(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H28Skd3dec63.jpg)
Under 2:a halvåret 1963 leverades SS tre första dubbeldäckare (H28). De provades några veckor på linje 62 och 182 i slutet av 1963. Här står den allra första dubbeldäckaren (75579) i Sköndal (lite risigt negativ) inför färd mot Hökarängen den 3 dec 1963. Någon månad efter proven beställdes H31 som leverades ett år senare.
Mvh Gunnar
****
Oj, dina fina bilder tar visst aldrig slut - kul!
Ovanligt med bilder på H28. Bara att Tacka&Bocka! :)
HJP
Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 19 oktober 2010, 18:43:47 PM
Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40
****
Det var lågt i tak på alla SS/SLs dubbeldäckare. Man fick inte stå på övre planet, men det gjorde folk ändå, ibland.
HJP
Det var udda att se en högerstyrd Büssing var det fler ställen i vänstertrafiksländer som hade det ?
/Lennart
Citat från: BengaB40 skrivet 19 oktober 2010, 18:43:47 PM
Hej! Vill minnas att det var väldigt lågt i tak på övervåningen i dessa första Stockholms-dubbeldäckare! Hälsn. BengaB40
Det stämmer, 168 cm enl uppgift!
Mvh Gunnar
Hej! Det förklarar varför hjässan understundom fick sig en rejäl snyting! Hälsn. BengaB40
Citat från: groenis skrivet 20 oktober 2010, 00:05:24 AM
Det var udda att se en högerstyrd Büssing var det fler ställen i vänstertrafiksländer som hade det ?
/Lennart
****
Hur det var i andra länder vet jag inte, men alla Büssing hos SS, var högerstyrda i vänstertrafiken. Det var H25-28 och H31.
HJP
Alla länder som köpte nytillverkade bussar från Büssingfabriken fick förstås ratten på den sida de önskade. Precis som alla svenska bussar från Scania och Volvo som såldes på export före 1967 hade så. Något undantag kan väl ha funnits.