(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapBjrkns27feb68.jpg)
F.d. SJ Capitolen 2891 från 1959 står avställd vid Björknäsgaraget 27 feb 1968. Den användes säkerligen på dessa linjer innan Dagen H ett halvår tidigare. Men sändes den iväg till Pakistan eller gick den till skrot i Sverige? Någon som vet?
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 13 september 2010, 11:48:07 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapBjrkns27feb68.jpg)
F.d. SJ Capitolen 2891 från 1959 står avställd vid Björknäsgaraget 27 feb 1968. Den användes säkerligen på dessa linjer innan Dagen H ett halvår tidigare. Men sändes den iväg till Pakistan eller gick den till skrot i Sverige? Någon som vet?
Mvh Gunnar
Mycket trevligt att få se ett järnspett! Tack för den bilden! Jag hade 2890 som min "personliga" vagn i Huddinge några månader hösten 1965. Tyvärr vet jag inget om järnspettens vidare öden efter högeromläggningen.
M v h
Ingwar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:50:58 AM
Vilken kom till Gotland från denna serie? var det 2890?
Som står i Stenkyrka
Vilket skick är den i?
"Spetten" hörde ju till du yngsta bussar som slopades Dagen H, så de bör ju haft ett visst värde på hemmamarknaden med högerdörr bakom framaxeln. Såldes några fler av de 10 härhemma? Åtminstone några har synts på bilder från Frihamnen, bl a ett SOAB-målat "spett".
Finns det någon bild på gotlandsbussen?
Synd att inte BSBV gjorde som SOAB, lackade sina "spett" i sin egen färgsättning!
Hade varit kul att se en Capitol gul med svart midja och helst svart snibb förstås men det sista skulle väl varit att önska för mycket förstås!
Mr H
Svart snibb? Menas nåt som detta lite mer moderna Scania Touring?
http://www.sipac.gov.cn/english/2009y/200910/W020091019341818908254.jpg
Jodå nog gick den i trafik hos BSBV alltid. Här ska den ta en tur på BSBV linje 1. Den (dåliga) bilden är från Borgmästargatan sommaren 1967. Bussen döptes tydligen av BSBV till 203.
(Bilden är tidigare visad).
Mr H
(http://i36.tinypic.com/35bi89t.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 19:12:10 PM
Jodå nog gick den i trafik hos BSBV alltid. Här ska den ta en tur på BSBV linje 1. Den (dåliga) bilden är från Borgmästargatan sommaren 1967. Bussen döptes tydligen av BSBV till 203.
(Bilden är tidigare visad).
Mr H
OK, bra att se f.d. SJ 2891 i trafik på BSBV! Är det en H21:a i bakgrunden? Vad användes den till?
/Gunnar
Jag tror att föraren av H21:an skulle utföra något ärende. Han parkerade där och stack iväg och kom sedan tillbaka och körde iväg.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 22:29:50 PM
Jag tror att föraren av H21:an skulle utföra något ärende. Han parkerade där och stack iväg och kom sedan tillbaka och körde iväg.
Mr H
OK tack, bra minne du har!
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 22:29:50 PM
Jag tror att föraren av H21:an skulle utföra något ärende. Han parkerade där och stack iväg och kom sedan tillbaka och körde iväg.
Mr H
Kanske hade han ärende till Kocksgatan, fanns en butik med en grön skylt utanpå där. Enklare att parkera här istället ett tag, och sen tillbaka till Söderhallen och fördela inköpen bland gubbarna. Ja varför inte ... :)
Citat från: Mr G skrivet 13 september 2010, 22:47:19 PM
Kanske hade han ärende till Kocksgatan, fanns en butik med en grön skylt utanpå där. Enklare att parkera här istället ett tag, och sen tillbaka till Söderhallen och fördela inköpen bland gubbarna. Ja varför inte ... :)
Menar du Tors Hobby? (Fast den låg på Renstiernasgatan förstås!)
;D ;D ;D
Citat från: Mr G skrivet 13 september 2010, 22:47:19 PM
Kanske hade han ärende till Kocksgatan, fanns en butik med en grön skylt utanpå där. Enklare att parkera här istället ett tag, och sen tillbaka till Söderhallen och fördela inköpen bland gubbarna. Ja varför inte ... :)
OK, Scaniabussarna gick att använda till många uppdrag....
/Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 september 2010, 12:02:18 PM
Mycket trevligt att få se ett järnspett! Tack för den bilden! Jag hade 2890 som min "personliga" vagn i Huddinge några månader hösten 1965. Tyvärr vet jag inget om järnspettens vidare öden efter högeromläggningen.
M v h
Ingwar
Minns du hur hög maxhastigheten på 2890 var? Kan föreställa mig att den manuella lådan medgav en högre hastighet än de c:a 72km/h som H23/H24 kom upp i.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 15 september 2010, 10:18:08 AM
Minns du hur hög maxhastigheten på 2890 var? Kan föreställa mig att den manuella lådan medgav en högre hastighet än de c:a 72km/h som H23/H24 kom upp i.
Mvh Gunnar
Jag kan inte påminna mig att jag någon gång körde fortare än 75-80 km/h med den. På den tiden, 1965, var ju max tillåten hastighet för bussar 70 km/h. Men jag är säker på att den gick att få upp i åtminstone 90 km/h.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 september 2010, 20:33:58 PM
Jag kan inte påminna mig att jag någon gång körde fortare än 75-80 km/h med den. På den tiden, 1965, var ju max tillåten hastighet för bussar 70 km/h. Men jag är säker på att den gick att få upp i åtminstone 90 km/h.
M v h
Ingwar
Tack för denna info! Lite snabbare än H23/H24 som jag anade. Det hade varit kul att köra Järnspett, annorlunda kan jag tänka. Fick prova Kållereds Capitol med Pys-Wilson en gång annars bara automatlådor....
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 16 september 2010, 10:24:11 AM
Tack för denna info! Lite snabbare än H23/H24 som jag anade. Det hade varit kul att köra Järnspett, annorlunda kan jag tänka. Fick prova Kållereds Capitol med Pys-Wilson en gång annars bara automatlådor....
Mvh Gunnar
SvOf:s JKT 24 med Pys-Wilson får man upp i 65 km/h om det är någorlunda plant. Trollehättecapitolen påstods ha varit snabbare, vet ej om Jönköpings capitoler hade annan utväxling?
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 september 2010, 09:41:30 AM
SvOf:s JKT 24 med Pys-Wilson får man upp i 65 km/h om det är någorlunda plant. Trollehättecapitolen påstods ha varit snabbare, vet ej om Jönköpings capitoler hade annan utväxling?
Ser fram emot att få köra JKT 24 vid ett tillfälle!
Mvh Gunnar