Hej!
Innehållet ur kommande hösttidtabeller för SL-trafiken finns nu sökbart via SL:s reseplanerare.
(Synd att inte PDF:erna kommer ut samtidigt som det blir sökbart via SL:s reseplanerare)
http://sl.se/ficktid/vinter/v409.pdf
Jodå! De finns, men inte via den vanliga vägen.
Det verkar inte komplett än.
En sökning på resa Nybroplan - Skansen ger bussbyte vid Djurgårdsbron. Linje 7:s tider är alltså inte inlagda i planeraren. (Fel forum för den tidtabellen...).
Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 10:27:51 AM
http://sl.se/ficktid/vinter/v409.pdf
Jodå! De finns, men inte via den vanliga vägen.
Hum, det är bara att acceptera att jag kommer att få en mycket längre resväg då Ingaröbussarna blir dirketbussar hela dagen... :-\ :'(
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Äntligen har man lagt in en 338 16:00 från Brommaplan! :D :D Utmärkt! :-*
Jag hoppas verkligen att hösttidtabellen för tunnelbanan ser ut som den gjorde i våras. Sommartidtabellen var inte skoj. Den i papper alltså. Jag vill ha mellantiderna också, omöjligt att planera sina resor utan dom ju. Om man inte har tillgång till dator alltså.
Citat från: calken skrivet 30 juli 2010, 12:31:15 PM
Hum, det är bara att acceptera att jag kommer att få en mycket längre resväg då Ingaröbussarna blir dirketbussar hela dagen... :-\ :'(
Ja, tyvärr blev det ju en lösning med 445 hela dagen i stället för 425...
Nån buss måste väl köra emllan Gurra o Brunn?
Nån som känner till höstens linjeändringar?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2010, 16:03:42 PM
Nån buss måste väl köra emllan Gurra o Brunn?
Nån som känner till höstens linjeändringar?
Ja, linje 467.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2010, 16:03:42 PM
Nån som känner till höstens linjeändringar?
Nacka/Värmdö:
401, 403 samt 491 skiftar hållplatsläge i Slussen med linje 402.
409 kommer trafikerar Slussen-Forum Nacka-Ektorps C-Skuru-Lindholmsplan och får en ändstation på Ektorpsvägen innan rondellen vid Ektorps C, sett från Nacka Sjukus. Tidigare var 409 och 411 ringlinjer.
411 läggs ner.
428 - 430 kommer bara trafikera Gustavsbergs C - Ingarö.
428X - 430X kommer trafikeras alla dagar i veckan.
445 kommer trafikeras alla dagar i veckan.
467 får ny sträckning: Gustavsbergs C - Farsta slott - Brunn. Vissa turer kommer gå via Hästhagen.
417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.
408 kommer köras med "minibuss" mån-fre.
474 får viss utökad trafik.
445 och 467 får nya hållplatslägen i Gustavsbergs C.
/Fredde
Många ficktidtabeller är redan åtkomliga för hösten.
Här är ett exempel: http://sl.se/ficktid/vinter/v409.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v409.pdf)
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:
417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.
/Fredde
Låter som att alla Normalgolvade boggievagnar kommer att försvinna
Hej!
En fundering som jag har:
http://sl.se/ficktid/vinter/v428.pdf
Varför hänvisar man till 445 och inte 474 från Slussen för de som vill åka kl. 7:30 med 428:an från Gurra?
Sedan hittade jag en ny linje också, verkar populärt med resor till Kista norr ifrån :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v687.pdf
Ev. en tidsfråga innan det kommer någon buss som går Vaxholm - Kista också.
Varför har inte SL tidtabeller på alla sina linjer via sin egen hemsida?
Syftar då till linjerna 689 och 889.
Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2010, 11:51:17 AM
Hej!
Varför har inte SL tidtabeller på alla sina linjer via sin egen hemsida?
Syftar då till linjerna 689 och 889.
För att det inte är några SL linjer utan har WÅAB som trafikhuvudman... http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/02Asommar10.pdf
Citat från: homer skrivet 31 juli 2010, 11:28:05 AM
Låter som att alla Normalgolvade boggievagnar kommer att försvinna
Det är frågan.. Men visst, 3 lågentrévagnar från Gävle kommer att tas i trafik den 23/8...
Citat från: homer skrivet 31 juli 2010, 12:03:38 PM
För att det inte är några SL linjer utan har WÅAB som trafikhuvudman... http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/02Asommar10.pdf
Nej det är SL som är huvudman för bussen på Ornö respektive Tynningö. Dock sker ju tidtabellsläggandet tillsammans med Waxholmsbolaget, då ju dessa linjer i huvudsak passar anslutande båtar/färjor. /Henrik/
Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 14:57:01 PM
Ja, tyvärr blev det ju en lösning med 445 hela dagen i stället för 425...
Ja, det är trist! :-\
Vi får bara hoppas på att de ändrar sig så småningom, fast det lär ju inte hända, eftersom att alla vinner på detta, utom de som bor Lagnövägen-Höjdhagen...
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:
428 - 430 kommer bara trafikera Gustavsbergs C - Ingarö.
428X - 430X kommer trafikeras alla dagar i veckan.
445 kommer trafikeras alla dagar i veckan.
467 får ny sträckning: Gustavsbergs C - Farsta slott - Brunn. Vissa turer kommer gå via Hästhagen.
417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.
474 får viss utökad trafik.
/Fredde
Ajdå, lågentrékrav även på 474, fast det blir ju ingen stor ändring... Bra dock att de får utökat! :)
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 12:24:58 PM
Det är frågan.. Men visst, 3 lågentrévagnar från Gävle kommer att tas i trafik den 23/8...
Mer högglov åt folket!!!
Noterar i Södertäljetidtabellerna så får vi en ny linje "782X" (verkar vara samma som vanliga, bara att den går via Nykvarns station), 787 (samt övriga linjer(?) (utom 782)) ska trafikeras av lågentrébussar from. november (slutet för våra höggolvade? Nåja, bara det inte är våra MAN-bussar man vill köra med, för dem ska hållas till linje 751/53/54/55 anser JAG (åtminstone dem som är anpassade för stadstrafik)), sträckan Valla-Överenhörna KAN bli anropsstyrd, vilket enligt mig behövs, då linjen oftast körs tom, däremot synd om elever som ska till skolorna och börjar tidigt (linjen lär ju behöva kallas på minst 1 timme innan, vilket kan betyda att gå upp kl. 5 istället för 7), förövr. blir det annars bussbyte för alla som kommer från Överenhörna-hållet i Valla. Hur det ser ut för linje 785/84 vet jag inte, hittar ej deras tidtabell.
Ett lätt sätt att se alla tidtabeller för hösten är att först välja område som vanligt, sen ändra lite i adressen:
Det du får upp nu om du söker på Huddinge/Botkyrka/Salem är den här adressen
http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=0&type=0&search=&booklet=Huddinge%2fBotkyrka%2fSalem
ändra det till
http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=1&type=0&search=&booklet=Huddinge%2fBotkyrka%2fSalem
dvs, ändra season till 1 ist för 0!
Så kommer hösttabellerna upp! Funkar dock inte på alla områden märkte jag nu...
I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(
Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2010, 20:39:57 PM
I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(
Jag hittar inte 865 i Huddinge/Botkyrka/Salem-häftet. Borde den inte vara med där, halva linjen går ju genom Huddinge. ???
Citat från: Leo skrivet 02 augusti 2010, 09:45:37 AM
Jag hittar inte 865 i Huddinge/Botkyrka/Salem-häftet. Borde den inte vara med där, halva linjen går ju genom Huddinge. ???
Hmmm, är den inte med där? Brukar vara där om jag inte missminner mig...
Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2010, 11:51:17 AM
Varför har inte SL tidtabeller på alla sina linjer via sin egen hemsida?
Syftar då till linjerna 689 och 889.
Citat från: homer skrivet 31 juli 2010, 12:03:38 PM
För att det inte är några SL linjer utan har WÅAB som trafikhuvudman... http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/02Asommar10.pdf
SL borde ju ha hänvisningar i tidtabellsökningarna, med länkar till tillgängliga och aktuella tidtabeller...
Citat från: virtual1 skrivet 02 augusti 2010, 17:36:28 PM
Hmmm, är den inte med där? Brukar vara där om jag inte missminner mig...
Den är inte med i "häftet" på hemsidan men i det tryckta tidtabellhäftet är den med efter linje 783.
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:
428 - 430 kommer bara trafikera Gustavsbergs C - Ingarö.
428X - 430X kommer trafikeras alla dagar i veckan.
O Gustavsberg blir ännu mindre intresant som bussfotoställe
Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2010, 20:39:57 PM
I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(
Mumma, bortsett huddinge stn samt linjens sjuka söndagstabell..
172 får äntligen 20-minuterstrafik på helgerna.
Citat från: Joakim W skrivet 01 augusti 2010, 20:03:05 PM
Noterar i Södertäljetidtabellerna så får vi en ny linje "782X" (verkar vara samma som vanliga, bara att den går via Nykvarns station), 787 (samt övriga linjer(?) (utom 782)) ska trafikeras av lågentrébussar from. november (slutet för våra höggolvade? Nåja, bara det inte är våra MAN-bussar man vill köra med, för dem ska hållas till linje 751/53/54/55 anser JAG (åtminstone dem som är anpassade för stadstrafik)), sträckan Valla-Överenhörna KAN bli anropsstyrd, vilket enligt mig behövs, då linjen oftast körs tom, däremot synd om elever som ska till skolorna och börjar tidigt (linjen lär ju behöva kallas på minst 1 timme innan, vilket kan betyda att gå upp kl. 5 istället för 7), förövr. blir det annars bussbyte för alla som kommer från Överenhörna-hållet i Valla. Hur det ser ut för linje 785/84 vet jag inte, hittar ej deras tidtabell.
Hej!Här har du hösttidtabellen för linjerna 784 och 785 :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v78485.pdf
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:
417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.
Det verkar som Nobina har missat att det är lågentrékrav på en del av linjerna här ovan för jag har både åkt och sett normalgolvsbussar på 438 & 439
Ja, det är inte full koll på utsättningen av vagnar i de här avseendena alla gånger. Ibland är det brist på rätt sorts fordon och ibland är det brist på kunskap om vilka linjer som har lågentrekrav.
Man kan ju också fråga sig varför just 438 och 439 ska ha lågentrekrav före linjer som t.ex. 402-422. Det har sällan varit problem med tillgängligheten på 438 och 439, det är nämligen bättre att köra högbyggd buss på framför allt 438:orna med båtanslutning. På linjerna i Nacka känns det viktigare med lågentre, eftersom det är fler barnvagnsresenärer och större trafikantutbyte.
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2010, 09:27:24 AM
Man kan ju också fråga sig varför just 438 och 439 ska ha lågentrekrav före linjer som t.ex. 402-422. Det har sällan varit problem med tillgängligheten på 438 och 439, det är nämligen bättre att köra högbyggd buss på framför allt 438:orna med båtanslutning. På linjerna i Nacka känns det viktigare med lågentre, eftersom det är fler barnvagnsresenärer och större trafikantutbyte.
Fast det där styrs väl inte alltid av logik. Jag menar för det första är det ju ett mål att alla bussar ska vara låggolv/lågentré vid utgången av 2010 (som dock förstås inte kommer att hållas). Men för att inte Nobina ska behöva investera i massa nya bussar precis innan avtalet går ut, har man väl gett viss dispens. För det andra styrs det lite av hur mycket kommunerna trycker på. Det är mycket möjligt att Värmdö varit lite mer pådrivande än Nacka. För det tredje beror det förstås på ett samarbete med Nobina om var man har lättast att klara av lågbusskravet (det vill säga utan extra kostnader för SL). På de högbelastade linjerna som i dag körs med äldre ledbussar är det förstås mycket dyrare att ersätta än där man kan använda de vagnar som redan finns (köpts in) på ett omloppssmart sätt.
Citat från: Karsten skrivet 30 september 2010, 09:27:24 AM
Ja, det är inte full koll på utsättningen av vagnar i de här avseendena alla gånger. Ibland är det brist på rätt sorts fordon och ibland är det brist på kunskap om vilka linjer som har lågentrekrav.
Man kan ju också fråga sig varför just 438 och 439 ska ha lågentrekrav före linjer som t.ex. 402-422. Det har sällan varit problem med tillgängligheten på 438 och 439, det är nämligen bättre att köra högbyggd buss på framför allt 438:orna med båtanslutning. På linjerna i Nacka känns det viktigare med lågentre, eftersom det är fler barnvagnsresenärer och större trafikantutbyte.
Ett "skräck exempel" är 467 som förut hade en mycket generös tidtabell som var anpassad för att kunna ge äldre människor tid att sätta sig innan man tryckte plattan i mattan, nu går där höggolvade ledvagnar med sekunders marginal för att hinna till Gustavsberg/Brunn