Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: KG skrivet 19 september 2010, 19:16:26 PM

Titel: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 19 september 2010, 19:16:26 PM
Som tidigare påpekats har en massiv folkvandring skett från Nobina i Uppland till andra bussföretag och även helt andra branscher. Man klarar inte av att leva i ovisshet och i många fall vill man inte arbeta för någon annan arbetsgivare då man tappar sin placering i listsökningar osv.

Jag hörde av en släkting som kör lastbil där samma upphandlingssystem finns. De får 50 000kr i bonus om dom stannar kvar i företaget ända till sista arbetsdag. Detta vore något för bussbranschen att ta efter tycker jag. Kanske inte just 50 000kr, men vad kostar det inte att börja nyutbilda som Nobina nu gör, med inte ens ett år kvar på avtalet... Förare som kör extra har dessutom börjat "kohandla" för att arbeta extra. Man kräver allt oftare betalda resor, raster, extra timmar bara för att orka bry sig.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 19 september 2010, 19:23:43 PM
Citat från: KG skrivet 19 september 2010, 19:16:26 PM
Jag hörde av en släkting som kör lastbil där samma upphandlingssystem finns. De får 50 000kr i bonus om dom stannar kvar i företaget ända till sista arbetsdag.

Hur definieras "sista arbetsdag" i detta sammanhang? Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 19 september 2010, 19:47:28 PM
Citat från: JDS skrivet 19 september 2010, 19:23:43 PM
Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?

Varför är det självklart? Vi har många olika arbetsgivare i Uppland, varför skulle man stanna kvar i kaoset hos Nobina om man har ett val? Nobina byter systematiskt ut alla bra bussar mot sämre, verkstadspersonal har slutat vilket betyder att kaos råder på verkstadsfronten. Personalen får nästan aldrig ledigt, utan sjukskriver sig i stället. Hur Nobina ska klara vintern i Uppland förstår ingen.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 19 september 2010, 19:52:24 PM
Citat från: KG skrivet 19 september 2010, 19:47:28 PM
Varför är det självklart? Vi har många olika arbetsgivare i Uppland, varför skulle man stanna kvar i kaoset hos Nobina om man har ett val? Nobina byter systematiskt ut alla bra bussar mot sämre, verkstadspersonal har slutat vilket betyder att kaos råder på verkstadsfronten. Personalen får nästan aldrig ledigt, utan sjukskriver sig i stället. Hur Nobina ska klara vintern i Uppland förstår ingen.

Självklart, men hur vet du vad som är "sista arbetsdag" innan du har sagt upp dig/blivit uppsagd? Det låter synnerligen svårdefinierat. Är det, som Lars Ödlund förmodar, i själva verket trafikavtalets sista dag som avses, och hur skulle man i så fall förfara med dem som visserligen är kvar i företaget detta datum men på en annan befattning eller på annan ort?

För övrigt är det väl bra om det blir lite mer av arbetstagarens arbetsmarknad. Det man får hoppas på är dock att det blir lite mer rättvist systematiserat - det ska inte uppstå en förhandling om villkoren varje gång det finns en ledig tur.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 19 september 2010, 21:06:45 PM
SL-modellen med krav i upphandlingen om att vinnande entreprenör tar över personalen skulle garanterat minska oro och den överhängande risken att många söker andra jobb eller omplaceringar som innebär flytt. Detta var något som man från facket uppvaktade UL med, men mötes av kalla handen. Jag vet att detta skulle vara gynnsamt för de anställda. Men rent logiskt måste det även väga över på plussidan för så väl huvudmannen som operatörerna. Huvudmannen skulle kunna känna sig lugn med att bussarna rullar nu som då eftersom personalen är lugn och trygg. Nuvarande operatörer skulle ha det betydligt lättare att hålla trafiken igång till sista kontraktsdag. Det är i såfall den kommande operatören som kan tycka sig sitta på svartepetter, men jag undrar om det verkligen kan vara så tungt ens för denne, som torde få personal som är inkörd i sitt uppdrag och således sparar en skaplig slant i utbildning mm.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Ersa skrivet 19 september 2010, 21:33:49 PM
En annan positiv effekt av att all personalen blir kvar är hur smidiga övergångarna kan bli. I Umeå fanns vissa störande element under Swebus första trafikdag. T.ex var all radiotrafik nere, inga biljettmaskiner fungerade och det automatiska skyltsystemet var helt utslaget. Detta bl.a pga en ny tidtabell som laddats in i databasen, vilket inte var Swebus ansvar.
Men nog rullade bussarna på som vanligt, manuellt skyltade med gamla vana förare bakom rattarna som hittade alla linjer och väntade in alla anslutningar även utan radiokontakt.

Sen finns det kanske några vissa negativa saker också, men de får andra ta upp.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Christer K skrivet 19 september 2010, 22:04:23 PM
Citat från: JDS skrivet 19 september 2010, 19:23:43 PM
Hur definieras "sista arbetsdag" i detta sammanhang? Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2010, 19:45:08 PM
Sannolikt den dag då arbetsgivarens kontrakt utgår
Stämmer och många stannar inte kvar tills sista dagen, detta problemet har ett företag i Örebro fått känna av. Då man förlorade, så blev man tvungen att säga upp alla anställda. De fick i sin tur söka om sina arbeten hos den nya entreprenören och vänta till denna har funderat färdigt vilka han ska anställa. Detta har nu gjort att flertalet har sagt upp sig själva under uppsägningstiden som var 6 mån för arbetgivaren och 1 mån om man säger upp sig själv. Det gör att folk säger upp sig från oro till en fast och tryggare anställning och kanske inte ens då i åkeri eller buss branschen. Vem vill ha ett arbete som kanske bara vara 3 - 5 år.

/ Christer K
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 19 september 2010, 22:14:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2010, 21:56:06 PM
Problemet för tillträdande entreprenör är att man får x antal personer överskyfflade som man inte har någon koll på, som kanske inte uppfyller vare sig entreprenörens eller huvudmannens krav men som man får ta över ansvaret för.

Det blir lite av livstidsanställning oavsett hur man sköter arbetet och uppfyller kraven på service, körförmåga, tidspassning etc.

Om man inte är beredd att hantera sådana problem ska man nog inte starta ett företag i vilket fall som helst! Vid ett operatörsskifte har man av en ren tillfällighet chansen att göra sig av med oönskade personer, men det kan inte vara värt hur mycket som helst. För trafikhuvudmannen ställer det mest till med besvär, när operatörerna gör lite som de vill och personalens beslut inte kan förutsägas. Kom ihåg att när Citypendeln startade och allting gick åt pipan, då var ägarna (som iofs hade en dålig attityd till personal i allmänhet) skitsura över att de inte hade RÄTT att ta över personalen!!!
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Mittlinje skrivet 19 september 2010, 22:15:27 PM
"utan sjukskriver sig i stället" - dessa är inte värda ett jobb, inte ens hos nya arbetsgivare. Det finns aldrig en anledning att sjukskriva sig utom vid sjukdom, det är ju alltid en av arbetskamraterna som får ta skiten i stället. Bevare mig väl för dessa så kallade yrkessjukskrivare!!!
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Karsten skrivet 20 september 2010, 07:53:24 AM
Men ni får hålla med om att det är ett rätt mänskligt beteende att sjukskriva sig om det aldrig går att få ledigt. Om du inte får ledigt något mer än dina lagstadgade 20 dagar på sommaren blir du rätt frustrerad. På Roslagsbanan hamnade Linjebuss/Connex i just den sisten, man hade stor personalbrist (bl.a. lockades många över till Citypendeln) och man avslog alla ledighetsansökningar (t.o.m. ansökan om semester på fridag). I det fallet blir t.o.m. den bästa arbetstagaren till slut sur och sjukskriver sig när man vet att det inte går att få ledigt.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2010, 09:06:18 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 08:01:20 AM
Finns det ingen ersättare kan man ju inte ge någon ledigt? eller?
Blir det sjukskrivningar får man ställa turerna men knappast någon ger personalen ledigt på sådana premisser, att sjukskriva sig utan att vara sjuk är ju tyvärr ett beteende som främjas genom personalhanteringen i just SL området, vid ett normalt anställningsförfarande sållas dylika individer ofta bort, i a f dem som satt i system att utnyttja sjukskrivning som en ledighetsform.

Man kan naturligtvis bli så stressad över att aldrig få ledigt att man måste sjukskriva sig därför att man inte orkar mer. Någon form av utmattningsdepression ("gått in i väggen") alltså. Men då rör det sig om en längre period, inte bara någon dag. Annars är det bedrägligt beteende (minst) att sjukskriva sig utan att vara sjuk.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 11:57:41 AM
Oj vad mycket pekpinnar det blev nu då. Ni tänker nog lite fel, man kan inte ta sig ur en situation med personalbrist genom att ge folk en massa order, luta sig mot regelverket och hota med bestraffningar. Läs följande tio gånger: När det är brist på personal måste man vara snäll mot personalen.

Jag undrar om inte en hel del av de här situationerna innehåller en komponent av att arbetsledare och chefer beter sig som grottmänniskor och är jättearga över att de inte har makt över situationen och låter det gå ut över personalen. Helt fel sätt att göra på, inte målinriktat för fem öre och dessutom slitsamt för alla inblandade, inklusive företagsledningen som (till en viss gräns förstås) måste försvara chefernas agerande.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Karsten skrivet 20 september 2010, 12:27:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 12:22:57 PM
I nödfall kan man ge folk ledigt (om det är ömmande skäl) och redan då bestämma att ställa turer för att klara ledigheten men att ge alla som söker ledigt oavsett orsak genom att ställa trafik ger knappast beröm vare sig hos Drift/Trafikchef eller beställare :-)

Ja, visst. Men du måste ju förstå att hur många duktiga/lojala arbetstagare du än har så är de bara lojala till en viss gräns. Människor fungerar så.

Till slut hamnar man i en situation där folk inte ens bemödar sig med att lämna in en semesteransökan (eftersom de vet att det alltid blir avslag), för de kan inte med rent (nåja) mjöl i påsen sjukskriva sig om de fått avslag på en semesteransökan.

Beteendet är inget någon egentligen kan försvara, men det är så det blir om arbetsgivaren inte kan lösa det på annat sätt.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 12:49:06 PM
Man kan ju också ana att företagen ibland lägger ett omöjligt ansvar på arbetsledningen för att lösa uppkomna situationer. En arbetsledning som ska bemanna ett förutbestämt antal turer oavsett hur mycket personal det finns, är ju egentligen en lika lustig tanke som en fabrik som ska tillverka fem miljoner speglar på fem år oavsett hur mycket glas det finns. Någonstans måste man börja anpassa sina ambitioner efter det faktiska läget, något som man inte alltid har varit så bra på i SL-världen. (Och i det sammanhanget är det faktiskt anmärkningsvärt att CGEA lyckades förvandla järnvägen med mest fixarmentalitet i Sverige till ett ställe där folk stannade hemma!)
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 20 september 2010, 12:54:04 PM
SNÄLLA kan vi diskutera en hypotetisk "stanna kvar bonus" i stället för sjukskrivning?

Skulle inte bussbranschen kunna tjäna på en sådan bonus? Som jag skrev innan behöver de inte vara 50 000kr utan jag tror ett mycket mindre bidrag än så ändå skulle uppskattas av personalen, då dessa känner att sin lojalitet uppskattas.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Omnilasse skrivet 20 september 2010, 13:37:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2010, 21:56:06 PM
Övertagandemodellen står ju i strid med EG rätten kan vi för det första konstatera, det kan enligt denna bli aktuellt först vid ett övertagande av en verksamhet, inte vid en entreprenad.

Nu har ju ingen brytt sig om att prova denna skrivelse i förfrågningsunderlaget men det räcker ju att kika på vad som gäller i majoriteten av upphandlingarna.

Problemet för tillträdande entreprenör är att man får x antal personer överskyfflade som man inte har någon koll på, som kanske inte uppfyller vare sig entreprenörens eller huvudmannens krav men som man får ta över ansvaret för.

Det blir lite av livstidsanställning oavsett hur man sköter arbetet och uppfyller kraven på service, körförmåga, tidspassning etc.
Men man kan utforma upphandlingen så att ett krav går att ställa på övertagande. Jag skulle säga att SL som låter avtalen gälla ett helt avtalsområde med övertagande av depåer, hållplatsskötsel/underhåll och en mängd bussar  etc faktiskt skulle kunna klara sig i en domstolsprövning- däremot går det inte om man endast upphandlar "linjepaket". Vad jag vänder mig dock emot är dock att man tror att det enda sättet att säga upp personal på är genom att inte ha personalövergång eller provanställning. Det går utmärkt att säga upp folk som inte sköter sitt jobb. Bara man dokumenterar allt och följer regelverket har inte facket så mycket att säga emot. Det är inget problem att ge en varning om man upprepade gånger inte kommer i tid till jobbet exempelvis och sker inte bättring är det bara att säga upp personen. Företag är alldeles för fega för att göra detta dock.  Kan tyckas att jag låter hård här men detta är faktiskt rakare än att man säger upp någon efter en provanställning eller dylikt. Genom kravet på varning har ändå föraren möjlighet att bättra sitt beteende, än att inte få en fast tjänst efter provanställning, utan att kanske ens få någon förklaring. Regelverket mot att säga upp någon som kan tyckas vara krångligt handlar ju inte om att man inte ska kunna säga upp någon som missköter sitt arbete -utan att det ska ske på ett rättssäkert sätt och inte grundat på godtycke.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 13:55:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 13:46:25 PM
Det är visserligen sant men det finns också en hel del krav på t.ex rehabilitering om det gäller drog eller spritmissbrukare, krav på omplaceringar av psykiskt och fysiskt begränsat tjänstedugliga etc

Ja, någon ordning får det vara!
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 20 september 2010, 14:01:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 12:59:02 PM
I Uppland t.ex, vilka andra operatörer har mängder med lediga bussförarjobb idag....

Ja vilken operatör har haft brutal kris i flera år? Vilken operatör har haft betald utbildning på hela körkortet just för att man har en enorm personalbrist? En hint: Dom kör gröna bussar i Uppsala. Många från Nobina har redan hoppat över till dem och flera är på väg!

Sedan är det ju så att bara för att man kör buss betyder inte det att man inte kan något annat. Flera kollegor har bytt yrkesbana i och med detta. Dom tycker upphandlingsvansinnet är en dålig modell som bara orsakar personalen skada. En kollega var speciellt upprörd, han ringde transportstyrelsen och krävde att få bli av med D kortet...  ::)
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 14:11:32 PM
En grej som förbryllar mig lite är att samhället tycks pumpa in yrkesförare på marknaden helt i onödan. Jag tippar på att man borde vrida åt kranen lite där, och låta branschen själv utbilda sin personal. Då skulle nog arbetsmarknaden för yrkesförare bli lite sundare i alla fall.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Jonas skrivet 20 september 2010, 14:16:40 PM
Citat från: KG skrivet 20 september 2010, 14:01:21 PM
Vilken operatör har haft betald utbildning på hela körkortet just för att man har en enorm personalbrist?

Nja, det är nog en sanning med modifikation.
Visst saknar vi förare, men inte i någon större utsträcknig än andra bolag.

Anledningen till den egna utbildningen ligger mer i att få det folk vi vill ha och inte det folk som AF tycker ska köra buss...
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 20 september 2010, 14:25:29 PM
Citat från: Z skrivet 20 september 2010, 14:16:40 PM
Nja, det är nog en sanning med modifikation.
Visst saknar vi förare, men inte i någon större utsträcknig än andra bolag.

Anledningen till den egna utbildningen ligger mer i att få det folk vi vill ha och inte det folk som AF tycker ska köra buss...

Just nu sitter ni i ett guldläge, ni kan handplocka erfarna chaufförer från Nobina och ni behöver inte betala många kronor i utbildning för dom. De flesta som bor i Uppsala kan redan stadsbussarnas linjenät och erat biljettsystem är inte så avancerat.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Jonas skrivet 20 september 2010, 14:35:29 PM
Citat från: KG skrivet 20 september 2010, 14:25:29 PM
Just nu sitter ni i ett guldläge, ni kan handplocka erfarna chaufförer från Nobina och ni behöver inte betala många kronor i utbildning för dom. De flesta som bor i Uppsala kan redan stadsbussarnas linjenät och erat biljettsystem är inte så avancerat.

Jo det är klart  ;)

Ni är mer än välkomna om ni känner för det  :D
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Marcus Li skrivet 20 september 2010, 14:45:22 PM
Citat från: KG skrivet 19 september 2010, 19:16:26 PM
Jag hörde av en släkting som kör lastbil där samma upphandlingssystem finns. De får 50 000kr i bonus om dom stannar kvar i företaget ända till sista arbetsdag. Detta vore något för bussbranschen att ta efter tycker jag. Kanske inte just 50 000kr, men vad kostar det inte att börja nyutbilda som Nobina nu gör, med inte ens ett år kvar på avtalet...

Jag tror jag vet vilket företaget i fråga är. Anledningen till att de får en bonus är att, om det blir en ny entreprenör/arbetsgivare får de sämre villkor än hos nuvarande (som har bättre förmåner än branschen i övrigt). För att förarna inte ska lämna direkt när de får besked om en eventuell ny arbetsgivare får de en bonus.

I jämförelse med övertagande av verksamhet i bussbrachen förändras väl inte villkoren nämnvärt, dvs, man kommer inte att sluta bara för att man får en ny arbetsgivare. Ingen bonus behövs...
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Karsten skrivet 20 september 2010, 15:54:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 13:46:25 PM
Det är visserligen sant men det finns också en hel del krav på t.ex rehabilitering om det gäller drog eller spritmissbrukare, krav på omplaceringar av psykiskt och fysiskt begränsat tjänstedugliga etc

Är det ett problem?
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 20 september 2010, 20:45:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 14:58:00 PM
Det brukar ju normalt inte vara speciellt intressant för Landsortsförare att övergå till en "sämre" anställning i "stan", men här kanske Uppland är ett undantag?

Det som känns udda är att nu handlar det inte om möjligheten att jobba kvar hos nuvarande operatör eller att få jobb hos den som eventuellt kommer att ta över om ett par år, typ 2012 eller så utan att man verkar totalt ointresserade av att köra buss på landsorten, eller?

Men som jag skrev så är detta ett storstadsalternativ, utanför dessa områden finns inga lediga jobb att gå till, absolut inte i bussbranschen.

Att utbilda förare själv är en variant på att bryta livstidsanställningarna, även om du jobbat i 20 år är det ju inte säkert att du stämmer överens med den profil som man önskar, rekryterar man från grunden kan man handplocka dem som är intressanta och utbilda dessa, har man otur så kan de nya adepterna inte köra buss trots utbildning men man kanske är en klippa på kundservice, den risken får man ta.
Jag vet en som vill ha ett "sämre kneg" med kortare ramtid, mer semester och en aning mer i plånboken och garanterat volvofritt  ;D  :o  (jag säger inte vem)
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 22:43:03 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 16:17:04 PM
Roslagståg kanske inte har en massa konstiga specialkrav för vissa förare men sådana finns på bussidan, tro mig :-(
Dem som inte kan köra över broar, inte i tunnlar, inte ha gångavlösningar etc i oändlighet, dessutom då rehabfallen efter sjukdom

Även i spårtrafiken har det förekommit ett och annat sådant fall. De jag kommer på har varit goda medarbetare i många år och har fått vissa lättnader för att de ska kunna jobba till pensionen utan att gå sönder. Sådana fall kommer nog helt enkelt att vara en naturlig del av arbetsgivarens verklighet i fortsättningen, särskilt med tanke på att pensionerna blir sämre och pensionsåldern högre...
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: KG skrivet 20 september 2010, 23:11:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 14:58:00 PM
Det brukar ju normalt inte vara speciellt intressant för Landsortsförare att övergå till en "sämre" anställning i "stan", men här kanske Uppland är ett undantag?

Det som känns udda är att nu handlar det inte om möjligheten att jobba kvar hos nuvarande operatör eller att få jobb hos den som eventuellt kommer att ta över om ett par år, typ 2012 eller så utan att man verkar totalt ointresserade av att köra buss på landsorten, eller?

Jocke Selling sammanfattade det hela rätt bra.

För  många på Nobina är det inte ett alternativ att arbeta på KR-Trafik, varför får stå för dom och jag överlåter till dessa att själva uttala sig i frågan.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 20 september 2010, 23:27:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 22:51:44 PM
Ja vi återkommer ju tyvärr till att det blivit lite av en skyddad verkstad i många kommunala o statliga bolag/förvaltningar, inte bara på trafiksidan utan på många andra håll, i vissa fall har man fortsatt att driva dessa krav även efter privatiseringar i t.ex Stockholm.
Detta är ju rimligt i några fall men ofta går det lite för långt, det är intressant när man träffar företrädare för bolag med trafik på annat håll, stora som små som sätter kaffet i vrångstrupen när man berättar, kan man av olika skäl inte längre utföra sitt arbete och det inte finns andra lämpliga sysslor så....idag finns det ju sällan behov av allt i allor i garagen t.ex

Inte så märkvärdigt egentligen. Det finns en omplaceringsskyldighet och ett rehabiliteringsansvar, men det har gränser, det gäller oavsett vad "man" (vem?) driver för "krav". Vissa arbetsgivare har varit snällare av olika skäl (traditioner, försiktighet, avtalsförbindelser eller rentav hållhakar) medan andra har kört en striktare stil, ibland kanske till och med undkommit sina lagliga skyldigheter. Jag tycker inte att det är så mycket att uppröras över; ingen arbetsgivare kan ha en personalstyrka som är helt och hållet fysiskt och psykiskt frisk hela tiden - särskilt inte om man samtidigt vill hålla lönerna nere.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 21 september 2010, 20:05:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 21:44:43 PM
Ja det är ju en orsak, Volvofritt alltså :-)

GUB som kommunalt företag tillämpar ju inte Bussbranschavtalet utan ett separat avtal med KFO, nu är jag inte helt uppdaterad med det senare men avtalen ska ju vara konkurrensneutrala så det du tjänar på någon extra dags semester förlorar du nån annanstans ;)

Faran med att söka sig till ett kommunalt bussföretag idag är väl den osäkerhet hurvida bolaget finns kvar inom några år, om det sålts eller om entreprenaden upphandlats, då vet man ju aldrig vad man hamnar i för soppa.

Uppenbarligen finns det ett utbrett missnöje med Nobinas sätt att sköta personalen och samma missnöje måste ju även drabba KR eftersom man inte välkomnar ett operatörsbyte utan hellre byter arbetsgivare/yrke.

Att det skulle finnas ett utbrett missnöje med Nobinas sätt att sköta personalen har jag inte upplevt på Uppsala garaget de senaste 3-4 åren. Dock är vissa individer däribland jag själv inte så coola att man sitter "Einar" till sista dagen och hoppas på en lösning dvs anställning hos efterträdande operatör. Om KR tar över när UL-soppan är över, tror jag inte de kommer att få jätte problem att anställa heltidsförare till sina tjänster, men för oss som vill slippa leva i ovisshet är det ju en välsignelse att det finns ett tillsynes välskött kommunalt bolag som man kan söka till.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Ersa skrivet 21 september 2010, 21:09:06 PM
Citat från: Jocke Selling skrivet 21 september 2010, 20:05:42 PM
Att det skulle finnas ett utbrett missnöje med Nobinas sätt att sköta personalen har jag inte upplevt på Uppsala garaget de senaste 3-4 åren. Dock är vissa individer däribland jag själv inte så coola att man sitter "Einar" till sista dagen och hoppas på en lösning dvs anställning hos efterträdande operatör. Om KR tar över när UL-soppan är över, tror jag inte de kommer att få jätte problem att anställa heltidsförare till sina tjänster, men för oss som vill slippa leva i ovisshet är det ju en välsignelse att det finns ett tillsynes välskött kommunalt bolag som man kan söka till.

Så har jag också uppfattat det. Förarna flyr inte från företaget Nobina, utan från osäkerheten UL skapat med upphandlingskaoset, dess rättsliga följder och en uppskjuten trafikstart. Under tiden kör man hellre grön stadsbuss för GUB i kommunal trygghet i väntan på att en ny trafikstart sker, med en operatör som fått ett mångårigt kontrakt. Vilken nu det kommer att bli.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: buskörare skrivet 22 september 2010, 12:22:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 13:46:25 PM
Det är visserligen sant men det finns också en hel del krav på t.ex rehabilitering om det gäller drog eller spritmissbrukare, krav på omplaceringar av psykiskt och fysiskt begränsat tjänstedugliga etc

Och finns det inga passande arbetsuppgifter så kan man väl säga upp. Så det är ju inte heller nått problem i sig.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: buskörare skrivet 22 september 2010, 12:24:56 PM
Citat från: Christer K skrivet 19 september 2010, 22:04:23 PM
Stämmer och många stannar inte kvar tills sista dagen, detta problemet har ett företag i Örebro fått känna av. Då man förlorade, så blev man tvungen att säga upp alla anställda. De fick i sin tur söka om sina arbeten hos den nya entreprenören och vänta till denna har funderat färdigt vilka han ska anställa. Detta har nu gjort att flertalet har sagt upp sig själva under uppsägningstiden som var 6 mån för arbetgivaren och 1 mån om man säger upp sig själv. Det gör att folk säger upp sig från oro till en fast och tryggare anställning och kanske inte ens då i åkeri eller buss branschen. Vem vill ha ett arbete som kanske bara vara 3 - 5 år.

/ Christer K

Även det övertagande företaget fick problem när man sållade lite för noga och fick problem med personalbrist och därefter fick ringa upp dom man nobbat och fråga om dom ändå ville ha jobb. Ett tydligt tecken på misslyckad rekrytering.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Stop skrivet 05 oktober 2010, 22:55:25 PM
En olaglig uppsägning vad kostar den företaget idag?

På min tid var kostnaden c:a 25 - 50 tusen så det borde inte vara något problem då ett års lön kostar betydligt mycket mer om man inte den anställde får något jobb gjort. Har aldrig hört om ett skadestånd som varit dyrare än 6-12 månadslöner och det är väl billigt för ett företag.

Har inte SL koll på vilka utbildningar vilka chaufförer har så man får rätt personal till rätt upphandling?
Har UL krav på chaufförernas utbildning, då borde man kräva viss utbildning för UL personalen och ledning också.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 06 oktober 2010, 08:24:12 AM
Citat från: Stop skrivet 05 oktober 2010, 22:55:25 PM
En olaglig uppsägning vad kostar den företaget idag?

16-32 månadslöner beroende på anställningstid, det är ganska dyrt och inget man gärna sätter i system...
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: JDS skrivet 06 oktober 2010, 22:53:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 08:58:06 AM
Varken SL eller UL eller någon annan huvudman har något med operatörernas personal att göra, den enda utbildning man möjligen kan ha koll på (men även det är nog tveksamt på många håll) är sådana länsinterna kurser som man hållt för operatörernas förare.

Apropå det, finns det kvar några såna här certifieringsprojekt i landet? SL lade väl ned sitt ganska snabbt. (Eller?)
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 09:52:12 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 22:56:29 PM
Ja det finns väl som krav i ett par län, V-norrland och Jämtland, Skaraborg t.ex

Även Västerbotten, som var först ut med sin egen förarcertifiering för över 10 år sedan, har den kvar än idag.
Titel: SV: Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".
Skrivet av: yngrot skrivet 08 oktober 2010, 11:07:04 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 22:56:29 PM
Ja det finns väl som krav i ett par län, V-norrland och Jämtland, Skaraborg t.ex



Västtrafik dit Skaraborg hör har ju krav på förarcert... böter om man glömt brickan ...