Inom ett par år ska alla SL:s bussar ha alkolås. Beslutet togs redan 2006, att det har dröjt beror bland annat på en oro för att förarna ska känna sig kränkta.
http://www.dn.se/sthlm/sl-bussar-ska-fa-alkolas-1.1166814 (http://www.dn.se/sthlm/sl-bussar-ska-fa-alkolas-1.1166814)
mycket bra beslut :)
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)
Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.
Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)
Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.
Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.
Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)
Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.
Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.
Man har ju avlösningar på linjerna.
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM
Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.
Håller helt med dig, blåsa inför passagerare känns inte helt ok. Men att ha som krav att man ska blåsa på depån innan körningen startar alternativt innan man marscherar iväg till avlösning kan ju vara en bra lösning. Kallhäll har ju alkolås på sina bussar, hur fungerar det där? Någon som vet?
Citat från: Buss-busen skrivet 08 september 2010, 19:44:05 PM
Man har ju avlösningar på linjerna.
Precis. Och förarna i Umeå var tvungna att blåsa vid varenda avlösning, så fort de tog över en buss full med passagerare. Det var därför vissa bussar kunde stanna mitt ute på linjen efter att en ny förare tagit över.
Tycker att det är slöseri med pengar. Antalet alkoholpåverkade förare är så liten att införa alkolås i bussarna känns överdrivet. Men när det händer nåt då är det stort hallå i kvällstidningar att införa alkolås....
Fördelar med att blåsa på depån när passet börjar, samt innan man går hem:
- En påverkad förare upptäcks direkt och tas om hand om direkt innan han/hon ens kommer i närheten av ett fordon.
- Risken att en tur ställs in minskar kraftigt, då en ny jourförare kan sättas in direkt.
- Antalet alkolås blir färre, och därmed billigare och enklare att hålla i funktion. I Umeå har Nobina tre alkolås idag, jämfört med Veolia som hade ett i varje buss (c:a 45 st).
- Inga bussar riskerar att bli ståendes mitt på linjen pga ett krånglande alkolås.
- Inga förare känner sig kränkta, och blir inte kallade för alkoholister av sina resenärer.
Här står förare, fackförbund och arbetsgivare helt klart på samma sida. På andra sidan kan huvudmannen och politiker stå om man har otur, men de kan låta sig övertalas.
Citat från: Leif D skrivet 08 september 2010, 18:50:18 PM
Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.
Har mabn rent mjöl i påsen är det väl bara att blåsa o köra..
Citat från: Leif D skrivet 08 september 2010, 18:50:18 PM
Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.
I Skellefteå finns också alkolås i ganska många fordon sedan flera år tillbaka och det är i stort sett aldrig några problem. Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.
/GL
Jag förstår inte vad de tekniska problemen handlar om?
Jag har använt alkolås från bland annat Dräger och Foxguard i fyra år och det har aldrig varit några tekniska problem med det 50-tal fordon jag känner till....
Ordentligt installerade med kalibrering inom föreskriven tid så lär felkällorna vara ytterst få.
Ett otroligt slöseri med skattepengar...
Fulla bussförare är så extremt ovanligt att de inte ens finns med i statistiken, skulle en föraren mot förmodan komma förbi kolleger och trafikledning kommer han att upptäckas direkt av passagerna som kommer ringa polisen.
Alkoblåsare på depån däremot kan jag utran tvekan acceptera
Jeg har opplevd å måtte blåse 3 ggr i løpet av en dryg time i en Swebus. Først ved uttak på depoet i Ski. Parkerte bussen på gallerian i Oslo. Måtte blåse igjen før jeg kjørte frem til gate. Så måtte jeg på nytt blåse etter ca 10 min da jeg skulle kjøre ut av gaten. Husker ikke vilket individ dette var. Men svært så irriterende iallefall.
Og ofte viser alkolåsen hos Swebus. Service intervall overskredet
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 22:12:54 PM
Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.
/GL
Nej men väl när man ska starta linjen och köra iväg. Skulle lasta på Cityterminalen i somras, men det visade sig bli svårare än planerat. Varför? Jo en av Flygbussarnas vagnar vägrade starta då alkolåset strejkade, med resultat att gaten blockerades :P
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 22:12:54 PM
I Skellefteå finns också alkolås i ganska många fordon sedan flera år tillbaka och det är i stort sett aldrig några problem. Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.
Det beror väl på att det är normalt kopplade alkolås, dvs att man inte behöver blåsa i dem vid vartenda förarbyte i Skellefteå Centrum, 8-12 ggr/dag?
Citat från: Bussmiicke skrivet 08 september 2010, 21:52:33 PM
Har mabn rent mjöl i påsen är det väl bara att blåsa o köra..
Knappast! När låset väl krånglar kan du blåsa tills du är blå i ansiktet, men allt du ser är texterna: "Blås hårdare", "Blås lösare", eller "Blås längre". Det är inte kul att höra 55 personer tissla och tassla bakom ens rygg då. Defekta alkolås har jag stort tålamod med, men inte när 55 passagerare gärna vill missförstå felet.
På Vasaplan i Umeå steg 10 personer på min buss och skulle åka gratis för att föraren i bussen framför "helt klart var full" (deras egna ord). Att dennes alkolås krånglade var allt de behövde "veta" för att fullständigt döma ut den föraren, som för övrigt var en kristen helnykterist. Oerhört roligt för honom/henne att få den stämpeln, eller hur?
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 22:56:18 PM
Det beror väl på att det är normalt kopplade alkolås, dvs att man inte behöver blåsa i dem vid vartenda förarbyte i Skellefteå Centrum, 8-12 ggr/dag?
Helt riktigt, det är ju en viss fördröjning(programerbar, tror jag) innan låset slår till. Finns det företag som har "onormalt" kopplade alkolås också?
Sen är det några som skriver om detta som ett stort slöseri med skattepengar, tveksamt tycker jag, då kostnaden för alkolåsen sjunkit rejält de senaste åren. För ett nytt fordon är merkostnaden inte stor.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 23:04:11 PM
Helt riktigt, det är ju en viss fördröjning(programerbar, tror jag) innan låset slår till. Finns det företag som har "onormalt" kopplade alkolås också?
Ja, Veolia i Umeå hade detta på Ultrabussarna. Man hade med sig var sin nyckel, och bröt strömmen till alkolåset (som inte hade någon fördröjning) vid varje avlösning. Så om alkolåset började krångla stod den nya föraren på Vasaplan och blåste och blåste i en full buss utan att få "grönt". Och därmed fick denne heller inte i D-läget på lådan. Alkolåset var nämligen kopplat på växellådan.
De redan rätt sura och griniga resenärerna fick då ytterligare en sak att förfasa sig över. Nämligen alla "nya" Veoliaförare som tydligen hade problem.
Hade Ultrabussarna bara haft en blåsning vid start i garaget, samt när bussen stått avstängd i över 15 minuter hade dessa fel aldrig uppstått.
Jag blåser gärna, men som flera skrivit helst inte inför resenärerna. Jag tror inte på att nått som innehåller teknik är 100% säkert, det kommer aldrig finnas nått sånt.
Problemet som vissa redan tagit upp är ju att det finns 101 orsaker till att en buss inte startar.
Om då alla vet att det sitter alkolås i bussarna drar 99% av dem slutsatsen att bussen inte startar pga att föraren är påverkad(oavsätt hur mycket startproblem bussarna hade INNAN alkolåsen infördes).
Och nästa gång de åker med den föraren kommer de säkerligen tala om för sina medressenärer att "förra gången var denna föraren full"...
Det är som sagt inte speciellt roligt att få den stämpeln på sig!
Så problemet är inte alkolåsen i sig, utan att folk kommer att missförstå varför inte bussen startar.
Då är det helt klar bättre (och billigare) att ha alkotester i depån innan man börjar köra.
Och om det då är någon som faktiskt är påverkad så hinner man fixa en ny förare utan större störningar för resenärerna!
Fyyy för att stå med en grinig gasbuss som inte vill starta el lägga i växeln (för det händer ju nu också) med monterat alkolås...
Nä.
Blåsa på depån, blåsa på ändhållplats etc. Men inte på stan.
Här i Blekinge finns det alkolås i samtliga bussar som kör för Blekingetrafiken. Tyvärr kan man väl säga att felmarginalen är stor - inte på låsen i sig men väl på handhavandet. De allra flesta förare stänger inte av bussen vid förarbyte - med andra ord är det bara för den nya föraren att sätta sig till rätta o köra utan att blåsa. Med andra ord kan man konstatera att låsen inte anväds som det var tänkt. Detta har även belysts i lokaltidningarna
Citat från: Z skrivet 09 september 2010, 03:08:17 AM
Problemet som vissa redan tagit upp är ju att det finns 101 orsaker till att en buss inte startar.
Om då alla vet att det sitter alkolås i bussarna drar 99% av dem slutsatsen att bussen inte startar pga att föraren är påverkad(oavsätt hur mycket startproblem bussarna hade INNAN alkolåsen infördes).
Och nästa gång de åker med den föraren kommer de säkerligen tala om för sina medressenärer att "förra gången var denna föraren full"...
Det är som sagt inte speciellt roligt att få den stämpeln på sig!
Så problemet är inte alkolåsen i sig, utan att folk kommer att missförstå varför inte bussen startar.
Då är det helt klar bättre (och billigare) att ha alkotester i depån innan man börjar köra.
Och om det då är någon som faktiskt är påverkad så hinner man fixa en ny förare utan större störningar för resenärerna!
Exakt. Det är ju inte bara alkolåset som kan krångla. Det bedrivs redan idag en hetsjakt på bussförare, vad skulle inte en sån här sak kunna orsaka om "fel" resenär sitter på bussen?
Citat från: homer skrivet 08 september 2010, 22:23:13 PM
Ett otroligt slöseri med skattepengar...
Fulla bussförare är så extremt ovanligt att de inte ens finns med i statistiken, skulle en föraren mot förmodan komma förbi kolleger och trafikledning kommer han att upptäckas direkt av passagerna som kommer ringa polisen.
Alkoblåsare på depån däremot kan jag utan tvekan acceptera:
Instämmer med föregående talare då det känns som man vill (tillfredsställa vissa journalister och mobben ur ett rent populistiskt perspektiv?) införa en lösning på ett problem som i princip är obefintligt. Vill man absolut så är dock depån den bästa platsen för detta, både rent praktiskt, rent ekonomiskt och även ur integritetshänseende.
Sedan är det en sak är att installera alkolås i kanske 40-50 vagnar i ett mindre område. Däremot blir det en helt annan sak att hålla koll, följa upp och underhålla sådana i ett område med kanske över 2000 bussar som mer eller mindre rullar i hård daglig trafik. Lite bör nog makthavarna väga för och emot här för som sagt...
"If it ain't broke, don't fix it!"
I dalarna har dom alkolås sen länge, funkar rätt smärtfritt, vid bussbyte på stan behöver man ju inte blåsa för ingen kolega nolställer alkolåset, och risken att nån smiter i mellan fins vist men förr eller senare får dom som försöker taktika reda på att dom får ta buss ner eller nått och trillar dit ändå.
Sen tycker jag personligen att det är lite tragist att man ska behöva ha alkolås, att folk inte har mer vätt än att ska man köra så ska man inte dricka dan innan
Vi har Alcolås i alla bussar även de som går på beställning. Jag väntar oftas med att blåsa tills Paxen har satt sej i Bussen o det är dags att köra iväg. Många är nyfikna på vad man gör och tycker det är en mycket bra grej. Jag har aldrig hört någon Pax vara negativ till låset utan de flesta säger att det gör att dom känner sej extra säkra. Jag har aldrig heller tyckt att det är kränkande att blåsa tvärt om känner jag mej stolt över att mitt företag har valt att tidigt satsa på den här tekniken.
MVH
Pär
Citat från: preacher skrivet 09 september 2010, 22:31:49 PM
Vi har Alcolås i alla bussar även de som går på beställning. Jag väntar oftas med att blåsa tills Paxen har satt sej i Bussen o det är dags att köra iväg. Många är nyfikna på vad man gör och tycker det är en mycket bra grej. Jag har aldrig hört någon Pax vara negativ till låset utan de flesta säger att det gör att dom känner sej extra säkra. Jag har aldrig heller tyckt att det är kränkande att blåsa tvärt om känner jag mej stolt över att mitt företag har valt att tidigt satsa på den här tekniken.
Men det är väl ändå viss skillnad på de linjer du kör och t.ex SL-innerstadslinje 4 och även Umeås stomlinje 1 med hög belastning? Om föraren av en buss på dessa linjer blåser flera gånger i ett felaktigt alkolås (utan att blåsa "rött"), hur ska denne förare förklara för de stressade resenärerna att han/hon faktiskt
är nykter, och att det är alkolåset som krånglar?
På beställning, landsbygd och viss förortstrafik fungerar det bra med ett alkolås per buss. Men inte i stressig stadstrafik, särskilt om alkolåset alltid nollställs vid varenda föraravlösning. Där är alkoskåp på depån en mycket driftsäkrare och billigare lösning, som dessutom "fångar in" en berusad förare direkt under trafikledarens uppsyn.
Alkolås i buss
Det verkar i mina ögon som en bra grej och jag tror inte att paxen på en vanlig linje skulle bli så irriterade.
Lung To och Homer
Mörkertalet på onyktra förare är nog större än vad ni har sett,
Har själv jobbat på ett garage där det fanns förare som absolut inte skulle köra men som var i sådant läge att få trodde att de var onyktra.
Att blåsa inför pax bekymrar mig inte däremot så har det hänt flertal gånger att guiden har förklarat vad man "tutar" i och sen vid nästa stopp få svara på en massa frågor om systemet.
/Lennart
Kan man inte kombinera metoderna. För ur nykterhets synpunkt är ju fordonsmontering med blås varje byte bäst och för Integritet och felaktighet synpunkt depå blåsning. När man börjar, blåser man på depån om okay registeras detta på ett kort eller något som ger den chauffören grönt ljus i säg 2 tim när det sätts i fordonets alkolås. Kortet kan också aktiviveras med bussarnas alkolås då kan man fixa aktiveringen på en kortare paus här och där. Och när man vet att alkolåset funkar blåsa offentligt om man vill. Det blir ju inte billigare, men i kombination med närvaro koll borde det vara en rimlig kostnad. Att närvaro kontrollen funkar underlättar för trafikledarna och det gör att de vill att hela systemet skall fungera hela tiden.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2010, 03:34:21 AM
sedan är jag övertygad om att det kommer att fastna få förare vid fasta kontroller i depån jmf med ute på "stan", om en fast installation ska fungera måste det finnas en koppling till att föraren blåser grönt och att han har möjlighet att starta tjänstgöringen, inte bara att det registreras någonstans i en databas vad som hänt eller att någon gett tusan i att blåsa, ingen tror ju på allvar att de redan idag överbelastade trafikledarna ska kunna ta hand om denna procedur också, ett fordonsmonterat alkolås måste du använda annars kommer du ingenstans, därför ger det en avsevärt mkt större garanti mot onyktra förare.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2010, 03:44:26 AM
givetvis kan man i efterhand gå tillbaka i databasen över blåsningar och se att förare A inte blåst på depån/avlösningsstället vid något tillfälle men då ha man ingen aning om varför, var han medveten om att han var påverkad eller var det av tidsbrist det skedde? ingen vidare säkerhet.
Bra synpunkter. Då ska jag berätta hur systemet alla är nöjda med fungerar i Umeå idag:
En förare kommer till arbetet, tar fram sin lilla nyckelchip och placerar den mot en läsare. Alkolåset intill registrerar individen på föraren, vaknar och värmer upp. Föraren blåser och får grönt. Detta registreras i en dator inne på trafikledningen. Därefter loggar föraren in på "instämplingsdatorn", tar sin spec, går ut till bussen osv.
Om föraren här blåser "rött" pga alkolholintag visas detta för föraren som då vet att larmet redan gått inne på trafikledningen, då en av deras datorer blinkar och piper. En andfådd trafikledare dyker upp med en bärbar alkomätare för en andra kontroll, vilket hittills alltid gett "grönt". Vid uppenbar fylla sker dock blodprov på sjukhus.
Om föraren inte blåser alls innan denne ska rulla iväg med bussen går ett lite lägre prioriterat larm inne på trafikledningen, som genast ringer förarens mobiltelefon och frågar varför han/hon loggat in på datorn, men inte blåst. Längre än så har det mig veterligen aldrig gått. Men om föraren inte skulle svara varken i mobilen eller bussens komradio sker garanterat uppspårning av dennes buss via GPS och trafikledare beger sig ut efter den. Här skulle i teorin även väktare och polis kunna kallas in om det var riktigt illa, precis som kan göras när överfallslarmet gått.
Krångligt och resurskrävande? Kanske, men Länstrafikens andra alternativ var ju Veolias modell där det skulle blåsas inte bara vid start, utan vid varenda avlösning, vilket innebar en hel del inställda turer, bussbyten ute på stan och därmed stor belastning på firmans reparatörer. Modellen ovan verkar det vara betydligt mindre krångel med.
Om fordonen har ett "normalt" alkolås med c:a 10-15 minuters "minne" från att motorn stängts av, så förarna slipper obligatorisk blåsning vid exakt varenda avlösning längs linjen där inte ens motorn stängs av är detta ju ingen större konflikt. För då slipper förarna ju nästan alla situationer när de måste blåsa i en redan fullsatt buss.
Jag är absolut inte emot alkolås, utan har haft alkolås i nästan vartenda fordon jag kört i tjänsten de senaste 15 månaderna, vilket fungerat väldigt bra. Vid start efter rast då bussen redan står parkerad på rätt ställe blåser man bara igång låset innan man skyltar upp, öppnar dörrar och släpper in folket.
Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 23:04:11 PMSen är det några som skriver om detta som ett stort slöseri med skattepengar, tveksamt tycker jag, då kostnaden för alkolåsen sjunkit rejält de senaste åren. För ett nytt fordon är merkostnaden inte stor.
Möjligt, men anskaffningskostnaden är bara en del i del hela... och i vissa fall en mindre del. I detta fall torde underhållskostnaden bli den högre kostnaden och utslaget på säg 10 år och kanske 2500 vagnar på vissa ställen så lär det bli en slant.
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2010, 22:50:55 PM
Men det är väl ändå viss skillnad på de linjer du kör och t.ex SL-innerstadslinje 4 och även Umeås stomlinje 1 med hög belastning? Om föraren av en buss på dessa linjer blåser flera gånger i ett felaktigt alkolås (utan att blåsa "rött"), hur ska denne förare förklara för de stressade resenärerna att han/hon faktiskt är nykter, och att det är alkolåset som krånglar?
På beställning, landsbygd och viss förortstrafik fungerar det bra med ett alkolås per buss. Men inte i stressig stadstrafik, särskilt om alkolåset alltid nollställs vid varenda föraravlösning. Där är alkoskåp på depån en mycket driftsäkrare och billigare lösning, som dessutom "fångar in" en berusad förare direkt under trafikledarens uppsyn.
Så är det ju men vi har lås ialla 115 linjevagnarna i Blekinge o det är mycket sällan som dom krånglar. Det är störr3e chans att något annat krånglar i bussen än Alcolåset. Typ fjädring dörrar elektronik. Sen vid inköp av 115 st bussar tror jag att kostnaden av låset inte märks. Skulle en berusad förare krocka en buss kan rep.kostnaden överstiga x antal lås.
Citat från: preacher skrivet 10 september 2010, 19:38:52 PM
Så är det ju men vi har lås ialla 115 linjevagnarna i Blekinge o det är mycket sällan som dom krånglar. Det är störr3e chans att något annat krånglar i bussen än Alcolåset. Typ fjädring dörrar elektronik. Sen vid inköp av 115 st bussar tror jag att kostnaden av låset inte märks. Skulle en berusad förare krocka en buss kan rep.kostnaden överstiga x antal lås.
Men det är ju just det som tas upp lite tidigare. Blir det krångel med bussen i samband med att man blåser så finns det alla gånger folk som kan tro att föraren inte kan köra vidare pga rött resultat. Det behöver ju inte vara just alkolåset som krånglar, men vem vet det mer än föraren?
Att bussar krånglar är ingen nyhet men att tro att paxen omedelbart skulle anklaga föraren för att vara onykter håller inte.
Handhavande fel är nog den största felkällan i så fall,
Samtidigt är jag glad att det införs på linjevagnar.
En annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.
/Lennart.
CitatEn annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.
Själv tror jag att mina fingrar räcker för att räkna upp dom resenärer på tex SL:s linje 4 som överhuvudtaget bryr sig...
//R
Citat från: groenis skrivet 11 september 2010, 00:43:41 AM
Att bussar krånglar är ingen nyhet men att tro att paxen omedelbart skulle anklaga föraren för att vara onykter håller inte.
Handhavande fel är nog den största felkällan i så fall,
Samtidigt är jag glad att det införs på linjevagnar.
En annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.
/Lennart.
Nog finns det resenärer som skulle göra det alltid. Det finns alltid några undantag som är griniga, även om majoriteten är bra.
På det stora hela känns detta som en grej där man återigen försöker få tekniken att fungera som ett substitut för andra insatser och på
samma gång distansera sig från ansvaret. Istället känns det mest som att man från beslutsfattarhåll återigen kan slå sig för bröstet och visa att man minsann gjort något. Skulle det sedan ändå skita sig någonstans så finns där istället utrymme för beslutsfattarna att vara förvånade och kunna förfasa sig över dyr teknik som inte fungerat. Personligen tror jag i så fall mera på ambulerande blåskontroller på stan.
Är det något jag lärt mig så är det att de med missbruksproblem dels är ruskigt bra på att dölja detta och dels är ruskigt bra på att komma på nya utvägar för att det inte ska upptäckas. Det enda som just inte går att lura sig förbi på det viset är när man väl står där och ska blåsa så... I övrigt är det knappast förarnas nykterhet som avhåller folk från att åka så jag tror inte direkt att man skulle locka så många nya resenärer genom att alkolås finns?! Istället har som sagt alkolås blivit ett argument att använda som tillhygge i diverse diskussioner och ett uttryck för beslutsfattarnas handlingskraft.
I Umeå har det ofta varit stora problem med alkolåsen. Så sent som idag hörde jag av en arbetande kollega
att det ena alkolåset hade gett upp för femtionde gången minst, totalt bland alla alkolås.
I övrigt vill jag gärna ge Nobina en eloge för att de har alkolåsen på depån.
Då slipper man obehaget som man känner när det slutar fungera i bussarna som det ofta gjorde på
den korta tid som Veolia hade alkolås i bussarna i Umeå. Blev själv stående en gång på Vasaplan i
högtrafik när låset vägrade fungera. Vilket fick till följd att turen blev 20 min sen.
Det är inte kul att behöva höra snacket sedan fastän jag var spiknykter.
Idag blåser vi alla vid arbetsdagens början och slut. Något som alla accepterar utan protester.
Ser ingen anledning till att låsen ska sitta i bussarna. Det går att placera alkolås på strategiska platser för
alla.
Jag tycker det är jättebra med alkolås. Men det som jag tycker är jobbigt på Veolias bussar är att så fort du stänger av för tre minuter vid t.ex. Frölunda Torg tills man avgår så måste du blåsa, vid broöppning på göta älvbron måste du blåsa, ja så fort man stänger av bussen. Räknade en dag att jag blåste 43 gånger på en arbetsdag!! Man lär ju få bra lungkapacitet till slut. Det har vart lite småproblem inget jag råkat ut för dock, men det är väl inte så roligt om det är problem med alkolåset inför passagerare! 24 meters bussarna och några volvo boggie från Spårvägen där e det 30 minuters gräns. Tycker det är bra men så löjligt att behöva blåsa så pass ofta varje gång du stänger av bussen!! Men Veolia lyssnar inte dom tycker detta är jättebra. Jag menar 5 minuters gräns åtminstonde men men.
Jag tkr det är bra med alkolås man ska inte köra Full man ska inte äns dricka tkr jag
I SL-trafiken är det sällsynt att motorn stängs av vid avlösning på linjen, dvs. med resenärer i bussen. Ett "5-minutersminne" skulle räcka för de flesta situationer.
I gengäld blir inte en förare som börjar för dagen på stan kollad. Det kanske går att lösa med nya tekniska hopkopplingar av system. Förargrinden hålls låst till motorn stängs av t.ex. Det är visst magnetlås i dem numera.
Tokigt idag - verklighet i morgon. Har vi varit med förr? :o :-X
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 12 september 2010, 22:36:48 PM
I SL-trafiken är det sällsynt att motorn stängs av vid avlösning på linjen, dvs. med resenärer i bussen. Ett "5-minutersminne" skulle räcka för de flesta situationer.
I gengäld blir inte en förare som börjar för dagen på stan kollad. Det kanske går att lösa med nya tekniska hopkopplingar av system. Förargrinden hålls låst till motorn stängs av t.ex. Det är visst magnetlås i dem numera.
Tokigt idag - verklighet i morgon. Har vi varit med förr? :o :-X
/Ted
Den föraren som löser av på stan kommer att nån nån gång under veckan få ta buss från gartage eller gå ut me ny buss pga haver och kommer åka dit i blåsis ändå, kanske inte första gången den är för påverkad men såsmåningom, 30 min är lagom långd på minnet på alkolåset
Det märks att många här som är odelat positiva till alla typer av alkolås inte alls verkar ha greppat hur den förra (kritiserade) "lösningen" i Umeå fungerade. Eller inte fungerade...
Där var det obligatorisk blåsning vid vartenda förarbyte, även om motorn var igång och bytet tog 30 sekunder. Strömmen med "minnet" klipptes alltså av pga nyckelbrytaren, och man var tvungen att blåsa. Trasigt alkolås (eller full förare) och växellådan förblev i N-läget, och föraren förklarades direkt som "berusad" av sina resenärer om denne inte lyckades få rull på bussen. Om dörr- eller andra elektronikfel uppstod, vilket var vanligt på Partille-B9S-vagnarna, hördes samma misstankar.
Men när alkolåsen "försvann" från bussarna och flyttades till depån hördes inte en enda protest från resenärer, media eller insändare, vilket är värt att notera i staden där alla gnäller över något, och helst om bussarna. Visst fick fack och trafikutövare tjata ett tag på den inte alltid överdrivet smidige huvudmannen, men till slut gick de med på alkoskåpen. :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:48:22 AM
På den tid jag körde på Söderhallen (snart 30 år sedan) och hade stor del 47:an på mina jobb hade jag inte varit odelat positiv till att behöva börja i Söh varje arbetsdag och därigenom förlänga dagen med runt 1,5 timme för att blåsa i ett skåp.
Om man enbat låter förare som tar ut buss blåsa innebär det att en stor del av förarkåren aldrig nånsin behöver blåsa, tyvärr.
Hade vi haft sådant system för 30 år sedan hade jag aldrig blåst eftersom jag enbart hade in och mellanjobb
Vad är då skillnaden om man jämför med ett system där det sitter alkolås med 15-20 minuters minne i varje SL-buss? Med enbart in- och mellantjänster behöver föraren ju inte blåsa i dessa heller. Hur många olika förare hade en buss som gick fram och tillbaka på 47:an en hel dag? Om enbart föraren med ut-tjänsten behöver blåsa igång den bussindividen varje morgon, blir ju alkolåset rätt tandlöst.
Det bökiga förra Umeåalternativet med personliga nycklar och nyckelbrytare som ska bryta strömmen till alkolåset (som är kopplad till växellådan) vid varenda avlösning känns även den krånglig i SL-trafiken. Nycklar kommer bara att tappas bort och glömmas kvar i bussarna.
Det är ju inte alla garage i SL som har avlösare som inte startar på garaget. I Tyresö har vi visserligen förare som startar vid Petterboda men det är en fem minuters promenad från TX varför det är möjligt att låta alla förare blåsa på TX innan de går ut till bussen. Anta att SL är beredda att betala de fem minutrarna per busschaufför mot att föraren måste starta med att blåsa uppe på TX, då finns åtminstone ett bussgarage inom SL där vi skulle slippa blåsa inför resenärer.
Jag tror jag frågade tidigare, är det någon som vet hur det fungerar i Kallhäll? Samtliga SL-bussar där ska ju ha alkolås installerade, hur fungerar det för dem? Kan det komma att bli samma lösning för alla andra SL-områden?
Varför kan man inte ha en standard nu när vi är med i EU och allt. Så alla skåp och alla buss alkolås kan aktivera t.ex förarkortet det måste de flesta väl ändå ha med sig. Då kan man aktivera att man är tillräckligt nykter både på depån eller i bussen och själv styra när utan problem. Tidsgränserna kan styrar hur som helst, till och med att man kan kör en tid innan aktivering vid förarbyte med folk i buss, inte bra men bättre än inget alkolås. Det borde finnas minnes kapacitet på förarkorten för alkolås det är en trafiksäkerhets sak.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:48:22 AM
Den lösningen kan säkert fungera på ett litet trafikområde där alla börjar sin dag på en plats, tyvärr är ju detta sällan möjligt eller önskvärt.
På den tid jag körde på Söderhallen (snart 30 år sedan) och hade stor del 47:an på mina jobb hade jag inte varit odelat positiv till att behöva börja i Söh varje arbetsdag och därigenom förlänga dagen med runt 1,5 timme för att blåsa i ett skåp.
Om man enbat låter förare som tar ut buss blåsa innebär det att en stor del av förarkåren aldrig nånsin behöver blåsa, tyvärr.
Hade vi haft sådant system för 30 år sedan hade jag aldrig blåst eftersom jag enbart hade in och mellanjobb
Fast de flesta avlösningarna sker väl på ställen där det finns en rastlokal? Går att ha alkolås även i sådana.
Citat från: Stop skrivet 13 september 2010, 12:18:12 PM
Varför kan man inte ha en standard nu när vi är med i EU och allt. Så alla skåp och alla buss alkolås kan aktivera t.ex förarkortet det måste de flesta väl ändå ha med sig. Då kan man aktivera att man är tillräckligt nykter både på depån eller i bussen och själv styra när utan problem. Tidsgränserna kan styrar hur som helst, till och med att man kan kör en tid innan aktivering vid förarbyte med folk i buss, inte bra men bättre än inget alkolås. Det borde finnas minnes kapacitet på förarkorten för alkolås det är en trafiksäkerhets sak.
Förarkort?
CitatFörarkort?
Ja ett sådan där kort vitt med ett snyggt foto på kostar 600 kr på vägverket för oss pensionärer om vi fortfarande vill köra bussar med EU:s nya färskrivare. Är väldigt lika ett vanligt körkort men vitt iställe för laxrosa.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:48:22 AM
Den lösningen kan säkert fungera på ett litet trafikområde där alla börjar sin dag på en plats, tyvärr är ju detta sällan möjligt eller önskvärt.
På den tid jag körde på Söderhallen (snart 30 år sedan) och hade stor del 47:an på mina jobb hade jag inte varit odelat positiv till att behöva börja i Söh varje arbetsdag och därigenom förlänga dagen med runt 1,5 timme för att blåsa i ett skåp.
Om man enbat låter förare som tar ut buss blåsa innebär det att en stor del av förarkåren aldrig nånsin behöver blåsa, tyvärr.
Hade vi haft sådant system för 30 år sedan hade jag aldrig blåst eftersom jag enbart hade in och mellanjobb
Nu är jag inte helt hundra på hur de fungerar i innerstaden, men dem tjänsterna som börjar vid t ex Slussen, kan nog föraren inte bara komma hemifrån och gå direkt till hållplatsen utan måste först bege sig till personalutrymmet och kanske logga in på en "sign-in" dator för att visa att man är på plats. så fungerar de iallafall på Samtliga Nobinas områden utom dem minsta depåerna där man ringer in och anmäler sig, men även där skulle de ju gå att sätta upp en dator med alkoskåp
Citat från: homer skrivet 13 september 2010, 14:03:40 PM
Nu är jag inte helt hundra på hur de fungerar i innerstaden, men dem tjänsterna som börjar vid t ex Slussen, kan nog föraren inte bara komma hemifrån och gå direkt till hållplatsen utan måste först bege sig till personalutrymmet och kanske logga in på en "sign-in" dator för att visa att man är på plats. så fungerar de iallafall på Samtliga Nobinas områden utom dem minsta depåerna där man ringer in och anmäler sig, men även där skulle de ju gå att sätta upp en dator med alkoskåp
Borde man inte kunna koppla ihop sign-in datorn med alkolåset i en framtid? Knappa in sitt anställningsnummer/personnummer, blåsa och sedan få upp sin körorder på skärmen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 14:38:41 PM
Det krävs ju att det finns trafikledare på plats för att hantera eventuella rödblåsningar eller "icke" blåsningar.
Det finns ju knappast bemanning av detta slag ute på stan.
Visserligen, men en eventuell rödblåsning i en pauslokal på stan eller i en buss som rullar ute på stan måste ju ändå hanteras på samma vis, dvs. att någon form av arbetsledare får åka ut, så frågan i sig är väl akademisk? Bägge 'platserna' befinner sig utanför depåerna så i slutänden måste det ändå de facto till någon form av personlig inblandning. Detta då ett alkolås i en buss ändå inte löser situationen utan bara meddelar/upptäcker den och förhindrar den temporärt. Samma sak gäller faktiskt om man skulle blåsa i en mätare i en extern pauslokal, med den fördelen att man inte har en massa folk med mobilkamera etc. med sig.
Själv anser jag fortfarande inte att jag har fått några som helst konkreta besked på varför alkolås i en buss skulle vara bättre eller förhindra mera, men visst är det som sagt ett sätt att visa att man försökt ordna saken. Vanemissbrukare är som sagt svåra att fånga upp eller ens upptäcka när man tittar på dem, men de upptäcks när de får blåsa. Var sedan blåsapparaturen finns borde snarare handra om lämplighet och anpassas till behoven. Skulle problemet sedan vara så stort så begriper jag inte heller varför man inte för länge sedan inlett samarbete med ordningsmakten för tätare blåskontroller. Själv tror jag att jag blåsts två eller möjligen tre gånger under de senaste 20 åren och med sådana intervaller så är det inte så konstigt att folk lyckas köra på fyllan.
Jag gillar inte alkolås från början var det en nyckel till varje förare som man skule ta ut vid avlösning elelr inkörning i garage men rätt snart blve det aå att nyckel sitter kvar i bussen . Visserligen inte alltid man behöver blåsa inför resenärer men ändå den dagen det inte funkar så... Jag anser att man silar mygg ocj sväljer kameler med alkolås . Är det nån som tänkta på alla tabletter vissa äter ?? De blir inte stoppad av alkolås eller en förare som är uttröttad av för lite sömn ?? En sån förare kan vara än värren än en som druckit .. .. Jag tycker dessutom att det hör till yrkesheder att inte supa sig full dagen före man skall köra buss...
Fulla förare torde vara ett mindre problem eftersom passagerare brukar vara väldigt snabba på att ringa polis eller bolag när de misstänker något sådant.
Trött el påverkad av annat är ju inte lika tydligt.
Citat från: Stop skrivet 13 september 2010, 13:05:49 PM
Ja ett sådan där kort vitt med ett snyggt foto på kostar 600 kr på vägverket för oss pensionärer om vi fortfarande vill köra bussar med EU:s nya färskrivare. Är väldigt lika ett vanligt körkort men vitt iställe för laxrosa.
Är det nått annorlunda mot de vanliga färdskrivarkorten som har blå utsmyckning? Tänkte eftersom du skriver om pensionärer. Är inte pensionär, så jag vet inte vad ni har för kort ;) Lite svårt att koppla nått till sådana kort oavsett, eftersom säkert 1/4 om inte fler kör trafik där sådant kort inte behövs och således inte har nått sånt.
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2010, 12:54:33 PM
Är det nått annorlunda mot de vanliga färdskrivarkorten som har blå utsmyckning? Tänkte eftersom du skriver om pensionärer. Är inte pensionär, så jag vet inte vad ni har för kort ;) Lite svårt att koppla nått till sådana kort oavsett, eftersom säkert 1/4 om inte fler kör trafik där sådant kort inte behövs och således inte har nått sånt.
Det ska vara det med blått. Det vita vet jag inte vad som avses. Tror han menar det blåa. Det är samma kort för alla oss som vill köra digitalt :)
Citat från: Jim skrivet 15 september 2010, 13:20:55 PM
Det ska vara det med blått. Det vita vet jag inte vad som avses. Tror han menar det blåa. Det är samma kort för alla oss som vill köra digitalt :)
Aha, oki :)
Citat från: homer skrivet 13 september 2010, 14:03:40 PM
Nu är jag inte helt hundra på hur de fungerar i innerstaden, men dem tjänsterna som börjar vid t ex Slussen, kan nog föraren inte bara komma hemifrån och gå direkt till hållplatsen utan måste först bege sig till personalutrymmet och kanske logga in på en "sign-in" dator för att visa att man är på plats.
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 september 2010, 18:18:03 PM
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.
varför citerar du inte hela meningen?
Citat från: homer skrivet 15 september 2010, 21:24:53 PM
varför citerar du inte hela meningen?
Precis det gjorde jag och ordnade som synes även med citering av några utvalda ord.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 september 2010, 18:18:03 PM
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.
Men vad händer om föraren det blivit nåt fel, och en förare inte dyker upp på jobbet? Är det först när föraren som ska lösas av saknar sin avbytare som den nye föraren saknas? Dvs först då börjar TL leta honom/henne samt försöka hitta en ny förare som kan ta över? Det är lite sent.
Sådant är inte möjligt på Nobina. Där ska man "stämpla in" på en dator att man bekräftat att man dykt upp på jobbet i samma tid som ens tjänst börjar. Sker ingen inloggning ser TL detta direkt och kan då direkt ta kontakt med den saknade föraren via dennes mobil. Det ger mer tid att rätta till misstag om en förare "fallit bort" eller försovit sig. Alla måste dock inte till sina depåer om de börjar "ute på stan", utan man har även dylika datorer i de rastlokaler som ligger nära det ställe där föraren börjar. Hade Nobina haft SL:s innerstadstrafik hade dessa datorer således funnits i rastlokalerna vid Slussen, Tekniska högskolan, Sergels torg, Gullmarsplan, Telefonplan m.fl.
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2010, 22:27:42 PM
Men vad händer om föraren det blivit nåt fel, och en förare inte dyker upp på jobbet? Är det först när föraren som ska lösas av saknar sin avbytare som den nye föraren saknas? Dvs först då börjar TL leta honom/henne samt försöka hitta en ny förare som kan ta över? Det är lite sent.
---
Så har det varit i decennier i Spårvägens gamla revir. Uteblev någon vid tjänsts början (eller annan avlösning) på stan uppstod "sprucken avlösning", avgående förare fick fortsätta efter att ha anmält det inträffade till radiocentralen, som i sin tur ringde garaget, där trafikexpeditionsassistenten (Txass) fick pussla ihop fortsättningen. I värsta fall uppstod följdsprickor, och det hängde på hur kvicktänkt man var och hur många reserver som fanns tillgängliga. I allt väsentligt fungerar det likadant idag, det har dock blivit vanligare att turen ställs in och bussen utryms på avlösningsplatsen. Det handlar då ofta om att förarnas arbetstidsregler inte är lika tillåtande som förr.
/Ted
Edit: Stavning.
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2010, 22:27:42 PM
Sådant är inte möjligt på Nobina. Där ska man "stämpla in" på en dator att man bekräftat att man dykt upp på jobbet i samma tid som ens tjänst börjar. Sker ingen inloggning ser TL detta direkt och kan då direkt ta kontakt med den saknade föraren via dennes mobil. Det ger mer tid att rätta till misstag om en förare "fallit bort" eller försovit sig. Alla måste dock inte till sina depåer om de börjar "ute på stan", utan man har även dylika datorer i de rastlokaler som ligger nära det ställe där föraren börjar. Hade Nobina haft SL:s innerstadstrafik hade dessa datorer således funnits i rastlokalerna vid Slussen, Tekniska högskolan, Sergels torg, Gullmarsplan, Telefonplan m.fl.
Det där är en sanning med modifikation. Har du avlösning på linjen behöver du inte logga in, detta då passet börjar vid stolpen. I Tyresö fungerar det på så sätt att startar man med avlösning vid Petterboda, ja då behöver man inte logga in heller. Dyker föraren inte upp, ja då börjar cirkusen. Förut var man tvungen att logga in och sedan promenera till Petterboda i lugn och ro, sedan beslöt Nobina att ta bort gångtiden och då försvann kravet på inloggning. Genom att tiden mellan inställelsetid och avlösning vid Petterboda är noll minuter behöver man alltså inte logga in.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 09:41:39 AM
Vad? 8)
Hur lyckades man med de?
Under min tid som planerare var det stora debatter om att den då gällande gångtiden var för kort, jag hade t.om gångprov med valda delar av fackstaben då vi promenerade fram o åter ett antal gånger.
För att få igenom den förändringen antar jag att arbetsgivaren fått ge något tillbaka på annat håll?
Det finns säkert någon som kan svara på det bättre än jag, jag är inte särskilt intresserad eftersom jag jobbar så pass lite. Men egentligen är systemet detsamma som Busslink använder, inställelsetiden är det enda intressanta oavsett plats. Facket är inte så imponerade har jag förstått, det här med omklädningsrum på inställelseplatsen har liksom fallit bort i planeringen. För oss i Tyresö är skillnaden liten, fem minuter från datorn ner till Pebo är inte så mycket så vill man byta om på jobbet innan passet börjar finns det möjlighet. Problemet är väl på andra depåer där man startar på en hållplats mitt ute i ingenstans. Som Busslinkförare som startar på Gullmarsplan (det kanske de inte gör?) där omklädningsrum saknas.
Och vad arbetsgivaren givit oss? Ja det här infördes strax efter senaste strejken så där ligger nog svaret, att spara in gångtiden ger ganska många slantar att betala uppräkningstiden etc.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 11:45:56 AM
Jaha ja.
I teorin kan man alltså i kommande upphandling räkna på att dra in på betalningen även när passen börjar i Tyresö C (om ni har några sådana kvar)och i Ekstubben samt därmed också upphöra med avlösningsbilarna, där fick jag ett intressant tips ;D
Jo det har varit aktuellt det med, tur för oss så gick det inte igenom. Det stående skämtet var avlösningarna i Ällmora ;D
Citat från: Ted S skrivet 16 september 2010, 08:09:14 AM
I allt väsentligt fungerar det likadant idag, det har dock blivit vanligare att turen ställs in och bussen utryms på avlösningsplatsen. Det handlar då ofta om att förarnas arbetstidsregler inte är lika tillåtande som förr.
/Ted
Edit: Stavning.
I regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 september 2010, 19:18:16 PM
I regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening.
Nu jobbar förvisso Ted S på Busslink och har nog lite koll om hur det funkar, men jag tror ni pratar om olika saker här. Självklart ställs inte turen om den avlösande föraren är på gång, men dyker den inte upp så ställs turen om ingen annan kan köra. Eller om h*n är så pass sen att nästa tur går förbi. Det sista säkert lite beroende på vilken linje.
CitatI regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening
CitatNu jobbar förvisso Ted S på Busslink och har nog lite koll om hur det funkar, men jag tror ni pratar om olika saker här. Självklart ställs inte turen om den avlösande föraren är på gång, men dyker den inte upp så ställs turen om ingen annan kan köra. Eller om h*n är så pass sen att nästa tur går förbi. Det sista säkert lite beroende på vilken linje.
Och Martin kör på Busslink Söder, så han är nog inte helt ute och svamlar om hur det fungerar i verkligheten... ;)
Men används inte Flexbussarna om möjligt ibland vid sådana här tillfällen? Jag har ännu inte råkat ut för något avlösningsproblem, var sen själv en gång, men då skulle bussen stå still vid Slussen, så jag kunde avgå i rätt tid ändå! :)
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 17 september 2010, 10:23:31 AM
Och Martin kör på Busslink Söder, så han är nog inte helt ute och svamlar om hur det fungerar i verkligheten... ;)
Men används inte Flexbussarna om möjligt ibland vid sådana här tillfällen? Jag har ännu inte råkat ut för något avlösningsproblem, var sen själv en gång, men då skulle bussen stå still vid Slussen, så jag kunde avgå i rätt tid ändå! :)
//R
Visst kan flexen hoppa in och det har inträffat i en händelse där jag var imbilandad.
Runt 9 på morgonen stod jag vid Södersjukhuset med en 70xx av nyare snitt och skulle avgå mot Karolinska sjukhuset när bussen plötsligt inte startade. Redan på vägen dit var det någon avisering om motorstyrenheten men det hade då inte vållat problem på bra länge och bedömdes därför som oväsentligt. Bussen stöttes och blöttes men inte ens en kollega lyckades avhjälpa felet och efter ett tag blev det rastvarning då jag kunde vinka adjö till min avlösning vid Slussen. Ett telefonsamtal från driften kom in enär avlösaren undrade vart jag tagit vägen, stunden innan lät RTL skicka ut flexen på min tur med start Slussen och plötsligt hände något stort. BUssen vaknade till liv efter ihärdiga försök men RTL ville ändå ha in bussen till hallen, bara att lyda och jag tackade då inte nej till en förlängd rast.
Senare framgick det att just individen jag körde fått motorn utbytt(så uppfattade jag det) och en liknelse drogs till transplanterade organ som stöts bort av kroppen.
Även vid avlösningar har flexen fått gå in för mig, var sen med buss till hallen och skulle ha en 96:a men var - så mycket och det rörde sig bara om Spårvägsmuséet-Sickla tor så räddaren i nöden tog hand om den lilla snutten åt mig.