Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".

Startat av KG, 19 september 2010, 19:16:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 13:46:25 PM
Det är visserligen sant men det finns också en hel del krav på t.ex rehabilitering om det gäller drog eller spritmissbrukare, krav på omplaceringar av psykiskt och fysiskt begränsat tjänstedugliga etc

Och finns det inga passande arbetsuppgifter så kan man väl säga upp. Så det är ju inte heller nått problem i sig.

buskörare

Citat från: Christer K skrivet 19 september 2010, 22:04:23 PM
Stämmer och många stannar inte kvar tills sista dagen, detta problemet har ett företag i Örebro fått känna av. Då man förlorade, så blev man tvungen att säga upp alla anställda. De fick i sin tur söka om sina arbeten hos den nya entreprenören och vänta till denna har funderat färdigt vilka han ska anställa. Detta har nu gjort att flertalet har sagt upp sig själva under uppsägningstiden som var 6 mån för arbetgivaren och 1 mån om man säger upp sig själv. Det gör att folk säger upp sig från oro till en fast och tryggare anställning och kanske inte ens då i åkeri eller buss branschen. Vem vill ha ett arbete som kanske bara vara 3 - 5 år.

/ Christer K

Även det övertagande företaget fick problem när man sållade lite för noga och fick problem med personalbrist och därefter fick ringa upp dom man nobbat och fråga om dom ändå ville ha jobb. Ett tydligt tecken på misslyckad rekrytering.

Stop

En olaglig uppsägning vad kostar den företaget idag?

På min tid var kostnaden c:a 25 - 50 tusen så det borde inte vara något problem då ett års lön kostar betydligt mycket mer om man inte den anställde får något jobb gjort. Har aldrig hört om ett skadestånd som varit dyrare än 6-12 månadslöner och det är väl billigt för ett företag.

Har inte SL koll på vilka utbildningar vilka chaufförer har så man får rätt personal till rätt upphandling?
Har UL krav på chaufförernas utbildning, då borde man kräva viss utbildning för UL personalen och ledning också.

JDS

Citat från: Stop skrivet 05 oktober 2010, 22:55:25 PM
En olaglig uppsägning vad kostar den företaget idag?

16-32 månadslöner beroende på anställningstid, det är ganska dyrt och inget man gärna sätter i system...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 08:58:06 AM
Varken SL eller UL eller någon annan huvudman har något med operatörernas personal att göra, den enda utbildning man möjligen kan ha koll på (men även det är nog tveksamt på många håll) är sådana länsinterna kurser som man hållt för operatörernas förare.

Apropå det, finns det kvar några såna här certifieringsprojekt i landet? SL lade väl ned sitt ganska snabbt. (Eller?)

Ersa

#20
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 22:56:29 PM
Ja det finns väl som krav i ett par län, V-norrland och Jämtland, Skaraborg t.ex

Även Västerbotten, som var först ut med sin egen förarcertifiering för över 10 år sedan, har den kvar än idag.

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 22:56:29 PM
Ja det finns väl som krav i ett par län, V-norrland och Jämtland, Skaraborg t.ex



Västtrafik dit Skaraborg hör har ju krav på förarcert... böter om man glömt brickan ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina