Hej
När kommer resten av länet utför upphandling?
När får vi svar på handlingen av Odensbacken och Lindesberg?
När skall Värmlands Län och Stadstrafiken i Karlstad upphandlas?
mvh Stefan P
Tilldelningsbeslut för Odensbacken, Linde och Kopparberg väntas nu på fredag den 8 oktober.
Värmlands län kommer ut för upphandling 2013 för trafikstart 2014.
I Östergötland kommer stadstrafiken i Norr och Linköping ut för upphandling nu i vinter för trafikstart juni 2012. I övrigt är det löpande diverse småupphandlingar de kommande åren i regiontrafiken.
De som har lämat anbud på Linde och Kopparberg, fick de lämna två anbud eller hur blev det? Ett gasalternativ och ett utan gas?
Japp, 2 anbud var kravet, ett med dieseldrift och ett med förnyelsebart bränsle. Gas blev aldrig ett krav, men jag minns tyvärr inte vilka förnyelsebara bränslen som var godkända. Har dock för mig att exempelvis RME accepterades som förnyelsebart bränsle av Länstrafiken.
Hej
Hur gick det med Åtvidaberg gjordes det inte en ny upphandling där pga. man inte fick in något anbud?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 07 oktober 2010, 15:46:19 PM
Hej
Hur gick det med Åtvidaberg gjordes det inte en ny upphandling där pga. man inte fick in något anbud?
mvh Stefan P
Ny upphandling är på gång svaret har inte kommit
Citat från: julle skrivet 05 oktober 2010, 16:33:26 PM
Tilldelningsbeslut för Odensbacken, Linde och Kopparberg väntas nu på fredag den 8 oktober.
Hoppas på Busslink.
Vad gör busslink bättre än dom andra tycker ni?
Enligt uppgift behåller Söne Trafik sitt uppdrag i Linde och Kopparberg samt har fått den nya depån i Frövi. Grattis grattis säger jag och hoppas ingen j***l överklagar detta. Söne är ett positivt och bra företag har jag förstått på mina kollegor som jobbar där.
Mvh Jan G
Hej
Du har inte hört vem som fick Odensbacken?
Söne Trafik var inte fel verkar vara välskött företag.
mvh Stefan P
Har inte lyckats få fram något besked om detta än. Får väl knalla iväg till busstationen och fråga.
Mvh Jan G
Är det någon som hört vem som fått Östernärkepaketet? Besked skulle ju ges idag!?
Hej! Busslink behåller Odensbacken. Lugnast så.
Mvh Jan G
Hur långa är avtalen ?
Citat från: bilomnibussen skrivet 08 oktober 2010, 16:01:29 PM
Hej! Busslink behåller Odensbacken. Lugnast så.
Mvh Jan G
Kul att Busslink får behålla trafiken i Odensbacken! Men är det någon som vet vilken omfattning av bussar och vad det är för krav som ställs på dem? För det är väl ganska många som gamla som slopas vid det nya avtalets start! 8)
Har inga detaljer klara för mig mera än att det troligen ska vara alternativt bränsle (RME) och bussar med lågentre. Sådana ledbussar tillverkas inte, sägs det, och då har jag hört ryktas att det får bli dubbeldäckare i stället.
Mvh Jan G
Jaha okej..
Ja ut till Östernärke är det ju inte så många bropassager att forcera. Så det kan nog funka.
8)
Ja sen har väl Volvo iaf tidigare haft 8500 med RME. Så det borde inte vara några problem där heller!? 8)
Avtalstiden för både Linde- och Kopparberg samt Odensbacken är 6 + 3 år med trafikstart augusti 2011.
Som redan bekannt är Busslink vinnare av Odensbacken och Buss i Väst av Linde och Kopparberg, Frövi och Fellingsbro i kombinationsanbud.
För Odensbacken handlar det om 15 st Region Boggibussar med lågentré, 5 st 10,5 metersbussar, 3 st Ledbussar med normalgolv och lift, alltså totalt 23 bussar. Samtliga fordon ska drivas med fosilfritt bränsle, där samtliga anbudsgivare offererat RME.
För anbudslämnare som inte ansåg sig kunna tillhandahålla ledbussar med normalgolv gavs möjligheten till alternativt anbud genom att ersätta 3 led med 5 boggibussar med lågentré. Detta alternativ har utnyttjats av Weidermans och Orusttrafiken. I trafiken ingår både linjetrafik samt skolskjuts. Anbudslämnare och pris:
Nobina Busslink Orust Weidermans
Dieseldrift 36 094 095 30 935 279 35 080 834 36 659 965
Jmf med lägsta 18,7% 1,7% 15,4% 20,5%
Fossilfritt (RME) 35 484 129 30 410 600 34 544 756 37 766 507
Jmf med lägsta 16,7% 13,6% 24,2%
Jämfört med nuvarande trafikavtal så ökar priset med 3,2%.
För Lindesberg handlar det om 5 st boggibussar med normalgolv, 8 st boggi med lågentré och 3 st 10,5 metersbussar. I Fellingsbro är det 4 st boggibussar med lågentré och 2 st 10,5 metersbussar. Frövi är det 4 boggi med lågentré och 1 st 10,5 metersbuss. Kopparberg har 4 st boggi med lågentré. Totalt rör det sig således om 5 st normalgolvade boggibussar, 20 st boggi lågentré, 6 st 10,5 metersbussar. Även här handlar det om RME som drivmedel.
Kombinationsanbud har varit möjligt. Anbudslämnare och priser:
1 Lindesberg Orust Buss i Väst Norabuss Lindbergs buss
Fossilfritt 26 180 451 22 042 683
Diesel 26 632 788 22 414 719
2 Fellingsbro
Fossilfritt 8 154 593 7 175 955 7 733 521 8 341 409
Diesel 8 249 469 7 274 476 7 733 521 7 595 748
3 Frövi
Fossilfritt 8 574 818 7 546 124 8 072 519 8 546 405
Diesel 8 735 257 7 662 734 8 072 519 8 045 496
4 Kopparberg
Fossilfritt 7 884 210 7 231 847
Diesel 8 021 140 7 327 523
Buss i Väst har lagt ett kombinationsanbud på samtliga 4 paket på 42 232 237 kr. Likaså gjorde Orusttrafiken med priset 47 160 097, bägge dessa med RME som bränsle.
Jämfört med nuvarande trafikavtal så minskar priset med hela 8,6%!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 16:05:56 PM
Om Volvo har någon RME motor i "braskaminsutförande" till B9S är mer tveksamt
Inte aktuellt med "braskamin" från Volvo, då ledbussarna i Odensbacken ska vara normalgolvade med RME- drift!
Blir spännnade att se vad det är för bussar Busslink har tänkt sig för det uppdraget!
En rätt stor prisskillnad mellan Busslink och Nobina. Märkligt att priserna i anbuden sjunker, samtidigt som tex lönerna för förare etc. stiger fast drivmedlet kanske blir billigare?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 22:32:19 PM
Gick det bra med beg normalgolvare?
Då kan man nog lösa det hela.
Avtalsår 2011-13 är kravet minst Euro III, därefter Euro IV.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 22:32:19 PM
Priserna på resten ligger som befarat väl lågt för BiV, tyvärr kan man nog befara att den låga nivån kan driva fler delägare på obestånd likt VL
Bussbranschavtalet ger rätt stort genomslag i Lindesberg med kringområden vad gäller kostnadsökningar, med väldigt många 3-timmarsinställelser och delade tjänster som ska räknas upp med 17%. Enkom detta borde höjt priserna med några procent! RME-driften har förvisso gjort att bränslekostnaden sjunker jämfört med diesel, men det är ändå rätt marginellt.
Jag är nog benägen att hålla med dig om att Buss i Väst har lagt ett klart "prisoffensivt" anbud. Hoppas nu bara för jösse namn att inte Söne ska tvingas gå samma väg som VL.....
Citat från: julle skrivet 10 oktober 2010, 17:49:23 PM
Bussbranschavtalet ger rätt stort genomslag i Lindesberg med kringområden vad gäller kostnadsökningar, med väldigt många 3-timmarsinställelser och delade tjänster som ska räknas upp med 17%. Enkom detta borde höjt priserna med några procent! RME-driften har förvisso gjort att bränslekostnaden sjunker jämfört med diesel, men det är ändå rätt marginellt.
Jag är nog benägen att hålla med dig om att Buss i Väst har lagt ett klart "prisoffensivt" anbud. Hoppas nu bara för jösse namn att inte Söne ska tvingas gå samma väg som VL.....
Utan att veta mycket om Söne buss och deras prispolitik, just nu känns det som visa bolag i poolsamarbete lägger låga bud.
Varför är inte Nobina intresserade av Kopparberg ? Finns det inga förutsättningar att få lönsamhet i den trafiken ? Långt tillbaka så har man ju faktiskt haft trafiken där, då borde ju trafiken vara intressant också.
Citat från: 1896 skrivet 11 oktober 2010, 11:51:47 AM
Varför är inte Nobina intresserade av Kopparberg ? Finns det inga förutsättningar att få lönsamhet i den trafiken ? Långt tillbaka så har man ju faktiskt haft trafiken där, då borde ju trafiken vara intressant också.
Nobina kanske redan från början insåg att de inte har en chans mot Buss i Väst och därmed besparade sig arbetet med anbudsräknande....?!?