jag vill beröma chafören på buss 1824/3
kl 15:00 linje 113(extra buss)
som sa till dom(3) fuskåkarna att gå fram och vissa biljet, annas skulle han kalla på väktare(antar då kontrolant), 1person gjorde det, han väntade och sa om ingen kommer fram om 3 min så måste alla gå av, sen när han sa åt alla gå av (Jag gjorde det) men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han
skulle vilja alla var såna
en stor elogs för det!! :)
Problemet med sådant är att det garanterat är någon annan som klagar och så får föraren på pälsen.
Så jag hoppas att du även framför ditt beröm till berört bolag.
Tyvärr så förstod jag inte så mycket av det du skrev.
Denna mening förstår jag ingen ting av: men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han
Citat från: Jim skrivet 23 september 2010, 22:01:19 PM
Tyvärr så förstod jag inte så mycket av det du skrev.
Denna mening förstår jag ingen ting av: men några av dom bussarna gick inte av sen gick dom av, men då försökte öppna dörren(nr3längst bak) och då åkte han
Så här kanske?
CitatMen några av busarna gick inte av. Sedan gick de av, men då försökte [någon] öppna dörren (nr 3, längst bak) och då åkte [föraren].
Citat från: JDS skrivet 23 september 2010, 22:23:18 PM
Så här kanske?
Ahh, tack :). För trött för att förstå att bussarna skulle bli busarna.
Tycker den föraren gjorde rätt som inte körde vidare innan de som inte betalat klivit av.
Kollektiv bestraffning brukar ge resultat då de som betalat brukar bli väldigt surar på de som plankar och då brukar oftas de som planka komma fram och betala.
Varning för önsketänkande! Många är de kollektivtrafikanställda som försökt sig på sådan "kollektiv bestraffning" men som inte tänkt igenom sin plan i förväg, och som till slut tvingas ge sig. Ett sådant misslyckande går ut över kollegorna och ger lokaltrafiken dåligt rykte. Därför ska man inte försöka sig på sådant innan man är absolut säker på att det fungerar, och helst övat några gånger på det någon annanstans. Jag vill inte gå så långt som att säga att man alltid ska låta bli, men jag vill framhålla vikten av att tänka efter...
Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 11:08:05 AM
Varning för önsketänkande! Många är de kollektivtrafikanställda som försökt sig på sådan "kollektiv bestraffning" men som inte tänkt igenom sin plan i förväg, och som till slut tvingas ge sig. Ett sådant misslyckande går ut över kollegorna och ger lokaltrafiken dåligt rykte. Därför ska man inte försöka sig på sådant innan man är absolut säker på att det fungerar, och helst övat några gånger på det någon annanstans. Jag vill inte gå så långt som att säga att man alltid ska låta bli, men jag vill framhålla vikten av att tänka efter...
Sant. Den kollektiva bestraffningen kan skapa irritation och ilska mot föraren hos dom som har betalat också, då dessa kan missa tåg och annat och därför hellre ser att man skiter i det.
men nu kom det en buss dirket efter :)
Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 11:08:05 AM
Varning för önsketänkande! Många är de kollektivtrafikanställda som försökt sig på sådan "kollektiv bestraffning" men som inte tänkt igenom sin plan i förväg, och som till slut tvingas ge sig. Ett sådant misslyckande går ut över kollegorna och ger lokaltrafiken dåligt rykte. Därför ska man inte försöka sig på sådant innan man är absolut säker på att det fungerar, och helst övat några gånger på det någon annanstans. Jag vill inte gå så långt som att säga att man alltid ska låta bli, men jag vill framhålla vikten av att tänka efter...
Håller med om att man man bör tänka igenom en och två gånger innan man använder sig av Kollektiv bestraffning.
Det finns risk att blanda ihop begreppen här, när det gäller kollektiv bestraffning. Att be alla gå av, även såna som betalt, tycker jag inte är rätt och jag ser heller inte poängen med det. Däremot är det helt korrekt att inte köra vidare. Det är i princip det enda maktmedel man som bussförare har att sätta emot fuskåkare/personer som beter sig illa och det tycker jag man ska använda så ofta det behövs. Säg ifrån en eller högst två gånger och stäng sedan motorn och visa att du menar allvar. Det drabbar naturligtvis oskyldiga precis som det gör i alla andra sammanhang där ett fåtal missbrukar systemen, men att agera tydligt mot dem som inte gör rätt för sig ökar betalningsmoralen i ett större perspektiv. Dessutom löser sig det nästan alltid inom någon eller några minuter. Jag brukar också få beröm av de "oskyldiga" för att man inte låter fusk passera. Blir det bråk får man tillkalla yrkesgrupper som har till uppgift att förhindra och avbryta bråk.
Citat från: Orb skrivet 26 september 2010, 15:10:47 PM
Det finns risk att blanda ihop begreppen här, när det gäller kollektiv bestraffning. Att be alla gå av, även såna som betalt, tycker jag inte är rätt och jag ser heller inte poängen med det. Däremot är det helt korrekt att inte köra vidare. Det är i princip det enda maktmedel man som bussförare har att sätta emot fuskåkare/personer som beter sig illa och det tycker jag man ska använda så ofta det behövs. Säg ifrån en eller högst två gånger och stäng sedan motorn och visa att du menar allvar. Det drabbar naturligtvis oskyldiga precis som det gör i alla andra sammanhang där ett fåtal missbrukar systemen, men att agera tydligt mot dem som inte gör rätt för sig ökar betalningsmoralen i ett större perspektiv. Dessutom löser sig det nästan alltid inom någon eller några minuter. Jag brukar också få beröm av de "oskyldiga" för att man inte låter fusk passera. Blir det bråk får man tillkalla yrkesgrupper som har till uppgift att förhindra och avbryta bråk.
Jag har praktiserat samma sak 2 ggr inom mina 11 år. För snäll med andra ord :P Första gången (dan efter Insiders program om tunnelbanekontrollanterna om nån minns) löste det sig på några minuter. Andra gången tog det 10 min.
Som sagt, man bör ta i beaktande att det kan bli en bestraffning (missade tåg, anslutande bussar osv) för oskyldiga på bussen också.
I sånna här lägen önskar jag att man kunde ringa ut mobila kontrollanter. Tror 1200 (SL) slantar skulle göra mer än att kasta av dom. Troligen tar dom bara nästa buss med en förare som inte bryr sig.
Citat från: Johan Hansson skrivet 26 september 2010, 09:21:06 AM
Tycker den föraren gjorde rätt som inte körde vidare innan de som inte betalat klivit av.
Kollektiv bestraffning brukar ge resultat då de som betalat brukar bli väldigt surar på de som plankar och då brukar oftas de som planka komma fram och betala.
Nja... i Stockholms innerstad är det nog ingen idé att som förare försöka sig på något sådant. Där blir alla som betalt istället mestadels irriterade på föraren, som ju enligt dem bara ska
"hålla tyst och köra" istället för att bråka om betalningen.
på dena buss var det cirka 10 pres pga extra vang :)
Citat från: buskörare skrivet 26 september 2010, 16:57:28 PM
Jag har praktiserat samma sak 2 ggr inom mina 11 år. För snäll med andra ord :P Första gången (dan efter Insiders program om tunnelbanekontrollanterna om nån minns) löste det sig på några minuter. Andra gången tog det 10 min.
Som sagt, man bör ta i beaktande att det kan bli en bestraffning (missade tåg, anslutande bussar osv) för oskyldiga på bussen också.
I sånna här lägen önskar jag att man kunde ringa ut mobila kontrollanter. Tror 1200 (SL) slantar skulle göra mer än att kasta av dom. Troligen tar dom bara nästa buss med en förare som inte bryr sig.
Jo, jag måste nog instämma som passagerare att det inte är speciellt kul att kanske missa ett pendeltåg som kanske bara går en gång i halvtimmen. Och i bästa fall går ju bara buset av och tar nästa buss, i annat fall vägrar de gå av, varav medpassagerarna börjar bli arga på dem som fuskåker etc... Bästa vore väl som sagt att föraren säger till dem, går de inte av så kör man och då vore det ju bra om man kunna tillkalla SL:s vakter, som kunde möta upp vid någon hållplats. Är det tur från station kan man väl som passagerare acceptera något längre tidsförlust (eftersom man inte har någon passning), men i slutändan med de korta regleringstider som ofta finns ute i "skogen", är ju risken stor att bussen kommer försent till pendeltåget på tillbakavägen istället (till nackdel för de passagerarna). Nä, rätt väg är nog inte generellt att bussföraren mer än markerar att det inte är o.k. Man får väl helt enkelt se till att ha lite mer kontrollanter på bussarna. Under alla mina år med att åka buss inom SL-området har jag nog bara stött på kontrollanter av färdbevis på buss under de senaste 20 åren, kanske 3-4 gånger (och det är nog ändå rätt mycket - jag tror nog att de flesta trafikanter i Stockholm aldrig upplevt det).
nej jag har nästan dagligen pendlat med buss i 3år men inte sett en ända >:(
tycker dom borde vara lika eller mer aktiva på bussarna, och att busschafisarna ska kunna tillkala dom om problem att folk fusk åker eller problem med färdbevis (se acees kort ect)
Jag vet förare som efter tillsägning valt att inte upprepa tillsägningen då de bedömer risken som stor att det blir handgemäng etc. De har då istället valt en lite diskretare metod för att "läxa upp" resenärerna ifråga, man har då kört t.ex 10 km/h lägre än hastighetsbegränsning, stannat på varje hållplats och öppnat/stängt dörrarna etc för att till slut komma kanske nån eller några minuter för sent till anslutande buss på annan linje, så voila så blir personerna straffade ändå då de missar sin anslutning... Men de kan ju inte gnälla för att föraren kör försiktigt och stannar på varje hållplats för att säkerställa så att ingen står i kuren ;-)
Dock så bör det nog inte finnas andra passagerare ombord för då blir de sura om de missar sin anslutning.
Ibland är det bättre att "låta saker bero" än att riskera livet.
Man kan väl helt enkelt stationera ett gäng ordningsvakter i Fisksätra dygnet runt, de skulle nog göra mycket nytta ;D
Jag skulle vilja ha en "kontrollantknapp" på radion.
Så när det kliver på fuskare av varianten man inte bör diskutera med, så trycker man på "kontrollantknappen", sniglar sig framåt tills kontrollanterna möter upp (och kör innan någon hinner kliva av).
DET skulle göra mig glad och nöjd ;D 8)
Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2010, 09:14:17 AM
Jag skulle vilja ha en "kontrollantknapp" på radion.
Så när det kliver på fuskare av varianten man inte bör diskutera med, så trycker man på "kontrollantknappen", sniglar sig framåt tills kontrollanterna möter upp (och kör innan någon hinner kliva av).
DET skulle göra mig glad och nöjd ;D 8)
Samma här. Tror det är bäst. Att slänga av dom tror jag faktiskt inte ger nått så länge alla förare hanterar fuskåkare olika.
Citat från: JDS skrivet 26 september 2010, 23:19:07 PM
Man kan väl helt enkelt stationera ett gäng ordningsvakter i Fisksätra dygnet runt, de skulle nog göra mycket nytta ;D
oj vad dyrt det skulle bli för mig att åka till skolan :P (
ironi)
eller varför inte bara i nacka forum(ja det heter inte forum nacka)
Mysko, igår kväll gjorde jag samma sak. Fast det var inte direkt problem med viseringen (trots att han klev på i bakdörren och vackert fick köpa en SMS-biljett innan jag startade bussen igen) utan det var svårt att inte vråla AIK och slå på rutor i tak i bussen. Dom valde själva att gå av uppe på Lidingöbron (jag stannade, dom försökte slå sig ut) så det har inget att göra med att jag är Djurgårdare ;)
Det är första gången i Stockholm och 3:e gången jag vägrat köra vidare och kallat ut väktare i mitt 11-åriga bussförarliv.