SJ, Inget för "vanligt" folk...

Startat av Henrik Palmqvist, 01 november 2010, 19:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 02 november 2010, 21:57:08 PM
Istället för SJ skulle det stå SCAN på tågen, boskapstransport som boskapstransport. Vägrar sätta mig på ett tåg, ska jag någonstans är det bilen som gäller.

Det må vara dyrt, och tågen må vara sena lite väl ofta. Men du får gärna förklara vad som gör dem till boskapstransport. Åtminstone X2000 är väldigt bekväma tåg med bra serviceutbud. Ska jag åka långt (över tio mil) tar jag tveklöst tåget om det går. Helt underbart att få släppa ratten en stund och luta sig tillbaks, äta en bit mat, sova, läsa en bok eller bara titta ut genom fönstret.
Att köra bil är jobb för mig, så det försöker jag undvika in i det sista när jag är ledig. För övrigt trivs jag rätt dåligt i personbilar överlag. Man sitter för långt ner, har fel körställning och är mer utsatt...

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2010, 22:22:55 PM
Det är vad jag alltid har sagt, SJ Är dyra.

Jo, men de är ju för att firman ska ha råd med min lön, såklart.
F.ö. så vet du precis vad som gäller Micke.
;-)

Leif D

Det slog mej just....
Ang. rubriken "SJ, Inget för "vanligt" folk..." 

Att eftersom tågen oftast är så fulla med resenärer, så måste de ju vara för för att dom gillar åka och även betala bra för det. Annars skulle de väl va tomt och gott om plats.....

Eller tänker jag helt galet ?

Man kan allafall konstatera att tågtrafik inte är social stödverksamhet, utan affärsdrivande verksamhet i konkurrens. finns inte konkurrensen på spåret, fullt ut än, så finns den ju mot väg och lufttrafiken.
;-)

jocke

SJ ska iaf få en liten eloge nu.

Dom har återinfört resegarantin. Så väljer man värdebevis nu så får man 100% av resan efter 1 timmes försening. Det är tummen upp
Jag förändrar era liv med detta inlägg

SimonB

Citat från: jocke skrivet 05 november 2010, 01:18:33 AM
SJ ska iaf få en liten eloge nu.

Dom har återinfört resegarantin. Så väljer man värdebevis nu så får man 100% av resan efter 1 timmes försening. Det är tummen upp

Ja äntligen! Ett tag kunde man bara få en del av biljettkostnaden tillbaks i kontanter. Nu kan man få hela i resecheckar.  :)

Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 05 november 2010, 14:40:21 PM
Ja äntligen! Ett tag kunde man bara få en del av biljettkostnaden tillbaks i kontanter. Nu kan man få hela i resecheckar.  :)

Gäller dom bara om man bokar med SJ eller kan man köpa en biljett till ett bättre fungerande färdsätt för dom?

jocke

Citat från: Uffe D skrivet 05 november 2010, 23:15:26 PM
Gäller dom bara om man bokar med SJ eller kan man köpa en biljett till ett bättre fungerande färdsätt för dom?

Bara SJ så klart.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Uffe D

Citat från: jocke skrivet 06 november 2010, 00:10:45 AM
Bara SJ så klart.

Ok, så om man bokar en resa och SJ sin vana trogen sumpar den så får man alltså en ny chans att få en resa förstörd av SJ. Smart, det blir ju nästan som att lösa ett årskort fast billigare

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 00:21:08 AM
Ok, så om man bokar en resa och SJ sin vana trogen sumpar den så får man alltså en ny chans att få en resa förstörd av SJ. Smart, det blir ju nästan som att lösa ett årskort fast billigare

Suck...
Det går att få kontantersättning också, men då får man bara igen en del av det man betalt. Jag åker gärna med SJ, så jag klagar inte. Det här var riktigt välkommet, då man tidigare bara har kunnat få ut kontant betalning på en del av kostnaden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 00:21:08 AM

Faktum är att något mer än 90 procent av SJ:s tåg är i rätt tid. Och bara någon enstaka procent är inställt eller mer än 30 minuter sena.

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2010, 08:14:57 AM
Faktum är att något mer än 90 procent av SJ:s tåg är i rätt tid. Och bara någon enstaka procent är inställt eller mer än 30 minuter sena.

När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM

Självklart. Du gör naturligtvis upp en tidtabell före varje körning som du sedan följer och du utför lika naturligt 100-tals körningar varje dag. Skulle du vara tidig vid något tillfälle under körningen så saktar du givetvis in eller stannar och väntar in tiden.

Uffe D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 november 2010, 20:28:25 PM
Självklart. Du gör naturligtvis upp en tidtabell före varje körning som du sedan följer och du utför lika naturligt 100-tals körningar varje dag. Skulle du vara tidig vid något tillfälle under körningen så saktar du givetvis in eller stannar och väntar in tiden.

Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM

Intresseklubben antecknar. Det jag svarade på var dock ditt helt felaktiga påstående att SJ jämt är försenade. Fast fakta tycks inte stå så högt i kurs hos dig.

JDS

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:32:38 PM
Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.

Och väghållaren hjälper förstås till genom att undan för undan höja den tillåtna hastigheten?  :-*