Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM

Titel: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM
Är just nu fritidsingenjör i Skåne  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Fördel med buss är att AF betalar, medan man själv för pröjsa för C, medan AF står för E delen.

Eller är det just nu helt meningslöst att ens satsa på att bli yrkeschaufför och istället satsa vidare på det man är utbildad till?!

Tackar

/P
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:15:40 PM
Var i landet?
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:16:40 PM
Citat från: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM
Är just nu fritidsingenjör  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Fördel med buss är att AF betalar, medan man själv för pröjsa för C, medan AF står för E delen.

Eller är det just nu helt meningslöst att ens satsa på att bli yrkeschaufför och istället satsa vidare på det man är utbildad till?!

Tackar

/P

I stora drag så är de precis samma regler för buss som för lastbil vad gäller körtid osv. Linjetrafik under 50km har undantag vilket gör att man får köra lite mer, men köra 8 tim i sträck får man aldrig. Jag har både CE och DE, kör CE ekipage men skulle lika gärna kunna köra buss.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:21:09 PM
Stora problemet med bussbolagen är deltids och timanställningarna hela tiden....
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:24:16 PM
Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 20:15:40 PM
Var i landet?

La till nu att det är i Skåne  :D
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: SimonB skrivet 19 oktober 2010, 20:24:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:23:42 PM
Helt klart, på vissa håll.

Men vad jag förstår så finns problemet även på Lastbilssidan, med ständiga timvikariat år ut o år in.

Känns inte som att det problemet är så stort här iaf. Det brukar gå att få tag i en fastanställning på C-sidan om man bara letar.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:28:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:23:42 PM
Helt klart, på vissa håll.

Men vad jag förstår så finns problemet även på Lastbilssidan, med ständiga timvikariat år ut o år in.

Vad jag har märkt så är det ännu vanligare bland bussåkerierna än lastbilsåkerierna
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:39:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:37:31 PM
På bussidan kör man med timanställning vid behov, på lastbilssidan löpande timanställningar på heltid månad efter månad på schema, där finns en liten skillnad tyvärr och det beror sannolikt på att den fackliga verksamheten numera verkar vara mindre hos dem Transportanslutna.

Ärligast är att anställa på hel eller deltid även om väldigt många förare hellre tar en timanställning än en deltid

OK, de jag har pratat med på bussidan så har det gälllt timanställningar trots att de påstod att de fanns heltid om man ville
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:49:00 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2010, 20:39:29 PM
OK, de jag har pratat med på bussidan så har det gälllt timanställningar trots att de påstod att de fanns heltid om man ville

Vilket gjorde att jag tackade nej....
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: groenis skrivet 19 oktober 2010, 23:58:49 PM
Självklart ska du satsa på att bli rattvridare fyrtiotalisterna går i pension och marknaden behöver folk.

Är själv utbildad svetsare men det ska jag använda när jag går i pension inte förr gillar att köra har man fått "white line fever" så går det inte att släppa.

/Lennart
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: jocke skrivet 20 oktober 2010, 00:49:56 AM
Citat från: PeterRSC skrivet 19 oktober 2010, 20:14:02 PM
Är just nu fritidsingenjör i Skåne  :-X Ingen lust att utbilda mig till plåtslagare eller liknande. Så jag funderar på att ta D-kort eller C(E). Vilket är bäst att satsa på, var finns det fler jobb och hur mycket skiljer det sig i arbetstider samt lön? Om jag förstått det rätt så får man bara köra buss 4 timmar i sträck, sedan vila 2-4 (?) timmar, för att sedan köra 4 nya timmar. Medan för lastbil så är det OK att köra 8 tim i sträck...?!

Fördel med buss är att AF betalar, medan man själv för pröjsa för C, medan AF står för E delen.

Eller är det just nu helt meningslöst att ens satsa på att bli yrkeschaufför och istället satsa vidare på det man är utbildad till?!

Tackar

/P

AF (Arbetsförmedlingen antar jag) betalar väl inte busskort bara hur som haver eller? De brukar vilja se någon form av jobbmöjlighet.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: PeterRSC skrivet 21 oktober 2010, 19:43:54 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2010, 20:17:40 PM
Det är samma arbetstidsregler för bägge yrkena, det enda som kan avvika gäller bussförare i tätortstrafik där det är tillåtet att köra 6 timmar innan rast.

Annars gäller 4,5 timme, 45 min rast osv enkelt förklarat.

Arbetsmarknaden är nog bättre för bussförare än för lastbilsdito, förutom i de stora städerna typ Stockholm där man ofta söker distributionsförare

Så det räcker med cirkus 1 timmes vila så kan man köra 4.5 tim till? Eller har man som oftast två olika pass per dag?
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 21 oktober 2010, 20:39:22 PM
Citat från: PeterRSC skrivet 21 oktober 2010, 19:43:54 PM
Så det räcker med cirkus 1 timmes vila så kan man köra 4.5 tim till? Eller har man som oftast två olika pass per dag?

Bussbranschen har rätt ofta delade pass, med längre paus mitt på dagen, men det förekommer gott om körningar som inte har det heller.
Inom lastbilsbranschen är det mer ovanligt vad jag vet iaf.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: PeterRSC skrivet 21 oktober 2010, 21:45:19 PM
Citat från: jocke skrivet 20 oktober 2010, 00:49:56 AM
AF (Arbetsförmedlingen antar jag) betalar väl inte busskort bara hur som haver eller? De brukar vilja se någon form av jobbmöjlighet.

Nee de betalar väl inte hursom, men de har antagningar till buss på löpande band. Så det är det jag väntar på.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: groenis skrivet 22 oktober 2010, 01:02:13 AM
Lars
Är det inte så att bussbolagen får ersättning om föraren kommer ifrån AF?

/Lennart
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: sukkeri skrivet 22 oktober 2010, 22:56:02 PM
Lastning och lossning är enklare med D kort. (Du behöver inget truckkort).
Lasten har inga synpunkter på din körning med C kort.
Titel: SV: Satsa på D-kort eller CE-kort?
Skrivet av: groenis skrivet 23 oktober 2010, 00:18:54 AM
Lars
Det jag far efter är att bussbolagen får arbetsmarknadstöd om de tar in förare från AF.
Lägre lönekostnad.

/Lennart