Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2010, 23:45:16 PM

Titel: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2010, 23:45:16 PM
Jag vet inte om detta är rätt avdelning för mitt inlägg - om någon tycker det ska hamna någon annanstans så går det ju att flytta.

Jag tog nedanstående bild idag på SJ Buss / Swebus f d depå på Brodal i Borås som nu rivs. Anläggningen byggdes runt 1980 och har stått helt oanvänd under många år vid det här laget. Jag har inte grävt fram någon bild på hur det såg ut när det var full aktivitet där men Staffan visade tidigare en bra bild som återfinns här (http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_a.JPG).

(http://i49.tinypic.com/1z33qkg.jpg)

Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Zella skrivet 03 juli 2010, 23:52:42 PM
Finns det bilder på när det var liv och rörelse
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: j-a skrivet 03 juli 2010, 23:56:25 PM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 03 juli 2010, 23:52:42 PM
Finns det bilder på när det var liv och rörelse
Klicka på "här" sist i första inlägget
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Zella skrivet 04 juli 2010, 01:35:28 AM
Oj... såg inte den. Tack  :P
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan skrivet 04 juli 2010, 10:45:57 AM
Jag är inte någon bakåtsträvare, men SJ Buss var trevliga tider för mig som anställd.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 04 juli 2010, 23:04:19 PM
Det har blivit några platser för bussar däruppe nu vilket behövs...
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2010, 09:04:42 AM
Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2010, 23:04:19 PM
Det har blivit några platser för bussar däruppe nu vilket behövs...

Alltså parkeringsplatser för bussar som har rast vid Resecentrum (främst Veolia) eller av annan anledning skall vänta länge på returen. Som sagt: det är stort behov av dessa.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 10:55:41 AM
Det är inte bara stort behov! Det är ett krav då flera av dem andra företagen än Veolia har lagt sina raster enl Schema på Borås Resecentrum.Innan Veolia var på Resecentrum fanns inga problem. i dag är det stora problem genom att vår körtid är slut när vi kommer och måste genast ha en parkering!Lagbrott !!!!  Desutom har ett antal fått P-bot då dem parkerat åt fel körrikting under bron.
Har i frågasatt om verkligen det ska stå så många Veoliabussar på Resecentrum som inte ens trafikerar platsen vanligtvis.
Många förare av linjer 154-155-159 osv osv åker dit och fikar ... Dem har ju Strömsdal så slipper dem stå i vägen för oss som inte har någon depå i Boråsområdet!
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 12:47:31 PM
Problemet är att våra körtider och vilotider är gjorda innan Veolia fanns i Borås.
Då var det gott om parkering. Sen när Veolia kom så blev det ett jätteproblem ...
Vårt schema är inte upplagt för att köra runt i stan ...  Veolia har ett garage(5-8 min körtid max)  där dem kan åka till och fika.
Vi har närmaste depån  i Ulricehamn eller Göteborg ... vilket gör att detta har varit ohållbart sedan dem kom 28 feb 2010

Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 13:11:32 PM
Borås Lokaltrafik har sitt eget lunchrum på Södra Torget där alla BL anställda har tillgång till. När Veolia tog över trafiken så skaffade dem inte något lunchrum på Södra Torget utan är hänvisade till Strömsdal eller till Resecentrum där Deras närmsta chefer sitter oxå.
Att det kan vara upptaget på parkeringar får man bara köpa men inte varje vardag från 28 feb till dags dato då är det något som är fel.
Vad jag retar mej mest på i fallet är att många av Veolias förare ställer sig på Hållplatser som dem inte ens ska angöra.. har helt enkelt inte där att göra ... många gånger Swex och Buss4 you får problem bara för att en Veoliaförare är inne och fikar ...har jobbat i branchen sedan 20 år men aldrig sett så tungarbetat någon gång som nu .... Därför är det med blandade känslor som jag ser fd Brodalsgaraget falla bit för bit med hjälp av några grävskopor ...hoppas det blir bättre framöver ..för varken Västtrafik eller Veolia lyssnar på kritiken ... det är dock ett antal bolag som har problem som trafikerar Resecentrum  .. inte bara just det bolaget jag är anställd hos ...
Nästa drag blir att det blir "Skyddsstopp" om det inte händer något snart , vi kör helt enkelt inte dit utan stannar innan på linjen där det chans att kunna få en parkering.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 13:28:47 PM
Stämmer att varken BL eller någon annat åkeri äger parkeringsplatser i Borås City
Jag är övertygad att BLs ledning skulle tycka det vore kanonbra om dem kunde hyra ut delar av rastlokaler men frågan är om dem anställda hos BL skulle tycka samma sak? Verkar nästan som det blivit en härsk stämning sista halvåret bland förarna ... orsak är okänd för mej
Går tydligen omöjligt att samarbeta ... trots att vi har liknande jobb men olika slipsar ....
Tråkigt men sant
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:39:38 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 12:59:05 PM
Hur fungerade det när Borås Lokaltrafik körde landsbygden då?
Om jag minns rätt ifrån upphandlingen och omloppen så var det bra många som inte skulle hålla om man lade på ytterligare 2 x 10 min. både för att matrasten blev för kort och för att körtiden blev längre än 4,5 timme.

Eftersom ingen kan sägas ha mer rätt till parkering än någon annan så länge man inte hyr specifika platser så bör frågan bollas till kommunen och Västtrafik och att resp trafikutövare specar upp vilka och hur många platser man anser sig behöva för rastparkering dagtid.

Jag vill hänvisa till mitt blogginlägg som finns att läsa här (http://svemickeblog.blogspot.com/2010/03/hur-tankte-man-nu-har-da.html) där jag anser att man tänkt helt vansinnigt från kommunens sida.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:45:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 12:59:05 PM
Hur fungerade det när Borås Lokaltrafik körde landsbygden då?
Om jag minns rätt ifrån upphandlingen och omloppen så var det bra många som inte skulle hålla om man lade på ytterligare 2 x 10 min. både för att matrasten blev för kort och för att körtiden blev längre än 4,5 timme.

Eftersom ingen kan sägas ha mer rätt till parkering än någon annan så länge man inte hyr specifika platser så bör frågan bollas till kommunen och Västtrafik och att resp trafikutövare specar upp vilka och hur många platser man anser sig behöva för rastparkering dagtid.

När BL körde på landsbygden så hade man växelvisa körningar. Lite landsbygd och lite stad. Mycket av det som innebar rast för BL-förare på landsbygden innebar att annan förare tog över bussen och fortsatte köra. Parkeringsbehovet var således icke så stort på den tiden. De bussar som ändå skulle parkeras parkerades efter organiserade former runt Södra Torget till Sven Sme'ns förtret. Han har sin butik i källaren på Hemgården och det stod alltid bussar i vägen för hans skyltfönster. Nu är det problemet eliminerat för hans del.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 13:56:50 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 13:20:37 PM
Jag antar ju att Veolia på samma sätt som jag och övriga som räknade på detta anbud har kalkylerat med att det skulle finnas uppställningsplatser både på Södra Torget och vid Järnvägsstn, jag nåddes t.ex inte av några indikationer om att detta inte skulle fungera vare sig vid kontakter med Västtrafik eller tidigare entreprenör, om platserna på Södra torget som BL använde sig av tidigare inte hyrs av BL så är det fritt fram att parkera där, den uppgiften tror jag t.om att jag har skriftligen ;)
Rastlokal och sådant måste däremot vara en samordningsfråga, enklast är ju om dessa ägs av beställaren då slipper man trubbel vid operatörsbyte men BL borde ju bli mer än överlyckliga om både Orusttrafiken och Veolia kan bidra med några kronor för att nyttja lokalerna, eller?

Numera finns det fler bussar med behov att parkera än vad det finns platser till. BL hade ju lättare att fördela arbetsscheman då de kunde mixa mellan landsort och stad. BL har fortfarande inte svårt att ordna med arbetstider, men det blir mycket pauser för Veolia och jag förstår förarna som inte vill hålla dem i Strömsdal. Därför skrev jag det blogginlägg jag skrev.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 14:02:42 PM
Sånt ska aktuella entrepenören i detta fallet Veolia  titta på och ha klart innan trafikstart och inte bara ta för givet ....
Så slipper dem reta upp ett antal busstrafikföretag. Mitt förtroende för Veolia var dåligt innan .. än sämre nu när man ser hur dem jobbar ...

Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 08 juli 2010, 14:13:19 PM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 14:02:42 PM
Sånt ska aktuella entrepenören i detta fallet Veolia  titta på och ha klart innan trafikstart och inte bara ta för givet ....
Så slipper dem reta upp ett antal busstrafikföretag. Mitt förtroende för Veolia var dåligt innan .. än sämre nu när man ser hur dem jobbar ...


Nej, nog för att det har gått segt och dåligt tillväga inför denna trafikstart och att dela rum med BL var väl inte direkt bästa alternativet. När vi nu ser vad som händer med Brodal och det där skrytbygget jämte så kan vi ju konstatera att en gemensam depå för Veolia och Orusttrafiken på dessa tomter hade varit det bästa.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 14:20:38 PM
Sämsta och segaste jag sett sedan 1995 då BL tog över mesta av förorten från Swebus då var det ungefär lika segt
Bara inse att Boråsarna inte kan ta över ett nytt avtal oavsett vart dem än jobbar  ;) ;)
T
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 08 juli 2010, 17:25:19 PM
Problemet är ju varken Orust eller Veolia eller B-L utan att Västtrafik och kommunen inte ser till att det går att parkera bussar nånstans nuförtiden. Kolla vid djurparken där det förr fanns gott om plats för bussar men nu är där inte heller bra... Tidvis under dagen är det även så att resecentrum är för litet för alla bussar som skall köra ut och in...  kolla där linje 303 och Bus4you och Swebus står på samma ställe och samma tider.. Man kan ju undra hur det blir när Orust ska börja köra på linje 100 med 10 min intervall..
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 19:17:19 PM
Då får ni flytta på er när Orust kommer med sina dubbeldäckare  8) :P
Ne det är verkligen inte bra .. Skulle vilja ta bort remsan med träd neråt stationshuset och gjort ett spår med hållplatslägen där.
Borås måste väl vara bland dem sämsta i landet?? med tanke på storlek på stad 100 000 personer cirka och det starka resande som det är.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 02:48:19 AM
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 19:17:19 PM
Då får ni flytta på er när Orust kommer med sina dubbeldäckare  8) :P
Behövs inte! Ni lär riva av taket i Centralbron så ni lär inte ens komma in där det är parkeringsbrist. ;)

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 08 juli 2010, 19:17:19 PM
Ne det är verkligen inte bra .. Skulle vilja ta bort remsan med träd neråt stationshuset och gjort ett spår med hållplatslägen där.
Borås måste väl vara bland dem sämsta i landet?? med tanke på storlek på stad 100 000 personer cirka och det starka resande som det är.

Håller med! Man undrar ju lite över kompetensen i kommunhuset faktiskt.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 08:38:19 AM
Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 02:48:19 AM
Behövs inte! Ni lär riva av taket i Centralbron så ni lär inte ens komma in där det är parkeringsbrist. ;)


Kan vi inte avfärda den myten? Underfarten på Centralbron är 4,30 meter (med rätt god marginal uppåt). van Hool dubbeldäckare uppges bli 4,20 meter höga. Det krävs rejält övertryck i däcken för riva där. Kör man i den låga delen där man inte får köra lär man kvadda taket även på dagens bussar.

Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 10:15:34 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2010, 10:00:21 AM
Det här minns jag var lite lustigt att få fram häromåret, Länsstyrelsen som bokför och sammanställer alla avvikelser i höjd bredd o tyngd hade inga uppgifter om begränsad fri höjd från Borås kommun, denna kommun publicerar sedan inga trafikföreskrifter för att underlätta för besökande fordon etc utan för att ta del av dessa ska man i prncip besöka kommunkontoret personligen, eller få tag på rätt handläggare (det lyckades jag inte med)
Det är alltså underfarten Centralplan under Centralbron-Varbergsvägen som avses antar jag ;)

Ja, den man kör ut från Resecentrum om man skall till exempel mot Göteborg. Skyltar på platsen anger 4,30 meter och det avser den lägsta biten. Kör man där det som är högst (vilket alltså innebär att man i ena riktningen måste köra på fel sida) är det ännu högre.

En bild säger mer än tusen ord. Observera dock den högra underfarten i bild. Denna är inte upplåten för fordonstrafik.

(http://www.savenfjord.nu/28.jonkoping_mapp/2010-04-18/36.JPG)
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 14:05:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 10:15:34 AM
Ja, den man kör ut från Resecentrum om man skall till exempel mot Göteborg. Skyltar på platsen anger 4,30 meter och det avser den lägsta biten. Kör man där det som är högst (vilket alltså innebär att man i ena riktningen måste köra på fel sida) är det ännu högre.

En bild säger mer än tusen ord. Observera dock den högra underfarten i bild. Denna är inte upplåten för fordonstrafik.


Det är med nöd och näppe denna enkeldäckade buss kommer under, hur kan då en dubbeldäckare vara lägre?
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 14:09:02 PM
Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2010, 14:05:06 PM
Det är med nöd och näppe denna enkeldäckade buss kommer under, hur kan då en dubbeldäckare vara lägre?

Det är knappast med nöd och näppe. Kameran ljuger en del. Som du ser på skylten är höjden 4,30 och dubbeldäckaren högst 4,20. Jag har massor med gånger sett dubbeldäckare och höga lastbilar köra under här utan problem.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 00:54:42 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 14:09:02 PM
Det är knappast med nöd och näppe. Kameran ljuger en del. Som du ser på skylten är höjden 4,30 och dubbeldäckaren högst 4,20. Jag har massor med gånger sett dubbeldäckare och höga lastbilar köra under här utan problem.


Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2010, 06:10:33 AM
Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 00:54:42 AM
Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.

En normal dubbeldäckare för turisttrafik är cirka 4 meter. De för regiontrafik är högst 4,20. Sedan får du begripa det eller inte, men fakta ändras inte.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: yngrot skrivet 12 juli 2010, 11:06:52 AM
Svemicke måste ju tänka helt fel..Jag har precis som du Staffan sett DD köra under born så det går visst..Men det går inte om man som Svemicke skriver ställa 2 bussar ovanpå varandra...
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 12:46:01 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2010, 06:10:33 AM
En normal dubbeldäckare för turisttrafik är cirka 4 meter. De för regiontrafik är högst 4,20. Sedan får du begripa det eller inte, men fakta ändras inte.


Ja ja... Jag tror Dig! ;)
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Torkel skrivet 26 juli 2010, 14:54:03 PM
Jag jobade med depåfrågan i anbudsprocessen inför Sjuhärad-anbudet och vi funderade på att använda den gamla depån igen, men det föll på nya detaljplaner hos Borås kommun.

I stället tittade vi på en depå på andra sidan järnvägen, en stor parkering mittemot jvstn som kommunen erbjöds att upplåta. DEt är förvånandne att ingen hos buusbolagen följer upp den tråden!
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2010, 15:27:50 PM
Citat från: Torkel skrivet 26 juli 2010, 14:54:03 PM
Jag jobade med depåfrågan i anbudsprocessen inför Sjuhärad-anbudet och vi funderade på att använda den gamla depån igen, men det föll på nya detaljplaner hos Borås kommun.

I stället tittade vi på en depå på andra sidan järnvägen, en stor parkering mittemot jvstn som kommunen erbjöds att upplåta. DEt är förvånandne att ingen hos buusbolagen följer upp den tråden!

Magasinsgatan? Har detaljplanen ändrats nyligen eller är det inte fortfarande så att det ges tidsbegränsade bygglov där borta? Området har åtminstone de senaste 20 åren levt i någon form av planeringsvacuum där idéer till allt från genomfartsleder till bostadsområden avlöst varandra men där enbart mycket temporära beslut fattats.

Däremot har ju alltså Brodalsområdet blivit mer permanent avdelat för kontorsbyggnader i detaljplanen. T ex fick inte Coop bygga butik där.

Ser man lite hur utvecklingen gått i Borås senaste åren så tror jag dock att Magasinsgatan är väldigt nära att lyftas upp till någon form av användning. Jämför man med hur liknande överblivna centralt belägna ytor blivit bebyggda senaste åren, t ex Åhaga (butiker), Olovsholm (högskolan), Druvefors (bostäder), Brodal (kontor) m fl, är det ganska lätt att dra paralleller. Skillnaden runt Magasinsgatan är bara brist på långsiktig detaljplan. Det vore nog bra om bussoperatörer och Västtrafik visade så stort intresse som möjligt när det avgörs, annars är det säkert snart för sent.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 15:44:58 PM
Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2010, 00:54:42 AM
Inte för jag kan begripa hur de ska få plats med två bussar ovanpå varandra och bara nå upp till 4,20, men som Du brukar säga, Staffan; Den som lever får se.

En dubbeldäckare är ju inte "två bussar ovanpå varandra". En dubbeldäckare är en låggolvbuss där det är lågt i tak på undervåningen för att övervåningen ska få plats. Den har inget normalgolv, bagageutrymme eller högt i tak bakom framaxeln som en normalbuss kan kosta på sig.
De lägsta små specialbussarna som fanns i Umeå, Neoplan N4007 var inte riktigt 3 meter höga, då enbart de tog sig under stadens lägsta viadukt som var skyltad 3,1 där inte ens OmniCityn kunde köras. Två av dessa låga bussar på varandra skulle innebära att alla dubbeldäckare vore 5½-6 meter höga.
Titel: SV: SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 augusti 2010, 17:54:16 PM
Hade kommunen varit smarta så hade man byggt om den här platsen till gater där bussarna angör byggnaden till vänster i bild. Det hade nog underlättat att få in fler bussar och man hade även kunnat enkelrikta trafiken så att inkörning sker från ena hållet och utkörning det andra.

(http://4.bp.blogspot.com/_o7Vg-NSPSOM/S6v1H4sf6HI/AAAAAAAAAQk/PbjC11bevew/s1600/Bild1884.jpg)