Uppsala, alla paket- Nobina
Björklinge, K Larsson
Knutby, Enköping (bägge paketen), Nobina
Bålsta, Knivsta/Håbo Buss
Österbybruk, Nobina
Östhammar, Klövsjö Rätan
Tierp, Skutskär, Nobina
Östervåla, Sala, Klövsjö Rätan
Någon skillnad i hur det ser ut idag, dvs någon som tagit något område av någon annan eller är allt oförändrat?
Hej
Förlåt en okunnig. Vad menas med interimsupphandling? Kan ändras eller...?
Hälsningar
Sven
Har Håbo buss haft trafik i Bålsta tidigare?
Nobina återtar således bl.a den tunga linjerna 804 och 774 Uppsala-Enköping-Västerås, antar jag.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 10:12:10 AM
Ja om redovisningen är fullständigt så tappar (fritt ur minnet) KR 1 paket i Uppsala och 1 i Enköping (-ca 40 fordon) till Nobina medans Nobina tappar Bålsta till Knivsta/Håbo buss (- 3 fordon) vilka i sin tur tappar trafiken kring Knivsta ?? till Nobina.
Stora vinnaren ser jag som Nobina och KR som förlorare.
den här upphandlingen är väl rätt kort...2 år???
Nobina går framåt i Uppsala och Enköping men tappar Östhammar, Bålsta och Björklinge om jag fattat saken rätt?
Pressmeddelande (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/upplands_lokaltrafik/pressrelease/view/fyra-bussbolag-vinnare-i-ul-s-upphandling-501274)
Vinner Nobina resp tappar KR 35-40 fordon?
Fanns de några krav? Eller vare bara billigast vinner?
Citat från: jocke skrivet 21 oktober 2010, 13:01:46 PM
Fanns de några krav? Eller vare bara billigast vinner?
Enligt UL:s pressmeddelande så var alla anbudslämnare klara med alla krav, vilken gjorde att priset avgjorde.
Citat från: Jan skrivet 21 oktober 2010, 13:58:36 PM
Enligt UL:s pressmeddelande så var alla anbudslämnare klara med alla krav, vilken gjorde att priset avgjorde.
Jag förstår inte resonemanget, men det beror kanske på att det är en interimsupphandling? Annars kan man ju tycka att anbudsgivare som inte klarar alla krav borde åka i papperskorgen direkt utan att ens nämnas i diskussionen, sedan blir det en avvägning mellan pris och kvalitet.
Var Busslink med i upphandlingen?
Citat från: Jan skrivet 21 oktober 2010, 13:58:36 PM
Enligt UL:s pressmeddelande så var alla anbudslämnare klara med alla krav, vilken gjorde att priset avgjorde.
Frågan kvarstår dock: Vad var det för fordonskrav?
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2010, 14:51:34 PM
Frågan kvarstår dock: Vad var det för fordonskrav?
Vet ej, tror inte att dessa var speciellt många. Tror inte heller det fanns några lackkrav utan vi kommer se en olika färgglada bussar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 15:04:50 PM
Platskrav (ej krav på ledbussar utan enbart platser), lågentrekrav på sjuklinjer, komfortkrav inkl a/c på flygbussen, sjukbussarna och ytterligare fem omlopp (komfortbussar), fällbara stolar och bälten på flyg o komfortbussar i övrigt inga krav.
Platskravet går att uppfylla antingen med en buss eller genom förstärkning på den högst belastade delen av omloppet.
Omloppet? (Upphandlar man fastställda omlopp?)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 11:46:44 AM
Östhammar har KR idag, Björklinge har K Larsson idag, det man tappar är Bålsta
Men varför har Nobina en depå i Östhammar och varför kör Nobina en fruktansvärd massa 888 till/från Björklinge idag då?
Citat från: Jan skrivet 21 oktober 2010, 14:17:44 PM
Var Busslink med i upphandlingen?
De borde väl inte varit med?, att behöva satsa på en ny vagnpark med lackning för att i värsta fall bara köra ett år är väl inte så ekonomiskt genomtänkt, tror de sparar allt krut tills den 'riktiga' nya upphandlingen nu...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 15:04:50 PM
Platskrav (ej krav på ledbussar utan enbart platser), lågentrekrav på sjuklinjer, komfortkrav inkl a/c på flygbussen, sjukbussarna och ytterligare fem omlopp (komfortbussar), fällbara stolar och bälten på flyg o komfortbussar i övrigt inga krav.
Platskravet går att uppfylla antingen med en buss eller genom förstärkning på den högst belastade delen av omloppet.
"Komfortbussarna" borde vara de vagnar som kör Forsmarkarbetarna. Dessa människor åker nämligen inte vilket skrot som helst. ;D
Citat från: KG skrivet 21 oktober 2010, 15:34:44 PM
Men varför har Nobina en depå i Östhammar och varför kör Nobina en fruktansvärd massa 888 till/från Björklinge idag då?
Nobinas depå i Östhammar är en liten ytterdepå som tydligen ska ligga under Tierps trafikområde. Så den borde Nobina behålla, då man behållit Tierp.
Nobinas 888:or lär ingå i Uppsaladepåns landsbygdstrafik. Andra 888:or lär ligga under Björklinges landsbygdstrafik. Att upphandla med fastställda omlopp betyder att flera olika kontrakt kör samma linjer från olika håll. Det kan således finnas flera olika entreprenörer på samma linje. I detta fall två st på 888.
Citat från: KG skrivet 21 oktober 2010, 15:37:11 PM
"Komfortbussarna" borde vara de vagnar som kör Forsmarkarbetarna. Dessa människor åker nämligen inte vilket skrot som helst. ;D
Nobina 6332 och 6333 har ofta setts på expresslinjerna till/från Forsmark.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 15:45:25 PM
Omlopp snälla du, i Björklingedelen var det 3 omlopp som alla utgår resp avslutas i just Björklinge, i Östhammarsdelen ingår t.ex ingen 888 alls utan främst 811:or, 888 körs sannolikt av något av Uppsalapaketen
Förlåt Herr Ödlund!
Denna upphandling presenterades inte som omlopp på detta forum utan som linjer. Därför jag blev förvirrad. Ingen har nämnt omlopp fram till nu.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 15:55:49 PM
Björklinge (kommande 101-102, gamla 888) körs även av Uppsala anbudspaket 1, dvs Nobina
Det lät intressant, ska 888 delas upp i två linjer?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 15:55:49 PM
även om linjen inte kommer att heta 888 längre om man ska tro underlaget.
Man har ju börjat så smått med linjenummerbyten ett tag tillbaka. Att ytterligare linjer utöver 888 kommer att byta nummerserier från 8xx-serien till annat har misstänkts sedan dess:
Redan kända:
1xx: Uppsala/Knivsta
2xx: Enköping
3xx: Bålsta
5xx: Tierp/Skutskär
7xx: Expressbussar
8xx: Övrig trafik samt gamla ännu ej nummerändrade linjer
Framtida?
4xx: Östhammar?
Enda källa: Kända taxepunkter/zonnummer, tidtabellen samt en gnutta fantasi! 8)
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2010, 16:04:56 PM
Framtida?
4xx: Östhammar?
4XX är ju redan östhammar, titta på skollinjerna. ;)
Citat från: KG skrivet 21 oktober 2010, 16:07:39 PM
4XX är ju redan östhammar, titta på skollinjerna. ;)
Ja, på hemsidan syns de ju. :)
Jag var lite för snabb, och tittade bara i den tryckta tidtabellen. Verkar som att en hel del linjer saknas där.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 16:05:59 PM
101 o 102 blir genomgående linjer Björklinge-Knivsta, skillnaden i körväg mellan dem har jag inte koll på just nu.
Utan att påstå att jag vet något är ju dagens linje 181 och 186 två tänkbara exempel på två separata linjer med olika färdväg Uppsala-Knivsta. 181 via Vassunda och 186 via Östuna kyrka (f.d färdvägen för UL 807).
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2010, 16:09:42 PM
Ja, på hemsidan syns de ju. :)
Jag var lite för snabb, och tittade bara i den tryckta tidtabellen. Verkar som att en hel del linjer saknas där.
Nästan längst bak i tidtabellen står alla skollinjer, där ligger till och med en 8XX linje, nämligen 845, som numera klassas som ren skoltrafik. Det enda som fattas i tabellen är gymnasieanslutningarna, dessa verkar enbart finnas på webben.
Förlorar Nobina trafik någonstans till sommaren? Tänkte om det kan bli bussar över från någonstans? Annars får vi säkert välkomna lite gamla Vegor från Skåne och Halland till Uppland:)
Nobina kan tappa all sin landsbygdstrafik i Västerbotten i Augusti 2011, men även vinna den om dom lagt ett bud. När det blir offentligt borde inte vara långt borta.
Vi kan väl försöka hålla oss till Uppland i denna tråd? :)
Vidare förlorar väl Arnesson Trafik och Bergsbrunna Busstrafik alla sina körningar. Frågan är om de kan fortsätta som underentreprenörer under Nobina, som Skölds Taxi & Buss i Knutby redan är. Om Nobina måste satsa en hel del förare och fordon på bl.a 804:an kan det kanske vara en idé att låta några nyligen arbetslösa smååkare med egna bussar köra några fasta kortbussomlopp dagligen?
KR vann ju skolbussavtalet, så de får väl ändå inga bussar över. Motsvarar de antal bussar man tappar i Enköping samma antal som nu behövs på det nya skolbussavtalet?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 20:46:12 PM
KR tappar ju huvudsakligen ledbussomlopp
Självklart, men kan man då skicka alla Enköpingsledvagnar upp till Östhammar, och istället ta kortvagnar från Östhammar ut till alla små skolkontrakt runtom länet? Då blir det iaf garanterad uppfylld sittplatsgaranti i Östhammars kommun. ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 20:54:09 PM
Ja ledbussar med normalgolv torde vara ytterst svårplacerade f.ö och iskalla på beg marknaden.
Om inte Nobina vill köpa till en spottstyver....
Problemet är att man drar på sig högre driftkostnader genom att köra ledbussar.....
Frågan är om KR:s och Nobinas normalgolvade ledvagnar av 2003 års modell kommer att kunna gå i trafik några år in på det nya avtalet efter sommaren 2012. Om svaret är ja, är de ju värda att behålla med sina högre driftkostnader åtminstone under detta korta ettårsavtal.