Borås Lokaltrafik har haft fyra MaxCi påställda över hela sommaren och fram tills igår den 13 september då de ställdes av. Så vitt jag vet och hört så har ingen av dem, 023, 024, 026 eller 037, varit ute i trafik. När de nu ställts av så är det knappast troligt att någon kommer i trafik igen, inte minst nu när de nya OmniLinkarna kommit i trafik utan större problem. Därför passar jag på att lägga ut några av mina sista MaxCi-bilder tagna den 18 juni, den sista vardagen de gick i trafik.
(http://i52.tinypic.com/23jjwau.jpg)
024, den enda som saknade iTid och hade kvar stolarnas originalklädsel på slutet, inväntar avgångstid mot Viared på Södra torget.
(http://i53.tinypic.com/v6u847.jpg)
019 på Allégatan på väg mot Tosseryd på linje 40. Denna ställdes av den 24 juni och såldes till Skrotfrag den 5 juli.
(http://i51.tinypic.com/11uc1tv.jpg)
Interiör från 023 som denna dag gick på linje 1.
(http://i54.tinypic.com/szdjmc.jpg)
Min allra sista BL MaxCi-bild: 026 på väg in mot Södra torget som linje 48. Den såldes till Seklitas Konsult i Haninge igår den 13 september.
Kanske detta var sista gången man såg en BL MaxCi på stadens gator. Denna hade då gjort aktiv tjänst i drygt 15 år.
(http://savenfjord.nu/bl_029_0623.JPG)
Tråkigt dessa är borta nu .. men den blå klädsel var inte snygg mot det rosa invändigt... Fina rejäla vagnar att köra med i stadstrafik dock ingen större hit på motorväg till Viared...
Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
Citat från: Bussmiicke skrivet 14 september 2010, 10:51:10 AM
Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
Jag deltar! :D
Fyy på er .. ställ er i skamvrån en stund
håller lite med :-\
rätt slitna, men vad jag har hört en bra moddel som inte krånglar så mycket,
Flera uppköpare som brukar köpa bussar ratar dessa ..därför gick dem flesta till skrot Blev varnad av flera
Ska man sälja bussarna till skrot så får man betala upp till 15 000 kr / buss ...en av andledningarna att man inte kan dra hem gamla Entanolbussar ...
Finns ingen chans att ställa upp alla BLs Maxci bussar på någon tomt ... kommunen går i taket ..dem kräver byggnadslov ...
Är allt för besvärligt att dra hem så många bussar ... tyvärr ...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2010, 09:17:02 AM
Kanske detta var sista gången man såg en BL MaxCi på stadens gator. Denna hade då gjort aktiv tjänst i drygt 15 år.
(http://savenfjord.nu/bl_029_0623.JPG)
Om ni undrar över tråden som hänger ner från vindrutetorkaren så vet jag vad den fyller för funktion. På sommaren anordnar BL tips och trix för de förare som ännu inte gått på semester efter att sommartrafiken dragit igång. De får då bland annat backa serpentin, köra in i "trånga utrymmen" (uppbyggda med koner) och så ingår momentet att parkera bussen vid en platta som liknar en darttavla som ligger på marken. Den lilla pinnen som sitter i bandet på bussens vindrutetorkare skall då komma så nära mitten som möjligt.
Sen kan tilläggas att BL gärna gnäller på att Veolia tar upp en massa plats på torget, men jag tycker av den anledningen att det är onödigt av BL att ta en av Veolias få parkeringsmöjligheter i centrum, vilket har skett här.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 september 2010, 20:57:17 PM
Flera uppköpare som brukar köpa bussar ratar dessa ..därför gick dem flesta till skrot Blev varnad av flera
Ska man sälja bussarna till skrot så får man betala upp till 15 000 kr / buss ...en av andledningarna att man inte kan dra hem gamla Entanolbussar ...
Finns ingen chans att ställa upp alla BLs Maxci bussar på någon tomt ... kommunen går i taket ..dem kräver byggnadslov ...
Är allt för besvärligt att dra hem så många bussar ... tyvärr ...
Men en går väl?
Citat från: Svemicke skrivet 15 september 2010, 02:39:36 AM
Sen kan tilläggas att BL gärna gnäller på att Veolia tar upp en massa plats på torget, men jag tycker av den anledningen att det är onödigt av BL att ta en av Veolias få parkeringsmöjligheter i centrum, vilket har skett här.
Men en går väl?
Det är en bussparkering och den är inte reserverad för något särskilt företag. Låt vara att det mest är Veolia som använder den. Men den är inte särskilt lämplig för dem heller. Det blir en lång rundkörning för att komma rätt till hållplatsen vid Söderbrogatan. Därför har Veolia allt oftare sett användas bussparkeringen vid Färgerigatan på andra sidan Södra torget i stället.
Bussparkeringen på Bryggaregatan kom för övrigt till därför att den som tidigare fanns utanför badhuset på Söderbrogatan försvann när regionbussarnas hållplatser flyttades dit. Den tillkom alltså med tanke på bussar som behöver vänta någon timme medan deras resenärer är i badhuset.
I sammanhanget kan nämnas att det är mycket sällan man ser bussar på parkeringen vid textilmuseet. Det är ett kvarter från Söderbrogatan och som sagt gott om plats.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 14 september 2010, 00:40:33 AM
(http://i54.tinypic.com/szdjmc.jpg)
Min allra sista BL MaxCi-bild: 026 på väg in mot Södra torget som linje 48. Den såldes till Seklitas Konsult i Haninge igår den 13 september.
Kan tillägga att även 024 nu sålts till Seklitas - närmare bestämt den 14 september.
Citat från: Bussmiicke skrivet 14 september 2010, 10:51:10 AM
Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
Just det storpartyt kommer jag att utebli från... :-X
Citat från: Bussmiicke link=topic=38860.msg283416#msg283416 date=
Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
När Stockholm köper upp fler MaxCi Då blir det Max Fest
85 tkr+Moms var väl att hugga för sig...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 10:05:22 AM
Borås kommun fick ju ändå hyfsat bra betalt för bussarna oavsett de såldes till skrot och/eller vidareförsäljning/reservdelar och med tanke på att alla sedan länge var avskrivna o betalda så gav det ett antal 100 tkr i kommunkassan.
Intresserade spekulanter kan köpa ett exemplar ute i Haninge (Sö om Stockholm) för 85 tkr + moms
Kommunkassan? Var det inte bussbolaget som ägde de här bussarna? (Jo, jag vet att BL är kommunalt)
Citat från: Bussmiicke skrivet 14 september 2010, 10:51:10 AM
Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
Fritt? Du tror väl på allvar ändå inte att alla MaxCi-nördar i föreningarna tillåter att alla MaxCi försvinner? Några lär förhoppnings bli kvar i många år framöver. ;D
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 september 2010, 22:11:44 PM
Kommunkassan? Var det inte bussbolaget som ägde de här bussarna? (Jo, jag vet att BL är kommunalt)
BL fick ju ett rejält tillskott av kommunen för att par år sedan och sedan dess tillåter de nog inte att BL får alltför stora vinster utan att det blir en avkastning till dem. Men eftersom BL köpt tio nya bussar och nio begagnade (det blir tre till innan årsskiftet) i år så blir det nog inte precis något överskott även om man fick hyfsat betalt för sina gamla bussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2010, 08:46:58 AM
Det är en bussparkering och den är inte reserverad för något särskilt företag. Låt vara att det mest är Veolia som använder den. Men den är inte särskilt lämplig för dem heller. Det blir en lång rundkörning för att komma rätt till hållplatsen vid Söderbrogatan. Därför har Veolia allt oftare sett användas bussparkeringen vid Färgerigatan på andra sidan Södra torget i stället.
Jag vet att den inte är reserverad åt något bolag, men BL har Kvarngatan och dessutom behöver inte de parkera en massa bussar längre.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2010, 08:46:58 AM
Bussparkeringen på Bryggaregatan kom för övrigt till därför att den som tidigare fanns utanför badhuset på Söderbrogatan försvann när regionbussarnas hållplatser flyttades dit. Den tillkom alltså med tanke på bussar som behöver vänta någon timme medan deras resenärer är i badhuset.
Sällan man ser andra bussar än linjebussar parkerade här.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2010, 08:46:58 AM
I sammanhanget kan nämnas att det är mycket sällan man ser bussar på parkeringen vid textilmuseet. Det är ett kvarter från Söderbrogatan och som sagt gott om plats.
För långt bort. De förare som kör i stan väljer att inte ställa sig där då det blir längre till allting och utsocknes förare känner inte till parkeringen. Min personliga åsikt är att det vore bättre ifall man ställde sig utan för den där grinige sme'ns butik i Hemgården istället, för han är så förbannat otrevlig!
Citat från: Svemicke skrivet 16 september 2010, 01:13:26 AM
Jag vet att den inte är reserverad åt något bolag, men BL har Kvarngatan och dessutom behöver inte de parkera en massa bussar längre.
Sällan man ser andra bussar än linjebussar parkerade här.
Jo, det har ju blivit så. Men det var alltså inte första tanken. Det går dock inte att reservera platsen för något speciellt slags bussar. Märkligt nog är parkeringsplatsen på Bryggaregatan märkt Lastzon i gatan men skyltad som "bussuppställningsplats".
Kvarngatan är just nu lite reducerad på grund av byggarbeten men BL har inte monopol på de platserna heller. Även om många BL-förare tycks tro det.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 22:05:23 PM
Tänkte ett tag skramla ihop till en sådan åt dig,
Så omtänksamt av dig. :) Du där gärna hellre skramla ihop till en Maltabuss åt mig..
Citat från: Bussmiicke skrivet 16 september 2010, 21:54:46 PM
Så omtänksamt av dig. :) Du där gärna hellre skramla ihop till en Maltabuss åt mig..
En pefekt julklapp till B-M ju .. ;D och då skulle han kanske förstå det som vi andra vetat länge ;)