Igår var jag i Tingsryd för att hämta en buss. Vid Tingsryds Buss depå stod ett antal äldre Veolia-bussar.
Bland annat 0546..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Veolia_0546_Tingsryd_070911.JPG)
..0108..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Veolia_0108_Tingsryd_070911.JPG)
..och 2614.
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Veolia_2614_Tingsryd_070911.JPG)
Ledbussen 0765 fanns också på plats.
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Veolia_0765_Tingsryd_070911.JPG)
Och under taket vilade sig 0327, 2214, 2215 och 2187.
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Bussar_Tingsryd_070911.JPG)
Här fanns förstås även bussar från Tingsryds buss! SGN 499 som bar lackering med hästar..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Tingsryds_Buss_SGN_499_Tingsryd_070911.JPG)
..och KGR 525 som vi var där för att hämta. Dackes minibuss UBS 917 skymtar i bakgrunden..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Tingsryds_Buss_KGR_525_Tingsryd_070911.JPG)
Det var allt för den här gången.
// Sundås
Trevliga bilder! Kan detta vara en Margeretetorpsbuss från början??
Den verkar iaf komma från gamla Kristianstad län...
Mvh Rickardo
Bland annat 0546..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Veolia_0546_Tingsryd_070911.JPG)
Enligt Svensk Busshistoria kommer den från Margretetorpsbussarna i Ängelholm från början.
Den verkar ha övertagits tidigt, redan samma år som den kom till Ängelholm rentav? Årsmodellen är -91, och Linjebuss övertog den redan 1991-07-01, och där fick den inventarienummer 546.
Registrerades på Margretetorpsbussarna 1990-11-13
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 10:18:05 AM
Enligt Svensk Busshistoria kommer den från Margretetorpsbussarna i Ängelholm från början.
Den verkar ha övertagits tidigt, redan samma år som den kom till Ängelholm rentav? Årsmodellen är -91, och Linjebuss övertog den redan 1991-07-01, och där fick den inventarienummer 546.
Linjebuss köpte Margretetorpsbussarna 1991. Så det var alltså i samband med köpet som bussen hamnade hos Linjebuss. Från början var den lackerad i Margretetorps vackra röda och gula färgsättning.
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 09:33:36 AM
Här fanns förstås även bussar från Tingsryds buss! SGN 499 som bar lackering med hästar..
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Tingsryds_Buss_SGN_499_Tingsryd_070911.JPG)
// Sundås
Jaså, det var där den hamnade till sist. Bussen tillhörde förut Sjuhäradsbuss i Frufällan utanför Borås och det var då den fick hästmotivet. I mars förra året stod den hos Helmark i Markaryd, där den då stått länge. En bussägare i Norrbottens län var intresserad, men tydligen blev det inget av den affären.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 11:26:22 AM
Jaså, det var där den hamnade till sist. Bussen tillhörde förut Sjuhäradsbuss i Frufällan utanför Borås och det var då den fick hästmotivet. I mars förra året stod den hos Helmark i Markaryd, där den då stått länge. En bussägare i Norrbottens län var intresserad, men tydligen blev det inget av den affären.
Ja, det passar ju, Tingsryds kommun marknadsförsig ju som "Hästriket" ;) Jag som trodde det var anledningen till den ovanliga lacken..
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 14:24:34 PM
Ja, det passar ju, Tingsryds kommun marknadsförsig ju som "Hästriket" ;) Jag som trodde det var anledningen till den ovanliga lacken..
Nej, lacken fanns där som sagt redan tidigare. Men däremot kan väl lacken ha bidragit till att bussen hamnade i Tingsryd. Just den här typen av lack brukar annars snarare sänka än höja andrahandsvärdet. Det är ju inte så roligt om bussen skulle råka ut för en plåtskada. Eller för den delen en klo**erattack.
Varför gjordes lacken från första början då?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 11:22:53 AM
Linjebuss köpte Margretetorpsbussarna 1991. Så det var alltså i samband med köpet som bussen hamnade hos Linjebuss. Från början var den lackerad i Margretetorps vackra röda och gula färgsättning.
Ja den lacken var väldigt snygg!
Har Staffan nån bild i sin skokartong på Margretetorpsbussarna ?? eller nån annan ??
Citat från: yngrot skrivet 12 september 2007, 20:34:57 PM
Har Staffan nån bild i sin skokartong på Margretetorpsbussarna ?? eller nån annan ????
Jag har en bild på en Margretetorpsbuss, men det är en turistbuss. Mönstret var lite annorlunda på dessa bussar än på linjevagnarna, men den ger i alla fall en uppfattning om hur den såg ut.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/margretetorp.JPG)
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 16:22:31 PM
Varför gjordes lacken från första början då?
När bussen specades med avseende på bland annat lackering var det säkert inte känt att företaget skulle säljas till Linjebuss. Margretetorpsbussarna var ett välrenommerat företag, men de fick problem när den utmärkta bussresearrangören Intersol i Malmö gjorde konkurs, och det kan väl ha varit en anledning till affären liksom tappad trafik i upphandlingar. Margretetorpsbussarna svarade för att skaffa fram bussar åt Intersol och anlitade även andra bussbolag för detta. På samma sätt som förhållandet var mellan BK Buss och Europa Touring.
Citat från: yngrot skrivet 12 september 2007, 20:34:57 PM
Har Staffan nån bild i sin skokartong på Margretetorpsbussarna ?? eller nån annan ??
Jag slant lite det vart ju en liten "sur" gube efter nån annan visste inte att det vart så när man använder massa ?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 11:22:53 AM
Linjebuss köpte Margretetorpsbussarna 1991. Så det var alltså i samband med köpet som bussen hamnade hos Linjebuss. Från början var den lackerad i Margretetorps vackra röda och gula färgsättning.
Nej nej nej! :)
546 var Kristianstad-lackad från början, liksom dom två andra Volvo/Säffle B10M dom hade.
Även den gamla CR112 man köpte från Valbo buss blev Kristianstad-lackad direkt.
Intersol-lacken (gul-röd-svart) försvann ganska tidigt...
Dessutom var ju Margretetorpsbussarnas "riktiga" lack beigevit med en grön smal rand på mitten.
Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2007, 21:59:49 PM
Nej nej nej! :)
546 var Kristianstad-lackad från början, liksom dom två andra Volvo/Säffle B10M dom hade.
Även den gamla CR112 man köpte från Valbo buss blev Kristianstad-lackad direkt.
Intersol-lacken (gul-röd-svart) försvann ganska tidigt...
Dessutom var ju Margretetorpsbussarnas "riktiga" lack beigevit med en grön smal rand på mitten.
Uffe
Så var det säkert men jag har i alla fall sett en gul-orange Säffle hos Margretetorp. På bild eller i verkligheten vill jag låta vara osagt. Om det var bild kan det ju ha varit fejk.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 21:01:38 PM
När bussen specades med avseende på bland annat lackering var det säkert inte känt att företaget skulle säljas till Linjebuss. Margretetorpsbussarna var ett välrenommerat företag, men de fick problem när den utmärkta bussresearrangören Intersol i Malmö gjorde konkurs, och det kan väl ha varit en anledning till affären liksom tappad trafik i upphandlingar. Margretetorpsbussarna svarade för att skaffa fram bussar åt Intersol och anlitade även andra bussbolag för detta. På samma sätt som förhållandet var mellan BK Buss och Europa Touring.
Nu var det ju snarare bussen med hästar på jag menade ;)
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 09:33:36 AM
(http://www.phbuss.se/upl/Sund%E5s/Tingsryds_Buss_KGR_525_Tingsryd_070911.JPG)
Då var det er jag mötte i Rävemåla i går kväll. Själv var jag på väg till Skåne med lastbilen.
Citat från: Pickos skrivet 12 september 2007, 23:11:07 PM
Då var det er jag mötte i Rävemåla i går kväll. Själv var jag på väg till Skåne med lastbilen.
Jajamen, det var det! Jag körde minibussen bakom.. ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 22:36:00 PM
Så var det säkert men jag har i alla fall sett en gul-orange Säffle hos Margretetorp. På bild eller i verkligheten vill jag låta vara osagt. Om det var bild kan det ju ha varit fejk.
Vid närmare eftertanke hade nog Margretetorpsbussarna en Säffle med längre hjulbas...-65 eller -70 som var lite äldre än dessa 54x, och den var nog röd o gul-lackad.
De tre bussarna som var B10M-60 blev däremot KLT-lackade från början är jag helt säker på.
Citat från: Sundås skrivet 12 september 2007, 23:06:16 PM
Nu var det ju snarare bussen med hästar på jag menade ;)
Ja, det borde jag ju ha förstått. Sjuhäradsbuss ägare Paul Ränk köpte den här bussen för att användas för företagstransporter och företagens transfer till framför allt Landvetters flygplats. Han ville då ha en buss som var läckert lackerad. Varför det blev just hästarna vet jag inte. Kanske helt enkelt så att han tyckte det var en fin bild. Och det är ju kul om hästarna får vara kvar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 09:07:28 AM
Ja, det borde jag ju ha förstått. Sjuhäradsbuss ägare Paul Ränk köpte den här bussen för att användas för företagstransporter och företagens transfer till framför allt Landvetters flygplats. Han ville då ha en buss som var läckert lackerad. Varför det blev just hästarna vet jag inte. Kanske helt enkelt så att han tyckte det var en fin bild. Och det är ju kul om hästarna får vara kvar.
Ja, det lär den ju få ha. ;) kopplingen till Tingsryd kommun finns ju.
Margaretetorpsbussarna köpte GDG 1266, hur var historiken kring detta köp ? GDG hade väl inte för vana att sälja fordon på den tiden.....?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 september 2007, 17:02:55 PM
Margaretetorpsbussarna köpte GDG 1266, hur var historiken kring detta köp ? GDG hade väl inte för vana att sälja fordon på den tiden.....?
Historien kan jag tyvärr ej, men här är en av mina inscannade diabilder från Margretetorpsbussarna. Bussen fick som synes Intersol-lacken. Bilden är från 1989-07-06
(http://www.svenskbusshistoria.se/margretetorpgdg.jpg)
Den där lacken gillade jag!
Blev ju senare Linjebuss 535 och fick Linjebusslack och gick i Kristianstad.....