Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Carl Eric skrivet 22 oktober 2010, 09:55:04 AM

Titel: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 oktober 2010, 09:55:04 AM
....historien upprepar sig, denna gång dock inte i en lika stor omfattning.

474, 471, 410 och 435 går fortfarande...

Förhoppningsvis så är den igång till i eftermiddag men man ska inte hoppas för mycket!  :P

Lokaltidningen om saken: http://nvp.se/Nacka/Nacka/Kraftiga-trafikproblem-i-Nacka-och-Varmdo/

Snöiga hälsningar ifrån Calken!
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Andreas skrivet 22 oktober 2010, 10:16:10 AM
Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P Visst, det är aldrig kul med snöoväder och det är alltid lika jobbigt att kollektivtrafiken drabbas som den gör. Säkerligen är det nog många resenärer som nu sitter och grubblar och där jag tror att visan är densamma varenda år (Märk att jag inte påstår att alla resenärer är så här, för så är det ju inte) : "Det är SLs fel, det är SLs fel, nu har SL gjort det igen..." bla bla... Som jag skrev i en kommentar på DN under förra vinterns trafikdrama, då folk blev ordentligt irriterade på att växlarna hade frusit fast. En grupp resenärer ville dock inte acceptera detta, utan lackade ur på SL ändå. "Skaffa en egen spade och börja hacka snö, SL kan inte göra mer än de redan gör. Om all trafik står stilla, hur skall ens SL då kunna skicka ut personal för att börja hacka snö?" Det var förvisso en viss ironi i den kommentaren, framförallt det där med spaden, men förra årets snökaos tror jag slog alla rekord sedan minst decennier tillbaka i tiden, all trafik blev ju lamslagen, det rådde ju totalt kaos.

Nu vill man dessutom utöka dubbförbudszonen i innerstan, till slut kanske hela stan drabbas. Visst, dubbar är ju inte så bra för miljö och hälsa, men då slutar det med att man nog inte lär ha något vidare grepp på vägarna och olyckor kan bli betydligt fler. Jag tycker mig dock ha sett att man skulle ordna med parkeringar vid tullarna för bilar med dubbdäck, men var man i så fall har tänkt att anlägga de parkeringarna, och hur man reser dit, det är två helt andra frågor. Lycka till i trafiken idag allihopa, själv får jag lov o plugga!  ;D
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 10:44:13 AM
Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 10:16:10 AM
Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P Visst, det är aldrig kul med snöoväder och det är alltid lika jobbigt att kollektivtrafiken drabbas som den gör. Säkerligen är det nog många resenärer som nu sitter och grubblar och där jag tror att visan är densamma varenda år (Märk att jag inte påstår att alla resenärer är så här, för så är det ju inte) : "Det är SLs fel, det är SLs fel, nu har SL gjort det igen..." bla bla... Som jag skrev i en kommentar på DN under förra vinterns trafikdrama, då folk blev ordentligt irriterade på att växlarna hade frusit fast. En grupp resenärer ville dock inte acceptera detta, utan lackade ur på SL ändå. "Skaffa en egen spade och börja hacka snö, SL kan inte göra mer än de redan gör. Om all trafik står stilla, hur skall ens SL då kunna skicka ut personal för att börja hacka snö?" Det var förvisso en viss ironi i den kommentaren, framförallt det där med spaden, men förra årets snökaos tror jag slog alla rekord sedan minst decennier tillbaka i tiden, all trafik blev ju lamslagen, det rådde ju totalt kaos.

Nu vill man dessutom utöka dubbförbudszonen i innerstan, till slut kanske hela stan drabbas. Visst, dubbar är ju inte så bra för miljö och hälsa, men då slutar det med att man nog inte lär ha något vidare grepp på vägarna och olyckor kan bli betydligt fler. Jag tycker mig dock ha sett att man skulle ordna med parkeringar vid tullarna för bilar med dubbdäck, men var man i så fall har tänkt att anlägga de parkeringarna, och hur man reser dit, det är två helt andra frågor. Lycka till i trafiken idag allihopa, själv får jag lov o plugga!  ;D

Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 oktober 2010, 10:51:27 AM
Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 10:44:13 AM
Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D

Hahahah, på riktigt?

Då får vi hoppas att de inte vinner! ;)  :P

Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 10:16:10 AM
Oj!  :-\ Ja, morsan sjöng glatt på morgonen "Nej, se det snöar, nej se det snöar, det var väl roligt hurra!" osv. och jag höll på att få spader.  :P

Jag sjöng också...
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 oktober 2010, 11:02:46 AM
UPPDATERAT:

Nu går även 71, 402 och 444 enligt sl.se
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 11:03:26 AM
Citat från: calken skrivet 22 oktober 2010, 10:51:27 AM
Hahahah, på riktigt?

Då får vi hoppas att de inte vinner! ;)  :P

Ja, i NVP. Höll på att trilla ur stolen  :o
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Andreas skrivet 22 oktober 2010, 11:14:10 AM
Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 11:03:26 AM
Ja, i NVP. Höll på att trilla ur stolen  :o

Haha!  :o  :D Jag lovar, jag är övertygad om att det dessutom finns en liten grupp resenärer som tror att det fortfarande att det är SL som kör bussarna. När var det det upphörde? Jag själv gisssar på Millenieskiftet eller något sånt...  ;D

Under dels min tid på SL kundtjänst då jag arbetade med att beta av resegarantibergen från kunderna efter förra vintern, samt min lika korta tid på SL Center, så fick jag möjligheten att läsa om diskussioner och träffa en rad fantastiska och helt otroliga personer, förutom kändisar alltså... ;D En resenär frågade då om hon kunde köpa biljetten på bussen. Hon själv var stockholmare och bosatt i stan, åtminstone delvis... Hur hade hon kunnat missa att pengahanteringen har försvunnit?   :o Det känns som att det var en evighet sedan det skedde! :P
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 22 oktober 2010, 11:29:42 AM
Det intressanta i sammanhanget är att i senaste numret av SLs personaltidning "Hela resan" finns ett reportage om just hur väl förberedda Nobina Björknäs är på vinterns ankomst. Det är det enda trafikområdet som ställt in (i stort sett) all trafik. Det är märkligt att man inte kan hålla linjer som 414,442 och 422 öppna, de skiljer sig inte mycket från många av t.ex. Täbys och Brommas lokallinjer.

Efter att ha jobbat ett par dagar förra vintern lärde man sig hur trafikledningen vid snöfall i Björknäs fungerar.
1. Ställ in allt.
2. Skicka ut en eller ett par bilar och kolla väglaget.
3. Öppna linje för linje efter att bilarna bedömt läget.

Jag undrar (utan att fördöma arbetssättet) om det är rätt sätt att gå, och om det är så man arbetar i alla andra trafikområden?

Det finns också andra möjliga förklaringar, kanske är förarna i Nacka/Värmdö sämre på vinterkörning än i andra områden (är personalomsättningen större i N/V, mindre vintervana m.m.)? Är trafikledarnas tillit till förarnas kunskap mindre än i andra områden (förra vintern stod vi ett gäng förare och ville ta ut vinterdugliga kortvagnar på Nackakörningar när allt var inställt, men vi fick inte). Är bussarna i sämre vinterskick än övriga områden (jag kan inte jämföra skicket med andra trafikområden, men det är mycket B9S i N/V, och de är garanterat inte bra i vinterväder).
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Carl Eric skrivet 22 oktober 2010, 11:36:21 AM
Det var ju en väldigt intressant berskrivning Karsten, framförallt det där med kortvagnarna...

Slutet på skoldagen närmar sig, vi får se om vi kommer hem...

Nu så har de även öppnat 413, 433, 434 och 443. Vi får se hur det går med 433 och 434 då stavsnäsvägen är avstäng vid strömma pga bärgning av en buss som har kört i diket...
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Nico skrivet 22 oktober 2010, 12:02:17 PM

Citat från: Andy91 skrivet 22 oktober 2010, 11:14:10 AMHaha!  :o  :D Jag lovar, jag är övertygad om att det dessutom finns en liten grupp resenärer som tror att det fortfarande att det är SL som kör bussarna. När var det det upphörde? Jag själv gisssar på Millenieskiftet eller något sånt...

Nja, själv är jag övertygad om att gruppen som tror att SL forfarande kör busstrafik i egen regi de facto är ganska stor. För gemene man finns ofta heller inget behov av att veta vem som kör vad utan de har köpt sitt färdbevis som då är märkt SL. Därmed är det nog så att de flesta per automatik antar att det även är SL som kör.

Sen kan man väl indirekt säga att SL faktisk körde bussar, om än indirekt, fram tills i somras då man sålde sin post i Busslink till Keolis.  ;)
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 22 oktober 2010, 12:14:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 12:06:53 PM
Ja du ?

Jag har ju jobbat i tyresö i sju år som både förare och senare planerare och blev det skitväder så var det i första hand ledbussarna på Brevik som rök, sedan boggibussarna och om möjligt körde man enbart med 12 metersbussar där ute då men alltsom oftast fick man ställa trafiken då väghållningen var under all kritik,  jag har tillbringat många kvällar-nätter med att hämta fastkörda bussar och frågan är om det inte i ett sådant läge är bättre att inte köra än att riskera material och människor genom att chansa, alla förare har inte heller den vintervana och "förstånd" som behövs för att inse när man ska stanna.

N/V har ju ännu fler svåra passager än Tyresö där man med lätthet kan bli sittande i många timmar, på Ingarö och Vikingshill finns ju spännande platser...

Ja precis! Det du beskriver är ju det omvända arbetssättet, alltså att bara ställa in det som inte fungerar att köra. I fallet N/V fungerar det uppenbart tvärtom, först ställer man in ALLT (även Värmdövägen genom Nacka t.ex.), och öppnar sedan upp linje efter linje.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: at1981 skrivet 22 oktober 2010, 14:19:36 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 10:44:13 AM
Förra året fick Busslink skäll för att dom ställde trafiken i Nacka Värmdö  ;D

Hej!

Det är Nobina du menar, eftersom Busslink har inte kört i Nacka/Värmdö sedan mars-02.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Andreas skrivet 22 oktober 2010, 14:52:15 PM
Citat från: at1981 skrivet 22 oktober 2010, 14:19:36 PM
Hej!

Det är Nobina du menar, eftersom Busslink har inte kört i Nacka/Värmdö sedan mars-02.
Jag tror att buskörare syftade till att NVP hade påstått att Busslink körde trafiken i N/V.  ;)
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: MrX skrivet 22 oktober 2010, 17:06:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 12:06:53 PM
Ja du ?

Jag har ju jobbat i tyresö i sju år som både förare och senare planerare och blev det skitväder så var det i första hand ledbussarna på Brevik som rök, sedan boggibussarna och om möjligt körde man enbart med 12 metersbussar där ute då men alltsom oftast fick man ställa trafiken då väghållningen var under all kritik,  jag har tillbringat många kvällar-nätter med att hämta fastkörda bussar och frågan är om det inte i ett sådant läge är bättre att inte köra än att riskera material och människor genom att chansa, alla förare har inte heller den vintervana och "förstånd" som behövs för att inse när man ska stanna.

N/V har ju ännu fler svåra passager än Tyresö där man med lätthet kan bli sittande i många timmar, på Ingarö och Vikingshill finns ju spännande platser...

Tänk om vi fortfarande jobbade så, vad bra det skulle vara! Vanligtvis ställs all trafik in på Brevik när det blir struligt, trafikledningen verkar ibland lite väl fega. Istället för att testa med en kortbuss och se vad som händer ställs allt in. Ett vanligt förekommande problem är en fastkörd buss vid Mossvägen. Istället för att då vända vid Trinntorp ställs all trafik in istället. Vända vid Trinntorp behövs oftast inte eftersom omloppen oftast är gjorda på så sätt att kör man Östralid dit kör man Tegelbruksvägen hem och vice versa. Det ger att man bara svänger i korsningen vid Trinntorp, men icke. Så fungerar det nu för tiden, om det blir så i vinter återstår att se
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 oktober 2010, 18:19:39 PM
En fråga (som väl kanske ingen vill svara på) är väl om man inte ställer in trafiken helt också i protest mot att kommunen inte prioriterar väghållningen och tar alltför lång tid på sig att komma ut med plogning och sandning? Lite av ett förhandlingsspel alltså?
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: MrX skrivet 22 oktober 2010, 18:43:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 17:14:18 PM
Det går ju utmärkt att backvända i korsningen i Trintorp också, med alla vagntyper :-)

Dessutom kan man vända i korsningen innan slingan vid Mossvägen utan bekymmer.

Ja det känns skönt att man lämnat SL området för gott, det här med egna initiativ har ju aldrig varit en framgångsrik väg där.

Ja visst är det så! Nu när man dessutom tagit bort refugen vid Trinntorp är det hur enkelt som helst.

Nästa korsning kan man med enkelhet vända med, jag gjorde det själv i vintras. Föreslår man samma sak för trafikledningen får man blanknej, tråkig attityd. En vacker dag kanske det blir bättre och egna initiativ en självklarhet. Men men
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: the0fiskis skrivet 22 oktober 2010, 20:01:35 PM
min klass kompis blev fast i trafiken i ett dike så hon kom ej till skolan så hennes farsa fick komma och hämta

en fårga borde man inte pirotera stombusslingerna?

min dag funkade hyfsat det äna var att min  buss till forum var 5 min sen men annas funckade det bra
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 22 oktober 2010, 21:17:02 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 22 oktober 2010, 18:19:39 PM
En fråga (som väl kanske ingen vill svara på) är väl om man inte ställer in trafiken helt också i protest mot att kommunen inte prioriterar väghållningen och tar alltför lång tid på sig att komma ut med plogning och sandning? Lite av ett förhandlingsspel alltså?

Så är det säkert. I Södertälje ställdes all trafik i Nobinas regi in 19:47 till ca 21:00 (undrar om Busslinks 783 och SLT:s 702 och 802 gick), det luktar protest mot väghållaren.

Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Skalman skrivet 22 oktober 2010, 23:21:16 PM
> Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och
> Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).

Håller med dig. Men jag tror tyvärr inte att den tankegången riktigt finns hos operatörerna.
Istället väljer man att ställa trafiken. Trist för de som står och väntar, men sannolikt ganska sant.
Passagerares "rätt" väger enligt min mening inte särskilt tungt i SL-trafiken.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 22 oktober 2010, 23:57:14 PM
Citat från: Skalman skrivet 22 oktober 2010, 23:21:16 PM
> Frågan är om det är rätt mot kunderna, jag är övertygad om att det både i N/V:s fall och
> Södertäljes fall gått att upprätthålla trafik på vissa linjer (kanske med vissa vagntyper).

Håller med dig. Men jag tror tyvärr inte att den tankegången riktigt finns hos operatörerna.
Istället väljer man att ställa trafiken. Trist för de som står och väntar, men sannolikt ganska sant.
Passagerares "rätt" väger enligt min mening inte särskilt tungt i SL-trafiken.

Det är ju tyvärr så det funkar, ju fler som blir lidande, desto större chans att få igenom det man vill. Strejker t.ex skulle ju inte vara så effektiva om ingen drabbades av dom. Det gäller ju även utanför SL-land kan jag lova ;)
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Camilla skrivet 23 oktober 2010, 00:21:05 AM
Jag tycker inte man kan klaga på nån på grund av väderläget i dag för det var extremt halt och och alla plogbilar kan ju inte vara överallt på sammagång för då behövs det nog några miljoner plogbilar
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 00:43:07 AM
Citat från: Camilla skrivet 23 oktober 2010, 00:21:05 AM
Jag tycker inte man kan klaga på nån på grund av väderläget i dag för det var extremt halt och och alla plogbilar kan ju inte vara överallt på sammagång för då behövs det nog några miljoner plogbilar

Vad var det som orsakade morgonens halka? Jag sov 8) Under mina nästan 10 år i Örebro ställde vi aldrig trafiken helt. Möjligtvis vissa omdragningar och enstaka turer som ställdes. Trots 20 cm snö och inga plogbilar. Vad gör just Stockholms halka så hal? Har ju förmånen att jobba på enda depån som i princip gick smärtfritt 17 dec förra året så inte heller då fick jag se vad det berodde på.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 23 oktober 2010, 05:37:00 AM
Hej!

Man kan fundera på vad som är fel på trafiken i dagsläget? Under 80-talet så var jag aldrig med om att man ställde in trafiken i den staden jag bodde i då fast det var både halka och enormt med snö, utan trafiken fungerade nästan smärtfritt med både Scania CR111/CR112/CN112/CN113 och Volvo B10/B10R bussar, men i dagsläget är det "kaos" fort det är lite snö på vägarna tyvärr, jag tror mycket att det beror på att i Sockholm rullar det många Volvo B9S vagnar och dessa klar inte halt väglag, det är märkligt att inte upphandlaren "SL" har krav på entreprenören att bussarna ska även ha vinteregenskaper dvs även klara halka och snö, men vad jag även har hört så "sparas" det även på bra däck även som gör att det blir svårt att köra i snö och halka...
Upphandlaren bör även ha vissa krav på däck och vinteregenskaper när man ställer krav i upphandlingen, bara ställa krav på AC och låginsteg räcker inte då utförande företag slarvar med säkerheten istället för att tjäna pengar..
Antingen ställer man det som krav att bussarna ska ha bra däck och vinteregenskaper eller så grymma viten om trafiken blir inställd pga lite snö och halka dvs trafiken SKA FUNGERA...
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Cero skrivet 23 oktober 2010, 10:30:13 AM
Så länge man från SL:s sida har mentaliteten att "billigast anbud vinner" och det inte finns något företagsekonomiskt incitament vare sig hos SL eller i avtalen med entreprenörerna att bry sig om slutkunden kommer vi sannolikt att få finna oss i inställd trafik. Att förse bussar med bra däck, välutbildad personal, laga plåtskador, betala bärgning, hålla reservfordon, etc kostar pengar och de pengarna finns inte om man ska vinna på lägst anbud. När det då snöar och väghållaren inte klarar av att ploga blir det ett rent företagsekonomiskt beslut om det är billigare att köra och betala för skador och bärgningar, plus eventuella viten för att turen inte kunde köras för den sitter i diket och det finns ingen reserv, eller att ställa in och ta vitet rakt av för hela dagen och hoppas kunna köra full trafik dagen efter. Dessutom kanske det finns någon force majeure i entreprenörsavtalet som man kan luta sig mot för att slippa vitet och då blir kalkylen ännu enklare.

Jag har svårt att tro att det finns något i SL:s entreprenörsavtal som behandlar hur slutkunden ska behandlas och respekteras. Tycker inte det känns som att SL i övrigt är en organisation som verkar för att leverera en bra produkt till slutkunden, snarare är den till för sin eget intresse, så varför skulle man bry sig om slutkunden i relationen med sina entreprenörer?
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AM

Lars Ö påpekar en del tänkvärt kring detta med moderna bussar så jag hoppar det och kommer med lite allmänna reflektioner kring detta.... Det finns självklart massvis med saker som SL skulle kunna förbättra, men lite orättvis och missriktad tycker jag ändå att en del kritik är då man i flera fall faktiskt jämför äpplen med päron.

Att lägga allt ansvar på entreprenörerna slår lite fel. Visst finns det en hel del de kan göra, men många störningar består ändå i sådant som SL:s entreprenörer faktiskt inte själva kan påverka. T.ex. sådant som halkbekämpning, att det bara finns ett visst antal tillgängliga tungbärgare o.dyl. är faktorer som är svåra att påverka. Är det halt är det inte heller alltid bussen i sig som är problemet utan den komplexa situationen gör att en mindre situation lätt fortplantas långt ut åt alla håll. Ett stopp på E18 där tre bilar smällt är inget som SL kan göra något åt, men konsekvenserna blir trots det ofta omfattande för SL-trafikens del.

Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Sedan finns det även annat som skiljer sig åt mellan SL:s trafik och övriga landet (kanske då att Västtrafik har bekymmer som liknar de i Stockholmsområdet). Bl.a. så är det 26 kommuner inblandade som alla helst vill säga både bu och bä om det mesta och inte alltid är helt införstådda med vad de kan och bör göra i vissa lägen. En del saknar dessutom viss service, kontaktpersoner etc. under icke-kontorstid. Vad gäller vägar och trafik så är även nuvarande Trafikverket inblandade. I många fall är det dessutom en mängd olika entreprenörer kontrakterade för att sköta än det ena och än det andra vilket gör det ännu svårare att greppa.

Lägg som sagt sedan till det jämförelsevis stora trafikutbud SL har samt det relativt sett stora trafikområdet (som i vissa fall även är glesbygd) och jämför sedan med en del av de övriga städer som åsyftas och som då skulle ha så exemplarisk trafik. Att det fungerar lättare i t.ex. Gävle med 10-15 linjer än i Stockholms norra förorter som under högtrafik har i runda slängar 200 linjer att betjäna, och därmed en del gator och vägar som behöver vara farbara, säger sig självt. Turtätheten är i många fall hög även under lågtrafik vilket ställer ytterligare krav på att alla länkar i kedjan fungerar störningsfritt.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 23 oktober 2010, 11:39:55 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2010, 11:21:30 AM
I de fall vägarna är oframkomliga utgår givetvis inget vite om trafiken inte utförs

Då är frågan vem som bedömer vägens skick, och vems bedömning som gäller. Är det trafikentreprenörens bedömning som gäller eller väghållarens? Om det är trafikentreprenörens bedömning som gäller är det ju väldigt lätt att bestämma att "hela trafikområdet är otrafikerbart", medan väghållarens åsikt kanske lutar mer åt andra hållet.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:41:55 AM

Det är vare sig det ena eller andra i sig utan antalet fordon i diket eller som krockat och står ivägen brukar vara det som indirekt avgör ifall något är farbart eller inte.  :P  ;)
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 23 oktober 2010, 11:45:09 AM
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AM
Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Jo visst är det klart att Värmdö och Roslagen är känsligare områden vid vinterväder. Det jag däremot har svårt att förstå är varför bussarna på de stora stråken i Nacka och hela Södertäljes stadstrafik ställdes in. I exemplet Tyresö ställde man visst bara in de linjer som man visste inte kunde trafikeras, i N/V och Södertälje valde man att ställa in allt, även det som säkert skulle gått att trafikera.

Vilket sätt är rätt/bäst/säkrast?
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Karsten skrivet 23 oktober 2010, 11:47:27 AM
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:41:55 AM
Det är vare sig det ena eller andra i sig utan antalet fordon i diket eller som krockat och står ivägen brukar vara det som indirekt avgör ifall något är farbart eller inte.  :P  ;)

Jo, det tycker jag också. Jag misstänker att det är så som ni bedömer det, och det är nog så jag också tycker det ska bedömas. Min fråga rörde nog mest "vitesundslippandeklausulen" som Lasse nämner, om man slipper vite för inställd trafik p.g.a. halka är det självklart lätt att bedöma ett helt trafikområde som "halt". :P
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 11:49:10 AM
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AMtext

Fast jag skrev inte Örebro stadstrafik. Jag skrev Örebro. Vi hade åtminstone uppåt 10 st (orkar inte räkna) egna landsortslinjer och ett flertal vi körde ihop med andra depåer och inte heller där ställdes turerna mer än nån enstaka då och då. Bisquit kanske kan komma på nått jag missat, men jag var aldrig med om att nån linje ställdes helt under de åren jag jobbade.
Nu pratar jag halka.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 11:49:50 AM
Citat från: Karsten skrivet 23 oktober 2010, 11:45:09 AM
Jo visst är det klart att Värmdö och Roslagen är känsligare områden vid vinterväder. Det jag däremot har svårt att förstå är varför bussarna på de stora stråken i Nacka och hela Södertäljes stadstrafik ställdes in. I exemplet Tyresö ställde man visst bara in de linjer som man visste inte kunde trafikeras, i N/V och Södertälje valde man att ställa in allt, även det som säkert skulle gått att trafikera.

Vilket sätt är rätt/bäst/säkrast?

Precis!
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Fredde skrivet 23 oktober 2010, 12:34:00 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 11:49:10 AM
Fast jag skrev inte Örebro stadstrafik. Jag skrev Örebro. Vi hade åtminstone uppåt 10 st (orkar inte räkna) egna landsortslinjer och ett flertal vi körde ihop med andra depåer och inte heller där ställdes turerna mer än nån enstaka då och då. Bisquit kanske kan komma på nått jag missat, men jag var aldrig med om att nån linje ställdes helt under de åren jag jobbade.
Nu pratar jag halka.

Vad hade ni för busstyper? Knappast braskamin-vagnar va?

Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Nico skrivet 23 oktober 2010, 12:39:53 PM

Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 11:49:10 AMFast jag skrev inte Örebro stadstrafik. Jag skrev Örebro. Vi hade åtminstone uppåt 10 st (orkar inte räkna) egna landsortslinjer och ett flertal vi körde ihop med andra depåer och inte heller där ställdes turerna mer än nån enstaka då och då. Bisquit kanske kan komma på nått jag missat, men jag var aldrig med om att nån linje ställdes helt under de åren jag jobbade.
Nu pratar jag halka.

OK, en miss av mig då enbart Örebro för min del är mera synonymt med staden än med länet. Då tar vi upp det på länsnivå i så fall och då får man alltså jämföra all trafik i hela Örebro län med all trafik i hela Stockholms län... Räknar då även in den trafik som SL har till Gnesta, Bålsta och Uppsala.

Frågan blir då rent allmänt hur många turer som då ställts in proportionellt sett i förhållande till både antalet linjer och till antalet avgångar? Följdfrågor som uppstår är även hur många övriga variabler, såsom t.ex. antalet kommuner/väghållare och därmed entreprenörer som varit inblandade, mängden övrig privattrafik, mängden övrig kollektivtrafik, som i sin tur då kan påverka trafikpusslet?




Att det sedan floppade på många större stråk igår berodde främst på att det under dagen varit blött nästan överallt och att det sedan återfrös med glashala vägar som följd. Då sandning och saltning fortfarande inte verkar ha inletts i någon direkt omfattning av de större väghållarna, så ledde halkan till problem även på riktigt stora stråk som t.ex. länsvägar, men även bl.a. E4.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 12:40:17 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 oktober 2010, 12:34:00 PM
Vad hade ni för busstyper? Knappast braskamin-vagnar va?



Haha, nä  ;D. Landsortarna var uteslutande Scania Dab och Volvo 8500. Jo, och så hade vi 3 st Scania Lahti.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Fredde skrivet 23 oktober 2010, 12:43:26 PM
Citat från: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 12:40:17 PM
Haha, nä  ;D. Landsortarna var uteslutande Scania Dab och Volvo 8500. Jo, och så hade vi 3 st Scania Lahti.

Kanske därför det var enklare att ta sig fram då förmodar jag...

Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: buskörare skrivet 23 oktober 2010, 12:49:33 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 oktober 2010, 12:43:26 PM
Kanske därför det var enklare att ta sig fram då förmodar jag...



Mycket möjligt.
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 oktober 2010, 19:34:54 PM
OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: homer skrivet 23 oktober 2010, 20:09:51 PM
Citat från: Nico skrivet 23 oktober 2010, 11:33:29 AM
Lars Ö påpekar en del tänkvärt kring detta med moderna bussar så jag hoppar det och kommer med lite allmänna reflektioner kring detta.... Det finns självklart massvis med saker som SL skulle kunna förbättra, men lite orättvis och missriktad tycker jag ändå att en del kritik är då man i flera fall faktiskt jämför äpplen med päron.

Att lägga allt ansvar på entreprenörerna slår lite fel. Visst finns det en hel del de kan göra, men många störningar består ändå i sådant som SL:s entreprenörer faktiskt inte själva kan påverka. T.ex. sådant som halkbekämpning, att det bara finns ett visst antal tillgängliga tungbärgare o.dyl. är faktorer som är svåra att påverka. Är det halt är det inte heller alltid bussen i sig som är problemet utan den komplexa situationen gör att en mindre situation lätt fortplantas långt ut åt alla håll. Ett stopp på E18 där tre bilar smällt är inget som SL kan göra något åt, men konsekvenserna blir trots det ofta omfattande för SL-trafikens del.

Den SL-trafik som hade mest problem i går var som vanligt den i ytterområdena så när man tar med Örebros stadstrafik i ett exempel så ska man i så fall kanske jämföra just den trafiken med hur det igår fungerade i t.ex. Stockholms innerstad och närområdena (vilket i går fungerade schysst så vitt jag förstår). Områden där det igår fungerade sämre, som t.ex. Värmdö, Roslagen osv. bör däremot hellre jämföras med Lindesberg, Frövi eller motsvarande ytterområden kring Örebro... och då är frågan hur det fungerade där under samma förhållanden och med samma krav på turtäthet som ligger på SL-trafiken?

Sedan finns det även annat som skiljer sig åt mellan SL:s trafik och övriga landet (kanske då att Västtrafik har bekymmer som liknar de i Stockholmsområdet). Bl.a. så är det 26 kommuner inblandade som alla helst vill säga både bu och bä om det mesta och inte alltid är helt införstådda med vad de kan och bör göra i vissa lägen. En del saknar dessutom viss service, kontaktpersoner etc. under icke-kontorstid. Vad gäller vägar och trafik så är även nuvarande Trafikverket inblandade. I många fall är det dessutom en mängd olika entreprenörer kontrakterade för att sköta än det ena och än det andra vilket gör det ännu svårare att greppa.

Lägg som sagt sedan till det jämförelsevis stora trafikutbud SL har samt det relativt sett stora trafikområdet (som i vissa fall även är glesbygd) och jämför sedan med en del av de övriga städer som åsyftas och som då skulle ha så exemplarisk trafik. Att det fungerar lättare i t.ex. Gävle med 10-15 linjer än i Stockholms norra förorter som under högtrafik har i runda slängar 200 linjer att betjäna, och därmed en del gator och vägar som behöver vara farbara, säger sig självt. Turtätheten är i många fall hög även under lågtrafik vilket ställer ytterligare krav på att alla länkar i kedjan fungerar störningsfritt.



Mycket kloka ord!, i stockholms läns ytterkommuner går de mycket b9s och omloppen är avancerat planerade så det är inte så enkelt att bestämma att man bara ska köra 2 axliga bussar på Värmdö. Hade vi som i Örebro län haft 2 axliga 13 meters bussar hade trafiken troligen fungerat bättre, men sen ska man komma ihåg att bussarna är inte ensamma på vägarna...


Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2010, 19:34:54 PM
OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...

1 dm på mindre än 2 timmar på Värmdö kallar jag inte för en snöflinga...
Titel: SV: Busstrafiken i Nacka/Värmdö inställd igen....
Skrivet av: Ersa skrivet 23 oktober 2010, 20:27:32 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 oktober 2010, 19:34:54 PM
OJ, En snöflinga och Stockholm lamslås som vanligt...

Menar du inte: "En dm snö och B9S slås ut som vanligt"? Det är väl bara SL som bedriver landsbygdstrafik med "stadsbussar" som t.ex B9S och OmniLink, vilket torde vara en stor faktor för "lamslagningen". Även i Umeå slogs ju alla B9S och boggivagnar ut direkt under Swebus första vinter, medan kortvagnarna med MaxCi i spetsen puttrade fram som inget hänt...  8)

Sen är det ju så att det även brukar finnas gott om privatbilister som är lamslagna på vägarna, vilket gör att bussarna inte tar sig fram.