappast ut så mycket man kan, det kallas konkurans. Vi kan ta de bästa exemplet av alla, Matmarknaden. Ica Maxi, Willys, Coop Forum och City Gross. Alla ger dig de du vill ha till väldigt olika priser.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 23:21:17 PM
Kan nog bero på att det är skollov nu :-)

Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 01 november 2010, 23:39:43 PM
Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:28:39 PM
Alla andra affärsrörelser tar knappast ut så mycket man kan, det kallas konkurans. Vi kan ta de bästa exemplet av alla, Matmarknaden. Ica Maxi, Willys, Coop Forum och City Gross. Alla ger dig de du vill ha till väldigt olika priser.

Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)

Som affärsdrivande företag tar naturligtvis man ut så mycket man kan. När man har hård konkurrens så kan man inte ta ut så mycket som när konkurrensen är mindre men man tar alltid ut så mycket man kan. SJ har ju inte så mycket konkurrens på spåret ännu men man har konkurrens från flyg, buss och bil. SJ skall alltså betala sin egen verksamhet och är dessutom ålagda att betala in en summa (en viss procent av aktiekapitalet) till staten, alltså tar man ut så mycket man kan.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 08:32:45 AM
Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:09:43 PM
Att det är attraktiva avgångar är bara ett j***a bullshit. Gävle - Stockholm. X2000 hela denna veckan(mellan 10 och 17), Enkel biljett, inte under 900:- (Och enda upp till 1250:- som mest). Hela den perioden är knappast attraktiv. Detta är även en UNGDOM (-26) jag kollat på. Det är fan inte okej.



Men det är inte bullshit att Henrik åkte med ett tåg som var fullbokat trots priserna.

Dessutom är det helt fel det du skriver. I morgon hittar jag biljetter på X2000 för 374 kronor. Och på regionaltåg (X40 dubbeldäckare) för 244 kronor. Det finns inte en enda biljett i 2 klass som är ens i närheten av dina fantasisiffror. Och ingen i första klass som kostar över 814 kronor.

Dina inlägg blir inte bättre eller rättare för att du använder svordomar.  >:(
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 08:42:50 AM
Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:28:39 PM
Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)

För tåget innebär skollov en ökad efterfrågan som då möts med höjda priser. För flyget innebär skollov en minskad efterfrågan som då möts med sänkta priser.

Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Karsten skrivet 02 november 2010, 09:30:12 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:50:49 PM
Detta var en resa efter avslutat arbete, men minns jag rätt så betalade åkaren resan, men fortfarande är någon intresserad av prislappen, och dessutom finns det ju folk som betalar resor själv som vill åka;)

Hmm, så man har alltså ingen aning om var man slutar och börjar?
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2010, 09:39:01 AM
Menar inte för att göra företagsreklam för en av mina arbetsgivare, men som jämförelse kan man ju flika in att en vuxenbiljett Växjö-Stockholm kostar 448 kr hos Swebus om man bokar via nätet några dagar i förväg. Man kan komma ner till 359 kr en vanlig dag (dvs ej fredag och söndag).

Tyvärr är ju både tåg- och bussresandet uppbyggt på att det blir rejält billigare om man kan vara ute och boka i tid, helst själv via nätet. Att detta planerande i god tid sen inte passar alla stämmer ju tyvärr.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 09:44:55 AM
Citat från: Karsten skrivet 02 november 2010, 09:30:12 AM
Hmm, så man har alltså ingen aning om var man slutar och börjar?

Det är inte så lätt att planera när man är beroende av andra. I detta fallet började jag dagen i Landskrona, för att sedan lasta i Helsingborg, det godset var inte färdigt. Sen skulle jag till Ljungby och lasta med. Svårt att veta innan vart man hamnar, jag hade nån pallplats kvar, så Schenker kunde ha dragit bilen till t.ex Jönköping eller Norrköping för den sista platsen.  Och blir man färdiglastad i Norrköping, så vill man ju inte åka tillbaka till Alvetsa för att åka tåget till Stockholm...     Sen kan vad som helst hända, svårt att bestämma tider i förväg. Ibland vet vi inte ens vilken dag vi kommer hem på...   

/ Henrik
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 10:24:09 AM
Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:37:44 PM
Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.

Det var en tjänsteresa för att komma hem.  Alltså den betalades av företaget.

Men det har igentligen ingen betydelse. 500:- är mycket för företaget med.   

I det fallet när jag skulle åka från Göteborg till Stockholm en fredagskväll, vi bokade ca 1,5 timme innan avgång. Skillde ca 800:- mellan flyg och tåg, till flygets fördel.   Åkaren har aldrig varit snål, han vill att vi ska komma hem till helgen, och betalat för det. Men i detta fallet så fanns det 2 alternativ, med rimlig restid, och minns att direktörskan hade synpunkter på priset på tågbiljetten. Hade det bara funnits tåget som alternativ, så hade jag nog fått åka det, men nu blev det flyget av rent ekonomiska skäl.  Dessutom var jag hemma ca 1,5 timme tidigare i lägenheten.

Flyg: 333:- , Bussresor ca 300:- = ungefär 650:-  hela sträckan ända hem.

Tåg SJ X200 2 kl  1100:- bara mellan Göteborg C - Stockholm C.

/ Henrik
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 10:29:24 AM
På resan till Göteborg på söndagen, så tittade vi på olika alternativ. SAS var billigast, ca 350:- , SJ ca 1200:- . Men det var inget av de alternativen som passade med tiderna, så det blev nattbuss från Stockholm till Göteborg med Swebus Express, kostade 450:- har jag för mig.

/ Henrik
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: bisquit skrivet 02 november 2010, 16:43:36 PM
När jag eller min far åker tåget Hallsberg-Oslo. Så kan vi köpa biljett för 100 :- enkel resa.
Eller ibland ännu billigare. Så visst, kan SJ vara billiga ibland. 8)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Leif D skrivet 02 november 2010, 17:50:17 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 09:44:55 AM
Det är inte så lätt att planera när man är beroende av andra. I detta fallet började jag dagen i Landskrona, för att sedan lasta i Helsingborg, det godset var inte färdigt. Sen skulle jag till Ljungby och lasta med. Svårt att veta innan vart man hamnar, jag hade nån pallplats kvar, så Schenker kunde ha dragit bilen till t.ex Jönköping eller Norrköping för den sista platsen.  Och blir man färdiglastad i Norrköping, så vill man ju inte åka tillbaka till Alvetsa för att åka tåget till Stockholm...     Sen kan vad som helst hända, svårt att bestämma tider i förväg. Ibland vet vi inte ens vilken dag vi kommer hem på...   

/ Henrik

Men vilken tur då, att det finns tåg, eller buss, eller flyg, så att du kan vara flexibel i ditt jobb. Att vara så flexibel kan faktiskt också ha en prislapp.
För egen del så vet jag ju oftast var och när jag slutar mitt jobb, dvs på den platsen där jag ska inställa mig för tjänstgöring. De är troligen precis så för dej med, i ditt avtal. Då ska det väl vara arbetsgivarens sak att se till att du kommer tillbaka dit igen, till din arbetstid är slut. Självklart kostar ju detta, för din arbetsgivare. Eller bjuder du på detta ??
Enklast vore ju att arbetsgivaren försåg dej och dina kollegor, med ett avtalskort på t.ex. SJ, så att ni bara kan boka de resor som behövs för att komma hem. Priserna får ju företagaren fixa, de är väl knappast ditt ansvar som anställd att snåla på sådant som är självklart och kanske rent av avtalsreglerat. Går ju att få ResPlus-anslutningar på biljetterna från väldigt många platser i landet dessutom.

För egen del så sker ju alltid resor från ev. andra tjänstgörings- eller avslutningsorter med tåg i 1:a klass. Vi ska dessutom alltid boka återbetalningsbara biljetter när vi bokar. Finns ej tågförbindelser så gäller taxi.



Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 02 november 2010, 18:24:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 08:32:45 AM
Men det är inte bullshit att Henrik åkte med ett tåg som var fullbokat trots priserna.

Dessutom är det helt fel det du skriver. I morgon hittar jag biljetter på X2000 för 374 kronor. Och på regionaltåg (X40 dubbeldäckare) för 244 kronor. Det finns inte en enda biljett i 2 klass som är ens i närheten av dina fantasisiffror. Och ingen i första klass som kostar över 814 kronor.

Dina inlägg blir inte bättre eller rättare för att du använder svordomar.  >:(

EDIT :::: Såg nu att jag skrivit Stockholm i mitt första inlägg. Menade göteborg  :P  Det ber jag om ursäkt för. Det var detta jag syftade på iaf.

Här är bilder från sj.se angående Resa för 20-26 år mellan sträckan Gävle C - Göteborg C  för Ons-fre

Samtliga dessa är enkel resa

(http://hem.uppsalabuss.com/sj11.png)

(http://hem.uppsalabuss.com/sj12.png)

(http://hem.uppsalabuss.com/sj13.png)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 18:27:11 PM
Citat från: Leif D skrivet 02 november 2010, 17:50:17 PM
Men vilken tur då, att det finns tåg, eller buss, eller flyg, så att du kan vara flexibel i ditt jobb. Att vara så flexibel kan faktiskt också ha en prislapp.
För egen del så vet jag ju oftast var och när jag slutar mitt jobb, dvs på den platsen där jag ska inställa mig för tjänstgöring. De är troligen precis så för dej med, i ditt avtal. Då ska det väl vara arbetsgivarens sak att se till att du kommer tillbaka dit igen, till din arbetstid är slut. Självklart kostar ju detta, för din arbetsgivare. Eller bjuder du på detta ??
Enklast vore ju att arbetsgivaren försåg dej och dina kollegor, med ett avtalskort på t.ex. SJ, så att ni bara kan boka de resor som behövs för att komma hem. Priserna får ju företagaren fixa, de är väl knappast ditt ansvar som anställd att snåla på sådant som är självklart och kanske rent av avtalsreglerat. Går ju att få ResPlus-anslutningar på biljetterna från väldigt många platser i landet dessutom.

För egen del så sker ju alltid resor från ev. andra tjänstgörings- eller avslutningsorter med tåg i 1:a klass. Vi ska dessutom alltid boka återbetalningsbara biljetter när vi bokar. Finns ej tågförbindelser så gäller taxi.


Vad är detta för resonemang?

Ok, Vi har en stationeringsort, åkeriets hemort, långt nere i de mörkaste smålänska skogarna. Dit ska bilarna stå på helgerna, där ska vi börja och sluta våran arbetsvecka.
Men nu är åkaren så hygglig att vi får ta bilarna med hem istället för att köra ner dem till stationeringsorten. Samt hamnar vi någon stans dit man inte får bilen hem, så bekostar han resan hem till bostadsadressen. Klart man gör vad man kan för att hålla kostnaderna nere.

Men visst, han skulle lika gärna kunna säga att vi varje helg ska köra dit bilarna hem till han, eller bekosta resan dit, men vad har jag för nytta av det, när jag vill hem?

Det handlar om att ge och ta. Om alla hjälper till att hålla kostnaderna nere, och gör så gått man kan, så räcker pengarna längre.

Varför ska man alltid hålla på sin rätt när det i slutändan bara blir till beskymmer för bägge parter? Avtal hit och avtal dit, vad hjälper det?

/ Henrik
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 18:50:00 PM
Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 18:24:54 PM
EDIT :::: Såg nu att jag skrivit Stockholm i mitt första inlägg. Menade göteborg  :P  Det ber jag om ursäkt för. Det var detta jag syftade på iaf.

OK, fel kan vi ju alla göra men det var ju inte lätt att veta att du skrev en sak och menade en annan. Genom att åka InterCity-tåg Gävle-Göteborg kan du komma undan med 655 resp 580 kronor. Restiden blir bara en halvtimme längre.








Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Nor1 skrivet 02 november 2010, 18:52:28 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 18:27:11 PM
Vad är detta för resonemang?

Ok, Vi har en stationeringsort, åkeriets hemort, långt nere i de mörkaste smålänska skogarna. Dit ska bilarna stå på helgerna, där ska vi börja och sluta våran arbetsvecka.
Men nu är åkaren så hygglig att vi får ta bilarna med hem istället för att köra ner dem till stationeringsorten. Samt hamnar vi någon stans dit man inte får bilen hem, så bekostar han resan hem till bostadsadressen. Klart man gör vad man kan för att hålla kostnaderna nere.

Men visst, han skulle lika gärna kunna säga att vi varje helg ska köra dit bilarna hem till han, eller bekosta resan dit, men vad har jag för nytta av det, när jag vill hem?

Det handlar om att ge och ta. Om alla hjälper till att hålla kostnaderna nere, och gör så gått man kan, så räcker pengarna längre.

Varför ska man alltid hålla på sin rätt när det i slutändan bara blir till beskymmer för bägge parter? Avtal hit och avtal dit, vad hjälper det?

/ Henrik

Bra Talat!!
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 02 november 2010, 19:04:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 18:50:00 PM
OK, fel kan vi ju alla göra men det var ju inte lätt att veta att du skrev en sak och menade en annan. Genom att åka InterCity-tåg Gävle-Göteborg kan du komma undan med 655 resp 580 kronor. Restiden blir bara en halvtimme längre.

De är inte ens Intercitytåg tyvärr, om de vore så väl, de är Reginatåg till örebro iaf, resten av sträckan äre kanske IC?. :-P Men jo, den sträckan har man funderat över någon gång. :)







Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 20:58:49 PM
Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 19:04:22 PM
De är inte ens Intercitytåg tyvärr, om de vore så väl, de är Reginatåg till örebro iaf, resten av sträckan äre kanske IC?. :-P Men jo, den sträckan har man funderat över någon gång. :)


Jo, det är Tågkompaniets Regina till Örebro och SJ:s IC-tåg Örebro-Göteborg. Men än sen då: en fullt fungerande resväg till ett bra pris. Även om man nu inte gillar Reginans komfort så är den i alla fall bättre än flygets och bussens. Jag har själv åkt den här vägen massor med gånger.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 02 november 2010, 21:57:08 PM
Istället för SJ skulle det stå SCAN på tågen, boskapstransport som boskapstransport. Vägrar sätta mig på ett tåg, ska jag någonstans är det bilen som gäller.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 22:07:52 PM
Citat från: Uffe D skrivet 02 november 2010, 21:57:08 PM
Istället för SJ skulle det stå SCAN på tågen, boskapstransport som boskapstransport. Vägrar sätta mig på ett tåg, ska jag någonstans är det bilen som gäller.

Var glad för att du lever i ett land där du själv har möjlighet att välja.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 02 november 2010, 22:11:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 22:07:52 PM
Var glad för att du lever i ett land där du själv har möjlighet att välja.

Absolut
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 november 2010, 22:22:55 PM
Det är vad jag alltid har sagt, SJ Är dyra.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 03 november 2010, 16:08:25 PM
Citat från: Uffe D skrivet 02 november 2010, 21:57:08 PM
Istället för SJ skulle det stå SCAN på tågen, boskapstransport som boskapstransport. Vägrar sätta mig på ett tåg, ska jag någonstans är det bilen som gäller.

Det må vara dyrt, och tågen må vara sena lite väl ofta. Men du får gärna förklara vad som gör dem till boskapstransport. Åtminstone X2000 är väldigt bekväma tåg med bra serviceutbud. Ska jag åka långt (över tio mil) tar jag tveklöst tåget om det går. Helt underbart att få släppa ratten en stund och luta sig tillbaks, äta en bit mat, sova, läsa en bok eller bara titta ut genom fönstret.
Att köra bil är jobb för mig, så det försöker jag undvika in i det sista när jag är ledig. För övrigt trivs jag rätt dåligt i personbilar överlag. Man sitter för långt ner, har fel körställning och är mer utsatt...
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Leif D skrivet 03 november 2010, 20:55:53 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2010, 22:22:55 PM
Det är vad jag alltid har sagt, SJ Är dyra.

Jo, men de är ju för att firman ska ha råd med min lön, såklart.
F.ö. så vet du precis vad som gäller Micke.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Leif D skrivet 04 november 2010, 14:45:48 PM
Det slog mej just....
Ang. rubriken "SJ, Inget för "vanligt" folk..." 

Att eftersom tågen oftast är så fulla med resenärer, så måste de ju vara för för att dom gillar åka och även betala bra för det. Annars skulle de väl va tomt och gott om plats.....

Eller tänker jag helt galet ?

Man kan allafall konstatera att tågtrafik inte är social stödverksamhet, utan affärsdrivande verksamhet i konkurrens. finns inte konkurrensen på spåret, fullt ut än, så finns den ju mot väg och lufttrafiken.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 05 november 2010, 01:18:33 AM
SJ ska iaf få en liten eloge nu.

Dom har återinfört resegarantin. Så väljer man värdebevis nu så får man 100% av resan efter 1 timmes försening. Det är tummen upp (http://www.omnibuss.se/forum/Themes/default/images/post/thumbup.gif)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 05 november 2010, 14:40:21 PM
Citat från: jocke skrivet 05 november 2010, 01:18:33 AM
SJ ska iaf få en liten eloge nu.

Dom har återinfört resegarantin. Så väljer man värdebevis nu så får man 100% av resan efter 1 timmes försening. Det är tummen upp (http://www.omnibuss.se/forum/Themes/default/images/post/thumbup.gif)

Ja äntligen! Ett tag kunde man bara få en del av biljettkostnaden tillbaks i kontanter. Nu kan man få hela i resecheckar.  :)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 05 november 2010, 23:15:26 PM
Citat från: SimonB skrivet 05 november 2010, 14:40:21 PM
Ja äntligen! Ett tag kunde man bara få en del av biljettkostnaden tillbaks i kontanter. Nu kan man få hela i resecheckar.  :)

Gäller dom bara om man bokar med SJ eller kan man köpa en biljett till ett bättre fungerande färdsätt för dom?
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: jocke skrivet 06 november 2010, 00:10:45 AM
Citat från: Uffe D skrivet 05 november 2010, 23:15:26 PM
Gäller dom bara om man bokar med SJ eller kan man köpa en biljett till ett bättre fungerande färdsätt för dom?

Bara SJ så klart.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 06 november 2010, 00:21:08 AM
Citat från: jocke skrivet 06 november 2010, 00:10:45 AM
Bara SJ så klart.

Ok, så om man bokar en resa och SJ sin vana trogen sumpar den så får man alltså en ny chans att få en resa förstörd av SJ. Smart, det blir ju nästan som att lösa ett årskort fast billigare
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 06 november 2010, 01:39:43 AM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 00:21:08 AM
Ok, så om man bokar en resa och SJ sin vana trogen sumpar den så får man alltså en ny chans att få en resa förstörd av SJ. Smart, det blir ju nästan som att lösa ett årskort fast billigare

Suck...
Det går att få kontantersättning också, men då får man bara igen en del av det man betalt. Jag åker gärna med SJ, så jag klagar inte. Det här var riktigt välkommet, då man tidigare bara har kunnat få ut kontant betalning på en del av kostnaden.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2010, 08:14:57 AM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 00:21:08 AM
Ok, så om man bokar en resa och SJ sin vana trogen sumpar den så får man alltså en ny chans att få en resa förstörd av SJ. Smart, det blir ju nästan som att lösa ett årskort fast billigare

Faktum är att något mer än 90 procent av SJ:s tåg är i rätt tid. Och bara någon enstaka procent är inställt eller mer än 30 minuter sena.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2010, 08:14:57 AM
Faktum är att något mer än 90 procent av SJ:s tåg är i rätt tid. Och bara någon enstaka procent är inställt eller mer än 30 minuter sena.


När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 06 november 2010, 20:28:25 PM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM
När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.

Självklart. Du gör naturligtvis upp en tidtabell före varje körning som du sedan följer och du utför lika naturligt 100-tals körningar varje dag. Skulle du vara tidig vid något tillfälle under körningen så saktar du givetvis in eller stannar och väntar in tiden.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:32:38 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 november 2010, 20:28:25 PM
Självklart. Du gör naturligtvis upp en tidtabell före varje körning som du sedan följer och du utför lika naturligt 100-tals körningar varje dag. Skulle du vara tidig vid något tillfälle under körningen så saktar du givetvis in eller stannar och väntar in tiden.

Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2010, 20:35:56 PM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM
När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.

Intresseklubben antecknar. Det jag svarade på var dock ditt helt felaktiga påstående att SJ jämt är försenade. Fast fakta tycks inte stå så högt i kurs hos dig.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: JDS skrivet 06 november 2010, 20:39:15 PM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:32:38 PM
Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.

Och väghållaren hjälper förstås till genom att undan för undan höja den tillåtna hastigheten?  :-*
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 06 november 2010, 20:39:36 PM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:32:38 PM
Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.

Se där. Eftersom förutsättningarna för järnvägstrafik är helt olika förutsättningarna för att köra sin egen bil så är det alltså ganska meningslöst att påstå att du alltid är i tid när du kör bil. Sannolikt talar du om för någon att "jag kommer vid ett-tiden". Om du sedan kommer kvart i ett eller kvart över ett spelar ingen roll, det är fortfarande ett-tiden. Enligt de krav som gäller på järnvägen är det inte i rätt tid.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Leif D skrivet 06 november 2010, 21:13:14 PM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM
När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.

Du måste ju ha en ofantlig otur då du åker tåg, stackars dej.
Som förare på nämnda tågbolag då, så skulle jag ju med ditt resonemang kunna skriva till mej ganska rejält med övertidsminuter!
Men ack, på den här sidan semestern, har i allafall jag inte lyckats vara så sen, att jag ens tycker de är värt arbetet att skriva (65 min på 32 turer). Detta då mest vid körning i 1:a och 4:e storstadsregionerna.

Det jag vill säga, är alltså, att din uppfattning om tågtrafiken är tämligen överdriven och felaktig. Men vi säljer gärna din plats till någon annan, ska du se.

F.ö. så brukar jag ju också hinna köpa mej lite kaffe, t.ex. när man är i god tid in på vissa stationer.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Uffe D skrivet 06 november 2010, 22:40:24 PM
Citat från: Leif D skrivet 06 november 2010, 21:13:14 PM
Du måste ju ha en ofantlig otur då du åker tåg, stackars dej.
Som förare på nämnda tågbolag då, så skulle jag ju med ditt resonemang kunna skriva till mej ganska rejält med övertidsminuter!
Men ack, på den här sidan semestern, har i allafall jag inte lyckats vara så sen, att jag ens tycker de är värt arbetet att skriva (65 min på 32 turer). Detta då mest vid körning i 1:a och 4:e storstadsregionerna.

Det jag vill säga, är alltså, att din uppfattning om tågtrafiken är tämligen överdriven och felaktig. Men vi säljer gärna din plats till någon annan, ska du se.

F.ö. så brukar jag ju också hinna köpa mej lite kaffe, t.ex. när man är i god tid in på vissa stationer.

Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: SimonB skrivet 07 november 2010, 00:20:21 AM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 22:40:24 PM
Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.

Nej gör inte det. De bits har jag hört! ;)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Leif D skrivet 07 november 2010, 00:30:58 AM
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 22:40:24 PM
Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.

Du motsäger ju dej själv nu.....
Om du aldrig sätter din fot på ett tåg, så kan vi ju inte sälja din plats till någon annan.
Men jag tror vi är lika glada för det....   ;)
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Simon A skrivet 17 november 2010, 01:56:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2010, 00:26:00 AM
Ibland kan man ju ha otur och ju mer sällan man reser med ett visst färdmedel desto större risk är det för att en stor andel av resorna är försenade.

Mina senaste 10 flygresor har drygt hälften varit inställda eller mer än 30 min försenade, vad gäller tågresor så är inte statistiken mkt bättre men om jag åkt dagligen hade resultatet sannolikt varit betydligt bättre procentuellt
Visst är det så!
Sen jag började åka Upptåget till Arlanda i mars då jag började jobba där har totalt drabbats av två inställda tåg och kanske 2-3 större förseningar. Då har jag väl åtminstone åkt nån gång i veckan och det tycker jag ändå säger något om hur pass pålitliga tågena faktiskt är. Sen, precis som i all annan kollektivtrafik, måste man ju vara beredd på att förseningar och inställningar kan inträffa och anpassa sig efter det. Ibland får man ta ett tidigare tåg, buss eller vad nu blir för att komma i tid. Så ser ju faktiskt verkligheten ut.

//Simon
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2010, 09:14:13 AM
Citat från: Simon A skrivet 17 november 2010, 01:56:43 AM
Visst är det så!
Sen jag började åka Upptåget till Arlanda i mars då jag började jobba där har totalt drabbats av två inställda tåg och kanske 2-3 större förseningar. Då har jag väl åtminstone åkt nån gång i veckan och det tycker jag ändå säger något om hur pass pålitliga tågena faktiskt är. Sen, precis som i all annan kollektivtrafik, måste man ju vara beredd på att förseningar och inställningar kan inträffa och anpassa sig efter det. Ibland får man ta ett tidigare tåg, buss eller vad nu blir för att komma i tid. Så ser ju faktiskt verkligheten ut.

//Simon

Jämsöver är tågen i rätt tid (det vill säga högst fem minuter försenade, för pendeltåg högst tre minuter) i 95 procent av fallen. Mindre än en procent av alla tågavgångar är inställda utan att det meddelats i god tid i förväg.

Visst kan det se annorlunda ut på vissa sträckor och/eller den enskilde resenären. Både bättre och sämre.
Titel: SV: SJ, Inget för "vanligt" folk...
Skrivet av: Andreas91 skrivet 17 november 2010, 10:48:23 AM
Måste påstå att jag tycker att tågtrafiken i det stora hela fungerar helt smärtfritt, visst, jag har säkert även haft lite tur när jag har åkt med tågen, då jag sällan har drabbats av stora förseningar. En gång blev det en dryg timmes försening till Stockholm p.g.a. två motorfel i det X2000-tåg som jag då åkte med, men annars har det gått väldigt snabbt o smidigt.

Sedan funderar jag över en annan sak - hur brukar det se ut när det blir störningar i trafiken?

Ett exempel var, kommentera om jag minns fel, när ett spår, det mot Centralen, blev strömlöst förbi Årstaberg, mao pendeltågsspåret (om jag inte missminner mig, så fortsatte även strömlösheten längre söderut på stambanan, vilket även drabbade fjärrtågstrafikens ordinarie spår). För resenärer från Årstaberg som skulle norrut, fick då resa med södergående tåg till Älvsjö och där hoppas på att ett norrgående tåg snart skulle komma in. Väntetiden blev dock ganska saftig för pendeltågsresenärerna och detta pga att pendeltågsskyltarna vid Västerhaningeplattformens norrgående spår ständigt slog om till "Se upp för passerande tåg" och då for alla väntande fjärrtåg förbi. Kort och gott: Fungerar det på liknande sätt när det blir större störningar i andra delar av landet, alltså som i detta fall, att fjärrtågen får högsta prio framför pendeltågsresenärerna? Såvida det fungerar att göra så, så måste jag ju ändå säga att fjärrtågstrafiken flyter på i bra tempo, trots sådana här händelser. Efter kanske en 20 min väntan, så ankom så småningom mitt pendeltåg.  :P