Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 31 oktober 2010, 18:57:42 PM

Titel: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 31 oktober 2010, 18:57:42 PM
...åtminstone vid några tillfällen, på linje 100 Borås-Göteborg. Båda bilderna är tagna vid Borås resecentrum.

(http://i55.tinypic.com/rqw0eu.jpg)
Veolia 2576 den 1 oktober.

(http://i55.tinypic.com/2usxs39.jpg)
Veolia 2575 den 29 oktober.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 31 oktober 2010, 20:28:49 PM
Bara början på Veolias "skrotbussar" En ledvagn har enl säker källa varit synlig på linje 100
Ju närmare det är tid för övertagande av trafik ju mer "skrot" rullar på linjen ... vi har säkert inte sett slutet än  ;D ;D
Tyvärr är det kunderna som blir lidande ... Veolia i detta fallet "skiter fullständigt vad som rullar på linjen .
Visst är det så överallt i landet ... det rullar olika färger på bussar osv men Veolia tar rekordet på linje 100 att köra med "skrot"
Bra läge för alla fotointresserade att hålla koll på linjen dem sista veckorna nu :P ;)
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Johan B skrivet 31 oktober 2010, 22:00:33 PM
Skrot?! Det är ju fina Vegor. Byter gärna dessa mot två Solaris istället ;). Fast de skulle nog inte komma fram till Borås... Lär väl börja rulla baklänges av kraftbrist ungefär halvvägs upp i Kallebäcksbacken :-X
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 31 oktober 2010, 22:04:53 PM
Citat från: Johan B skrivet 31 oktober 2010, 22:00:33 PM
Skrot?! Det är ju fina Vegor. Byter gärna dessa mot två Solaris istället ;). Fast de skulle nog inte komma fram till Borås... Lär väl börja rulla baklänges av kraftbrist ungefär halvvägs upp i Kallebäcksbacken :-X

Inte särskilt lastgamla Vegor heller, inregistrerade i december 2000.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 31 oktober 2010, 23:35:05 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 31 oktober 2010, 22:04:53 PM
Inte särskilt lastgamla Vegor heller, inregistrerade i december 2000.

Nej inte lastgamla, men synnerligen obekväma för en resa på närmare timmen... Jag undvek dessa i mesta möjliga mån när de användes på linjen under mitt pendlande på Göteborg.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: bisquit skrivet 01 november 2010, 15:34:45 PM
Inget större fel på en Vega. Är ju en av de bästa bussmodeller i modern tid. Som är byggd för regionaltrafik. Allt handlar egentligen om hur en operatör servar bussarna!? 8)
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Cordinot skrivet 01 november 2010, 16:58:49 PM
Detta är mycket vackra bussar, Vegorna alltså. De är både fina på utsidan samt på insidan. De är också väldigt bekväma. Har åkt med just dessa individer ett flertal gånger och det är nästan så att man somnar i de mjuka stolarna. Detta är då verkligen inte skrot. Detta är enligt mig en av de sista, riktiga linjebussarna som det gamla Carrus byggde.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 01 november 2010, 17:26:34 PM
Kan hända att dem är fina / vackra .. osv  men dem följer inte avtalet med Västtrafik!! Dem är fördåligt utrustade.
Ska vara lika för alla .Veolia ska inte ha fördel av något som ingen annan har .. Inte så kul att åka en timme på motorväg i en sån buss
Som alltid så är det resenärerna som blir lidande ... Om jag vore trafikhuvudman så skulle Veolia bli avstängda med omdelbar verkan på linje 100 ... pga deras fordonsstatus och deras syn på våra resenärer ...
Men som tur är så är det bara några veckor kvar nu av Veolias Lekstuga på Linje 100 mellan Göteborg-Borås-Ulricehamn.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Andreas skrivet 01 november 2010, 18:04:08 PM
Tja, det finns både bra och riktigt dåliga saker med Vegorna. Ta en titt upp i norra Stockholms län exempelvis, där Busslink-Vegor pumpar på mil efter mil efter mil mellan Stockholm och Norrtälje och sedan tillbaka för samma procedur. En grupp Vegor ser rätt slitna ut nu, medan en del har fått en liten uppfräschning åtminstone på utsidan. För resenärer som mig, dvs. 190 cm och uppåt och med långa ben, är det inte särskilt lätt att hitta någon plats i bussar där du sitter riktigt bekvämt, med några få undantag, men man vänjer sig vid det så småningom. Skönast ser platserna ut i den bakre delen av Vegorna, men i majoriteten av platserna i denna buss kommer jag knappt in, då jag är för lång och komforten blir nära på noll, tills någon sätter sig mitt framför mig och lutar sig bakåt... Då blir komforten noll.  :-\
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: TH14b skrivet 01 november 2010, 18:46:47 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 november 2010, 17:26:34 PM
Kan hända att dem är fina / vackra .. osv  men dem följer inte avtalet med Västtrafik!! Dem är fördåligt utrustade.
Ska vara lika för alla .Veolia ska inte ha fördel av något som ingen annan har ..

Det finns inget avtal mellan Veolia och VT på linje 100. Linjen är ju ett tåg.

Annars håller jag med om att det inte är någon större sensation att åka Vega på linje 100.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Johan B skrivet 01 november 2010, 20:02:59 PM
Det enda som dessa Vegor inte har är fällbara stolar. I övrigt finns allt. Vad jag vet så är det ingen skillnad i stoppning/utformning mellan stolar med fast rygg och stolar med fällbar rygg när det gäller Volvo/Carrus egna stolar som sitter i dessa. Så länge du inte vill fälla din stol bör det inte vara någon skillnad i komfort. En möjlighet kan ju dock vara att lutningen på ryggstödet bli något annorlunda med fast rygg och därför gör att det blir mindre bekvämt.

Fällbara stolsryggar är det i orginalbussarna till denna linje så jag antar att det är det som står i avtalet och då är det naturligtvis fel av Veolia att frekvent nyttja dessa men det kunde vara (och har varit) värre. Tänk tillbaka på trevligheter som 1796 m fl där det var både fasta stolsryggar och avsaknad av AC. Betänk också att det finns dem som pendlar ungefär lika länge inom Göteborgsområdet och då får sitta på stolar med centimetertjock stoppning... 1 timme bör man kunna stå ut i dessa bussar.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 20:26:59 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 19:17:46 PM
Avtalet är ju mellan SJ och Veolia och bussarna uppfyller nog tyvärr de krav som ställdes när avtalet tecknades, de fordon som t.e x dåvarande Swebus express offererade var ju vida över standard då... och dyrare

Nej, det krävdes högre standard på bussarna än den som Vegorna från Umeå erbjuder. Däremot gjorde SJ misstaget att tro att det skulle räcka med åtta bussar - 8700-orna 2271-2277 samt en Delta Star som reserv i Borås. När det sedan visade sig att det behövdes mer än dubbelt så många bussar så fanns inget i avtalet om standarden på reservbussarna utan det blev bästa tillgängliga.

Swebus (Express) offererade 9700, dåvarande Linjebuss 8700 men med i princip samma utrustning. Större var skillnaden inte.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 november 2010, 20:37:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 20:26:59 PM
Nej, det krävdes högre standard på bussarna än den som Vegorna från Umeå erbjuder. Däremot gjorde SJ misstaget att tro att det skulle räcka med åtta bussar - 8700-orna 2271-2277 samt en Delta Star som reserv i Borås. När det sedan visade sig att det behövdes mer än dubbelt så många bussar så fanns inget i avtalet om standarden på reservbussarna utan det blev bästa tillgängliga.

Swebus (Express) offererade 9700, dåvarande Linjebuss 8700 men med i princip samma utrustning. Större var skillnaden inte.


Det är alltså Vegorna som rullade Umeå - Holmsund/Obbola med andra ord.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 22:16:14 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2010, 20:37:07 PM
Det är alltså Vegorna som rullade Umeå - Holmsund/Obbola med andra ord.

Ja, det låter troligt. De kom till Partille/Borås när Vilhelmina Taxi (var det väl?) tog över den linjen.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 november 2010, 22:17:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 22:16:14 PM
Ja, det låter troligt. De kom till Partille/Borås när Vilhelmina Taxi (var det väl?) tog över den linjen.

Det stämmer, Vilhelmina Taxi via Busspoolen tog över trafiken, som snart är på upphandling igen.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2010, 22:32:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2010, 22:23:08 PM
Skillnaden var att man även utlovade extra kapacitet med samma standard, det krävde dock inte SJ och det erbjöd heller inte Connex, därför mina rader om att bussarna uppfyller avtalet eftersom dem inte ingår bland de åtta upphandlade dim vagnarna.

Ja, som jag skrev gjorde SJ Västtåg två stora misstag i den här upphandlingen. Det ena var att man var helt övertygad om att det inte skulle behövas några extrabussar. Vilket det andra var förbjuder min ödmjukhet mig att tala om. För övrigt hette det faktiskt Linjebuss 2002 när avtalet slöts. Connex kom senare.
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 17:54:03 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 oktober 2010, 20:28:49 PM
Bara början på Veolias "skrotbussar" En ledvagn har enl säker källa varit synlig på linje 100
Ju närmare det är tid för övertagande av trafik ju mer "skrot" rullar på linjen ... vi har säkert inte sett slutet än  ;D ;D
Tyvärr är det kunderna som blir lidande ... Veolia i detta fallet "skiter fullständigt vad som rullar på linjen .
Visst är det så överallt i landet ... det rullar olika färger på bussar osv men Veolia tar rekordet på linje 100 att köra med "skrot"
Bra läge för alla fotointresserade att hålla koll på linjen dem sista veckorna nu :P ;)





Men vad tycker du Veoia ska göra ? Köpa massa nya för att köra några veckor .??  Som sagt ser det lika ut överallt mot slutet vänta tills Orust kommer i samma läga får du se ..
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 18:12:06 PM
Det finns bussar i koncernen som är 100gånger bättre än dessa "skrothögar"  Dem är absolut inte något att ha på linje 100.
Har själv kört Hallgrens fd 2569  inte för så länge sedan... det var ingen höjdare kan jag säga ... att dem kör med enstaka exemplar är inget att säga om! Men när det av 10 avgångar som Veolia kör så har dem "skrotbussar på 9!!
Att det inte går att köpa nya bussar förstår jag oxå ... men dem kunde gott skärpa sig lite ...
Enl uppgift så har Borås övertalighet på 02xx kortvagnar ... varför inte slänga in dem???
Nej se det går inte av någon orsak ...... Var allt bättre ordning förr när det gamla Linjebuss/ Connex fanns i Borås med folk som tog ansvar ... nu är det väl "inte så noga" som på många andra ställen
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 18:25:41 PM
Borås har lånat ut 2  02xx  men de räcker ju inte långt vilket ju gör att det fattas vagnar när det blir lite strul.  Det finns säkert bättre bussar men dessa är väl enklast att ta till nu ..  Jag har inte sett att dessa går så mkt som du säger men å andra sidan är ju jag inte så ofta i Borås längre.,.. ;D
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 03 november 2010, 18:33:26 PM
Nej det är inget att stå efter att vara i Borås ... Jag måste vara där nästan varje dag  ;)
Vid just dem tiderna vi kör så är det oftast en sån vagn på hållplatsen .....
Verkar som 22xx krånglar riktigt mkt nu ..
Titel: SV: Två som gjort comeback... [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 03 november 2010, 18:47:27 PM
22xx har varit inne på rep..såg en av dem minns inte vilken inne för plåtrep + ny vindruta. de ska/har varit uppe på Volvo för 2årskoll..