Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Hagglunds skrivet 25 september 2010, 19:31:31 PM

Titel: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Hagglunds skrivet 25 september 2010, 19:31:31 PM
Återupplivat gamla spelet Bus Driver på en annans dator där jag och en yngre kille kör och jag
börjar fundera på bussföraryrket igen, har för mig att här i övik har dom en lång kö av folk som
är intresserad av att hoppa in med kort och allt men ibland händer det att man anordnar kurser
för att få in nytt folk har jag för mig.

Men hur enkelt är det att komma in bakom ratten om man väl lyckas med teorin?

Jag bor som sagt i Övik, en liten ort med 4 större turer åt 4 olika håll.

Däremot funderar jag på om man skulle satsa på detta så tror jag jag skulle försöka satsa
på Umeå där man har lite fler olika rutter och det blir inte lika enformigt på det sättet.

Vad tror ni? Är det efterfrågan eller är det redan långa köer av unga pigga utbildade chaufförer redan?
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 25 september 2010, 19:33:52 PM
Nobina i Umeå har nyligen sökt 10 förare för stadsbussarna och de är alltid intresserade av förare på timme.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: KG skrivet 25 september 2010, 19:39:21 PM
I Uppland är du garanterad jobb om du har D kort och YKB. Du har även chans att få det betalt om du kör stadstrafik.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Hagglunds skrivet 25 september 2010, 20:12:04 PM
Timme är nog inga större problem, rätt vad det är så blir det en del sjukfrånvaro och annat och då kan man hoppa in mer eller mindre,
kan tänka mig att det är många sökande, både till utbildning och till arbete, hur är åldersfördelningen i branshen, många som snart går hem?
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 25 september 2010, 20:59:56 PM
Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 19:39:21 PM
I Uppland är du garanterad jobb om du har D kort och YKB. Du har även chans att få det betalt om du kör stadstrafik.

Dock endast automat då men bättre än inget.

GUB saknar många förare just nu iaf
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Magnus skrivet 25 september 2010, 22:03:12 PM
I Örebro hade Nobina en annons här om dagen att dom sökte 30st chaufförer.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Hagglunds skrivet 25 september 2010, 22:25:00 PM
Så det optimala är att fixa all behörighet och sen gå till Arbetsförmedlingen och
säga att man vill söka jobb som busschaffis och man är beredd att flytta omgående.

Det är ju en stor bransh, ni kanske har siffror på hur många busschaufförer det finns i Sverige?
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: buskörare skrivet 25 september 2010, 22:47:11 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 22:35:48 PM
Ja vill du ha jobb i någon av de 4-5 största tätorterna är det nog rätt tillvägagångssätt, att däremot få ett heltidsjobb på landsorten på detta sätt är nog väldigt, väldigt svårt, det finns ju ingen brist på förare idag annat än på några få ställen, i övrigt råder ett stort överskott.

Den där spådda enorma bristen när 40-talisterna börjar gå i pension saknar jag. Undrar om den ens kommer?

Allmänt: I Stockholm och då hos Busslink är det nog nästan bättre att söka jobb utan körkort. Får du det betalt av dom "ingår" en 75%-anställning. Har du körkortet kan det vara svårt att få mer än timmar vad det verkar.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: JDS skrivet 25 september 2010, 23:14:39 PM
Citat från: buskörare skrivet 25 september 2010, 22:47:11 PM
Den där spådda enorma bristen när 40-talisterna börjar gå i pension saknar jag. Undrar om den ens kommer?

De flesta bussförarna ur den generationen har väl redan gått i pension eller dött...
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: buskörare skrivet 26 september 2010, 00:01:19 AM
Citat från: JDS skrivet 25 september 2010, 23:14:39 PM
De flesta bussförarna ur den generationen har väl redan gått i pension eller dött...

Eller jobbar kvar efter pension. Men när jag tog kortet 1999 spåddes en enorm brist på förare typ 9 år senare.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Hagglunds skrivet 26 september 2010, 00:58:10 AM
Precis, 40talisterna går hem och man skriker efter nytt folk - inte då, arbetslösheten har nyss varit hög vad jag vet och den är väl sakta men säkert på väg ner lika snabbt som välfärden på väg upp, men med tanke på hur många arbetslösa det är idag så kan man inte prata om nån brist på folk heller tycker jag.

Visst, det finns brist på utbildat folk men lägg ner mer pengar på utbildningarna så fler kan utbildas.

Sen detta då folk tappar jobben och hamnar på soc eller a-kassa så pratas det mycket om att företagen hellre ska investera i kunskap,
men om skolorna kunde få mer pengar så dom kunde ta emot fler elever kanske inte vore helt dumt, nu tänkte jag från början på Folkhögskolor
men det bör ju gälla de flesta skolor, ju mer utbildning man får desto mer chans till jobb, så är det.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: Carl Eric skrivet 26 september 2010, 09:58:44 AM
Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 19:39:21 PM
I Uppland är du garanterad jobb om du har D kort och YKB. Du har även chans att få det betalt om du kör stadstrafik.

"Problemet" med GUB är att de kräver att man bor i Uppsala, innan man kan söka jobb...
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: buskörare skrivet 26 september 2010, 11:17:17 AM
Citat från: Hagglunds skrivet 26 september 2010, 00:58:10 AM
Precis, 40talisterna går hem och man skriker efter nytt folk - inte då, arbetslösheten har nyss varit hög vad jag vet och den är väl sakta men säkert på väg ner lika snabbt som välfärden på väg upp, men med tanke på hur många arbetslösa det är idag så kan man inte prata om nån brist på folk heller tycker jag.

Visst, det finns brist på utbildat folk men lägg ner mer pengar på utbildningarna så fler kan utbildas.

Sen detta då folk tappar jobben och hamnar på soc eller a-kassa så pratas det mycket om att företagen hellre ska investera i kunskap,
men om skolorna kunde få mer pengar så dom kunde ta emot fler elever kanske inte vore helt dumt, nu tänkte jag från början på Folkhögskolor
men det bör ju gälla de flesta skolor, ju mer utbildning man får desto mer chans till jobb, så är det.

Nu handlade denna fråga om bussförare. Inte om folk generellt.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: KG skrivet 26 september 2010, 12:36:00 PM
Citat från: JDS skrivet 25 september 2010, 23:14:39 PM
De flesta bussförarna ur den generationen har väl redan gått i pension eller dött...

Måste tyvärr göra dig besviken. I Uppland jobbar dom flesta 40 talisterna kvar. Äldsta föraren i tjänst är över 70. Finns folk på heltid som är över 67 år...
Jag vet MÅNGA som kommer gå hem så fort upphandlingsvansinnet är klart. När Nobina slutar köra slutar även dessa personer köra för gott.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: 1896 skrivet 26 september 2010, 12:41:05 PM
Hur får man YKB ?  ???
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 12:44:51 PM
Citat från: KG skrivet 26 september 2010, 12:36:00 PM
Måste tyvärr göra dig besviken. I Uppland jobbar dom flesta 40 talisterna kvar. Äldsta föraren i tjänst är över 70. Finns folk på heltid som är över 67 år...
Jag vet MÅNGA som kommer gå hem så fort upphandlingsvansinnet är klart. När Nobina slutar köra slutar även dessa personer köra för gott.

Jag är inte besviken  :)

Om nu gamlingar som kör på heltid försvinner, då kan kanske en hel del av luckorna fyllas av personal som idag kör på deltid men vill gå upp på heltid? Eller har ni inte så många såna förare kanske.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: buskörare skrivet 26 september 2010, 12:49:51 PM
Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 12:44:51 PM
Jag är inte besviken  :)

Om nu gamlingar som kör på heltid försvinner, då kan kanske en hel del av luckorna fyllas av personal som idag kör på deltid men vill gå upp på heltid? Eller har ni inte så många såna förare kanske.

Tror att bussbranschen är en av dom branscher som har flest jobbande pensionärer faktiskt. Busslink har väl sin gräns på 70, och jag vet flera som kör heltid hela tiden upp till 70.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: KG skrivet 26 september 2010, 12:57:29 PM
Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 12:44:51 PM
Jag är inte besviken  :)

Om nu gamlingar som kör på heltid försvinner, då kan kanske en hel del av luckorna fyllas av personal som idag kör på deltid men vill gå upp på heltid? Eller har ni inte så många såna förare kanske.

Vi har inte haft tillräckligt med personal på flera år! Det blev ju inte direkt bättre av detta upphandlingsvansinne som fått väldigt många att byta yrke/arbetsgivare. Vi har ett skrikande behov av förare till hela Uppland nu. Men vem vill börja hos oss när man bara får kontrakt skrivet till 11/6-2011?
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 13:20:11 PM
Citat från: KG skrivet 26 september 2010, 12:57:29 PM
Vi har inte haft tillräckligt med personal på flera år! Det blev ju inte direkt bättre av detta upphandlingsvansinne som fått väldigt många att byta yrke/arbetsgivare. Vi har ett skrikande behov av förare till hela Uppland nu. Men vem vill börja hos oss när man bara får kontrakt skrivet till 11/6-2011?

Arbetsgivaren har ju goda möjligheter att laborera med villkoren för att göra det attraktivt. Om det inte lönar sig enligt trafikavtalet, och det går ut över trafiken, så har trafikhuvudmannen ett problem. Detta är ju poängen med att som trafikhuvudman kräva att den nya operatören ska ta över personalen: trafikhuvudmannen garanteras en stabilitet i trafiken i samband med övergången och slipper lida av förhållandena på arbetsmarknaden.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 13:25:11 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:23:03 PM
I Uppland är ju problemet att personalen INTE vill gå över till den nye operatören, i detta fall KR Trafik, en övertagandeklausul innebär då en nackdel för dessa då man istf att bli uppsagd p.ga arbetsbrist måste säga upp sig själv

Men det är ju inte sant. Den som motsätter sig övergång får inte tas över, denne blir då som regel uppsagd pga arbetsbrist av den tidigare operatören.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 13:26:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:23:03 PM
I Uppland är ju problemet att personalen INTE vill gå över till den nye operatören, i detta fall KR Trafik, en övertagandeklausul innebär då en nackdel för dessa då man istf att bli uppsagd p.ga arbetsbrist måste säga upp sig själv

Är det verkligen möjligt? Jag som arbetstagare kan väl inte bli tvingad att byta arbetsgivare?
Även om möjligheten ges till en medgång har Jag svårt att tro att Jag kan bli tvingad.
Om min arbetsgivare efter förlorad upphandling inte har användning för mig så blir Jag väl
uppsagd pga arbetsbrist även i det fallet, eller ?
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 13:37:00 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PM
Ja det kan man ju tycka men detta har hanterats på två olika sätt genom åren, vi har ju den berömda CiP affären då arbetgivare 1 tolkade som dig men arbetsgivare 2 tolkade på motsatt sätt....

Dåvarande SL Buss har också gjort olika tolkningar genom åren, då främst av oönskade arbetstagare.

Tillämpar man föreskrifterna i "övergång" i samband med övertagande av verksamheten så föreligger det ett obrutet anställningsförhållande och någon uppsägning p.ga arbetsbrist från den överlåtandets sida kan inte förekomma med hänvisning till övergången, däremot kan givetvis arbetstagaren säga upp sig själv och den "nye" arbetsgivaren säga upp personal med reell arbetsbrist som skäl.

6 b § Vid övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en arbetsgivare till en annan, övergår också de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningsavtal och de anställningsförhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på den nya arbetsgivaren. Den tidigare arbetsgivaren är dock också ansvarig gentemot arbetstagaren för ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före övergången. Detta stycke gäller även arbetstagare i allmän tjänst och på sjögående fartyg.
   Första stycket gäller inte vid övergång i samband med konkurs.
   Första stycket gäller inte heller ålders-, invaliditets- eller efterlevandeförmåner.
   Trots bestämmelserna i första stycket skall anställningsavtalet och anställningsförhållandet inte övergå till en ny arbetsgivare, om arbetstagaren motsätter sig detta. Lag (1994:1685).

Se sista raden !!
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: JDS skrivet 26 september 2010, 13:44:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PM
Ja det kan man ju tycka men detta har hanterats på två olika sätt genom åren, vi har ju den berömda CiP affären då arbetgivare 1 tolkade som dig men arbetsgivare 2 tolkade på motsatt sätt....

Dåvarande SL Buss har också gjort olika tolkningar genom åren, då främst av oönskade arbetstagare.
Strängt taget kan arbetstagaren strunta i vad arbetsgivaren gör för tolkning. Ingen av arbetsgivarna kan tvinga den anställde att säga upp sig själv!

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 13:32:22 PMTillämpar man föreskrifterna i "övergång" i samband med övertagande av verksamheten så föreligger det ett obrutet anställningsförhållande och någon uppsägning p.ga arbetsbrist från den överlåtandets sida kan inte förekomma med hänvisning till övergången, däremot kan givetvis arbetstagaren säga upp sig själv och den "nye" arbetsgivaren säga upp personal med reell arbetsbrist som skäl.

Men det stämmer ju helt enkelt inte. Anställningsförhållandet skall inte övergå till en ny arbetsgivare, om arbetstagaren motsätter sig detta. 6 b § sista stycket (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1982:80) Den tidigare arbetsgivaren är då fortfarande arbetsgivare, och får säga upp eller omplacera vederbörande så gott det går enligt normala regler.
Titel: SV: Hur är efterfrågan på chaufförer idag?
Skrivet av: buskörare skrivet 26 september 2010, 13:50:02 PM
Citat från: 1896 skrivet 26 september 2010, 12:41:05 PM
Hur får man YKB ?  ???

Man tar det via körskola eller liknande. Eller får det av arbetsgivaren, beroende på.