Hur många CR 111 hade SJ-buss ? efter koll i SBH hittar jag 18 st i 16 serien, detta förefaller vara få, i jämförelse med hur många CR 110 man tycks ha haft.....
Finns det bild på en CR 111 som SJ-buss? Jag har aldrig någonsin sett en sådan varken på bild eller i verkligheten. Det enda jag har sett har varit CR 110
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2007, 20:57:02 PM
Finns det bild på en CR 111 som SJ-buss? Jag har aldrig någonsin sett en sådan varken på bild eller i verkligheten. Det enda jag har sett har varit CR 110
Vi fick i Helsingborg 1628-30 som väl använda. Dessa hade Wilson låda.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2007, 21:56:38 PM
De kom då närmast från ett uppdrag åt SL i Stockholm, ursprungligen var bussarna placerade i Norrköping, kanske Finspång?
Bussarna användes väl en väldigt kort tid i Helsingborg? Jag har noteringar att samtliga var avställda senast under 1991.
//Lars
1628 brann under en tidig fas i Skåne
1629 kördes bara lite grann avställdes sedan
1630 kördes mycket som skolbuss kanske längre än 1991.
//Jan
1618, 1622 och 1626 finns kvar, dock numera lastbilsreggade.....
Två av 16-vagnarna kom från Mjölby och en från Finspång till Hornsberg för att användas i SL trafik på linje 58 och 56E. Bussarna ställdes senare av vid verkstaden i Västerås och flyttades senare till Helsingborg.
Jag hittade två bilder i boken "SJ Buss 75 år" från -86, bägge från Kronobergs län. Sannolikt tagna vid samma tillfälle i Växjö men det är svårt att veta, bilderna finns på olika ställen i boken och bara den första nämner Växjö. Där är bussen inte så synlig heller, uppe i övre hörnet.
(http://img115.imageshack.us/img115/2298/cr11211xf6.jpg) (http://imageshack.us)
Den andra är väl inte nödvändigtvis en CR 111? Men den har i alla fall dubbeldörrar fram, så en stadsbuss lär det väl vara.
(http://img112.imageshack.us/img112/1742/cr11111fm6.jpg) (http://imageshack.us)
Citat från: Richard Walter skrivet 11 september 2007, 22:39:49 PM
(http://img115.imageshack.us/img115/2298/cr11211xf6.jpg) (http://imageshack.us)
Intressant att se bilden även om man ser väldigt lite av bussen. Har aldrig sett skymten av en CR 111 i SJ-färger, inte ens på bild. Visste inte ens att de har existerat
Skövde borde ha haft CR 111:or i SJ-färg.
Cr 111:or var väldigt trevliga att köra. Vi (JKT) hade dessutom 2 st med Wilsonlåda som trafikerade Huskvarnabackarna. Med lite övning gick det att köra dem någorlunda ryckfritt. Volvo mittmotor gick mer ryckfritt vilket torde bero på att de hade en längre kardanstång som "tog upp" rycken.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 11 september 2007, 23:30:04 PM
Skövde borde ha haft CR 111:or i SJ-färg.
Cr 111:or var väldigt trevliga att köra. Vi (JKT) hade dessutom 2 st med Wilsonlåda som trafikerade Huskvarnabackarna. Med lite övning gick det att köra dem någorlunda ryckfritt. Volvo mittmotor gick mer ryckfritt vilket torde bero på att de hade en längre kardanstång som "tog upp" rycken.
Jo Skövde hade 1613-1623 om jag har fått rätt information från dom som var med på den tiden.
Har minnen av dom från den tiden man bara åkte buss. Det skulle vara kul om nån hade någon bild på en av dom att lägga ut här..... ;D
Se vad jag hittade i skokartongen:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/sj_1618.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2007, 14:14:29 PM
Se vad jag hittade i skokartongen:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/sj_1618.JPG)
Vad roligt att få se en sådan! :D
Visste inte att linjenummer modell julgranbelysning även hade använts av SJ föresten
Måste ha varit en väldigt modern buss, eller har destinationen bytts ut i efterhand ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 september 2007, 17:42:24 PM
Måste ha varit en väldigt modern buss, eller har destinationen bytts ut i efterhand ?
Nej det är nog original på den här bussen. Helt säker är jag inte just när det gäller den här bussen eftersom jag inte kan just den här bussens historia men jag är nästan helt säker på att det är original. I Uppsala hade vi många Scania CR 111 som hade just dessa siffror som såg ut exakt så här. Dessa var original på bussarna
Måste ha varit toppmodernt -77....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 september 2007, 18:02:06 PM
Måste ha varit toppmodernt -77....
I Uppsala fanns det tidigare än 1977. Det infördes omkring 1973 på Scania CR 111
Nog borde de ha sett moderna ut på den tiden. Siffrorna har ett digitalt snitt vilket var högsta mode på den tiden. Dessutom har de fördelen att man ställer om dessa med att trycka på knappar från förarplatsen och det var förarna inte bortskämda med på den tiden. På den tiden fick de annars veva manuellt vid varje skyltskåp och på t ex Uppsalas bussar fanns det 4 skyltskåp på varje buss. Nackdelen med dessa var däremot att de blev svårlästa om solen låg på skyltarna
Ja, det var ett fasligt spring i bussen, i Dalarna hade GDG 3 skyltskåp, varav ett längst bak i bussen....
Det fanns även i Borås skyltskåp längst bak det hännde ibland att föraren "glömmde" att använda den bakre skylten. Scania cr 111 är ju annars en himmla snygg buss.
Citat från: yngrot skrivet 12 september 2007, 20:41:36 PM
Det fanns även i Borås skyltskåp längst bak det hännde ibland att föraren "glömmde" att använda den bakre skylten. Scania cr 111 är ju annars en himmla snygg buss.
Det förekom också att siffrorna i skyltskåpet bak vevades fram så att bara nederkanten resp överkanten på siffrorna syntes. I synnerhet på linjerna 4 och 24 som ett tag i början av 1960-talet hade samma omlopp var detta vanligt. För att underlätta vevandet var 4 och 24 placerade intill varann, men många förare rationaliserade genom att ställa de båda siffrorna i ett mellanläge.
Det var väl nästan kutym att alla bara använde frontskylten....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 september 2007, 14:44:56 PM
Det var väl nästan kutym att alla bara använde frontskylten....
På många platser var det så. Men inte i Borås.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2007, 18:47:00 PM
I Uppsala fanns det tidigare än 1977. Det infördes omkring 1973 på Scania CR 111
Nog borde de ha sett moderna ut på den tiden. Siffrorna har ett digitalt snitt vilket var högsta mode på den tiden. Dessutom har de fördelen att man ställer om dessa med att trycka på knappar från förarplatsen och det var förarna inte bortskämda med på den tiden. På den tiden fick de annars veva manuellt vid varje skyltskåp och på t ex Uppsalas bussar fanns det 4 skyltskåp på varje buss. Nackdelen med dessa var däremot att de blev svårlästa om solen låg på skyltarna
Lite OT men de digitala siffrorna kunde man se för första gången på resultatstavlor vid OS i Mexico 1968 :-*