Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 13 september 2010, 15:47:11 PM

Titel: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Calle skrivet 13 september 2010, 15:47:11 PM
Åkte nyligen med Veolias nya Solaris gasbuss här i Göteborg. Tydligen så har alla gasbussar en gemensam nämnare; nämligen trött och orkeslös gång. Uppför backar går det högst i 20 km/h.

Det som är mysigt med dessa bussar är det yttre motorljudet vid pådrag - ju högre dessto bättre.  ;D
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: forthemoment skrivet 13 september 2010, 17:46:44 PM
Dom korta Solaris är lite piggare. Men dom andra kan vara fruktansvärt slöa. Det varierar litegrann mellan bussar. Jag hade strax över 10km/timmen upp för Älvsborgsbron med en. Vi skall inte tala om i Bergsjön (tyvär går det mer och mer Solaris där istället för ledbuss) då går det inte fort i backarna. Det händer ofta att passagerare kommer fram och undrar varför jag inte kör, en frågade mig i lördags om jag inte visste jag hade en tidtabell att passa. Men den gick inte att få upp i mer än 45-50 km/h (på 70-väg, raksträcka, plant)
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Tonniiie skrivet 13 september 2010, 18:03:46 PM
Har inte varit med om det problemet i Skåne.
Fast här är det ju lite plattare ;D
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Calle skrivet 13 september 2010, 18:20:34 PM
Har man Solaris i Skåne? Göteborg har drabbats hårt av krånglande gasbussar, först Volvos gasleder, sedan MAN och nu Solaris.
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Bingoberra skrivet 13 september 2010, 19:15:41 PM
Har upplevt ett liknande fenomen på Jönköpings gasbussar, av modellen MAN A21.
Dessa bussar går ofta överfulla (Vilket gör att de går ännu saktare), och vrålar, tjuter och rister som fasiken i de branta backarna.
Då går dieselbussarna (OmniCity-led/MAN A78/B10BLE) bättre, trots att de enligt vägtrafikregistret har mindre effekt.

Det märkliga är att man valt att sätta in dessa bussar på den mest kuperade linjen i hela staden.
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Johan B skrivet 13 september 2010, 19:56:50 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 13 september 2010, 19:15:41 PM
Har upplevt ett liknande fenomen på Jönköpings gasbussar, av modellen MAN A21.
Dessa bussar går ofta överfulla (Vilket gör att de går ännu saktare), och vrålar, tjuter och rister som fasiken i de branta backarna.
Då går dieselbussarna (OmniCity-led/MAN A78/B10BLE) bättre, trots att de enligt vägtrafikregistret har mindre effekt.

Det märkliga är att man valt att sätta in dessa bussar på den mest kuperade linjen i hela staden.

Hästkrafterna är i det sammanhanget inte särskilt intressant utan det är vridmoment som saknas och det är sämre på gasmotorerna än på dieslarna.
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Björn Ax skrivet 13 september 2010, 20:42:19 PM
Då ska ni åka neoplan i uppsala. Rekordet för mig är 7km/h uppför en inte så brant backe. Hade knappt några passagerare heller.
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: KultLg skrivet 13 september 2010, 20:45:30 PM
Nobina Malmö har en solaris gasbuss lite högt vindljud på motorväg inne på förarplatsen otäta dörrar annars en pigg buss om man jämför med MAN.

Veolia Malmö/Lund/Trelleborg har väl ett 40 tal Solaris
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: homer skrivet 13 september 2010, 21:25:03 PM
Ser fram emot när vi får gasbussar på motorvägslinjerna i Stockholm :-X
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Optimal skrivet 13 september 2010, 21:40:22 PM
Citat från: homer skrivet 13 september 2010, 21:25:03 PM
Ser fram emot när vi får gasbussar på motorvägslinjerna i Stockholm :-X

MAN bussarna går som s***n, Dom accelererar bättre än många andra bussar, Nog bara dålig gaskvalitet i gbg
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Optimal skrivet 13 september 2010, 21:46:06 PM
Omnicity = 230hk 1040 i vrid Diesel och 1050 i vrid  vid Etanol.
MAN A26 och NG 313  = 310hk och 1250 i vrid vid Gasdrift.
Solaris Urbino 12 CNG = 270 Hk och 1100 i vrid
Volvo B9S = 340 hk och 1600 i vrid.

Har uppdaterat listan.

Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Johan B skrivet 13 september 2010, 22:27:32 PM
Citat från: Jim skrivet 13 september 2010, 21:46:06 PM
Omnicity = 230hk 1040 i vrid Diesel och 1050 i vrid  vid Etanol.
MAN A26 boggi = 310hk och 1250 i vrid vid Gasdrift.

Solaris borde ha lika stor och stark motor som MAN. Då verkar det konstigt att Solarisen var slöare än OmniCityn.


I Göteborg är det 320hk och 1356Nm i bussarna vilket ju inte är jättedåligt. "Tyvärr" är det vi jämför med på dieselsidan B12BLE diesel med 340hk och 1700Nm eller B9S 360hk 1600Nm vilket ju ställer gasbussarna i skuggan rätt ordentligt om vi snackar prestanda. Dessutom verkar Voithlådorna i gasbussarna inte riktigt veta hur de ska växla. Ibland växlar de upp för att sekunden senare växla ner med tokvarvning som följd och så upp igen nästan direkt. Eller så skickar de i högre växel i mellanregistret i uppförslut med resultat att bussen knappt går frammåt men här ligger den istället kvar och segdrar istället för att inse sitt misstag och växla tillbaka. Till råga på allt kan man inte låsa växlarna utan det finns bara R-N-D. Känns spontant som att en annan mjukvara kan göra underverk med Solarisarna.
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: lil-sis skrivet 13 september 2010, 22:58:51 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 13 september 2010, 20:42:19 PM
Då ska ni åka neoplan i uppsala. Rekordet för mig är 7km/h uppför en inte så brant backe. Hade knappt några passagerare heller.

151 är en favorit.

Men de nya kan man faktiskt köra på bättre med bara man hittar rätt läge på gasen = inte i botten utan  mitten någonstans. De är lite kluriga att köra  :P
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Nupski skrivet 14 september 2010, 01:42:40 AM
Citat från: Calle skrivet 13 september 2010, 15:47:11 PM
Åkte nyligen med Veolias nya Solaris gasbuss här i Göteborg. Tydligen så har alla gasbussar en gemensam nämnare; nämligen trött och orkeslös gång. Uppför backar går det högst i 20 km/h.

Det som är mysigt med dessa bussar är det yttre motorljudet vid pådrag - ju högre dessto bättre.  ;D

Säg som det är du börjar sakna Den Oudsten, en riktig hashraket med gigantiskt rökmoln bakom bussen upp för backarna i Bergsjön  8)
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 14 september 2010, 16:07:32 PM
Citat från: Jim skrivet 13 september 2010, 21:40:22 PM
MAN bussarna går som s***n, Dom accelererar bättre än många andra bussar, Nog bara dålig gaskvalitet i gbg
Speciellt när man saktar in vid rödljus och sedan gasar vid grönt visar t.ex 75xx-bussarna prov på pigga hästar i stallet. :P :P
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: M skrivet 14 september 2010, 17:26:00 PM
Ett större problem är ju att chaffisarna inte har fått lära sig linjerna. Senast idag var det en kraftig felkörning. Går inte en vecka utan att något blir galet.
Tycker synd om förarna som får ta skiten med griniga passagerare och så.

/M
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Hagglunds skrivet 14 september 2010, 23:20:55 PM
Såg ett youtube klipp på en buss som "rullade" uppför en backe, att dom ens får gå i trafik???

Eller måste det gå så långt att tidningen "rycker ut" för att man ska börja fundera på att byta ut dom?
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: olasand skrivet 15 september 2010, 09:59:32 AM
Citat från: Hagglunds skrivet 14 september 2010, 23:20:55 PM
Såg ett youtube klipp på en buss som "rullade" uppför en backe, att dom ens får gå i trafik???


Länk?
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Erling.L skrivet 15 september 2010, 15:02:27 PM
Citat från: Jim skrivet 13 september 2010, 21:40:22 PM
MAN bussarna går som s***n, Dom accelererar bättre än många andra bussar, Nog bara dålig gaskvalitet i gbg

Man bussarna som går på gas i götet har inget problem o volvobussrna e det ju oftast annat än gasen som bråkar så dom e seeega
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: yngrot skrivet 17 september 2010, 19:21:24 PM
Säger det igen vad f""n ska man envisas med gasdrivna bussar för ??  Inte många verkar gå vettigt... dyrt blir det oxå ... 

Nu kommer väl massa inlägg hur miljövänligt det är med gasdrift ,,, men då kan man undra köra sopor från Norge till Borås miljövänligt ??  Hur mkt energi går att framställa gasen ???
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: M skrivet 18 september 2010, 03:01:20 AM
Citat från: BEL skrivet 15 september 2010, 15:02:27 PM
Man bussarna som går på gas i götet har inget problem o volvobussrna e det ju oftast annat än gasen som bråkar så dom e seeega

MAN bussarna inget problem!!!! Har åkt med MAN 12 metare som har hoppat värre än en Känguru. Den Oudsten gasarna hade MAN motor och dom var ingen sinnekur att köra. Riktig skit. Solaris gasarna rent skräp. Håller med Yngrot som skriver i ett senare inlägg. Vad skall man med skiten till?

/M
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: M skrivet 18 september 2010, 03:12:55 AM
Citat från: M skrivet 14 september 2010, 17:26:00 PM
Ett större problem är ju att chaffisarna inte har fått lära sig linjerna. Senast idag var det en kraftig felkörning. Går inte en vecka utan att något blir galet.
Tycker synd om förarna som får ta skiten med griniga passagerare och så.

/M

Klart som f-n att det sket sig idag oxå. 2 grova felkörningar. Sedan kan man fråga sig hur den chaffören har fått sitt körkort, för köra buss kunde han inte. Tyvärr vanligt förekommande bland Veolias nya chafförer. Börjar undra var det är för figurer som har utfärdat körkorten till vissa av dom.
Det har tyvärr blivit riktigt sorgligt sedans GS blev av med trafiken. Man är glad att man kommer till och från jobbet inom rimlig tid nu för tiden L184 i GBG. Kassa förare som är dåligt utbildade (Veolias fel definitivt) Kassa bussar,och förare som vid en normal uppkörning skulle blivit kuggade. Totalt sett skandal. Västtrafik bör snarast ge tillbaka L184 till GS så det fungerar igen.Är ju kul att komma till jobbet i tid så man slipper jobba "över" för att få ihop mina 8 timmar

/M
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: olasand skrivet 18 september 2010, 13:11:37 PM
Hoppas du skriver till Västtrafik också. Enda sättet att förändra situationen...
Titel: SV: Hur trött får en buss vara egentligen?
Skrivet av: Nupski skrivet 18 september 2010, 17:43:40 PM
Citat från: M skrivet 18 september 2010, 03:12:55 AM
Klart som f-n att det sket sig idag oxå. 2 grova felkörningar. Sedan kan man fråga sig hur den chaffören har fått sitt körkort, för köra buss kunde han inte. Tyvärr vanligt förekommande bland Veolias nya chafförer. Börjar undra var det är för figurer som har utfärdat körkorten till vissa av dom.
Det har tyvärr blivit riktigt sorgligt sedans GS blev av med trafiken. Man är glad att man kommer till och från jobbet inom rimlig tid nu för tiden L184 i GBG. Kassa förare som är dåligt utbildade (Veolias fel definitivt) Kassa bussar,och förare som vid en normal uppkörning skulle blivit kuggade. Totalt sett skandal. Västtrafik bör snarast ge tillbaka L184 till GS så det fungerar igen.Är ju kul att komma till jobbet i tid så man slipper jobba "över" för att få ihop mina 8 timmar

/M

De har med största sannolikhet gjort utbildningen på Stora Holm utan riktig uppkörning för inspektör.